Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä avuksi neuroleptiummetukseen

Lähettäjä: Kuntoutuja 
Päivämäärä:   23.4.25 14:34:00

Kärsin pahasta ummetuksesta, koska joudun syömään raskaita neurolepteja psyykesairauteni vuoksi. Syön ummetuslääkkeitä jo isoja määriä mutta ne ovat alkaneet menettää tehoaan. Ulkoilen päivittäin ja syön noin kilon kasviksia sekä kiinnitän muutenkin huomiota riittävään kuitujen saamiseen.

Mikä auttaisi lääkkeiden aiheuttamaan ummetukseen?

Re: Mikä avuksi neuroleptiummetukseen

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.4.25 14:39:03

Juot varmaan riittävästi nesteitä? Mitä ummetuslääkkeitä ja mitkä ovat isoja määriä? Kuinka usein vatsa toimii?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.25 14:41:37

Vettä puolen tunnin välein, aamulla juoksulenkki.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.4.25 14:47:48

Mitä määriä nesteitä? Ja edelleen mitä ummetuslääkkeitä ja mitkä ovat isoja määriä? Kuinka usein vatsa toimii?

Käytätkö kuituvalmisteita, esimerkiksi psylliumia, leseitä, pellavansiemenrouhetta?

Faktahan on, että eri lääkkeet vaan vaikuttavat vatsaan. Ja mikäli mahdollisuutta muuhun lääkkeeseen ei ole, niin apu on vaan löydettävä jostain muualta.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   23.4.25 14:49:25

Kestääkö verenpaine/sokerit makeisia? Melkein mikä tahansa "yskänpastilli" tai salmiakki, jossa lukee että voi olla laksatiivisia vaikutuksia, toimii paremmin kuin ummetuslääke.

Päivämäärä:   23.4.25 15:02:04

Vatsalihasliikeitä sängyssä, nosta jalat ylös 10-20 kertaa ennen nukahtamista. Pumppaa tavaraa eteenpäin. siis muiden juttujen lisäksi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.4.25 15:04:17

Kahvia tyhjään mahaan niin ihme on jos et ravaa kohta paskalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.25 15:11:17

Lakritsia joka toinen päivä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.4.25 15:12:21

Kuivatut luumut ja muut kuivahedelmät on myös tehokkaita, Lidlissä oli joku aika sitten kuivattua ananasta ilman lisäsokereita. Tehosi ainakin opiaattiummetukseen.

Päivämäärä:   23.4.25 15:12:55

Agiocur-valmiste on ollut pelastaja, jos et ole kokeillut sitä niin suosittelen kyllä testaamaan!

Päivämäärä:   23.4.25 16:41:53

Olen kokeillut monia eri tablettivalmisteita, myös raemaista lääkettä. Lääkäri on sanonut että annostus voi olla tuplana, koska joudun käyttämään neuroleptia. Juon paljon vettä. Kahvia juon kupin aamulla ja iltapäivällä, en tiedä onko sillä vaikutusta. Karkkia en voi valitettavasti syödä koska lääkkeeni lihottavat - sallin kerran kuukaudessa itselleni suklaata enkä voi ottaa ruokavaliooni enemmän karkkia jottei painoa kerry liikaa. Syön luumuja ja muitakin hedelmiä päivittäin.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.4.25 16:50:34

Itse käytän Vi-sibliniä säännöllisesti. Sen lisäksi riittävästi nesteitä. neurolepteja itsekin syön, mutta pieniä annoksia.

Lähettäjä: Riesa 
Päivämäärä:   23.4.25 16:53:32

Magnesium on tosi tehokas. Itse käytän Ilta-Magnesiumia unihäiriöitä vuoksi 2 tablettia iltaisin ja seuraavana päivänä vatsa toimii kyllä hyvin. Maksimiannosta en pysty käyttämään (4 tabl/ilta) ainakaan kovin montaa päivää, koska vatsa menee liian vikkelälle. Toki kannattaa apteekissa varmistaa farmaseutilta, sopiiko magnesium neuroleptin kanssa (ettei esim vaikeuta sen imeytymistä tmv).

Kuitulisien kanssa (Vi-Siblin, Agiocur jne) täytyy huolehtia että todella juo runsaasti vettä, muutoin voivat aiheuttaa jopa tukoksen. Ikäihmisille esimerkiksi ei suositella näitä, koska harvemmin juovat riittävästi. Heille parempi on vaikkapa Pegorion.

Mutta tosiaan tuo magnesium ei ole huono jatkuvassakaan käytössä jos vain sopii muuhun lääkitykseesi. Elimistö hyötyy siitä monin tavoin.

Päivämäärä:   23.4.25 17:04:30

Magnesium, MSM, keinomakeutusaineet kuten sorbitoli, rautavalmisteet, nää pistää suoleen vauhtia.
Myös c- vitamiini 2-4 grammaa auttaa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.4.25 17:07:27

Mämmi tuntuu tehoavan itselläni.

Lähettäjä: sippe 
Päivämäärä:   23.4.25 17:14:35

Mä syön myös psyykelääkkeitä, ja ummetus on tuttua. Vihaan pegorionin makua, ja viljat ja siemenet vetää mahan kaasupalloksi. Tällä hetkellä syön 3 ateriaa päivässä, vedän aterian päälle 1-2 mg tablettia. Olen huomannut, että näin rytmittämällä 1.mahalaukku tyhjenee normaalisti 2. Kaasut ja muu shaisse liikkuu suolistossa eteenpäin 3 . Uloste tulee edes kerran päivässä 4. Sokerihimo pysyy kurissa, ja vs tasaisempana, koska mulla täysi kaasupallomaha aiheuttaa kipua, josta seuraa liikkumattomuutta, masennusta ja ahmimishimoa.

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   23.4.25 17:19:32

Levolac ja sen sekaan Laxoberonia, eikö muka auta jos vaikka kahdesti päivässä ottaa? Noita käytetään esim. leikatuilla potilailla joilla vahvat kipulääkkeet. Vähän hankalaa kun en kertonut mitä kaksatiiveja olet kokeillut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.4.25 17:19:46

Ovatko Moventig ja Pegorion jo käytössä?

Lähettäjä: Ohhoh 
Päivämäärä:   23.4.25 17:28:29

Makrogolia kannattaa käyttää niin monta pussia että uloste todella löystyy. Alkuun ongelmana voi olla, että kivettynyt ulostemassa on tiellä ja ohitse tuleekin vain löysää, mutta kyseessä ei ole ripuli vaan ummetus on taustalla edelleen. Makrogoli on yleensä vasta hyvä alku ja vatsaa kannattaa herätellä esim Laxoberonilla 2-3 vrk välein niin että tulee kunnolla.
Mitä vaikeammin ummettava lääke, sitä suurempi merkitys on nimenomaan makrogolilla ja laksatiiveilla. Kuituvalmisteet auttavat hieman laiskaa vatsaa, mutta jos lääke on voimakkaan antikolinerginen tai antiserotonerginen (esim klotsapiini), ei suoli kykene reagoimaan kunnolla lisääntyneeseen ulostemassaan.

Päivämäärä:   23.4.25 19:00:30

Joo levolac, laxoberon, pegorion ym on tuttuja lääkkeitä. Niiden teho on vähitellen alentunut, koska olen joutunut käyttämään niitä niin paljon. Tuntuu siltä että kaikkia ummetuslääkkeitä on jo kokeiltu eikä oikein mikään enää auta krooniseen ummetukseen. Teininä olin kerran kolme viikkoa kakkaamatta kun olin osastolla, silloin sopivaa lääkitystä vielä etsittiin ja olantsapiini oli valikoitunut sopivaksi. Sain olantsapiinin silloin säännölliseksi lääkkeekseni, ja tietysti myös ummetuslääkkeen.

Magnesiumia olen välillä syönyt kuureina, en ole huomannut sen vaikuttavan ummetukseen.

Päivämäärä:   23.4.25 20:59:16

Edelleen, mikä on paljon? Päivittäisessä käytössä yli 2 pussia pegorionia? Toisille voi olla paljon pussi pari kertaa viikossa, toiselle 5 pussia päivässä. Vastauksesi ei kerro mitään. Mitä mieltä lääkärisi on tilanteesta?

Päivämäärä:   23.4.25 21:12:22

Makrogolin tai laktuloosin teho ei heikkene pitkäänkään jatkuvassa käytössä. Ne kuitenkin vaativat riittävän nestemäärän kaverikseen, sillä sitovat nestettä suolen sisältöön.

Lähettäjä: totta 
Päivämäärä:   24.4.25 04:19:53

Aloittaja ei kerro määriä, mitä on käyttänyt... pegorionia voi käyttää päivittäin vaikka 2-4 pss (tätäkin lääkettä on eri vahvuisena) ylläpitämään ulosteen pehmeyttä ja lactulosia, magnesiumia, laxotippoja tai peräruiskeita lisäämään suoliston kouristelua. Itse käytän magnesium 375mg tabletteja 4 päivässä, pahempaan ummetukseen 8. Ja "normaali", ei laksatiivinen annos on 1/pv. Joten kerrohan, aloittaja mitä olet käyttänyt ja minkä verran, niin ehkä joku voi sinulle antaa vinkkejä mikä ummetukseen auttaa. Tosin lääkärillehän nämä asiat kuuluisi, niin saat määräykset ja oikeat annokset tietoon :)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.25 07:09:27

Luumusosetta tyhjään mahaan niin että puoli lasillista luumua ja vettä loput.
Tunnistan psyk. hoitajana tän ongelman ja vuosia jo hämmästellyt kun lisätään ja lisätään pegorionin määrää. "Ennenvanhaan" vatsantoimintalääkkeitä vaihdeltiin säännöllisesti, niin suoli ei totu vaan tiettyyn vaikuttavaan aineeseen. Ja sokeritonta luumusosetta/liotettuja luumuja oli joka aamu.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   24.4.25 07:41:08

Luumut ym kannattaa ehdottomasti kokeilla, mutta ne eivät missään nimessä sovi kaikille. Minulla ne eivät edistä vatsantoimintaa lainkaan, keräävät vaan ilmaa ja olo on entistä tukalampi.

Päivämäärä:   24.4.25 10:13:37

Psyllium.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.