Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistähän saisi apua silmälaseihin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.25 18:50:33

Lääkäri kirjoittanut Kelaan ja sossuun lausunnon, että minulle ei riitä ne silmälasit mitkä korvataan. Hylkypäätös tuli molemmista ja heidän mukaansa pärjään niillä halvimmilla laseilla, vaikka silmälääkärikin sanonut, että ei missään nimessä. Olen joutunut vuoden alusta olemaan koulusta sairaslomalla, koska ei ole laseja enkä näe puolta metriä pidemmälle ja päätä särkee koko ajan sekä päässä heittää. Enkä nyt kaipaa kommenttia, että säästämällä itse. Tähän mennessä olen saanut säästettyä 100 euroa, mutta olo alkaa olla jo aika tukala enkä jaksaisi odotella loppu vuoteen ennen kuin rahat on koossa.

Re: Mistähän saisi apua silmälaseihin?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.4.25 18:58:25

Specsaversilta voi ostaa osamaksulla pienissä erissä.

Päivämäärä:   22.4.25 19:03:53

Oletko puhunut asiasta sossun kanssa kasvokkain?
Entä oletko valittanut kelan päätöksestä ja vaatinut selvistystä miksi sinulle käy halvemmat lasit vaikka lääkäri sanoo toista?

Päivämäärä:   22.4.25 19:11:37

En saanut mistään silmälasiliikkeestä osamaksulla, vaikka luottotiedot on kunnossa. Mitään muutakaan luottoa en saanut mistään.
Kelan päätöksestä on valitettu ja haettu uudelleen ja tehty vaikka ja mitä, mutta päätös on ja pysyy kun Kelan lääkäri on arvioinut, että pärjään ilman mitään erikoislaseja. Sosiaalitoimiston kanssa olen ollut puhelinyhteydessä monta kertaa ja heidänkin mielestä pärjään yksiteholaseilla.

Tässä pätkä lääkärin lausunnosta:

Potilaalla on voimakas likinäköisyys (myopia) oikeassa silmässä ja kaukonaköisyys (hyperopia) vasemmassa silmässä. Potilaan oikea silmä (OD) kärsii voimakkaasta likinäöstä, mikä estää kaukokohteiden tarkkailun, kun taas vasemmassa silmässä on plussaa, joka heikentää tarkkuutta lähempänä olevissa kohteissa. Tämä yhdistelmä aiheuttaa visuaalista epätarkkuutta ja hankaloittaa normaalissa päivittäisessä toiminnassa toimimista, erityisesti silloin, kun silmät eivät kykene sopeutumaan toisiinsa.
Lisäksi potilaalla esiintyy hajataitteisuutta (astigmatismi) kummassakin silmässä, mikä aiheuttaa sumeutta ja epätarkkuutta näkökentässä. Potilas kokee, että näkökenttä ei ole terävä erityisesti pitkiä aikoja keskittyessään.
Potilas myös tarvitsee prismakorjausta, koska hänen silmänsä eivät koordinoi hyvin keskenään, mikä johtaa kaksoiskuvien muodostumiseen. Prismakorjauksella voidaan estää tämä oire.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   22.4.25 19:31:44

Netistä saa lasit vaikka kuinka halvalla. Selvittele oisko sulle sopivia.

Päivämäärä:   22.4.25 19:35:56

Tuo lausunto on ihan liian lepsu. Siinä vain suositellaan ja sanotaan että hankaloittaa toimimista. Tarvitset lausunnon jossa sanotaan että et vain pärjää ilman, piste.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.4.25 19:45:31

Specseversiltä saa osamaksulla kerran luottotiedot on kunnossa.

Päivämäärä:   22.4.25 19:46:00

Tuossa olikin vain ote siitä lausunnosta. Siinä kyllä mainitaan näöntarkastuksen tulokset, millaiset lasit pitää olla ja mihin kaikkeen nuo viat vaikuttaa ja niin edelleen. Ihan selvästi sanotaan, että vaikeuttaa liikkumista ja koulunkäyntiä ja täten valmistumista. Ja että mitkään yksiteholinssit eivät auta tässä tapauksessa mitään.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   22.4.25 23:45:55

Sukulaiset, ystävät?

Erilaiset avustusjärjestöt?

Seurakunta? Seurakunnat ylläpitävät myös sellaista sivustoa kuin Kotimaanapu, missä kerätään rahaa juuri tuollaisiin tilanteisiin. Kannattaa ottaa yhteyttä lähimpään ev.lut. seurakuntaan ja kysyä tätä mahdollisuutta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.4.25 00:05:26

Valitusta Aviin sossusta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.4.25 00:15:34

Lausunto on ihan hanurista. Kelaan ei pidä lähetellä mitään "potilas kokee" juttuja vaan lääkärin pitää kirjoittaa napakasti että päivittäinen normaali toiminta/opinnot/työ ei onnistu ilman määrättyjä laseja ja potilas on sairauslomalla ja toimintakyvytön koska laseja ei ole ja oireet on jatkuvat ja normaalia toimimista estävät. Toisessa kohdassa lukee "erityisesti silloin kun silmät eivät kykene sopeutumaan toisiinsa" =kela lukee tälläiset lauseet niin että kerran vuodessa viiden minuutin ajan on jotain sopeutumisongelmaa ja muuten sujuu ihan hyvin. Ei tuossa mainita sanllakaan edes sairauslomaa tai päänsärkyjä.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   23.4.25 00:18:36

”Ei tuossa mainita sanllakaan edes sairauslomaa tai päänsärkyjä.”

Niin, ei juuri tuossa, mutta tuo ei ollut koko lausunto, kuten aloittaja kertoo.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.25 00:23:52

Liian lepsusti kirjoitettu lausunto. Kelalle kaiken pitää olla kirjoitettu napakasti pahimman vaihtoehdon mukaan eikä mitään ylimääräistä liirumlaarumia.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.4.25 05:38:29

Silmälaseilla taitaa olla määritelty tietty hintakatto ja enempää ei saa, vaikka päällään seisoisi. Jostain joskus luin näin. Eli toisaalta aivan sama, minne valitat, et saa silti enempää.

Tämä on mielestäni aika erikoista, kun kukaan ei näkemättömyyttään valitse ja ilman silmälaseja ei voi tehdä työskennellä/opiskella. Vaihtoehdot on käytännössä erotyksen maksu itse tai netistä halvemmalla tilaaminen.

Lähettäjä: Meeri 
Päivämäärä:   23.4.25 06:24:11

Lausunto on turhan epämääräinen. Napakka lausunto, jossa perustellaan lasien välttämättömyys, menee läpi. Omassa lausunnossa oli: estää jokapäiväisen toiminnan, ei "hankaloittaa" kuten sulla lukee. Läpi meni.
Vaan eipä lääkärille voi potilas ikävä kyllä sanella mitä lausuntoon laitetaan, ammattilaisen ymmärrettävä asia ihan itse.

Lähettäjä: Meeri 
Päivämäärä:   23.4.25 06:25:37

Lisäys: toki mulla se tilanne että näkö niin huono että lähentelee näkövamman rajaa, vaikuttanee asiaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.4.25 06:43:24

Ota lasit kuukausisppimuksella. Joissain liikkeissä on myös kierrätyskehyksiä tosi halvalla, jolloin kuukausihintaa saa painettua alas. Minulla on kahdet lasit kuukausisopimuksella. Toiset on monitehot kalliilla kehyksillä. Maksan niistä yhteensä vähän reilu 30€/kk ja linssejä saan vaihtaa ilman lisäkorvausta aina, kun vaan on tarvetta.

Päivämäärä:   23.4.25 08:30:08

Siis mikä tuossa on se ongelma?

Sain minäkin lasit "kaikilla herkuilla", se mitkä linssit olet oikeutettu saamaan lasketaan numeroiden perusteella, minun kohdallani laskivat paljon on miinusta+hajataitto ja sain tuplaohennetut lasit prismahionnalla. Kehykset toki olivat ne halvimman kategorian lasit.

Eihän siinä maksusitoomuksessa lue kuin että silmälasit liikkeestä x, heillä on sitten omat ohjeistuksensa Kelalta mitä korvataan ja kenelle.

Päivämäärä:   23.4.25 09:28:06

Silmäasema ainakin mainostaa 12kk korotonta maksuaikaa.

Päivämäärä:   23.4.25 13:52:01

Katso tendaglasses.com, sieltä saa halvalla lasit, mitkä voisi auttaa toistaiseksi ainakin.

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   23.4.25 14:57:26

Diakonia? Koulun terveydenhuolto jos sieltä saisi jotain vinkkiä?
Mulla on hankala hajataitto ja kaikkea muutakin, osa ketjuista ei edes myy sellasta linssiä mitä tarviin. Otin kuukausimaksulliset, eka 3kk oli ilmasta ja joku 50e sen jälkeen kolmista laseista, mutta joku outous linsseissä on, joten paras olisi kun saisit paikasta jossa varmistettu osaaminen. Silmäasema ollut luotettava.
Ethän sä ilman laseja pärjää mitenkään? Ja sittenkin kun ne saat, kestää ikuisuus tottua?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.