Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aamuyön heräily, lääke?

Lähettäjä: Kopo 
Päivämäärä:   23.4.25 06:20:38

Onko jollain käytössä lääkitystä joka pitäisi unessa aamuun asti?

Nukahdan sekunnissa ja herään neljän-viiden tunnin päästä enkä saa enää unta. Ongelma on että tästä ei seuraa väsymys vaan mania ja en juuri nyt haluaisi osastohoitoon joutua.

Olen kokeillut ainakin seuraavat: tenox, imovane, stella, melatoniini, truxal, promatsiini, ketipinor, mirtazapiini, olanzapiini, lyrica (on päivittäisessä käytössä, ei nukuta) ja atarax. Joskus otan lääkkeen vasta silloin aamuyöllä mutta se jatkaa unta ehkä kahdella tunnilla ja sitten olen aivan sekaisin aamupäivän. Mikään pikkutokkura lääkkeestä ei haittaa, kunhan sillä saisi sen 7-8h katkotonta (tai edes vähän katkonaistakin) unta.

Re: Aamuyön heräily, lääke?

Lähettäjä: ämmä 
Päivämäärä:   23.4.25 06:26:03

Keetokaa mullekin jos keksitte ratkaisun.
Minkä ikäinen olet? Naisilla tuntuu olevan yleinen ongelma.
Voi kieliä esivaihdevuosista tai ihan vaihdevuosista.

Päivämäärä:   23.4.25 06:28:22

Ämmä, sanopa muuta. Olen 35-vuotias, en tiiä voiko esivaihdevuodet näin aikaisin alkaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.25 06:35:27

Miten sulla se kaksisuuntaisen lääkitys?

Lähettäjä: Makor 
Päivämäärä:   23.4.25 06:35:31

Doxepin on itselläni auttanut nimenomaan unen syventämiseen. Eikä tule tokkuraa tai muita haittoja.

Lähettäjä: ämmä 
Päivämäärä:   23.4.25 06:36:25

Voihan ne mutta ei välttämättä.
Miksei riitä että on kuukautiset ym vaivat, vielä pitää tulla kivat uniongelmat.
Ei se nukahtaminen vaan siinä unessa pysyminen.

Päivämäärä:   23.4.25 06:40:02

Kaksisuuntaiseen menee reagila, risperidon ja voxra, luultavasti se voxra nyt pitää lopettaa tai ainakin laskea annosta, mikä tietty saattaa heittää sitten taas masennuksen puolelle.

Reagilan ja risperidonin annosta ei voi nostaa haittojen takia. Olen kokeillut käytännössä kaikki muut lääkkeet tähän paitsi rxultin. Tällä nykyisellä kombolla oon pystynyt esim työelämässä nyt 1,5v mutta nyt on ollut stressiä, negatiivista ja positiivista niin paljon että vene keikkuu.

Päivämäärä:   23.4.25 06:40:37

Makor, tuota en ole kokeillut, kiitos vinkistä!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.4.25 06:54:03

Vaihdevuodet voi hyvin alkaa jo 38 vuotiaana eli sinulla tod.näkösesti jo esivaihdevuodet. Lue mitä kaikkea voi tulla. Uniongelmat hyvin yleisiä.

Päivämäärä:   23.4.25 07:47:10

No hitto jos tässä jotkut vaihdevuodet vielä tulee näin aikaste! Muistan että äiti heräsi aina postiautoon ennen neljää vaihdevuosissaan.

Päivämäärä:   23.4.25 07:50:58

Juon Liptonin/Lidlin mustaa marjateetä ja syön aamupalan ja tulee uni taas. Muutoin juon vihreää teetä, tuohon teehen taitaa olla jo aika vahva assosiaatio.

Minun uniongelmat ovat seuranneet lapsuudesta asti. Traumaattinen lapsuus ja hermosto epätasapainotilassa aina. En jaksa stressata, nytkin heräsin aamuyöllä ja odottelin aamuun puhelimelta kirjaa lukien että mies herää ja nousin hänen kanssaan samaan aikaan. Usein nousen jo silloin herätessä, mutten nyt jaksanut, oli kiva lueskella. Menen päivällä nukkumaan jos alkaa väsyttää.

Eihän näillä unilla työelämässä pärjäisi, mutta en siellä muutenkaan enää ole, enkä tule olemaan. Ei tarvitse stressata unesta.

Päivämäärä:   23.4.25 10:24:54

Minä nukahdan kuin tukki klo 22, herään kahdelta. Nousen heti ylös, syön "aamupalan" ja takas sänkyyn joku äänikirja päälle, nukahdan pian ja sit herään 7 aikaan.

Olen koittanut syödä tuhtia iltapalaa mutta se pahentaa asiaa. Jos jään sänkyyn niin valvon kyllä loppuyön.
Tuo yösyönti jotenkin nyös virkistää pitkälle aamupäivää. Lääkkeillä olen tokkurassa iltapäivään asti.
Herätessä juon kahvia ja sit 11 aikaan syön kunnon ruoan.

Lähettäjä: Fiu 
Päivämäärä:   23.4.25 11:33:14

Estrogeenivajaus. Esim. epillerit hankkimalla nukahtaa heti ja nukkuu kuin tukki kunnes herätyskello soi.

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   23.4.25 11:41:50

Mene myöhemmin nukkumaan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.4.25 11:45:51

Jos on vaihdevuodet, niin minulla sitten olleet lapsesta asti. Olen aina nukkunut huonosti, mikään ei auta, ja mitään vikaa ei ole löytynyt. Olen oppinut selviämään 4-6h katkonaisilla unilla.

Lähettäjä: Histamiini 
Päivämäärä:   23.4.25 12:34:01

Doxepin pidentämään syvää unta? Mulla on tapaturman takia ollut Lyrica vuoden käytössä ja se todella tuhoaa unenlaatua, uni on paljon kevyempää ja heräilen todella helposti ja usein öisin.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   23.4.25 19:35:10

"Jos on vaihdevuodet, niin minulla sitten olleet lapsesta asti. Olen aina nukkunut huonosti, mikään ei auta, ja mitään vikaa ei ole löytynyt. Olen oppinut selviämään 4-6h katkonaisilla unilla."

Sama täällä :D

Hain näin nelikymppisenä e-pillerit ihan vaan testatakseni johtuvatko uniongelmat, hikoilut, silmien ja suun kuivuus sekä nivelkivut näistä ahh niin trendikkäistä esivaihdevuosista. No ei, kaikki oireet lähinnä pahenivat pillereillä, ja lisäksi ennen kivuttomat ja lyhyet vuodot muuttuivat kivuliaiksi ja jatkuviksi. Kiitos joukkohysteria XD

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   23.4.25 19:43:44

Minä, hyvä nukkuja, kadotin unet tuossa vähän yli viisikymppisenä. Samalla jäätävä stressi, ahdistus, masennus, elämä ihan sekaisin.
Sitten estrogeenilaastari ja voila' kaikki onkin ihan hyvin. :-)
Suosittelen!

Lähettäjä: samavene 
Päivämäärä:   23.4.25 19:54:06

Lihottaako se estrogeenilaastari? Täällä on sen verran kehnot koivet, että kiloja ei saisi tulla, koska sitten elämä olisi vielä kivuliaampaa.

Nukun 01-07. Lisätunti unta tekisi hyvää.

Iltaysin jälkeen en juo mitään nestettä (saati syö), ettei yöllä herää ravaamaan veskissä.

Päivämäärä:   24.4.25 14:58:07

Tänään on lääkäriaika, ehkä sillä olisi jotain ideoita tähän vielä.

Olen kokeillut yöpalaa, ei auta eikä myöskään myöhempi nukkumaanmeno, herään jokatapauksessa samaan aikaan. Eilen kävin iltapäivällä 11km kävelyn metsässä, ja yö meni kyllä paremmin vaikka maniassa kyllä pitäisi tuota liikuntaakin vältellä.

Mulla on minipillerit käytössä, en tiiä onko niistä apua? Paitsi tietysti ehkäisyyn :D

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   24.4.25 15:19:52

Heitteleekö verensokerit? Syötkö tarpeeksi illalla? Jos verensokeri tippuu aamuyöstä niin keho herää, koska joutuu nostamaan verensokerin stressihormonien avulla.

Päivämäärä:   24.4.25 16:11:34

Tarvin nukahtamislääkkeen siihen tarkoitukseen ja jos pahasti rupean valvomaan yöllä, niin olen ottanut pikkuisen murusen tenoxia ylläpitämään unta, liikaa sitä ei kannata ottaa, kun ei liian syvä ja pitkä unikaan ole ihan aina hyväksi.

Päivämäärä:   24.4.25 16:15:05

Sama vika, ikää 36. Hedelmöityshoitojen myötä sain käyttöön DHEAn ja syödessäni sitä nukun hyvin. Selvästi siis hormonivajetta.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   24.4.25 17:38:28

Jos oot vaihdevuosi-ikäinen (yli 40 v), estrogeenilisä auttaa. Aamuyön heräily on myös stressioire.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   24.4.25 17:41:25

Minipillerit ei sisällä estrogeenia, joten tilanne sen suhteen huonompi. Minipillereissä on keltarauhashormonia.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   24.4.25 18:49:11

L-tryptofaani on luonnollinen ja aivan pistämätön apu. Aamulla otetusta tryptofaanista elimistö tekee serotoniinia (-> tasapainoinen ja positiivinen mieli, mikä jo sinänsä auttaa hyvää nukkumista), ja illalla otetusta tryptofaanista elimistö tekee melatoniinia. Toimii huomattavasti paremmin kuin purkista otettu melatoniini.

Suosittelen lämpimästi. Itselläni L-tryptofaani päätti kuukausien unettomuuden, johon kuului juuri yöherääminen ja sen jälkeinen valvominen.

Kaikki Suomesta saatavat tryptofaanit eivät toimineet yhtä hyvin ainakaan minulla. Paras oli Feelvivid.

On tutkimustietoa siitä, että tryptofaani vähentää yöllistä heräilyä ja lyhentää yöllä valveilla vietettyä aikaa. Englanniksi on saatavilla paljon muutakin tietoa ja ohjeita annosteluun ym. Hakusanat esim. "tryptophan insomnia".

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   24.4.25 18:58:09

"Lihaa välttävää erikoisruokavaliota noudattavien tryptofaanin saanti voi olla hyvin puutteellista."

Lähettäjä: Naps 
Päivämäärä:   24.4.25 19:16:26

Itsekin tahdon heräillä ja saan huonosti unta uudelleen tai ainakin siihen menee ärsyttävän kauan aikaa. Vaihdevuosilääkitys on jo käytössä. Ennen oli vielä pahempaa.
Itselle olen miettinyt että auttaisikoham Neurosonic.

Päivämäärä:   25.4.25 07:16:49

Pitää tuosta tryptofaanista kysyä lääkäriltä, en uskalla kokeilla kun lääkitys on aika tuhti.

Eilen illalla otin truxalia isommalla annoksella kuin edellisellä kokeilulla. Aikaisemmin sen kanssa ei myöskään ollut lyrica samaan aikaan käytössä. Nukuin 7h melkeinpä putkeen ja nyt huimaa kyllä ihan huolella ja on aika nousuhumalainen olo. Toimi siis uneen mutta en uskalla kyllä esim autolla ajaa tässä tilassa. Onneksi tässä on kesäloma tulossa.

Syön illalla kevyesti/en mitään, tuo verensokeri on kanssa hyvä pointti. Jonkun iltapalan voisi lisätä kyllä iltaan.

Lähettäjä: samavene 
Päivämäärä:   25.4.25 07:34:05

No nyt nukuin vain 01-06. Haluaisin nukkua enemmän; järkikin sanoo, ettei tuo riitä. Käytössä jo valeriaana ja melatoniini. Muita vinkkejä?

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   25.4.25 07:48:50

Naps: Neurosonicia kannattaa ehdottomasti kokeilla, itse sain siitä avun kertakokeilulla 3v vaikeaan, hoitoresistenttiin unettomuuteen. Erilaiset hyvinvointiin liittyvät yritykset tarjoavat paikan päällä Neurosonicia ja itse löysin paikan, jossa 45min maksaa kympin. Lähemmäs 20 lääkettä ja luontaistuotetta kokeilleena oli lopulta aika halpa ja yksinkertainen keino. Kävin toisenkin kerran viikon päästä ekasta ja pitäisi taas kyllä mennä. Kuukauden olen nyt nukkunut tosi hyvin muutamaa poikkeusyötä lukuunottamatta. Itselläni unettomuus johtui hermoston epätasapainosta, olin öisin ylivireä ja päivisin alivireä.

Lähettäjä: Naps 
Päivämäärä:   25.4.25 12:27:16

Hienoa kuulla
mietin jo että pitääkö itse ostaa, mutta täytyypä katsoa että löytyisikö tosiaan jostain missä voisi helposti käydä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.25 13:53:11

Doxepin ehdottomasti. Kävin itse läpi tolkuttoman määrän lääkkeitä unettomuuteen vuosien varrella ja sitten löytyi tämä pelastava pilleri. Aamuväsymyskään ei juuri ensimmäisen viikon jälkeen vaivannut, otan toki lääkkeen hyvissä ajoin (12 h ennen kuin pitäisi herätä). En muista milloin viimeksi olen nukkunut näin hyvin!

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   25.4.25 14:00:55

Aa, Doxepin puuttuikin tuolta omasta listastani. Ei auttanut Itselläni valitettavasti yhtään, mutta tiedän kyllä monia, joille sopii erinomaisesti eli kannattaa kokeilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.