Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kiitos tsempeistä (matkustelusta)

Lähettäjä: Solo 
Päivämäärä:   24.4.25 09:35:32

Ensimmäinen solomatka on nyt takana ja hieno reissu oli. Kaikki sujui hyvin. Paljon kävelyä ja nähtävyyksien ja eri paikkojen katselua. Ainoa huono puoli oli se, että aika loppui kesken ja piti lähteä kotiin.

Kirjoittelin tänne topikin joskus ja pohdiskelin yksin matkustelua. Olen ollut nuorena tosi ujo ja arkakin, ja ehkä välillä nuo piirteet yrittävät jarruttaa elämää, mutta niin vaan minustakin on kuoriutunut rohkea ja reipas ihminen. Topikissa taisin saada tsemppejä ja varmasti haukkuja ja mollausta, ja nämä tsemppasivat varaamaan matkan.

Ajattelin, että matkalle lähtö jännittäisi, mutta kun matkustuspäivän aamulla heitin kimpsut ja kampsut autoon ja suuntasin lentoasemalle, ei jännittänyt yhtään ja kaikki sujuikin kuin vanhalta tekijältä. Ja siitä se reissu lähti.

Lisää treeniä reissussa olemiseen selkeästi tarvitsee, koska en millään jaksanut koko päivää ravata pitkin poikin ja olla liikkeillä vaan tuli vietettyä aikaa hotellissakin. Olinkin tyytyväinen kun vastoin täältä saatuja vinkkejä ("majoituksessa käydään vain nukkumassa", "ei kukaan vietä aikaa hotellissa joten ihan sama millaisessa majoittuu"), panostin myös majoitukseen. Oli mukava aamulla aamupalan jälkeen hetki suunnitella päivää hotellihuoneessa ja odotella, että nähtävyyksien aukioloaika läheni, ja illalla huilata muutama tunti rauhassa ennen nukkumaan menoa ja kirjoitella matkapäiväkirjaa.

Kiitos vielä tsempeistä ja hyvistä vinkeistäkin kaikille oli ne sitten kirjoitettu siihen mun aloittamaan topikkiin tai muiden topikkeihin, joita myös luin mielenkiinnolla, ja jotain vertaistukikommenttejakin taisin niihin kirjoitellakin. Seuraava reissu jo suunnitteilla, tai oikeastaan useampi. :D

Re: Kiitos tsempeistä (matkustelusta)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.25 09:40:33

Kiva juttu!

Itsekin panostan majoitukseen, lapsena meillä oli se "lomalle ei mennä nukkumaan" -periaate, ja voi sitä väsykiukkua! Ruuat ovat enemmän polttoainetta, vaikka toki pyrin maistelemaan paikallisia ruokia, mutta ihan hyvin voin hakea "lidlin kolmioleivän" siinä taidemuseon ja rantaratsastuksen välissä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.4.25 09:40:41

Kiva kuulla!

Päivämäärä:   24.4.25 09:53:19

piste: mullakin lipsahti siihen, että syöminen jäi vähän heikoille kun ei "ehtinyt" syödä, mutta ei ollut nälkäkään. On jotenkin vaikea valita sopiva ravintola. :D Jatkossa pitää ehkä tuohon laittaa vähän enemmän paukkuja. :D

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   24.4.25 09:56:04

En ole koskaan ymmärtänyt tuota neuvoa, että hotellilla käydään vaan nukkumassa. Paljon matkustaneena ja välillä majoituksen osuttua hutiin, ei siellä huonossa hotellissa pysty edes nukkumaan.

Hienoa, että matka onnistui hyvin!

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.4.25 09:59:25

Olenko ainoa, jonka mielestä ulkomailla on kiinnostava käydä ruokakaupoissa ja napata se hieman erilainen kolmioleipä. En valtavasti välitä ravintoloista Suomessa, ja ulkomaillakin ruoka on polttoaine. Toki ravintola voi olla kokemus, mutta niin on museo, vaatekauppa tai baarikin.

Päivämäärä:   24.4.25 10:06:47

Nomadi: minustakin on kiva käydä niissä ruokakaupoissa, mutta tarkoitin tuolla Lidlin kolmioleivällä juuri sitä, että otan sen tutun tuotteen muita katsomattakaan. Siis tyyliin, että voin hyvin käydä vaikka mäkkärissä jos sellainen tulee vastaan nälän hetkellä. Sitten kun on aikaa, niin käyn kyllä ihan ruokakaupassakin ajan kanssa.

Päivämäärä:   24.4.25 10:07:03

nomadi: samoilla linjoilla. En Suomessa käy arkena ravintoloissa ellei ole joku työpaikan dinneri, ja siksi varmaan hankala reissussa mennä ravintolaan. Kun ei ole sellaista kiinnostusta/palavaa halua syödä ravintolassa. Esim siis joillain työkavereilla tuntuu matkustekussakin pääpointti olevan se, että pääsee ulkomaille ravintolaan syömään.

Suomessa reissussa olen syönyt ravintolassa jos sellainen on ollut hotellin yhteydessä, kun sinne on ollut helppo mennä eikä ole tarvinnut arpoa että mihinhän menisi.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   24.4.25 10:15:21

En ole tainnut alkuperäistä ketjua lukea, mutta kiva kuulla aloittajan kokemus! En ole itsekään mikään kokenut matkaaja mutta muutamassa reissussa rohkaistunut käymään. Ja itsekin olen kokenut hyväksi panostaa siihen majoitukseen. Etenkin kun kotona on vähän ahdasta ja hyvin "tavallista" niin kiva saada majoittua paikassa joka on erilainen tai jopa vähän hienompi ja viihtyisämpi. Ja kyllä hyvä uni on reissussa tärkeä sekä hyvä aamupala on itselle ihan ykkösasia. Kotona saa laittaa ihan tarpeeksi ruokaa niin reissussa haluan valmista.

Ravintoloiden valitseminen ja siellä toimiminen on itselle se kompastuskivi aina reissussa. Miten se voikin olla niin hankalaa. En edes tarvitse mitään hienoa ruokailukokemusta, vaan turvallista ja hyvää ruokaa.

Päivämäärä:   24.4.25 10:27:29

Nyt mieleen muistuu maita, joissa ravintolaruoka on ollut huonoa tai jopa pahaa, mainittakoon Englanti (etniset ravintolat siellä kuitenkin hyviä) ja ex-Neuvostoliitto.

Parhaat ruokakokemukset: kaakkoisaasialaiset food courtit, jossa on monta kuppilaa rinnakkain, ja siinä yhteispöydät.

Päivämäärä:   24.4.25 12:01:28

"työpaikan dinneri"

Argh, aivoni vuotavat verta.

Päivämäärä:   24.4.25 12:02:55

""työpaikan dinneri"

Argh, aivoni vuotavat verta."

:D Sorry, oli pakko. :D

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.4.25 14:49:08

Nomadi, sinulla on kyllä aivan väärä käsitys ruoasta Englannissa. Minä pidän esim Lontoota tai vaikka Edinburghia erinomaisina ruokakohteina. Kaikkea löytyy monella hintaskaalalla. Toki on ketjupaikkoja,joihin ei kannata eksyä, mutta ihan peruspubistakin (ei ketjupub, jossa ruoka on pakasteeineksiä) löytyy varsin maittavaa ruokaa. Toki pitää vähän katsoa, missä syö, mutta ihan turhaan mollataan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.25 15:00:44

Missä reissasit?
Uskaltaispa itsekin. Vielä kun on hitsin huono kielipää, on melkoinen kynnys lähteä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   24.4.25 15:06:24

” Vielä kun on hitsin huono kielipää, on melkoinen kynnys lähteä.”

Tämä nyt on tyhmin syy jättää menemättä! Ensinnäkin huonosti puhuttu englanti on maailman puhutuin kieli toisekseen, välttämättä se vastapuoli ei välttämättä puhu englantia ja asia ratkaistaan jollain pantomiimilla. Nykyisin on myös kaikki Google kääntäjät saatavilla puhelimeen.

Päivämäärä:   24.4.25 15:11:08

?, en usko, että sinulla on "hitsin huono kielipää". Koulussa painotettiin aivan vääriä asioita. Pitäisi painottaa puhumista ja ymmärretyksi tulemista, ei jotain yksittäistä kielioppiasiaa, vaikka ne toki on opettajalle helpompi arvioida. Minä olin koulussa se surkea kielissä, kun numerot oli välillä 5-7. Silti pärjään ihan hyvin matkustaessa ja minulla on kavereita ulkomailla. Pärjään asiakaspalvelutöissä ja matkoilla ihan hyvin englanniksi ja ruotsiksi. Ja useammalla muulla kielellä pärjään myös auttavasti (viro, ranska, espanja, italia).

On oikeasti tosi tylsää, että moni ajattelee olevansa surkea ja ei uskalla edes yrittää, kun jo peruskoulussa latistetaan, vaikka ihmisellä olisi hyvinkin potentiaalia.

Lähettäjä: Seppo 
Päivämäärä:   24.4.25 15:32:56

Meillä oli yksi enkun ope, joka kyllä painotti oikeaa opetusta ja muistutti, että lukiossa ei pärjää jos ei opettele näitä asioita, MUTTA jos ette opi näitä asioita, niin puhukaa silti. Opiskelkaa myös itseänne varten. Ja hyvän numeron sai, kun puhui englantia niin, että opettaja ymmärsi (vaikka kysymällä lisää).

Minä olen ollut ihan ok enkussa, myös siellä lukiossa, ja pari lähisukulaista on naimisissa "ulkomaalaisen" kanssa, niin pienestä pitäen on joutunut puhumaan enkkua ja jopa Pentti-setäkin tuli ymmärretyksi omalla englannillaan.

Arvatkaa, mikä shokki oli, kun aikuisena opin, että juntit vahtivat toisten suomalaisten aksenttia ja puhumista! Minä olen sen jälkeen ollut todella arka käyttämään englantia toisten suomalaisten kuullen tai nähden. Vaikka suurimmalle osalle on tärkeintä, että keskustelu sujuu, niin se junttien irvistely ja nolostelu on niin kamala kokemus.

Päivämäärä:   24.4.25 15:44:38

Seppo, todella hyviä pointteja!

Minä sain sitä vanhakantaista opetusta, jossa miinusta tuli heti, jos erehdyit kirjoittamaan ett hund eikä en hund tai an car eikä a car. Vaikka perusteet on hyvä hallita, niin harvapa äidinkieltäänkään puhuu kaikkien sääntöjen mukaisesti. Vasta korkeakoulussa meille sanottiin, että kielioppi ei ole pääasia, vaan se, että osaa ilmaista itseään. Ja vaikkei ihan kaikkien kielioppisääntöjen mukaisesti mennäkään, niin hyvin olen pärjännyt kielitaidollani ja oppinut ymmärtämään, etten ole niissä niin huono, kuin koko nuoruuteni ajattelin. Välillä jopa naurattaa, kun mies kysyy minulta jotain ruokalistalla olevaa sanaa ja osaan suoraan vastata mikä asia on suomeksi, vaikka hän on meistä kahdesta se kielellisesti lahjakas ja käyttää työkielenään englantia koko ajan. Ranskaa olen opiskellut ammattikoulussa ruokasanaston verran yli 20 vuotta sitten, mutta sanasto on tullut vastaan monesti myös Suomessa töiden puolesta ja yllätyksekseni osasin Ranskassa kääntää listaa miehelle. Tällaiset oivallukset on piristäneet kovasti kun on hoksannut, että en minä olekaan niin huono kuin luulin.

Päivämäärä:   24.4.25 15:46:01

Ällö, olin kuitenkin vuoden Keski-Englannissa. Ainoa hyvä ruoka oli etnistä; kaikki muu sellaista, että juuri pystyi syömään; opiskelijaruoka, kotiruoka, pubilounaat... Toki sitten aina mentiin niihin intialaisiin paikkoihin, jos mahdollista. Myös pari vegaanista ruokapaikkaa oli kivoja (niitä ei silloin Suomessa juuri edes ollut).

Lontoosta on muilta reissuilta jäänyt mieleen yksi tasokas hotelliaamiainen neljän tähden hotellissa ja yksi parempi libanonilainen ravintola, siinä kaikki, vaikka olen käynyt siellä monta kertaa.

Päivämäärä:   24.4.25 15:54:18

Nomadi, käyn Lontoossa vuosittain kerran tai pari, Skotlannissa olen matkustellut useampia viikkoja. Laskin, että siinä 7 kk olisin Briteissä yhteensä ollut, ehkä ylikin. Ja todella hyviä paikkoja tullut vastaan pääsääntöisesti ja huom, olen tarkka siitä, missä syön. Intialaista en tosin ole syönyt koskaan. Kotiruokaa tai kouluruokaa en ole syönyt, vaan puhun nyt ravintoloista.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.4.25 16:04:29

Hieno homma aloittaja! Olen itsekin vastaillut tommosiin topiceihin sillä reissaan yksin useamman kerran vuodessa. Olen myös samaa mieltä majoituksesta - on kiva myös rentoutua ja loikoilla huoneessa. Päivän tekemisten suunnittelu on mukava osa reissua.

Seuraava reissukohteeni on kyllä niin hintava, että majoitun osan reissusta dormissa. Tosin sellaisessa kapselimallisessa jossa on oma yksityisyys ja yleiset tilat on hienot.

Yhdyn myös johonkin edelliseen siinä, että ruokakaupoissa on kiva käydä ja paikallinen ruoka ei aina ole hyvää. Toki jossakin Kreikassa on hyvä ruoka, mutta vaikka muuten niin ihanassa Portugalissa ei.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.