Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kumppanin kanssa yhteinen vai omat asuntolainat?

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   22.4.25 21:05:56

Ja miksi päädytty siihen ratkaisuun?

Re: Kumppanin kanssa yhteinen vai omat asuntolainat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.25 21:50:12

Meillä yhteinen. Kaikki asunnot omistettu myös 50-50 mitä vuosien varrella omistettu. Meillä yhteinen talous ja palkat sen verran samankaltaiset, ettei tulo-/varallisuuseroja muutenkaan.

Päivämäärä:   22.4.25 22:43:21

Omat, miehellä oli asp, itse en ollut enää ensiasunnon ostaja.

Lähettäjä: Hii 
Päivämäärä:   23.4.25 00:30:47

Ehdottomasti omat. Silloin molemmat ovat vastuussa vain omasta osuudestaan eikä oma talous kärsi, jos toinen syystä tai toisesta jättää lainansa maksamatta.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   23.4.25 01:22:57

Jos lainassa on talo vakuutena on melkein parempi, että laina on yhteinen. Ikävä yllätys, jos toinen ei maksakaan lainaansa ja talo menee ulosotettavaksi.

Päivämäärä:   23.4.25 02:25:09

Omat lainat. Meillä myös omat asunnot vaikka suhdetta takana 16 vuotta ja lapsikin on

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   23.4.25 07:10:20

Meillä omat. Itselläni oli ASP tili kun laina otettiin ja mies hoiti oman lainansa eri tavalla. Omistus 50-50

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.4.25 07:25:57

Omat taloudet parisuhteessa taitaa olla uusi normi.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   23.4.25 07:33:27

Yhteinen talous, yhteiset lapset ja yhteinen asuntolaina.

Päivämäärä:   23.4.25 07:42:30

Omat lainat. Omat rahat. Meillä takana kohta 15v parisuhdetta. 10v oli ns yhteinen talous joka oli aivan hirveää jälkeenpäin katsottuna. Miehellä peli-ongelma. Hän pelasi älyttömiä summia joka kuukausi. Kävi ulkona syömässä melkein joka työpäivä. Osteli kalliita autoja osamaksulla joka toinen vuosi. Itse yritin vain selvitä lasten kanssa enkä pystynyt ostamaan itselleni mitään.
Asumuseron jälkeen on palattu yhteen. Asutaan minun omistamassa talossa. Minulla on huomattavasti enemmän lainaa nyt mitä silloin kun laina oli yhteistä ja selviän hyvin. Minulla on nyt myös yli 10 000€ säästöjä ja kyllä pystyn ostella itselleni ja lapsilleni jotain kivaa jos haluan.
En enää koskaan lähtisi kenenkään kanssa tämmöisen ”yhteiseen talouteen”.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.4.25 09:35:13

Riippuu siitä, miten toinen hallitse raha-asiansa. Yhteisessä lainassa on se hyvä puoli, että siinä yleensä saa neuvoteltua pienemmät korot. Mutta jos on pienintäkään epäilystä, että yhteisen lainan kanssa voi käydä huonosti, niin erilliset (tai mielellään ei silloin yhteisen asunnon ostoa ollenkaan). Järjen ja intuition mukaan!

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.4.25 09:52:02

Ei yhteistä asuntolainaa tai yhteistä omaisuutta ollenkaan. :D

Nimimerkillä, virheestä viisastunut.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   23.4.25 09:57:08

En oikein näe mitä hyötyä noista omista lainoista on. Eikä sellaista ole koskaan pankissa tarjottukaan (2 kertaa olen asuntolainan ottanut ja lisäksi ollut useammassa lainaneuvottelussa eri pankkien kanssa).

Pikemminkin näen tuon riskinä, että toinen jättää oman osuutensa maksamatta ja kumppani ei tästä tiedä mitään ja talo menee ulosottoon. Talohan voidaan laittaa ulosottoon, vaikka vaan toinen osapuoli ei maksaisi.

kun laina on yhteinen, kumpikin näkee sen verkkopankistaan ja voi seurata sen maksujen etenemistä. Todennäköisesti on myös yhteinen lainanhoitotili, jonne molemmat siirtää rahaa kuukausittain ja näin voi myös sieltä seurata rahan kulkua. Jos tulee ongelmia, pystyy puuttumaan tilanteeseen heti eikä vasta sitten kun pankki karhuaa saamattomia maksueriä.

Päivämäärä:   23.4.25 10:01:21

Yhteiset rahat joten yhteiset lainat ja talo.

Lähettäjä: Kitten 
Päivämäärä:   23.4.25 10:43:53

Pankillakin saattaa olla kanta asiaan.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   23.4.25 10:59:09

Meillä oli yhteinen asp-tili, joten myös laina on yhteinen.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   23.4.25 12:18:42

"En oikein näe mitä hyötyä noista omista lainoista on"

Se hyöty, ettet joudu yksinäsi maksamaan koko lainaa, jos toinen jättääkin osuutensa maksamatta.

Päivämäärä:   23.4.25 13:42:12

No jos talo on koko lainan vakuutena käytännössä maksat kuitenkin jos toinen jättää maksamatta. Tietysti jos vakuudetkin ovat erilliset on erillisistä kainoista hyötyä jos toinen jättää maksamatta.
Mietipa vaikka tilannetta, jossa itse olisit maksanut jo puolet lainasta, toinen vain 20% ja jättää loput maksamatta. Talo päätyy ulosottoon ja siitä saadaan juuri jäljellä olevien lainojen verran rahaa. Kaikki saatava raha menee pankille ja itse olet menettänyt jo maksamasi osuuden.
Jos laina olisi ollut yhteinen olisit voinut koko ajan seurata, että lyhennykset maksetaan ajallaan ja kos maksuvaikeuksia olisi tullut olisit ainakin ollut tietoinen asiasta aiemmin ja ehtinyt reagoimaan ennen kuin päädytään ulosottoon.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   23.4.25 14:14:27

Reagoimaan miten? Tyhjästä on paha nyhjästä. Ja vaikka rahaa teoriassa olisi ollut, harva säästää jo valmiiksi siltä varalta, että toinen ei lainaansa maksakaan.

Talon pitämisellä ei ole mitään väliä, se on vain materiaa. Tärkeämpänä pidän sitä, että homman kosahtaessa itse pääsee tilanteesta ilman järjetöntä velkaa ja luottotietonsa säilyttäen.

Lähettäjä: Aila 
Päivämäärä:   23.4.25 14:25:50

Yhteinen tietenkin, jos yhteinen asuntokin on.
Jos ero tulee, niin joka tapauksessa kaikki jaetaan.
Mitä järkeä on kumppanuudessa, jos kuitenkin kaikki ovat erillistä.
Lapsiakaan ette voi jakaa.

Päivämäärä:   23.4.25 14:43:35

Tavis: esimerkiksi myymällä asunnon itse, ennen ulosottoviranomaisia, jotka eivät todellakaan yritä saada parasta mahdollista hintaa asunnosta. Samalla tavalla asuntoa säännöllisesti maksaneelle voi jäädä velkaa maksettavaksi jos asunnosta ei saada riittävästi kattamaan koko velkaa. Siinä tilanteessa pankki voi myös irtisanoa jäljellä olevat lainat jos noille ei ole korvaavia vakuuksia.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   23.4.25 14:54:17

Tietenkin erilliset, jolloin kumpikin vastaa vain omasta lainastaan. Ei mitään yhteisvastuullista yhteistä lainaa, tietenkään. Tulisi mieleenkään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.4.25 15:16:08

"Reagoimaan miten? Tyhjästä on paha nyhjästä. Ja vaikka rahaa teoriassa olisi ollut, harva säästää jo valmiiksi siltä varalta, että toinen ei lainaansa maksakaan."

Reagoimaan esim. siten, että keskustelee asioista heti kun ensimmäinen maksuerä jää maksamatta ja selvittää mikä homma, kun toinen ei omaansa pysty maksamaan. Sitten voi miettiä, onko järkevää jatkaa yhdessä ja yhteisen lainan kanssa, vai laitetaanko talo heti myyntiin, jos toisella on rahat loppu. Tarvittaessa voi hakea lyhennysvapaata, jos ei pysty maksamaan koko lyhennystä yksinään ja toinen on oikeasti pa.

jos on täysin omat lainat ja toinen toimii epärehellisesti ja tuhlaa rahansa kertomatta, silloin ei välttämättä tiedä asiasta ennen kuin siinä vaiheessa kun ulosotto kolkuttelee ovella. Tällöin voi menettää paljon rahaa, kun talo myydään polkuhintaan ulosoton toimesta. Pahimmillaan itselle jää velkaa myymisen jälkeenkin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.4.25 15:17:45

Yhteinen talous, omaisuus ja laina.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.4.25 15:18:50

Itse ottaisin erilliset lainat vain siinä tilanteessa, että talo on jokin riskikohde, esim. erittäin paljon remonttia vaativa tai sijaitsee jossain korvessa. Tällöin sen myyminen voi olla lähes mahdotonta ja joka tapauksessa myydessä tulee häviämään rahaa. Tällöin on parempi että on omat lainat, jotta ongelmatilanteessa kumpikin joutuu itse huolehtimaan omistaan ja jos ulosotto vie, se ei paljoa haittaa.

Jos taas talo on jollain vauhdilla myytävissä ja järkevä kohde, minusta on järkevämpää ottaa yhteinen laina, jotta pystyy reagoimaan ajoissa mahdollisiin ongelmiin. Tällöin ulosotto tarkoittaisi todennäköisesti sitä että talo jouduttaisiin myymään turhan halvalla ja parempi on, jos pystyy reagoimaan siihen itse ajoissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.25 15:23:00

Erilliset tietenkin, koska muutenkin rahat ovat erilliset tietenkin 2020-luvulla. Normi yhteiset asumisen kulut puoliksi, mutta varallisuus on erillistä ja omilla rahoillaan saa ostaa uuden mersun tai hevosen tai sijoittaa itselleen tai mitä nyt haluaakin. Ei olla toisen rahojen perässä.

Lähettäjä: sirotto 
Päivämäärä:   23.4.25 15:43:19

Meillä on erilliset. Vaikka on yhteinen asunto, niin meillä on ollut erilaiset omistusosuudet eri aikoina ja eri kokoiset lainatkin. Viime aikoina olen ollut valmis ottamaan enemmän lainaa kuin puoliso. PIdän ihan reiluna, ettei hänen tarvitse ottaa niin isoa lainaa kuin minä tahtoisin, mutta sitten toisaalta minä omistan asunnosta isomman osuuden, kun kerran otan enemmän lainaa jolla asunnosta maksetaan.

Päivämäärä:   23.4.25 17:31:27

En ota yhteistä lainaa jota en pystyisi tarvittaessa maksamaan yksinkin.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.4.25 18:16:16

Yhteinen laina ja yhteinen tili, josta lyhennykset menee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.