Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ay-jäsenmaksun verovähennys. Poisto?

Lähettäjä: Voevoe 
Päivämäärä:   23.4.25 08:20:03

Mitä se nyt sitten meinaa jokin kymppi sinnetänne ku toi ISO juttu vedetään kölin alta, eli palkansaajien aseman heikentäminen..

Re: Ay-jäsenmaksun verovähennys. Poisto?

Lähettäjä: Texx 
Päivämäärä:   23.4.25 08:42:22

Fiksu on halvemmalla työttömyyskassassa.

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   23.4.25 09:26:13

Loistava uudistus!!! sitä paitsi odotan hallituksen verouudistusta kovasti

Lähettäjä: Tietoa 
Päivämäärä:   23.4.25 09:59:46

Ammattiliitot ovat hurjana....jäsenmäärä vähenee. Pomojen palkat vaan suurenee....

Lähettäjä: Bonee 
Päivämäärä:   23.4.25 11:54:05

Idän luutuma on etupiirit, mut kun Kinut on se Aito suurvalta, voe tokkiinsa..

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   23.4.25 11:55:47

"Fiksu on halvemmalla työttömyyskassassa."

Tämä! Loppuu leipä niiltä uhoavilta pulskilta öykkäripomoilta, hyvä juttu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.25 12:03:47

Selvästi ammattiliitot ovat oikealla asialla, kun hallituksen puntti noin kovasti tutisee.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   23.4.25 12:05:26

Tällähän pyritään siihen, että liitot kaatuu. Kun niitä ei ole, ei ole sopimuksistaan ja työntekijää voi kohdella miten vaan eli vaikka 70 tunnin työviikko ja 7 pv viikossa. Jos ei kelpaa, niin pihalle ja uutta tilalle. Eipä siinä paljoa työttömyyskassa auta.
Onneksi mulla on sen verran ikää, ettei ole paljoa työvuosia jäljellä.

Lähettäjä: Minä vain 
Päivämäärä:   23.4.25 12:06:54

Tätä asiaa hyvänä pitävät: oletteko ajatelleet, että mikäli ammattiliittojen jäsenmäärä romahtaa niin siihen loppuu työehtosopimusten yleissitovuus. Se puolestaan tarkoittaa sitä, että työnantaja voi ihan yksin päättää mm. siitä, saako kukaan palkankorotuksia tai vaikka lomarahoja.

Päivämäärä:   23.4.25 12:09:11

Ei se valtiolle kuulu, mihin järjestöön kukakin kuuluu. Ihan oikein maksaa itse jäsenmaksunsa. Kaikille ansiosidonnainen työttömyysturva riippumatta siitä, mihin liittoon tai kassaan kuuluu vai kuuluuko ollenkaan. Suurin osa ansiosidonnaisesta maksetaan joka tapauksessa valtion rahoista. Unohdetaan jo nämä upporikkaat ammattiliitot.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   23.4.25 12:26:23

Olen elänyt melkein 60 vuotta , töissä ollut vajaa 40 vuotta, ammattiliiton kuulunut suht saman aikaa. Onneksi tosiaan eläkeikään on enää noin 7 vuotta.

Nyt on kyllä karua menoa työntekijän kannalta. Kuka tt:n etuja valvoo ja edistää. Ei ainakaan työnantaja.

Jossainpäin Eurooppaa puhutaan 4 päivän työviikosta tai työpäivän lyhentämisestä. Meillä tavis toimihenkilöillä esim työterveys supistuu koko ajan. Ylitöitä ei makseta, kerrytetään loputtomia saldiotunteja, joita ei ole ikinä aikaa pitää. Palkataan aina vaan nuorempia (opiskelut kesken) , koska ”niitä saa halvalla” ja jaksavat pitkää päivää, eivät tiedä miten lomat kertyy..

Työssäkäyvä ihminen pärjää todennäköisesti jotenkin niin kauan kuin töitä ja terveyttä riittää..

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   23.4.25 12:32:41

Muistakaa nyt kaikki että verovähennysoikeuden poisto EI TARKOITA sitä että liittoihin ei saisi kuulua. Kukin saa kuulua ihan mihin haluaa, pitää vain maksaa jäsenmaksu kokonaan IHAN ITSE.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.25 12:50:43

Ehdotan, että kaikki jäsenet alkavat vaatia kevytjäsenyyttä. Puolet hinnasta pois. Ei enää turhia kuluja ja aktiviteetteja. Vain työttömyyskassa ja lakipalvelut

En minä ainakaan tarvitse sirkushuveja. Tarvitsen leipää pöytään.

Päivämäärä:   23.4.25 12:58:33

En mäkään kyllä kaipaa mitään huveja. Taitaa olla jäänne ajalta jolloin työläisille piti järjestää näitä huveja. Nykyisin porukka osaa järjestöä ne itse. Pisteen idea ihan hyvä.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   23.4.25 15:10:18

En tosiaan kaipaa huveja tapahtumia ..tai no edullisemmat mökkihinnat Lapissa kelpaa kyllä. Mutta työttömyyskassa ja lakineuvonta on tarpeen, sekä apu riitatilanteissa.

Lähettäjä: Fiifii 
Päivämäärä:   23.4.25 15:16:44

Minä vain: Oletko ajatellut, että on paljon aloja, joissa ei ole työehtosopimusta ollenkaan. Noudatetaan vain lakia sekä paikallista sopimista. Minulla on työuraa takana kohta 25 vuotta eikä yhdessäkään työpaikassa ole ollut työehtosopimusta. Joten on paljon työntekijöitä, joita ay liikkeet ja niiden olemassaolo tai -olottomuus ei kiinnosta pätkääkään.

YTK:n kuulun, maksaa reilun satasen vuodessa. Näkyy veroilmoituksella, mutta talous ei kaadu, jos se sieltä poistuu. Maksan huomattavasti enemmän jäsenmaksuja eri ratsastusseuroille (varsinainen seura sekä muutaman seuran kannatusjäsen) enkä saa niistäkään verovähennyksiä.

Lähettäjä: Luottari 
Päivämäärä:   23.4.25 19:27:43

Saksassa on 15 euron minipalkka tulossa lainsäädäntötasoon, että siihen ei tullä härmäläs pääseen..

Siks me tarttetaan liittoja ja sopimusyhteiskuntaa, Konsensusta, yhteisymmärrystä työehdoista.

Tämä mahd.juttu on kyl "Taivaan lahja" demareille, jos menee nyt tämä poistoon.

Lähettäjä: *o* 
Päivämäärä:   23.4.25 19:38:39

Luottari, jos Saksassa tulee 15e minimipalkka niin mitä veikkaat tuleeko vaikuttamaan siihen että hinnat nousee reippaasti? Ajattelitko että firmat maksaa kohoavat palkat omasta taskustaan?

Todennäköisesti se vaikuttaa sekä hintojen reippaaseen nousuun että siihen, että työpaikat vähenee.

Päivämäärä:   23.4.25 20:14:28

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 23.4.25 12:50:43

Ehdotan, että kaikki jäsenet alkavat vaatia kevytjäsenyyttä. Puolet hinnasta pois. Ei enää turhia kuluja ja aktiviteetteja. Vain työttömyyskassa ja lakipalvelut

En minä ainakaan tarvitse sirkushuveja. Tarvitsen leipää pöytään."

Kun ymmärrys on tällä tasolla niin tervemenoa, onneksi olen eläkkeellä ja elinajanodote on lyhyt.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   24.4.25 00:49:19

Minulle on yks lysti saako ay-jäsenmaksusta verovähennystä vai ei. Ei se ole syy miksi kuulun liittoon. Jos vähennys poistuu, poistukoon, kuulun silti liittoon.

Lähettäjä: Sira 
Päivämäärä:   24.4.25 00:56:04

Maksan jotain 540€ vuodessa ammattiliiton maksuja. Maksaisin pelkän työttömyyskassan maksun, mutta tarvitsen ammatin takia tuon lakipalvelun. Hinta voisi olla kyllä pienempi. En tarvitse lehteä yms kotiin.

Mielestäni hallitus olisi voinut samalla poistaa työmatkavähennyksen. Jokainen maksakoot matkat itse.

Päivämäärä:   24.4.25 00:57:33

"Kaikille ansiosidonnainen työttömyysturva riippumatta siitä, mihin liittoon tai kassaan kuuluu vai kuuluuko ollenkaan."

Älä unta näe. Kyllä tämä oikeistohallitus haluaa ne loputkin ansiosidonnaiset pois kaikilta.

Päivämäärä:   24.4.25 01:16:14

"Mielestäni hallitus olisi voinut samalla poistaa työmatkavähennyksen. Jokainen maksakoot matkat itse."

Tämä olisi arkku naulaan monen pienen paikkakunnan elinvoimalle.

Päivämäärä:   24.4.25 01:18:24

Mahtaisi olla tämänkin ketjun Hannoilla hauskaa jos ammattiliitot eivät olisi ajaneet historiassa työntekijöiden oikeuksia. Kannattaa muuttaa Kiinaan. Siellä on ammattiliitot kiellettyjä ja palkat, sekä työehdot kohdillaan.

Lähettäjä: ai ihanuutta 
Päivämäärä:   24.4.25 05:53:19

Työnantaja hehkuvat onnesta, namis kuukkelis tulossa on 6 päiväinen työviikko, palkkaa 8€ tunti ja ei pyhälisiä :D Jos ei kelpaa niin jollekin kelpaa ja se jolle ei käy saa vaikka kerjätä kadulla.

Päivämäärä:   24.4.25 09:48:45

Nämä nimmittäjät sitten vaan perustamaan se oma yritys ja sen jälkeen polkemaan tyntekijöidensä palkkoja. Ainut, että teistä ei ole sitä yritystä pyörittämään saati ottamaan yrittäjäriskiä.

Yritykset eivät pelkän yrittäjän työpanoksella toimi, joten se järjetön pelko palkkojen tai etujen polkemistetssta on ihan turhaa. Nyt edut sitä luokkaa, että voidaan ottaa "lorvivapaita" ja hypätä pienen haavan kanssa työterveydessä. Nämä kulut on isoja. Näihin voi jokainen itse vaikuttaa, jolloin kun yrityksen kulut pienenee vähenee myös se tarve pitää palkkakuria.

Yrittäjät laittavat kyllä itsensä kokonaan likoon pitääkseen teidän työpaikat.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   24.4.25 10:44:31

Ay pomoilla verotus kevenee näkyykö se jäsenmaksuissa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.4.25 12:20:05

Minä saan nyt jo suht isossa firmassa tapella oikeuksistani mm ylityökorvauksiin. Meillä myös yritetään jatkuvasti lomauttaa päivän varotusajalla. Ulkomaalaiset tämän hyväksyvät kun eivät paremmasta tiedä, onneksi on kuitenkin liitto joka vielä toistaiseksi on ollut pelotteena työnantajalle.

Päivämäärä:   24.4.25 13:05:13

Eiku käräjille jos päivä varoitusajalla joutunu lomautetuksi,ehkä nää ulkomaiset työmyyrät tekee sun työs kun takkuat.

Lähettäjä: Sur 
Päivämäärä:   24.4.25 13:09:24

Siis mä en nyt ymmärrä mikä ongelma? Jos koet liittojen toiminnan kannatettavaksi ja että ajavat asiaasi, miksi lopettaisit tämän takia jäsenmaksun maksamisen?

Ainakin itse maksan todella montaa jäsenmaksua joita ei ole tähänkään asti saanut vähentää verotuksessa ja silti olen ne maksanut. Ajattelin myös jatkossakin maksaa ay-jäsenmaksun vaikka sitä ei enää verovähennyksiin saa. Verovähennysoikeuden poistuminen ei nyt niin iso rahallinen menetys kuitenkaan ole.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   24.4.25 13:10:25

Sen vuoksi näitä ulkomaisia osaajia halutaan korvaamaan kotimaista työvoimaa.

Päivämäärä:   24.4.25 13:13:59

.... onko muilla ongelmia ku sinulla...

Lähettäjä: liisa 
Päivämäärä:   24.4.25 13:19:11

Niin ja sitten kun fiksun työnantaja esim. muuttaa työsuhteen ehtoja laittomasti tai tekee jotain mutta ikävää, niin fiksu ottaa kiltisti vastaan mitä annetaan. Liittoon kuuluva voisi aina ottaa liittoon yhteyttä ja tulla liiton juristin kanssa juttelemaan että mitäs täällä oikein yritetään..

Päivämäärä:   24.4.25 13:40:49

liisa ihmemaassa..Nää paksut pomot ei pe..... pyllistä pienille narituksille.

Päivämäärä:   24.4.25 13:44:28

no on hyvä jotka haluaa tehdä töitä,että saa sitä fyrkkaaa.

Päivämäärä:   24.4.25 13:57:48

Iivari: en todellakaan ole ainoa jolla yritetään teettää ylitöitä ilman ylityökorvausta tai annetaan lomautuslappu liian myöhään käteen. Osa ulkomaalaisistakin on ymmärtänyt ettei tämä käy, osaa tekee kiltisti niin kuin ta sanoo.

Päivämäärä:   24.4.25 14:18:45

Hötöladyt jotka vastustaa liittoja ei tiedä ajasta ennen niitä. Mm Voikkaalla paperitehtaalla työnjohtaja sai raiskailla vapautuneesti mielin määrin. Suurin osa lakimuutoksista jotka koskevat työaikaa tai muuta työhön liittyvää on aluksi ollut liittojen vaatimia asioita ja tessiin kirjattuja, myöhemmin vasta lakimuutokset. Tulevaisuudessa tervemenoa palkalliset saikut, irtisanomisajat, lomarahat jne jne.
Nehän ei meinaa mitään kun ollaan van työttömyyskassassa ja hoetaan liiton möhömahat sitä ja tätä...

Päivämäärä:   24.4.25 15:05:51

"Yritykset eivät pelkän yrittäjän työpanoksella toimi, joten se järjetön pelko palkkojen tai etujen polkemistetssta on ihan turhaa."

Kuinka naiivi voi ihminen olla?

Montako yt-kierrosta olet nähnyt jolla työnantajat ovat vapaaehtoisesti tarjoutuneet nostamaan palkkoja ja parantamaan työntekinöiden etuja?

Päivämäärä:   24.4.25 15:29:24

Ay-jäsenmaksujen vähennyskelpoisuus poistuu, työhuonevähennys poistuu, työsuhdepyöräetu poistuu... Ei taida palkkojen verotus laskea paria prosenttia, että näiden tuoma korotus sillä kuittaantuisi, niin kuin valtioviisaat sanoivat.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.4.25 15:55:22

"Montako yt-kierrosta olet nähnyt jolla työnantajat ovat vapaaehtoisesti tarjoutuneet nostamaan palkkoja ja parantamaan työntekinöiden etuja?"

Ei niitä yt-neuvotteluita pidetä silloin, jos firmalla menee hyvin.
Mutta kyllä itse olen ollut hyvin pyörivissä firmoissa, joissa palkka nousee tasaisesti, saa ekstrabonuksia jos on mennyt hyvin tai työsuhde-etuja parannetaan.

--

" työhuonevähennys poistuu, työsuhdepyöräetu poistuu"

Vaikka itse teenkin paljon etänä ja olen hyötynyt työsuhdevähennyksestä, on se minusta silti aika hassu etuus. Miksi pitäisi saada etua siitä, että teet etänä töitä? Ja kuinka iso menetys tuo oikeasti on. Useimmat pienituloisemmat eivät kuitenkaan etänä voi tehdä ainakaan täyspäiväisesti, joten heitä tuo ei paljoa liikuta. Parempi tuloisella taas tuo työhuonevähennys on niin pieni, ettei siitä nyt paljoa etua saa.

Työsuhdepyöräetu on minusta vielä kummallisempi. Kiva joo että tuetaan pyöräilyä, mutta mahtaakohan tuo olla siltikään vähentänyt kovinkaan merkittävästi työmatkapyöräilyä. Ainakin omasta kokemuksesta noita työsuhdepyöriä hankitaan lähinnä harrastekäyttöön ja siinäkin käyttö on aika vaihtelevaa: otetaan kalliilla se työsuhdepyörä kun "halvalla" saa ja poljetaan sitten joskus ja jouluna.
Suomessa vielä talvi vaikuttaa siihen, että menee helposti 3-4 kuukautta kun ei voi pyöräillä (tai voi, jos uskaltaa, mutta moni ei uskalla ja ymmärrän hyvin. Varsinkaan jos yhtään asuu taajaman sivussa, ei välttämättä tiet ole siinä kunnossa että edes nastarenkailla pääsisi kunnolla menemään) ja kesällä taas 1kk menee kesälomissa.

Eli tuokin on vähän sellainen etu, että kiva homma, mutta ilahduttaa todellisuudessa aika harvaa ja todellinen hyöty vähäinen.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.4.25 16:09:15

On se etu ollut niillä loimaan kassan väelläkin ja sekin poistuu.

Toivottavasti jatkossa liiton jäsenet ovat niitä jotka saa tes:ssä luetellut edut ja palkat.

Vapaamatkustat saavat ihmetellä ihan itse miksi eivät saa lomapalkkaa tai sairaslomakorvauksia tai muutakaan mitä ei laissa lue.
Siinähän neuvottelevat omat sääntönsä ja palkkansa lisineen.

Päivämäärä:   24.4.25 16:17:18

Työsuhde pyörän tarkoitus on saada ihmiset liikkumaan enemmän ja täten olemaan ehkä hieman terveempiä. Ei sen tarkoitus ole vain työmatkoihin.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   24.4.25 16:21:50

” Työsuhde pyörän tarkoitus on saada ihmiset liikkumaan enemmän ja täten olemaan ehkä hieman terveempiä. Ei sen tarkoitus ole vain työmatkoihin.”

En tiedä onko tästä tehty mitään tutkimuksia, mutta itse olen ollut parissa firmassa missä tämä etu on ja aika tehottomalta se on vaikuttanut. Ne jotka liikkuu muutenkin ilahtuvat työsuhdepyörästä ja ne jotka eivät liiku, eivät pyöräile sen enempää vaikka työsuhdepyörän ottaisivatkin. Olisi kiva tietää onko tuolla edulla oikeasti saavutettu etuja, veikkaan että ei, kun se poistetaankin.

Lähettäjä: Eki 
Päivämäärä:   24.4.25 16:51:03

Nyt eroan liitosta, muutenkin aivan liian iso jäsenmaksu.
Kassaan voi aina kuulua ja lakimiespalveluja en tarvitse.

Päivämäärä:   24.4.25 17:30:10

Älä eroa ,jotta liiton pomojen ylisuureet palkat saadaan maksettua,ylisuuri palkka
työmäärään nähden ,mitähän ne tekee 10 kk vuodesta ,katokaapa tilipussin paksuus.

Päivämäärä:   24.4.25 18:28:47

Noilta iivareilta voitaisiin lopettaa ne sairaseläkkeet. Menkööt töihin tai eläköön omilla säästöillään.

Päivämäärä:   24.4.25 18:31:10

iivari itse lorvii kotona ja öyhöttää hevostalli.netissä työntekijöiden asiosta. Mene töihin!

Päivämäärä:   24.4.25 18:32:30

Kolmasosa persuista on kotona lorvailijoita. Ne pitäisi laittaa töihin!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.