Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Narsisti tai narsistisen luonteenpiirteitä

Lähettäjä: Hoppu 
Päivämäärä:   24.4.25 07:20:55

Olen eronnut miehestä jolla uskon olleen narsistisia piirteitä.
Sellainen kummallisuus tuli suhdetta tässä nyt läpikäydessä mieleen, että pariin otteeseen tili semmonen fiilis että hei, ymmärräthän että mä en ole ssna tyyppi luin exäsi, ymmärrärtkö että sulla on nainen vaihtunut pariinkin otteeseen tässä vuosien varrella?
Nyt kun olen lukenut noita aiheita niin kävisihän se tavallaan järkeeen kun narsistihan ei rakasta toista ihmisenä vaan kumppanit ovat hänelle ns.kohteita.
Kuulostaako kenellekään tutulta?

Kerro, miksi juuri sinun oli vaikea irtaantua narsistisesta henkilöstä, uhkailtiinko sinua tai oliko taustalla oma traumasuhteesi?

Re: Narsisti tai narsistisen luonteenpiirteitä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.4.25 07:39:46

En ole vieläkään päässyt irti. Narsisti osaa olla niin ihana ja hurmaava, että sitä jää kaipaamaan, vaikka ymmärtää järjellä, että tyyppi on sairas. Uhkailua on aina, ei varsinaisesti uhkaa henkeä, mutta uhkaa "tuhota minut", uhkaa hankkia minulle potkut, uhkaa tulla ovelle, uhkaa kertoa minun ja ystävieni yksityisasioitani julkisesti. Uhkaa tappaa itsensä. Kaikenlaista uhkailua. Mutta ei minua tuo uhkailu pelota tai aiheuta vaikeutta päästä eroon. Vaan se kun sitten jo heti samana päivänä on niin ihana ja rakastava ja selittelee aiempaa käytöstään, että vain suuttui, eikä tarkoita jne. Yhdessä emme siis enää ole, enkä ole edes nähnyt häntä kohta melkein vuoteen. Mutta ei vaan luovuta, vaan ottaa jatkuvasti yhyeyttä. Onhan se blokattuna ollut, mutta aina keksii tavan olla yhteydessä ja hellyn poistamaan blokkauksen. Tällä on oikeasti vaikea elämäntilanne (perheensä vuoksi ja lisäksi sairastui parantumattomasti sairauteen, joka vammauttaa loppuelämäksi). Sydän ei vaan kestä ja sitten hellyn ja suostun puhumaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.25 07:45:55

Pääsee yli jos haluaa. Jos haluaa roikottaa toista itsetuntoaan kohottaakseen ja väittää toista narsistiksi, voikin olla että narsisti löytyy (myös) peilistä.

Mikä ihmeen kuvitelma omasta erityisyydestä saa ajattelemaan että "heltyy" puhumaan? Että itse on niin uniikin ihana että puhuminenkin on joku suuri lahja? Huhhuh.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.4.25 07:48:45

Mulla on ollut muutama narsisti ystävänä. Koska itse en ole sosiaalisesti mitenkään rohkea, oli hyvin helppoa kun joku kertoi mitä tehdään ja muutenkin tunsin itseni ystävänä arvokkaaksi ja tarpeelliseksi. No heillähän tietenkin oli omat päämäärät eli yrittivät minun kauttani saada jotain itselleen, en nyt tässä sen tarkemmin erittele mutta tosiaan kuvittelin että nyt vihdoin saan tehdä niitä asioita mistä tykkään ja olen löytänyt samanmielisen ystävän. Sitten kun selvisi että en pysty auttamaan heitä asiassaan eteenpäin, minut ghostattiin, sysättiin syrjään yhteisistä jutuista ja olin ihan riekaleina koska en ymmärtänyt mitä tein väärin.

Joku tutuistani sitten yhden kohdalla sanoi tämän maagisen n-sanan ja tajusin että ei hemmetti. Olin vuosikaudet potenut irtautumisen tuskaa ja pitänyt itseäni surkeana ihmisenä, ei-osaavana tumpelona, ja että teen kaiken väärin. Oli todella hankalaa päästä siitä kuopasta ylös, koska oma traumani on se etten koskaan ollut vanhemmilleni riittävän hyvä, aina löytyi tekemisistä jotain arvosteltavaa. Eli narsistit saivat minut koukkuun sillä että saivat minut tuntemaan itseni arvokkaaksi ja taitavaksi, se riitti siihen että yritin yhä enemmän ja enemmän heitä miellyttää, vaikka selkeintä olisi ollut pistää peli poikki jo heti ensimmäisestä satuttavasta kommentista.

Lähettäjä: Pietu 
Päivämäärä:   24.4.25 08:09:57

Ensinnäkin, kannattaa hakea faktatietoa narsismista ensin joltain asialliselta sivustolta. Esimerkiksi https://www.narsisminuhrientuki.fi löytyy runsaasti.
Ketään ei kannata keittiöpsykologialla diagnosoida narsistiksi, harvoin saisivat diagnoosia, mutta sen sijaan maininnan vahvoista narsistisista piirteistä kyllä.

Aloittajan kuvailema tilanne voi olla olemassa ihan ilman minkäänlaisia narsistisia piirteitäkin. Monikaan mies ei reflektoi esimerkiksi tunne-elämäänsä yhtään mitenkään, koska heille ei sitä ole opetettu eikä siihen kannustettu. Heille on opetettu, että tunteita ei saa näyttää, porskutetaan eteenpäin, juodaan ja/tai urheillaan, hoidetaan sillä pois typerät ja hankalat fiilikset. Ja sinne sitten jäävät muhimaan, kunnes ollaan seuraavassa suhteessa ja sitten iskee päälle se "mut hei edellinenkin nainen teki niin, niin sitten tämäkin tekee". Välissä ei olla pysähdytty miettimään omaa osuuttaan suhteessa/erossa yhtään toisin kuin moni nainen tekee. Ja tuossa on vain yksi sadoista vääristyneistä ajatusmalleista, joita voi ihmisellä olla. Myös naisella. Ei ole yksi eikä kaksi naista, jotka ovat sitä mieltä, että kaikki miehet on paskoja kun ei heitä ole parisuhteissa onnistanut. Mikähän niillä epäonnistuneilla suhteilla on yhteisenä nimittäjänä? Toiset menevät uhriutumismoodiin ja käpertyvät itseensä, kun "maailma on minua vastaan, eivätkä parisuhteeni onnistu ikinä". Sen sijaan, että alettaisiin tehdä itsessä muutosta, syytellään kaikkia muita. Ja ei, tällä en nyt millään lailla viittaa tähän keskusteluun osallistuneisiin ihmisiin, vaan yleisellä tasolla.

Päivämäärä:   24.4.25 08:28:06

Pietu, toi oli vain yksi asia monien monien joukossa

.. Ymmärrän täysin :(

Päivämäärä:   24.4.25 08:32:32

En tarkoita nyt sellaista niputtamista yhteen exien kanssa että kun me petti niin petät sinäkin.
Vaan just semmosta että tekis mieli sanoa että hei tiedätkö kuka mä oon, sulla on naiset vaihtunut tässä matkan varrella ja mä en ole se sama joka sulla oli muutama vuosi sitten :D
Eikö muistisairaudesta tms vaikuta olevan kyse.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.25 08:43:27

Pietu on asian ytimessä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.4.25 09:00:30

"Pääsee yli jos haluaa. Jos haluaa roikottaa toista itsetuntoaan kohottaakseen ja väittää toista narsistiksi, voikin olla että narsisti löytyy (myös) peilistä.

Mikä ihmeen kuvitelma omasta erityisyydestä saa ajattelemaan että "heltyy" puhumaan? Että itse on niin uniikin ihana että puhuminenkin on joku suuri lahja? Huhhuh."

Ehkä sinun kannattaa tutustua narsismiin tai oikeastaan puhua vasta, kun on omakohtaisia kokemuksia. Jokainen narsistin kanssa ollut tietää, miten vaikea narsistista on päästä eroon. Narsisti käyttää aivan kaiken mahdollisen saadakseen sinut takaisin, saadakseen sinulta sympatiaa ja empatiaa. Heltyy on oikein hyvä sana, jolla viittaan siihen, että olen yrittänyt kaikkeni, että sydämeni olisi hiljaa ja pystyisin olla kovana, enkä päästää narsistia takaisin elämääni millään tavalla. Saatan toki itsekin olla narsisti, se on täysin mahdollista, mutta tässä kohdin vastasin vain aloittajan kysymykseen. En edes kertonut ex-puolisoni narsistisista piirteistä tai omistani, joten en tiedä miltä pohjalta diagnoosin teit minulle, ehkä saadaksesi itsellesi paremman olon..?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.4.25 09:34:03

Narsistinen ihminen ei koe kumppaniaan yksilöksi, vaan itsensä jatkeeksi. Koska hänen on hyvin vaikea erottaa omia tunteita ja ajatuksia toisten omista, ei hän oikein osaa ajatella heitä itsestään erillisenä, autonomisena ihmisenä. Eli veikkaisin, että kyse on enemmän tästä ilmiöstä kuin siitä, että hän vertailisi teitä toisiinne. Hänelle kaikki kumppanit ovat heijastuksia omasta itsestään.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   24.4.25 09:48:31

Minun tyttäreni elää mielestäni narsistisen tyypin kanssa. Ikävä seurata sivusta tätä. Tytär ei mm. normaaliin tapaan pidä perheeseen yhteyttä. Mies mullisti hänen nuoren elämänsä täysin. Aloin miettiä yllä olevan perusteella, että mahtaako se niljake eristää häntä perheestämme uhkailemalla tehdä meille vanhemmille jotain. Iljettävä ajatus! No pelkoa ei ole, koska se luuseri ei ole edes ajokorttia pystynyt itselleen hommaamaan, niin ei pääse tänne maalle kovinkaan helposti. Tietysti voi uhkailla muutenkin. Toivon kovasti, että tytär joskus pääsisi hänestä. Aavistus on, että tähän suuntaan hän saattaisi olla ajautumassa. Pitäkää peukkuja!
Muuten uskon, että jos itsearvostus lähtee oman pään sisältä, on epätodennäköisempää joutua narsistin uhriksi ja riippuvaiseksi tämän imartelusta. Mutta jos on kova jano kiusaamisen tai muun syyn takia saada itsetunnon pönkitystä ulkoa ja on kiltti ja huolehtiva ihminen, joutuu helpommin narsistin pelikapulaksi.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   24.4.25 12:10:22

Mä pääsin narsistista kaverin avulla. Helppoa se ei ollut ja piti hakea lähestymiskieltoa. Sainkin sen. Sinä aikana ilmeisesti löysi uuden. Kerran on yrittänyt ottaa yhteyttä. En reagoinut siihen, niin jäi sitten siihen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.