Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haenko työnjohtajaksi vai odotanko

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   23.4.25 13:08:07

Olen päätynyt työtehtävään, joka ei sovi minulle. On pikku tarkkaa excelien pyörittämistä ja datan siivoamista ilman ihmiskontakteja kovinkaan usein. Haluan tehtävästä pois, mutta yritys ja sen edut koen kivoina. Tämän takia en ole vielä hakenut ulkoisiin paikkoihin itse. Yhteen olen hakuprosessissa, sillä rekrytoija itse lähestyi minua. Siitä tietenkin odotan tuloksia, mutta alalla on paljon hakijoita ja hekin haastattelivat aika monia. Toki tässä taloustilanteessa toiseen firmaan vaihtaminen on riski.

Nykyisestä firmasta olen hakenut useampaa paikkaa, mutta päässyt vain yhteen haastatteluun. Siinä tuli selväksi, että uusi juuri ylennetty esimies hakee itsensä kopiota, joka omistautuu työlleen ja laittaa muun elämän sivuun.

Koska nykyinen tehtäväni on IT-puolella kaukana siitä mitä firma oikeasti tekee, tuntuu että jään aina muiden hakijoiden jalkoihin. Nyt olenkin miettinyt, että pitäisikö hakea työnjohtajaksi tuotantoon. Tuttu työnjohtaja saa aika samaa palkkaa kun minä nyt, vaikka usein ura viekin työnjohtajia toimistohommiin. Meidänkin tiimissä on entisiä työnjohtajia. Kuitenkin työnjohtajataustalla on useita noussut myös haaveilemaani projektinjohtoasemaan.
Miinuksena työnjohdossa on toki se, että etätyötä ei voi enää tehdä. Nyt teen etätöitä noin puolet ajasta ja tottunut siihen jo pitkään. Kuitenkin oma tuottavuus ja mieliala on kyllä työpaikalla usein parempi, jos muitakin on paikalla. Nykyisessä tiimissä saa vain usein istua tyhjässä toimistossa. Myöskään liukumaa ei voi samalla tavalla hyödyntää kuin nyt.

Olen parhaillaan hakemassa myös YAMK koulutukseen opiskelemaan projektien hallintaa ja johtamista, joten sitäkin kautta voisin saada parin vuoden päästä ponnistuslautaa haaveilemiini tehtäviin. Nykyinen esimies myös kannustaa opiskeluihin ja tukee niissä, uudesta en tiedä.

Kaipaan siis muiden mielipiteitä. Kannattaako ottaa siis ns "steppi alaspäin" kuten osa asian näkee vai koittaa vain kouluttautua ja kärvistellä?

Re: Haenko työnjohtajaksi vai odotanko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.25 13:12:53

Itse näen tuon kyllä ylennyksenä jos niihin hommiin pääset. Yleensä teollisuudessa työnjohtotehtävät paremmin palkattujakin kuin joku datan pyörittely.

Päivämäärä:   23.4.25 13:36:25

Onko sinusta työnjohtajaksi? Tiedätkö tuotannosta ja prosessista tarpeeksi?

Päivämäärä:   23.4.25 13:49:20

Yleensä työnjohtajaksi mennään suoraan koulunpenkiltä. Itse valmistuin pian 4 vuotta sitten insinööriksi. Sen jälkeen ollut toisessa tehtaassa töissä logistiikkainsinöörinä ja nyt tässä hommassa. Kokisin, että osaaminen kyllä riittää. Toki aina voi olla joku parempi hakija, mutta tosiaan tätä markkinoidaankin ihan ilmoituksessakin, että voit olla työurasi alussa. Minä tunnen prosessin paperilla hyvin (nyt ERP parissa) ja käyn tuotannossa vähintään viikottain omasta kiinnostuksesta ja teen työnohessa pieniä juttuja tuotantoon liittyen. Enemmänkin riski voi olla siinä, ettei minun uskota viihtyvän. Ja kyllähän minä itsekkin näkisin sen vain muutaman vuoden stoppina.

Päivämäärä:   23.4.25 14:06:44

Oikeastihan se on huomattavasti vaativampi ja siksikin paremmin palkattu tehtävä kuin joku erp tai muut konttorihommat. Voi mennä toki koulusta suoraan mutta yleensä niistä joista ei työnjohtajaksi ole siirretään juurikin erp tai vastaaviin päivätöihin.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   23.4.25 14:10:06

Onko teillä firmassa mahdollisuutta työkiertoon? Jos sellaisen kautta pääsisi vaikka vuodeksi, pariksi työnjohtajaksi. Sitten paluu nykyisiin hommiin tai kunnon haku työnjohtajaksi/proikkariksi/muualle.

Päivämäärä:   23.4.25 14:25:03

Tavis: työnkiertoa ei ole tuossa mielessä. Kannustetaan hakemaan kyllä työpaikan sisällä muita paikkoja, mutta edellinen harvemmin säilyy. Nekin joissa on säilynyt, on ollut jotain koulun harjoitteluiden tekemisiä.

Päivämäärä:   23.4.25 17:10:27

Tässä firmassa voisi kuulemma työnjohdossa päivätyössäkin päästä minun tottumaan noin neljän tonnin palkkatasoon. Olin edellisen firman perusteella tottunut, että ei onnistu niin siksikin jättänyt huomioimatta nämä paikat.

Päivämäärä:   23.4.25 20:51:33

Up jos jollain vielä ajatuksia

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.