Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kommunikoimisen vaikeus parisuhteessa

Lähettäjä: Huuti 
Päivämäärä:   24.4.25 15:09:16

Tämä on pitkä ja huonosti jäsennelty liirumlaarum, pahoitteluni siitä.

Olen seurustellut viisi vuotta mieheni kanssa ja myönnän heti, että olen ihan pska puhumaan tunteistani, parisuhdeasioista ja muista tällaisista syvällisemmistä asioista. Jostain syystä niistä puhuminen alkaa itkettää tosi helposti, ja sitten koko keskustelun idea vesittyy (no pun intended), kun minä nyyhkin ja niistän nenääni ja mies lohduttelee. Pelkään, että itkuherkkyyteni on saanut miehenkin hieman välttelemään syvällisempiä puheenaiheita. Häpeän vollottamistani.

Itkemisen lisäksi olen hirveän herkkä muutenkin. Usein mies ei lähdekään mukaan kun yritän jutella, ja silloin suljen suuni heti. Rupean mielessäni syyllistämään toisaalta itseäni (puhuinpa turhasta asiasta, valitsinpa huonon hetken) ja toisaalta miestä (ei sitten puhuta kun ei kiinnosta). Syytän rehellisesti itseäni, mutta heittäydyn myös vähän marttyyriksi. En yritä jatkuvasti jutella syvällisiä, mutta joskus. En haluaisi aina puhua pelkästään töistä ja siitä mitä tänään syötäisiin.

Kasvoin perheessä, jossa tunneasioista ei todellakaan puhuttu. Mitään erimielisyyksiä ei ikinä selvitetty, vaan hetken murjotettiin ja sitten oltiin taas kuin ei mitään. Vaikka inhosin sitä, näyttää siltä että en ole omassa suhteessani saanut asioita muutettua yhtään paremmiksi. Olen samanlainen simpukka kuin vanhempani ja suljen tunteeni ja ajatukseni sisääni. Nyt kirjoittaessakin itkettää, mutta pidän sen sisälläni, koska mies tulee pian kotiin enkä halua olla itkeneen näköinen.

Nyt vaan olisi pakko oppia puhumaan ja avata tunteitaan, kun tuntuu että parisuhteessa on muuttunut jotain (miehen puolelta hellyys kadonnut, eikä tykkää jos minä kosken häneen). Kuitenkin pelottaa, että jos olenkin vaan ylireagoinut. Olen jo monta kertaa miettinyt että asia pitäisi ottaa puheeksi, mutta sitten ruvennut kuitenkin ajattelemaan, että "pitää tarkkailla asiaa vielä hetki". En lopulta tiedä, mitä pelkään. Ehkä sitä, että paljastaisin huoleni miehelle eli näyttäisin heikkouttani, mutta hän ei ymmärtäisikään. Tai että jotenkin loukkaisin häntä. Valitettavasti fyysisen yhteyden lisäksi myös henkinen yhteys on ollut viimeiset puoli vuotta huonompi kuin ennen. Olen syyttänyt siitä miehen uutta työtä, joka on tuonut hänelle tosi paljon stressiä ja joka on hyvin sosiaalista. Ymmärrän hyvin, että hän on väsynyt, stressaantunut ja varmaan sosiaalisesti vähän ylikuormittunut. Tuntuu silti pahalta, että olemme etääntyneet. Haluaisin puhua miehelle, mutta toisaalta ei tee yhtään mieli, kun pelkään tylyä vastaanottoa. En halua, että meistä tulee sellainen pari, jolla on periaatteessa asiat hyvin mutta ei mitään yhteyttä toisiinsa.

Re: Kommunikoimisen vaikeus parisuhteessa

Lähettäjä: fux 
Päivämäärä:   24.4.25 15:23:12

Nyt sulla olisi terapian ja tunnetaitojen opettelun paikka. Selkeästi sinulle on nyt mielessä sellaisia solmuja ja patoja, joiden avaaminen on pakollista ennemmin tai myöhemmin itsesi ja ympärilläsi olevien hyvinvoinnin kannalta. Ja siihen tarvitsisit kyllä apua.

Lähettäjä: Huuti 
Päivämäärä:   24.4.25 15:40:48

Kuitos fux, olen ihan samaa mieltä. Olen miettinyt johonkin keskusteluapuun hakeutumista, mutta asia on jäänyt. Täytyy nyt ottaa se oikein käsittelyyn.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.4.25 15:43:49

Ei tuo ole parisuhdeongelma vaan sinun tunne-elämän solmu jota olisi hyvä aukoa terapiassa. Sitten olet kykenevämpi sekä puhumaan parisuhteessasi ja myös pitämään puolesi jos se joskus on aiheellista.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.4.25 15:44:14

Muista, että parisuhteessa sillä TOISELLAKIN OSAPUOLELLA on ihan yhtäläinen "velvollisuus" puhua asioista, kaikkea suhteen tunnetyötä ei sinun yksin tarvitse hoitaa.

Googleta kiintymyssuhdemalleista. Vaikuttaa selvästi että olisit itse ristiriitaisesti kiintynyt, miehesi ehkä välttelevästi kiintynyt. Nää ei ole mitään huuhaata, vaan ihan oikeita juttuja. Itse olin ex-miehen kanssa ihan oppikirjaesimerkit juuri noista kahdesta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.4.25 15:50:31

Asioiden patoaminen sisään vaikeuttaa puheeksi ottamista entisestään. Entä jos aloittaisit kertomalla tästä ongelmasta? Voisi avata keskusteluväylää eikä olisi yhtä suuri riski antaa vahingossa kuvaa syyllistämisestä.

Jos keskustelun aloittaminen tuntuu liian haastavalta tai asiat mielessä liian suurilta, niin kokeile kirjoittaa ne? Kun ne saa ensin purettua johonkin, niin mittasuhteet asettuvat paremmin kohdalleen ja puhuminen voi olla helpompaa. Tai sitten voit pyytää miestä lukemaan, mutta älä sensuroi ajatuksiasi tai tuntemuksiasi siltä pohjalta että mies ehkä lukee, päästä vain kaikki ulos ensin. Miehelle voit halutessasi kirjoittaa vaikka uuden tekstin.

Lähettäjä: Anu 
Päivämäärä:   24.4.25 15:50:48

Jep, nyt se suu auki alat vaan puhumaan. Ei siinä mitään terapiaa tarvita.
Turha syyttää lapsuudenkodin tilannetta, olet aikuinen ja osaat kyllä puhua.
Mikä siinä on niin vaikeaa?
Voit tuhota parisuhteesi puhumattomuudellasi.

Voin kertoa että olen lähtemässä todella pitkästä parisuhteesta juuri miehen puhumattomuuden ja mököttämisen vuoksi. Kyllä @!#$ ja rajusti.
Kun suunsa aukaisemalla asiat selviäisi.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.4.25 16:11:36

Minä olen myös herkkä itkemään, mutta haluan puhua asiat silloin kun joku painaa mieltä.
Olen sanonut puolisolleni alusta asti, että itken helposti kun vaikeista asioista puhutaan, mutta mua ei tartte lohduttaa vaan kuunnella ja vastata normaalisti, itku tulee koska mielessäni olen jo käynyt tilanteet läpi sataan kertaan erilaisilla variaatioilla ja ne kaikki on sieltä pahasta päästä.
Mieheni ymmärsi yskän ja vaikeat asiat puhutaan tiukasti sylikkäin, saan puhua ja itkeä jos itkettää ja hän on lähellä, kuuntelee ja jutellaan asiat läpi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.25 16:31:25

Minäkin olen kova itkijä, mutta olen sanonut miehelle ihan suoraan, että itkeminen ei tee minusta kyvytöntä puhumaan eikä itku ole se asia, mihin siinä tilanteessa pitää puuttua ja juuttua. Mies oli aluksi sitä mieltä, että minun kanssani ei voi puhua kun alan heti itkemään. Onhan se toki hälyttävää mutta pakkohan meidän on päästä siitä yli, molempien. Itkeminen on ajan kanssa helpottanut myös.

Lähettäjä: Anu 
Päivämäärä:   24.4.25 16:47:28

Herkkä ihminen itkee ja mieheltä pitäisi löytyä tunneälyä ymmärtää tämä.
Kaikilta miehiltä vaan tätä tunneälyä ei löydy. Siinähän on sitten pattitilanne.
Sitten mies kehottaa menemään terapiaan itkemisen vuoksi, no sehän ei auta.
Miehenhän sinne terapiaan pitäisi mennä, kun hänellä ei sitä tunneälyä löydy.

Päivämäärä:   24.4.25 16:59:39

Itkemisenhän ei pitäisi olla mikään ongelma. Asioista voi puhua itkienkin.

Päivämäärä:   24.4.25 17:08:44

Aloittajan teksti voisi olla mun näppäimistöltä ja mulla ainakin kiehahtaa heti kun joku Anu kommentoi: ”alat vaan puhumaan!!”

Vähän sama kun anoreksiaa sairastavalle sanoisi, että syöt nyt vaan tai masennuksesta kärsivälle: ”nouset vaan ylös sieltä!”

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.25 17:25:32

Keskustele nyt ensin miehesi kanssa siitä itkusta, että miten miehesi sen tuntee/kokee. Puhut vaan vaikka itkisit, kerrot itsesi tyhjäksi. Mies kertoo sitten omasta kokemuksestaan siinä sinun itkevän naisen rinnalla elämisestä.
Meillä itkee myös mies, jos minä itken niin ollaan samalla tunneasteella. Minusta se on vaan ihanaa, että mies näyttää tunteensa.
Keskustelkaa vaikka vähän kerrallaan, parempi sekin kuin tommoinen epätietoisuus teille molemmille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.