Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lasten pitää huolehtia vanhemmistaan?

Lähettäjä: Katariina 
Päivämäärä:   22.4.25 15:35:26

Sekava ja pitkä teksti, tiedän. Mutta en yhtään tiedä, mitä äidin kanssa pitäisi tehdä. Ja kenen pitää tehdä?

Vanhusten määrä kasvaa ja nuorten määrä vähenee. Vanhustenhoidosta leikataan ja jotenkin pitäisi iso ikääntyvä ikäluokka saada hoidettua kunnialla, kunnes nukkuvat pois.

Jatkuvasti hoetaan, että lasten pitäisi ottaa vastuuta vanhemmistaan. Tätä moni perustelee sillä, että ovathan vanhemmatkin huolehtineet lapsistaan. Nyt vain on lasten vuoro syöttää ja pestä vanhempiaan ja huolehtia heidän asioistaan.

Tässä mättää pari juttua. Ensinnäkään kukaan lapsi ei ole voinut itse päättää syntymästään, joten lapsia ei voi velvoittaa hoitamaan vanhempiaan. Kaikki vanhemmat eivät todellakaan ole huolehtineet lapsistaan. Ja lapset eivät välttämättä ole edes väleissä vanhempiensa kanssa. Tai eivät ehdi olla vanhempiensa apuna, koska heillä on työt muualla kuin missä vanhemmat asuvat, eikä vanhempien kotipaikkakunnalta löydy heille töitä tai vanhemmat suostu muuttamaan lähelle lapsiaan.

Lapset voi olla sairaita, vammaisia, narkkareita, alkoholisteja, tai jotenkin muuten kykenemättömiä huolehtimaan itsestään, saati vanhemmistaan. Tai vanhemmat voivat olla siinä kunnossa, etteivät pärjää ilman ympärivuorokautista vahtimista. Siinä on vähän vaikea käydä töissä itse, jos pitää vahtia vanhempiaan. Laitospaikkoja ei ole ja kotisairaanhoitoakaan ei saa kotiin vahtimaan herkeämättä, että vanhus ei ole vahingoksi.

Minun isäni on kuollut ja äitini lähes 80 v. Huonokuntoinen, monisairas, vähän jo ehkä muistisairaskin. Ei tietenkään sitä itse myönnä. Ja hänen ajatuksensa vetävät ääripäästä toiseen. Välillä väittää kirkkain silmin, että pärjää hyvin yksin eikä hänestä tarvitse olla huolissaan. Ja sitten räjähtää silmille, kun kukaan ei auta vaikka hän ei pärjää ilman apua ja kukaan ei auta. Eli jos häntä auttaa, hän alkaa veetuilla siitä, ettei häntä tarvitse paapoa. Ja jos ei auta, alkaa haukkua ja heittäytyy marttyyriksi, että hänen ei olisi koskaan kannattanut syntyäkään kun hän on niin huono ihminen ettei kukaan välitä hänen olemassaolostaan. Ja jos häneltä kysyy mitä kuuluu ja miten menee, niin ei kerro. Ja kun jotain selviää, niin räjähtää silmille. Sama toimintatapa riippumatta siitä, kysyykö viestillä/puhelimitse vai naamatusten.

Siskoni asuu hänen kanssaan samalla paikkakunnalla, 4 km päässä, mutta hänellä on niin paljon kaikkea muuta, ettei hän ehdi olla äitiä auttamassa koko ajan joka asiassa. Minä asun 500 km päässä, ehdin auttaman äitiä vain harvoin kun edestakaiseen matkaan menee niin paljon aikaa, joten pääsen paikalle vain harvoin, kun minulla on aikaa olla siellä pidempään kuin pari päivää.

Minulle ei ole töitä tuolla pikkupaikkakunnalla. Oman alani töitä ei voi paljoa etänä tehdä. Ja suoraan sanottuna äidistä on tullut niin karsea ihminen, etten oikeasti jaksa/halua olla hänestä yksin vastuussa.

Kotisairaanhoito ei paljoa auta eikä todellakaan voi aina soittaa satakaksitoista. Ei ambulanssia lähetetä paikalle, kun "Kai sä pärjäät yksinäsi". No en pärjää, siksi soitinkin.

Laitospaikkaa ei ole näkyvissä, eikä äiti varmasti sellaiseen haluaisi muuttaakaan. Äidin ei ole järkeä muuttaa tänne missä minä asun, eikä minua huvita muuttaa äidin luo asumaan. Tai ainakin tarvitsisin jonkun muunkin, joka olisi äidistä vastuussa, yksin en siihen kykene. Eikä siskoni ehdi. Tai "ehdi". Hänkään ei varmaankaan halua, ihan omaa mielenterveyttään suojellakseen.

En tiedä, mitä äidin kanssa tekisi. Joten kertokaa, että mitä olette itse mieltä tuosta ajaatuksesta, että lasten pitää hoitaa vanhempansa? Pitääkö? Jos ei, niin miksi ei?

Minä tai siskoni emme ole alan ammattilaisia, joten meistä ei ole hoitamaan vanhusta, joka on ehkä muistisairas, tai muuten vain haastava persoona, jota ei saa laitokseen, koska ei suostu ja paikkoja ei vain ole. Omaishoitajien palkka on olematon, joten rahatilanteeni vuoksi en voisi alkaa omaishoitajaksi.

Minun isovanhempani laitettiin aikoinaan vanhainkotiin, koska tätini ei enää jaksanut hoitaa kahta vanhusta. Tämän myötä sukulaiset pääsivät moikkaaman heitä useammin, koska muuttivat ns. metsän keskeltä sivistyksen keskelle.

Äitini asuu jo sivistyksen keskellä, mutta tuntuu, että hänen luonaan ei juuri kukaan käy, koska kotonaan hän on hankala. Se on hänen valtakuntaansa, joten saa kuulla kunniansa ja huokailua ja silmien pyörittelyä, jos tekee jotain väärin. Eli laittaa jonkun astian jääkaappiin kolme millimetriä liian oikealle tai jonkun mukin tiskipöydälle väärään kohtaan.

Ja koti on kauniisti ilmaistuna katastrofi, koska ei äiti voi siitä huolehtia. Ja silti väittää pärjäävänsä yksin rapistuneessa omakotitalossa... Jotain pieniä muutoksia siellä on tehty, esim. asennettu joku kaide ja tehty luiska kuistille, mutta isompia remontteja ei kannata tehdä, koska talo menee varmasti purkuun kun äidistä aika jättää.

Kotisiivooja käy parin viikon välein, kaupasta tuodaan ostokset kerran viikossa, lumityöt tekee joku kiinteistöalan firma, jne. Mutta äiti ei välttämättä vaihda lakanoita tai käy suihkussa 6 viikkoon. Kun "ei jaksa" ja "ei tarvitse". Vuotavan lavuaarin alle laittaa ämpärin/pesuvadin vaikka puoleksi vuodeksi ja kun pytty ei vedä, niin hän sitten jättää sen vain vetämättä ja paskalla käytyään kippaa sinne ämpärillisen vettä. Jos jaksaa. Ei välttämättä jaksa kun on niin sairas ja kipeä... Tätäkin vaihetta kesti vuoden. Kun ei saanut aikaan korjauttaa pyttyä. Aikoi aina tehdä sen "ensi viikolla". Kotisiivooja oli sitten kuulemma sanonut aika viivasuoraan. Sekajätettä lukuun ottamatta äiti ei vie roskia välttämättä puoleen vuoteen, koska ei jaksa raahata niitä keräyspisteisiin. Siskoni taas jostain syystä ei tuohonkaan osallistu. Äitini sanoo, että "viedään sitten kun Katariina tulee" ja odotusajan kompastelee roskapusseihin, joita on ympäri taloa. Pahvit, muovit, jne.

Aina kun menen sinne, niin kaikki hereilläoloaikani menee katastrofien selvittelyyn. Ja vaikka teen äidille selkeän listan asioista, jotka hänen pitää hoitaa (eli hän itse kirjoittaa listan kun minä sanelen), niin silti hän ei niitä asioita hoida. Vaikka on nettiosoite, firman nimi ja toimiala, henkilön nimi ja puhelinnnumero ja yhteydenoton syykin kirjattu, niin "en minä tiennyt mihin pitää soittaa enkä minä tiedä, mitä olisi pitänyt sanoa". Huoh. Ja vaikka kuinka sanon, että anna siskolleni joku roskapussi kouraan aina kun käy, niin äitini ei tee niin, koska "ei muista". Vaikka niitä roskapusseja roikkuu jo ulko-oven vieressä 4 kappaletta. Siskoni ei ilmeisesti näe niitä, vaikka ne on naulakossa niin, ettei takitkaan mahdu naulakkoon.

Mitä tässä nyt siis pitää tehdä?

Dosetin äiti saa itse täytettyä ja osaa ottaa lääkkensä itse. Hänellä on myös oma auto, ajokortti yms. edelleen. Mutta kun on niin vaikea liikkua, ettei juurikaan poistu kotoa. Kun moni paikka on esteellinen ja käveleminen ja rollaattorin raahaaminen kynnysten yli ja nostelu autoon ja pois on hänelle työlästä.

Kun vanhustenhoidosta vain leikataan, niin mihin asti lapsilla on velvollisuus hoitaa vanhempiaan? Kykyjensä mukaan, tietenkin. Mutta jos kykyjä ei ole? Siskoni on äidin asioissa vielä avuttomampi kuin minä. Hän ei suostu edes ajattelemaan sitä vaihtoehtoa, että äiti on vähän muistisairas. Siskoni ei kuuntele mitään aiheeseen liittyvää, ei osaa auttaa äitiä hankkimaan esim. putkimiestä paikalle, tms. Siskoni tukkii korvat ja sanoo, ettei teidä. Jos äiti kysyy siskoltani, miten hänen kotonaan ratkaistaan joku vika, siskoni tokaisee "Jarkko hoitaa". Eli siskon mies. Siskon mies taas kohauttelee olkiaan, että "Emmä tiedä". Sisko ennemmin sulkee silmät ja korvat ja pysyy kaukana äidistä, ettei tarvitse nähdä ja kuulla todellisuutta. Ja minä ymmärrän tämän tooodella hyvin. Eikä siskon miehellä ole paljon velvollisuuksia osallistua. Hän on joskus auttanut äitiä uuden läppärin kanssa, mutta muuten ei hänkään ehdi auttaa.

Syöpähoitojen jälkeen siskoni on ollut vähän puoliteholla, ja hänellä tosiaan on työt, lapset ja muut, jotka vievät hänen aikansa ja energiansa. Noistakin hoidoista jo useampi vuosi, mutta siskoni elämä ollut todella kiireistä ja hän on saanut aika monta hermoromahdustakin vuosien varrella ja hänkin tarvitsee välillä apuani. Minä taas olen puoliteholla siksi, että hoidan niin paljon äitini asioita etänä, eli joudun nyhtämään hänestä kaiken olennaisen, kun hän ei vastaa mihinkään, hoida mitään, ja vaatii minua tekemään kaiken, eikä siskoni osallistu ollenkaan. Kun ei "osaa", "jaksa" eikä halua.

Tuntuu, että minä hoidan niin siskoani kuin äitiäni täältä 500 km päästä. Enkä halua muuttaa äitini luo. Enkä todellakaan tiedä, miten äiti pärjää tai mitä sitten, kun ei enää pärjää.

Nytkin minulla on hirveästi tekemistä, enkä ehdi lähteä äidin luo varmaankaan 2-3 kuukauteen. Apua...

Re: Lasten pitää huolehtia vanhemmistaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.25 15:43:06

Hänellä on kovasti alentunut toimintakyky.
Asiaan kuuluu että se hävettää ja se kielletään.
Vanhuksillakin on omanarvontunto, sen rippeistä pidetään kiinni.

On vaikea tilanne mutta itseä auttoi kun sisäistin että en saa vanhuuden alentunutta toimintakykyä toiselta poistettua nalkuttamisellani.

Siivooja siis käy, ruoka tuodaan kotiin. Osaa ottaa lääkkeet. Näillä pitäisi jotenkuten pärjätä. Parempaa ei resursseillanne saa.

Selväjärkistä vanhusta jolla on vain alentunut toimintakyky ei millään saa pakkopestyä. Likainen saa olla jos haluaa kunhan se ei johdu siitä ettei enää osaisi peseytyä.

Aina voi tehdä huoli-ilmoituksen ja katsoa missä kohdissa tarttis apua ja onko sellaista saatavilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.25 15:43:34

Ei pidä, jokainen elää elämänsä niinkuin haluaa. Itse olen osa sukua jossa kaikilla on valtavan suuri sydän ja autetaan ja hoidetaan lapset, sairaat ja vanhukset, niin teen itsekin kaiken aikaa.

Päivämäärä:   22.4.25 15:46:39

Ja lisätään vielä, että hoidetaan ne vela täditkin, niin ei tarvi lapsiakaan sen takia tehdä, että joku huolehtii vanhana. Kaikilla ei tietysti ole mahdollisuutta ja asuu kaukana. Aina voi kuitenkin parhaansa mukaan autella, miten kukin pystyy.

Päivämäärä:   22.4.25 15:46:45

"Jatkuvasti hoetaan, että lasten pitäisi ottaa vastuuta vanhemmistaan."

Aika vähän tuollaista missään hoetaan.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   22.4.25 15:48:37

Siis sielläkö ei käy kotihoito? Se on se ratkaisu. Suihkuttavat ja vaihtaavat lakanat.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   22.4.25 16:06:11

"Mutta jos kykyjä ei ole?"

No ei kyllä ole teillä kyvyistä, vaan halusta kiinni autatteko äitiänne. Siskosi on todella tympeä, ei voi edes roskapusseja viedä ulos käydessään äitinne luona?? Mikä on hänen puolustuksensa muuta kun itsekkyys ja välinpitämättömyys - älä vaan sano että on niin kuormittunut.... ymmärrän jos sinä aloittaja et jaksa koko aikaa ajella tuhatta kilsaa per vkl jotta kävisit äitiäsi auttamassa.

Eli olisko nyt huoli-ilmoitus äidistäsi paikallaan? Tai ota yhteyttä äitisi paikkakunnan vanhushoidon päällikköön (en tiedä näiden virallista titteliä) ja pyydätte arvion äitinne kunnosta ja avun tarpeesta. Äitinne on pahasti jo sairas kun käyttäytyy kuten kerroit, ja aivan selkeästi tarvitsee kotiin apua käytännön asioihin. Mutta apua ei saa kun pyytämällä, ja selvittelemällä asioita viranomaisten kanssa.

Päivämäärä:   22.4.25 16:17:44

Milloin äidille on viimeksi tehty palvelutarpeen arviointi?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.4.25 16:32:23

Minä en oo nähny vanhempiani moneen vuoteen joten yhteiskunta saa heidät huolehtia.

Päivämäärä:   22.4.25 16:47:38

Äitini tietää kyllä, että fyysinen toimintakykynsä on alentunut, mutta joku hänen päässään mättää. Nimenomaan tuo ailahtelevuus ihmetyttää, kun ensin sanoo yhtä ja sitten toista, tai sättii kun teen "kaiken väärin" muttei sitten kuitenkaan tee asioita itse, että ne tulisi tehtyä oikein.

Esim. kun tyhjensin ja pesin jääkaapin ja laitoin ruokia takaisin jääkaappiin, niin hän mäkätti koko ajan "ei se kuulu sinne, ei sinne, ei ei ei, se ei kuulu sinne". Sanoin, että laita ihmeessä nämä itse takaisin, minä voi ojennella näitä sinulle niin saat laittaa niin kuin itse haluat. Hänen suunsa napsahti kiinni, ei sanonut enää mitään, mutta huokaili kuuluvasti ja pyöritteli silmiään koko sen ajan kun laitoin ruokia takaisin jääkaappiin.

Lisäksi hän ei ymmärrä yksinkertaisiakaan asioita. Maksaa kyllä laskunsa ongelmitta ja käyttää nettipankkia sujuvasti, mutta ei esim. tajua, kenen omistuksessa on se talo jossa hän asuu tai mikä nettiyhteys hänellä kotonaan on. Oli ostamassa valokuitua "joltain firmalta", vaikka hänellä oli jo ennestään ollut monta vuotta Telian valokuitu ja hän siitä sanonutkin monille ja tehnyt fb-päivityksen. Mutta kun ihmettelin, että miksi haluat vaihtaa nykyisen valokuituyhteyden pois, niin ensin hän rähjäsi, että ei hällä mitään valokuitua ole ja sitten, että "No en minä voinut tietää, että minulla on jo valokuitu!!!". On kuitenkin osannut laittaa fb-postauksen siitä, että valokuitu on nyt asennettu ja käytössä ja olisihan se Telian omista tiedoista, tai vaikka laskusta selvinnyt, että hänellä on valokuitu.... Mutta rähjätä minulle :O

Kun äiti jäi leskeksi, kävi kotipalveluiden johtaja ja kotisairaanhoitaja katsomassa, miten äiti pärjää, mitä kotihoidon palveluita tarvitsee nyt ja mitä on tarjolla jos joskus tarvitsee, ja samalla hän sai turvapuhelimen. Mutta hän väittää, ettei tarvitse peseytyä ja sitten rähjää, kun ei hän kykene itse peseytymään. Eli kummasta nyt olikaan kyse? Ei ilmeisesti halua kotisairaanhoitajaa pesemään häntä, eikä välttämättä jaksa mennä suihkuun kun olen käymässä, tai sitten sanoo odotelleensa, että tulen kylään, että "Kyllä Katariina minut sitten kylvettää".

Joskus äiti oli 3 viikkoa kotoa pois. Tiskit homeessa altaassa, haju tuli eteiseen asti. Tulimme samaan aikaan kotiin. Äiti sanoi, ettei ollut ehtinyt täyttää tiskikonetta ennen lähtöä. Olisihan hänellä kyllä aikaa ollut ja määrästä näki, että sitä tiskivuorta on kerätty kyllä pidempään kuin pari päivää...

En oikeasti tiedä, mitä ihmettä hänen kanssaan pitäisi tehdä, kun tosiaan nälvii siitä, että häntä auttaa ja raivoaa siitä, että häntä ei auta. Ja mikään ei tunnu kelpaavan.

Kotihoito kävi joskus. En kyllä tiedä, mitä tekivät. Mutta mitään säännöllistä kotihoitoa äidillä ei siis käy, paitsi se siivooja. Kotisiivooja voisi kuulemma vaihtaa ne lakanatkin, jos se sopimukseen laitettaisiin, mutta äiti ei laita. Ehkä se maksaisi sitten enemmän? En tiedä... Ja äiti saa kyllä pyykit itse koneeseen, mutta esim. pussilakanoiden ripustaminen on työlästä. Voisihan äiti itse tunkea pyykit koneeseen ja joku ne sitten kävisi ripustamassa? Joko kotisiivooja tai hoitaja tai vaikka siskoni tai hänen lapsensa. Mutta en kyllä ihan ymmärrä, miksi siskoni ei juurikaan osallistu. Luulisi, että kun asuu muutaman kilometrin päässä ja ajaa kuitenkin aina autolla, niin voisi ohimennen ottaa roskapussin tai vaikka vaihtaa tai ripustaa lakanat. Siskoni kuitenkin jonkin verran käy äitini luona, koska siellä on paremmin rauhaa esim. pitää videopalavereita ja tilaa ommella jotain äidin ompelukoneella. Mutta silti siskollani ei "ole aikaa" viedä roskapussia tai auttaa vaihtamaan lakanat.

Kyllä, siskoni on tympeä. Ja minun on vaikea auttaa täältä kaukaa. Kun menen äidin luo, niin toki silloin voin auttaa vaikka vuorokauden ympäri. Mutta muuten oikein en voi... Enkä voi tosiaan jatkuvasti olla äitini luona. Ja jos muuttaisin sinne, niin olisin työtön. En ihan heti keksi, mitä töitä sieltä saisin, kun oman alan hommia siellä ei oikein ole ja kaikkeen muuhun on tarjolla työvoimaa varmasti enemmän kuin tarpeeksi, kun työttömiä ihmisiä siellä on aika paljon...

Asioita on tosiaan selvitelty, mutta äidillä ei kai ole varaa ottaa vastaan mitä tahansa palveluita, kun ne ei ilmaisia ole. Toki rahaa säästyisi kotiin ostettavissa palveluissa, jos minä muuttaisin sinne, mutta silloin äitini joutuisi elättämään minut. Enkä minä osaa enkä jaksa siltikään tehdä kaikkea. Kotisiivooja ja lumityöt onkin aina tauolla kun olen paikalla tekemässä ne hommat, mutta minä ehdin paikalle vaihtelevasti.

Minunkaan taloudellinen tilanteeni ei ole hyvä, kuten ei siskollanikaan, joten mekään emme voi maksaa palveluita äidille. Minulla ei edes ole omaa autoa, joten matkustaessa edestakaisin olen julkisten varassa. Minulla ei ole varaa hankkia/ylläpitää autoa. Hankin kyllä auton heti, jos taloudellinen tilanteeni paranee. En kuitenkaan halua mitään rutkua, koska en osaa myöskään korjata autoa itse.

Päivämäärä:   22.4.25 16:49:07

"Milloin äidille on viimeksi tehty palvelutarpeen arviointi?"

Ainakin silloin muutama vuosi sitten. En tiedä, onko sen jälkeen.

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   22.4.25 16:51:24

Kunnallinen kotihoito on ratkaisu kaikkiin noihin ongelmiin. Ottakaa tai jättäkää.

Lähettäjä: baada 
Päivämäärä:   22.4.25 16:55:41

Ehtiikö ne kotisairaanhoitajat edes tehdä mitään? Ainakin mitä olen omilta alalla työskenteleviltä kavereilta kuullut, niin käyvät lähinnä ovella nakkaamassa lääkkeet suuhun tai puurolautasen nokan eteen ja liitävät seuraavaan paikkaan. Ei siinä mitään suihkussa käyttämistä tai lakanoiden vaihtoa todellakaan tehdä...

Päivämäärä:   22.4.25 16:55:53

"Ainakin silloin muutama vuosi sitten. En tiedä, onko sen jälkeen."

Siitä kannattaa nyt aloittaa. Ja niin että pystyt itse olemaan mukana paikalla kun se tehdään.

Päivämäärä:   22.4.25 17:10:06

"En oikeasti tiedä, mitä ihmettä hänen kanssaan pitäisi tehdä, kun tosiaan nälvii siitä, että häntä auttaa ja raivoaa siitä, että häntä ei auta. Ja mikään ei tunnu kelpaavan."

Tuskinpa siskoasikaan huvittaa tuolla tavalla käyttäytyvää käydä väkisin "auttamassa" vaikka lähellä asuukin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.4.25 17:15:28

Siis onko siskollasi syöpähoidot takana? Nyt vähän armoa sille siskollekin. Ja apua äidille. Tee ensin se huoli-ilmoitus.

Päivämäärä:   22.4.25 17:27:47

Muistikoordinaattorille puhelu ja selitä tämä

Päivämäärä:   22.4.25 17:28:14

"käyvät lähinnä ovella nakkaamassa lääkkeet suuhun tai puurolautasen nokan eteen"

Suihkuhommiin ja lakanaoiden vaihtoon resursoidaan aika kerran viikossa. Tietenkään sitä ei joka käynnillä tehdä jos käyntejä on useampi päivässä. Haloo nyt...

About joka ikinen muistisairas on ainakin jossain vaiheessa sairautta vastahankainen vähän kaikelle, se ei siis kotihoidolle ole ongelma. Surullista ja oikeastaan heitteillejättö on se, jos omaiset eivät omien ennakkoluulojen takia hanki iäkkäälle läheiselleen ammattiapua sinne kotiin.

Päivämäärä:   22.4.25 17:30:08

Äiti ei siis sano siskolleni, että tarvitsee apua. Ei kuulemma "viitsi häiritä". Sitten äitini selittää minulle, että hän on taas kerännyt roskia että minä voin ne viedä pois. Siskoni vaikuttaa usein aidosti yllättyneeltä, kun kerron hänelle, että äidin elämä oli taas yhtä katastrofia kun menin kylään. Koska äitini ei kyysmättä kerro ja kysyttäessä äiti sanoo, ettei tässä mitään ja siskoni ei sitten enempää kysy. Tai että äiti valitti minulle, että siskoni jätti ompelukoneen levälleen ja se oli äidin tiellä, kun äiti ei viitsi sanoa siskolle suoraan että kerää toi kone, kun siskoni suuttuu. Ja siskoni voi saada melkoisen hermoraivarin, jos hänen herkkä mielensä järkkyy. Ja sehän järkkyy helposti, on nähty monesti.

Ainakin minä olen ymmärtänyt, että siskoni ei kysy ja äitini ei kerro. Kun eihän äitini minullekaan kerro, vaikka kysyn... Eikä siskolleni voi mitään sanoa, jos hän voi kyseisen asian kääntää päässään niin, että siinä on jotain negatiivista. Ja siskoni ei ilmeisesti "ehdi" tai jaksa käyttää äitiä suihkussa tai vaihtaa lakanoita, kun on niin kiireinen, inhoaa kotitöitä, eikä jaksa itsekään käydä suihkussa. Älkää naurako tai itkekö. Mutta ihan totta. Siskoni haisee pahalta, koska hänen ei omasta mielestään tarvitse käydä suihkussa kuin harvoin, ja hän voi pitkäänkin nukkua samoissa saastaisissa lakanoissa, joten eipä hän taida edes nähdä sitä, että äiti kannattaisi kylvettää tai lakanat vaihtaa. Eikä hänen muutkaan perheenjäsenensä ole sen parempia.

Siskoni ei myöskään ilmeisesti tajua itse, että voisi viedä niitä roskia mennessään kun äiti ei niitä hänen käteensä tuuppaa. Joko hän ei näe niitä roskapusseja tai sitten hän ajattelee, että joku muu hoitaa. Siskoni siis ajattelee todella monesta asiasta, että joku muu hoitaa, hän ei jaksa ajatella eikä häntä kiinnosta.

Myös siskoni on siis mielenkiintoinen tapaus. Mutta tietääkseni ei silti muistisairas. Ei tee, koska ei käsketä. Ei kysy, koska äitini ei sano. Suuttuu minulle, kun minä sanon ja käskee minun olla hiljaa, koska haluaa ajatella vain positiivisia asioita. On joskus sanonutkin, että negatiiviset asiat kuormittavat häntä ja hän kieltäytyy ajattelemasta mitään negatiivista. Mutta ei tajua sitäkään, että olisi aika positiivinen asia auttaa äitiä arjen asioissa, jolloin äidin elämä olisi positiivisempaa. Siskoni on siis todella itsekäs ja itsekeskeinen, eikä se ole vain minun mielipiteeni vaan moni muukin on niin sanonut.

Kyse siis tuskin on siitä, ettei siskoani huvita auttaa kun äiti valittaa, vaan enemmän siitä, ettei siskoani kiinnosta auttaa, koska on niin itsekeskeinen ja hänen mielestään äidin auttaminen tuo negatiivisia tunteita = "äiti tarvitsee apua arjen askareissa, kamalan raskas ja negatiivinen ajatus!". Ja onhan hänellä omassa kodissaankin roskia ja likaiset lakanat ja hän itsekin haisee kun ei ole käynyt suihkussa.

En nyt siis edes tiedä, onko ongelma enemmän äitini vai siskoni. Molemmat tarvitsevat minun apuani. Ja minä asun kaukana. Minä korjaan/korjautan siskoni polkupyörän, kun siskoni saa raivarin, jos hänelle sanoo, että vie se korjaamoon, kun häntä ei kiinnosta eikä hän jaksa ajatella. Hän haluaa, että se polkupyörä korjaantuu itsestään. Meinasi seota jo, kun pyysin häntä etsimään minulle pari työkalua...

Päivämäärä:   22.4.25 17:45:39

Äitini mielestä hän pärjää hyvin, vaikkei lakanoita vaihdeta kahteen kuukauteen tai hän käy suihkussa 6 viikkoon. En tiedä, miksi hän ei sitä kotisairaanhoitoa ota pesemään itseään ja vaihtamaan lakanoita vaikka 2 viikon välein. Alapesun saa bideellä tehtyä, mutta hiukset ja jalat on ongelma kun ne on niin työläitä hänelle itse pestä. Olkapäihin sattuu kun pitää käsiä ylhäällä ja varpaisiin ei tahdo yltää. Kantapäät ja jalkaterät saa hinkattua apuvälineellä, mutta varpaanvälejä ei.

Äidille tosiaan sanottiin muutama vuosi sitten, että jos tarvitsee apua vaikka suihkussa käynnissä niin se voidaan kotihoidon puolesta tehdä. Mutta ei halua apua tms.

Ja minunkin mielestäni siskoni voisi tuon verran tehdä välillä, kun siskoni kuitenkin ravaa äitini luona vaihtelevasti. Joskus kerran kahdessa viikossa, joskus joka päivä monta päivää putkeen.

Vaikea äidille on väkisin apua hankkia, kun ei tarvitse. Tuntuu, että ainoa, jonka apua tarvitsee olen minä, mutta vain kun olen käymässä. Mutta muuten ei minullekaan kerro, että on apua vailla. Saattaa kysyä, milloin tulen kylään, mutta kun kysyn, että onko joku syy, miksi pitäisi tulla aiemmin, niin hän sanoo, että ei ole. Ja todellisuudessa kyllä olisi ja hän sitten sanookin, että on odotellut, että tulen kylään ja autan häntä. Järki lähtee!!! Kun ei voi pyytää ketään muuta auttamaan, vaikka ne muut ramppaavat siellä syystä tai toisesta...

Kavereiltaan ei kai kehtaa pyytää apua, vaikka ihan varmasti joku voisi ne pussilakanat ripustaa käydessään.

Siskoni syöpähoidoista on jo monta vuotta. Ei siis ole mikään tuore juttu. On palannut takaisin normaaliin elämään ja niin edelleen. Hän kyllä sai paljonkin apua ja armoa sairastuesaan ja kauan sen jälkeenkin. Ja äitini kyllä auttoi siskoani kun hän apua tarvitsi, esim. otti lapset yöksi luokseen tai antoi siskoni asua luonaan niin sai levätä kun ei tarvinnut tehdä kotitöitä tai kokata. Ja nyt olisi vähitellen siskoni vuoro auttaa äitiä vaikka kahden viikon välein, mutta siskoni ei viitsi, koska ei hän omassa kodissaankaan mitään tee... Hänen miehensä vie roskat eikä siellä kai kukaan vaihda lakanoita, ja ei varmaan paljoa pyykkääkään.

Äiti kyllä pyykkää vaatteensa kun ne on helppo ripustaa, mutta pussilakanat on äidillekin hankalat laittaa pyykkitelineeseen vaikka hänellä siis on kunnon pyykkiteline. Aina kun olen kylässä, pyykkään ja ripustan omat lakanani ja äidin lakanat, ettei ne jää äidin riesaksi. Äiti saa kyllä lakanansa itse koneeseen, mutta pussilakanat on märkänä raskaat. Ne kun ei ole mitään höttöisiä tekokuituisia vaan ihan kunnon vanhoja puuvillaisia.

Lähettäjä: Riesa 
Päivämäärä:   22.4.25 18:07:44

Huoli-ilmoitus ja vanhuspalveluihin yhteyttä. Palaveriin sisko miehineen sinun ja äitinne lisäksi, josko se herättäisi siskoakin kun ammatti-ihmiset puhuvat järkeä. Kotihoito on äitisi tilanteessa ainut vaihtoehto. Äläkä auta sitä siskoa puoliväkisellä, anna elää elämäänsä. Vetäisin kyllä rajat myös äitisi auttamiseen, väsytä itsesi turhaan. Jos äidissä on viime vuosina tapahtunut muutosta henkisellä(kin) puolella vaikka pikkuhiljaakin, kyseessä saattaa hyvinkin olla muistisairaus. Sellaisia runsaasti hoitaneena tuo käytös kuulostaa hyvin tyypilliseltä. Huijaisin lääkäriin (Jos siis ei halua lähteä) vaikkapa ajokorttia uusimaan (tai iän perusteella tehtävään tarkastukseen) ja olisin etukäteen yhteydessä terveyskeskukseen, kertoisin tilanteesta. Lääkärin sanaa monesti jääräpäinenkin mummo uskoo ja lääkäri voi myöskin puhua kotihoidon puolesta.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   22.4.25 18:40:00

No onhan se lähemmäs muutettava jos toinen ei muuten pärjää!

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   22.4.25 18:47:29

Onko äitisi aina ollut tuollainen vai onko iän myötä muuttunut erikoiseksi? Miten kauan hän on ollut leskenä? Joskus vanhuksen toimintakyvyn ja ymmärryksen pulmat voivat leskeytymisen myötä tulla esille, kun aiemmin puoliso auttoi ja ehkä peitteli vaikeuksia. Kuulostaa että äidissäsi ja sisaressasi on paljon samaa.

Päivämäärä:   22.4.25 18:58:45

Huoh - niin kenen on muutettava ja minne? Aloittajan vai äidin? Aloittajan sisar asuu äitiä lähellä, mutta on kätevästi saanut ulkoistettua itsensä ikävistä velvoitteista ja sluibailee vapaamatkustajana, kun on niin herkkis. Ei ole mitään järkeä aloittajan muuttaa jonnekin muuttotappiokuntaan, josta ei hänelle työtä löydy. Ihmisen pitää auttaa myös itseään. Ei ole rikos elää peseytymättömänä sikolätissä. Ongelma siitä tulee sitten kun likaisuudesta alkaa tulla haju- tms. haittoja naapurille tai terveysvaivoja itselle.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   22.4.25 19:04:23

No se ei ole siskosi ongelma. Anna sen elää omaa elämää jos se pystyy. Voin sanoa, että huolehdin omistani ja on lapsiperhe arki jne. Jos oystyisin, niin en kävisi siellä päivittäin siivoamassa jne. Voin sanoa, et melko raskasta hoitaa omia vanhempia, omaa perhettä sekä parisuhdetta plus eläimiä. Käydä kolmivuorp töissä

Päivämäärä:   22.4.25 19:05:52

Eli jos sulla itsellä ei ole lapsia, niin muuta lähemmäs ja ala auttamaan. Ei ole oikein syylistää siskoa, jos ei itsestä edes jaksa huolehtia

Päivämäärä:   22.4.25 19:07:49

Ja helpostihan sinä itse olet " ulkoistanut" itsesi asumalla noin kaukana. Et kyllä se on melko epäreilu tapa ajatella et siskon homma, kun asuu lähellä. Mitä jos siskosi muuttaisi kans sen 500 km kauemmas?

Päivämäärä:   22.4.25 19:17:44

Äiti on sen ikäinen ja näön seuraamisen vuoksi uusii ajokorttinsa vuosittain, ja osaa tuohonkin varata ajan ihan itse.

Mutta muuten sitten osaakin vitkutella lääkäriin menemisen kanssa. Joskus kun olin paikan päällä, niin piti ihan pakottaa hänet menemään, kun hän keksi kaikkia tekosyitä "No mä soitan huomenna" ja "No ei tän kanssa ole kiire". Ja jos olen etänä, niin hän kommentoi koppavasti "Tämä *asia* on vaivannut jo niin pitkään, ettei tämän kanssa ole mikään kiire". Niin. Eipä ole kiire ei, kun se on vaivannut jo melkein vuoden ja joku asiasta ymmärtävä ystävä oli hänelle muutama viikko aiemmin todennut, että kipin kapin lääkäriin jos noin kauan on jo vaivannut. Ei äiti minullekaan ollut asiasta sanonut kun olin paikan päällä ja asia alkoi vaivata, vaan vasta kuukausia myöhemmin, kun tulin uudelleen käymään. Ja tuolloin oli joulun pyhät ja saimme kotikonstein asian vähän rauhoittumaan, mutta hän ei ole saanut aikaan mennä sen kanssa lääkäriin, kun "ei ole kiire kun tämähän on vaivannut jo melkein vuoden". Eikä minulla ollut tuolloin aikaa jäädä sinne pidemmäksi aikaa että olisin raahannut äitini lääkäriin.

En tiedä, onko vieläkään mennyt. Hän suuttuu, jos kysyn. On jo lakannut vastaamasta viesteihini whatsappissa ja fb-mesessä. Ig-viesteissä näkyy hänen reaktioitaan tarinoihin, mutta jos kysyn, että joko kävit lääkärissä, niin varmaan suuttuu ja lakkaisi vastaamasta sielläkin.

Ja joskus hänellä oli nestettä polvessa, ollut jo ties kuinka kauan. Hän ei ollut kyennyt laittamaan painoa jalalle ainakaan pariin viikkoon, ja tilanne oli ihan katastrofi kun menin paikan päälle. Siskoni ei ollut äitiä nähnyt eikä tiennyt mitään kun ei äiti ollut hänelle mitään sanonut, ja minullekin tilanne tuli ihan yllätyksenä. Eikä hän millään saanut varattua aikaa kun vitkutteli pari päivää kaiken maailman "soitan huomenna" -tekosyillä. Jouduin sanomaan, että kyllä minullakin puhelin on, jolloin hän suostui viimein soittamaan itse... Polvesta otettiin melkein desi veristä nestettä. Lähdin mukaan kuskiksi ja nostelemaan rollaattoria.

Ehkä minun pitäisi laittaa omaan fb-profiiliini postaus, jossa kysyn asioita äidiltäni ja siskoltani tai avaudun siitä, miten mahdoton äiti alkaa jo olla. Mutta en oikein pidä tuosta taktiikasta, että omat ongelmat laitetaan kaikkien näkyville. Mutta miten muuten saisi asioihin vauhtia, kun keskenämme ei näytä tapahtuvan ja kumpikaan noista kahdesta ei järkeä kuuntele?

Siskoni kaverit eivät uskalla sanoa siskolleni mitään. Siskoni suuttuu kaikesta. Vaikka kaverit yrittäisivät auttaa ja tarjota tukea, niin siskoni ottaa kaiken haukkumisena ja arvosteluna. Siskoni joskus avautui asiasta miten ilkeitä hänen kaverinsa ovat, ja olin ihan ihmeissäni, että hehän vain yrittävät auttaa ja tukea kun heillä on omaakin kokemusta. Tuolloin oli kyseessä kovapäisen pikkulapsen kanssa olevat arjen haasteet ja epäiltiin lapsen olevan nepsy. Mutta siskoni mielestä kaikki vain haukkuivat, koska hänen mielestään kaikki paitsi täysi hiljaisuus on haukkumista. Lapsi on 11 v eikä ole enää niin "hankala" eikä hänellä vieläkään ole mitään nepsy-diagnoosia. Mutta siskoni olisi kannattanut ottaa vertaistuki vastaan aikoinaan. Siskoni ei kykene, koska hänen mielestään kaikki on haukkumista. Olemme tästäkin siskoni kanssa tapelleet, että eikö hän oikeasti tajua, miten itsekeskeinen on tuossa omassa minäminä-kuplassaan. Ymmärsi tuolloin hetkellisesti, kunnes taas vajosi sinne takaisin ja on taas mahdoton... Enkä jaksa ottaa asiaa uudelleen puheeksi, koska hän suuttuu kaikesta. Jopa siitä, että häntä yrittää auttaa. Saattaa siis sanoa, että tarvitsee apua jonkun asian kanssa (esim. lapsensa polkupyörän korjaus) ja kun ehdotan, mistä apua saisi (paikkakunnan polkupyöräliike), niin alkaa huutaa "EI MUA KIINNOSTA. MUA EI KIINNOSTA. EN MINÄ JAKSA TEHDÄ SILLE MITÄÄN". Aha.

Äitini on todella paljon samanlainen. Äidin kanssa on todella vaikea puhua mistään, kun hän ei kuuntele, puhuu päälle, alkaa vängätä aiheen vierestä tms. Ei hän osaa lukeakaan, joten kirjallinen kommunikointi ei onnistu.

Ja tuon suuttumisen vuoksi minuakaan ei huvita mennä hänen luokseen. Siskoni ei myöskään ota puheeksi mitään aihetta, josta äitini voisi suuttua.

Eikä äitini valita siskolleni mistään, mistä siskoni voisi suuttua, koska ei halua suututtaa häntä. Äiti siis valittaa minulle siskostani miten hänellä päässä kiehuu, mutta siskoni edessä esittää, että on hyvällä tuulella ja mikään ei ärsytä. Äiti käskee minun valittaa siskolleni hänen puolestaan ja siskoni väittää minun valehtelevan, koska ei äiti ole hänelle sanonut mitään ja äiti oli ihan hyvällä tuulella kun viimeksi näkivät. Joskus olen keskustellut äitini kanssa viesteillä ja laittanut screenshotin äidin viestistä ja sisko sitten suuttunut minulle, kun olen negatiivinen.

Minä en voi valittaa kenellekään muulle kuin kavereilleni ja hötölään. Siskoni haluaa elää pumpulissa, ettei päässä ole mitään negatiivisia ajatuksia.

Äiti tuntee melko läheisesti paikkakunnalla työskentelevän erään geriatrin (vanhuksiin erikoistunut lääkäri), mutta joko hän ei jaksa vapaa-ajallaan olla kovin lääkärimäinen, tai sitten äitini ei kerro rehellisesti hänelle mitään. Minä taas en ole kovin läheinen tuon lääkärin kanssa, ja siskoni ei halua ottaa puheeksi äitiämme, koska se on negatiivinen ajatus.

Äiti ei tunnu uskovan ketään ja kukaan ei tunnu uskaltavan sanoa hänelle mitään. Paitsi minä, jolloin hän suuttuu minulle. Olen vähentänyt äidin kanssa tekemisissä olemista todella paljon, koska en vain jaksa häntä.

Mielenkiintoista on se, että äiti väittää, ettei tarvitse minua, silti sanoo minulle ja muille, että on riippuvainen minusta, ja kun autan häntä, niin vänkää vastaan kaikessa.

Muutos äidin käytöksessä tapahtui mielestäni aika yllättäen. Siskolleni olen tuosta sanonut, mutta siskoni vaihtoi aihetta ja leikki sitten kuuromykkää. Kaikki negatiivinen pois pois.

Olen tosiaan aika väsynyt tilanteeseen. Mutta tuntuu, että äiti tavallaan odottaa, että muutan hänen luokseen auttamaan häntä kun "onhan täällä tilaa". Äiti sanoikin joskus, että jos haluan muuttaa synnyinpaikkakunnalleni, niin saan muuttaa hänen luokseen. Onhan siellä tilaa, omakotitalossa. Mutta tosiaan, kun äidin käytös on pahentunut, niin oma pääkoppani ei kestäisi olla äidin kanssa jatkuvasti. Ja työllistyminen olisi vaikeaa, tiedän sen jo valmiiksi.

En tiedä, otettaisiinko huoli-ilmoitusta vakavasti, jos kuitenkin kysyttäisiin siskoltani joka siellä asuu, ja hän sanoisi "Ei äiti mitään tarvitse". Jos tähänkin mennessä minä olen ollut vain negatiivinen ja valehteleva paskanpuhuja, niin tuskinpa minua uskottaisiin. Vaikka minulla on ihan kirjalliset todisteet siitä, että puhun totta, niin varmasti riittäisi, että siskoni sanoisi "äiti pärjää" ja "Katariina asuu kaukana, ei se näe äitiä kovin paljon" ja se siitä...

Ehkä ensi kerralla en auta ja siivoa vaan soitan välittömästi paikalle jonkun ammattilaisen, niin pääsisivät näkemään mikä on tilanne. Jos silloin apua tulisi...

Päivämäärä:   22.4.25 19:24:35

Kk: eihän sisar aloittajan sanojen mukaan hoida omaakaan kotiaan tai puhtauttaan, vaan on hänkin vailla aloittajan apua. Vaikka sisarella ja/tai äidillä olisi elämänhallinnan ja mielenterveyden ongelmia, niin se ei velvoita aloittajaa hylkäämään omaa elämäänsä. Suomessa yksilöllä on vapaus muuttaa minne haluaa, eikä aloittajan tarvitse kenellekään elämänvalintojaan selvittää.

Lähettäjä: älkn 
Päivämäärä:   22.4.25 19:31:54

Voin vaan kertoa miten itse toimin jo edesmenneen äitini kanssa. Hän ei asunut 500km päässä mutta 190km kuitenkin. Isän kuoleman jälkeen aloin käydä siellä joka viikko (joo, mulla vaativa työ ja kolme lasta) Autoin äitiä kaikessa mitä hän tarvitsi, kävin kaupassa, maksoin laskut, tein veroilmoituksen jne. Äiti oli loppuun asti tosi siisti eli siinä ei tarvinnut auttaa. Soitin joka ilta tiettyyn aikaan, ihan lyhyt parin minuutin puhelu.
Kun hänellä alkoi muisti merkittävästi huonontua (naapurit soitti että olivat nähneet hänet ulkona typ klo 4 sunnuntaiaamuna) niin aloin järjestää hänelle laitospaikkaa tästä kaupungista jossa itse asun. "huijasin" äidin lääkäriin jossa tehtiin myös muistitesti, joka osoitti jo keskivaikeaksi kehittyneen altzheimerin. Kovan työn ja peräänanatamattomuuden avulla löysin äidillä paikan laitoksesta, jossa muistisairaita. Vähän oli vaikeuksia muutossa ja sopeutumisessa, hän kyseli koko ajan "milloin lähdetään kotiin". Mutta tarkoittikin lapsuudenkotiaan Kannaksella.
Parissa vkossa sopeutui. Kävin hänen luonaan 5-6 kertaa vkossa, kun palasin töistä niin ajoin sitä kautta, istuin hetken, käytiin pikku kävelyllä jos kaunis ilma, suihkutin äidin, pesin tukan, katsoin että vaatteet puhtaat jne. Ei ollut suuri vaiva, puoli tuntia meni. Myös teini-ikäiset lapseni kävivät mummia katsomassa, veivät kävelylle jne.
Äidin kunto sitten huononi, ei lopussa tuntenut enää edes minua ja jäi melkein sänkyyn makaamaan. Sydän löi mutta ihminen oli kadonnut kokonaan. Sitten kun unohti miten syödään eikä enää osannut nielaista ollenkaan tuli kohta jo aivan rauhallinen loppu.

Minulle jäi hyvä mieli, oli hoitanut äidin niin hyvin kuin osasin, eikä mielestäni ollut edes suuri "vaiva".
Kai sitä haluaa pitää huolta rakkaasta ihmisestä.

Päivämäärä:   22.4.25 19:48:19

Luumu:
Ollut aina marttyyri ja suuttunut kaikesta, mutta selkeä muutos käytöksessä tapahtui muutama vuosi sitten. Eli noin pari vuotta sen jälkeen kuin jäi leskeksi. Leskeksi jääminen oli ihanaa, koska isä oli karsea tapaus ja äiti oli helpottunut, kun isän kuolemansairaus diagnosoitiin. Äiti sai vihdoin alkaa elää ja kavereitakin sai tulla kylään, kun isä oli poissa.

Isä nimenomaan ei auttanut äitiä ja äiti joutui pärjäämään yksin silloinkin. Ja se oli hankalaa, koska isä piilotti äidille tärkeitä tavaroita ja lähti esim. mökille. Äiti sitten etsi niitä tavaroita eikä löytänyt. Tai sitten tuijotti jotain korkeuksissa olevia tavaroita, joihin ei yllä, kun ei voi kiivetä jakkaralle ja pihdeillä ei saa otetta. Esim. suodatinpussit oli yläkaapin perällä vaikka ne kuuluu silmien korkeudelle etummaiseksi. Tai keittiön laatikosta kadonnut kaikki sakset vaikka niitä oli siellä kolmet. Moni tavara löytyi vasta isän kuoltua jostain komeron perältä, johon isänkin on pitänyt raivata tiensä, että saa ne sinne piilotettua. Joitain tavaroita äiti oli ostanut aina uuden, ja niitä löytyi sitten melkoinen keko kun kaivettiin isän tavarat läpikotaisin. Silkkaa kiusantekoa.

Mielenkiintoista on sekin, että siskoni hyväksikäyttää äitiä, muttei auta. Esim. lainaa äidin auton pariksi päiväksi ja palauttaa sen sisäpuolelta aivan likaisena ja bensavalo loistaen. Äiti on todella tarkka auton siisteydestä ja ehto auton lainaamiselle oli, että käy tankilla, kun siskoni ajoi autolla kuitenkin n. 200 km. Ja kun äiti raivoaa minulle, että siskoni sotki auton eikä käynyt tankilla, mutta hän ei viitsi sanoa siskolleni mitään, ja pyytää, että minä sanoisin. Minä sitten sanon, ja siskoni suuttuu ja väittää minun olevan negatiivinen ja puhuvan paskaa, koska "Ei äiti mulle oo sanonut, että auto olisi pitänyt siivota ja mä ajattelin, että osaa se itsekin tankata". Siis pitääkö erikseen sanoa, että "älä sotke ja jos sotket, niin siivoa myös"? Ja äidin on vaikea tankata ja siskoni tietää tämän, joten aina, ihan aina on ollut se sääntö, että äidin auto pitää palauttaa tankattuna.

Päivämäärä:   22.4.25 19:48:22

En ole jaksanut lukea jokaista kommenttia, mutta ei aloittajan tarvitsekaan huolehtia, jos ei halua, mutta ei voi myöskään vaatia sitä siskolta, sillä perustein, että asuu lähellä. Eli antaa siskonkin elää omaa elämää. . Palvelun tarpeen arviointi varmasti tarpeen ja huoli ilmoitukset, mitä tänne on laitettukin.

Päivämäärä:   22.4.25 19:51:46

Ja joo, onhan tuo törkeää käyttää toisen autoa noin. Mutta ehkä aloittajankin on vaan sitten puhuttava siskolle suu puhtaaksi miten kuuluu käyttäytyä. Mutta älä sekoita tuohon äidistä huolehtimista.

Päivämäärä:   22.4.25 19:53:21

Kk:
Ei äitini luona tarvitse joka päivä siivota. Mutta kun siellä käy, niin voisi viedä roskapussin, jos sellainen roikkuu eteisessä tai lojuu jossain muualla talossa. Sekajätteen äiti vie itse pihan portin pieleen, mutta kaikki muut keräyspisteet on kauempana ja jotkut niin korkealla, että äidin on vaikea niihin yltää. Ja vaikka parin viikon välein voisi vaihtaa ne lakanat ja auttaa äitiä käymään suihkussa pesemällä häneltä vaikka ne hiukset ja varpaat. Siskollani ei ole eläimiä, hänellä on vain yksivuorotyö ja lapsetkin jo kouluikäisiä, eli osaavat mennä ja tehdä itse.

Ja minähän tässä nimenomaan olen kahdesta lapsesta ainoa, joka äitiä auttaa :D Ja olisihan se hassua, jos minä muuttaisin lähemmäs ja ramppaisin viikonloppuisin auttamassa äitiä 200-300 km/suunta pe sinne ja su takaisin eli 400-600 km edestakaisin, kun siskoni ei viitsi käydä auttamassa edes kaksi kertaa viikossa, vaikka hänen työmatkallaan ei tulisi reitiltä poikkeamista edestakaiselta matkalta kuin noin 2,5 km! Siskoni siis ajaa lähes joka päivä äidin kodin läheltä ja saattaa käydä äidin luona tekemässä omia hommiaan, muttei silti viitsi auttaa.

Siskoni asui 15 vuotta vielä kauempana äidistä kuin minä, eli kauempana kuin 500 km. On siis paluumuuttaja. Siskoni on asunut vuosia jopa ulkomailla Keski-Euroopassa ja hän kävi tuon 15 v aikana vanhemmillamme pari kertaa vuodessa. Äiti tietenkin maksoi edestakaiset matkat, lentoliput ja muut. Minä olen aina joutunut maksamaan omat matkalippuni itse, eikä minulle ole koskaan mitään lentolippujakaan maksettu.

Miltä se tuntui, kun siskoni asui kauempana? No, sinänsä ei miltään. Mutta toki välillä, kun isä oli ihan karsea paskapää eikä siskoni ollut noita tilanteita näkemässä/kuulemassa, ei hän uskonut, kun niistä hänelle kerroin. Alkoi huutaa "Hiljaa!!" ja väitti minun valhetelevan. Ja kun äitini kertoi saman kuin minä, siskoni sanoi, ettei hänelle saa puhua mitään negatiivista ja ei isä hänen nähden ole noin käyttäytynyt. Ei siis uskonut äitiäkään, kun keskustelunaihehan oli negatiivinen.

Mielestäni olisi siikoni homma edes joskus auttaa äitiä, kun kuitenkin asuu muutaman kilometrin päässä ja hyväksikäyttää äitiä. Auton lainaamisen lisäksi äiti ostaa siskolleni tavaroita ja ruokia ja siskoni käy vain hakemassa ne ja häipyy. Tai ehkä istuu keittiössä juttelemassa hetken, mutta ei puhettakaan, että katsoisi ympärilleen ja auttaisi äitiä jossain. Tai vaikka siivoaisi sitä sotkemaansa autoa. Äidillä on ihan kunnon imuri, johon monia suuttimia, jolla sen saisi kyllä imuroitua.

Siskoni saattaa siis ommella itselleen paljonkin asioita äidin ompelukoneella, muttei hänellä ole aikaa korjata äidin vaatteita. Joskus äiti antoi minulle syliin 4 housut, yhden paidan ja yhden takin, joissa oli korjattavaa. Minä sitten surruutin niitä ompelukoneella ja vaihdoin kuminauhoja, kun siskollani ei ollut aikaa... Siis mitä?? Ei ole aikaa? Ehtii omia juttujaan ommella tuntikausia useana päivänä, muttei käyttää paria minuuttia jonkun kuminauhan vaihtamiseen ja sauman surruuttamiseen? Kuminauhaakin äidillä oli jo valmiina ja osasi sormella näyttää, että "tossa kohdassa on sauma revennyt".

Päivämäärä:   22.4.25 20:03:39

Kiitos kokemuksesta älkn. Äitini ei vielä ole tuossa tilanteessa, että ei tajuaisi missä on ja olisi lähdössä lapsuudenkotiinsa. Eli sinänsä tajuaa vielä asioita. Mutta sitten välillä on jotain asioita, joita itse ihmettelen, että miten kummassa ei tätä tiedä tai ei mene jakeluun.

Veroilmoitusten kanssa äiti on aina ollut tarkka, ja osaa niitä kyllä täytellä, eikä ainakaan minun tietooni ole tullut, että niissä tarvitsee apua. Tärkeät paperitkin osaa pinota läjään ja yleensä kyllä löytää tarvitsemansa.

Jos tilanne menisi noin pahaksi, niin silloinhan äiti olisi pakko laittaa laitokseen. Eikä kotikaan ole niin esteetön, että siellä pärjäisi enää tietyn pisteen jälkeen. Toistaiseksi pärjää juuri ja juuri, mutta sitten on ei-päivittäisiä asioita, kuten lakanoiden vaihto, joissa tarvitsee apua.

Lähettäjä: gfea 
Päivämäärä:   22.4.25 20:13:57

Ai kamala millainen tuo aloittajan sisko on :O

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.4.25 20:22:23

Aloittajan sisko on aikamoinen, ilmeisesti kovin paljon äitiin tullut. Mutta minä kuulen tarinassa kaksi, ehkä jopa kolme aika uupunutta ihmistä ! Aloittaja kirjoittaa ihan papupatana, yksinkertaisia asioita ja kovin katkeraan sävyyn jo ja siskon simppeleihin asioihin kiljuminen "en jaksa" antaa samanlaista osviittaa.

Ainakaan aloittajalla ei ole mitään velvollisuutta muuttaa paikkakunnalle mille ei halua ja missä ei ole edes töitä.

Siskon ei ole pakko käydä tai auttaa käydessään, mutta ehkä hän alkaisi niin tehdä jos aloittaja ei tulisi niitä isompia asioita hoitelemaan. Ehkä siskolla ja äidillä on mukavampi tunnelma kun eivät uskalla toisilleen sanoa ikävästi ?

On paikkakunnalla äidin tuttuja tai ei niin huoli-ilmoitusta, vanhuspalveluista säännölliset avuntarpeen kartoitukset ja kaikki tällaiset seurantamahdollisuudet käyttöön jo ! Niistä voi olla jostain apua ja saada vaikka sen muistisairauden kiinni alkuvaiheessa, mutta pohjustavat myös sitä "hoitopaikkaa" mihin nyt luulette mummelin vain laittavanne, mutta mihin pääsemiseksi nämä kaikki tuki- ja kotipalvelut on pitänyt jo pitkän aikaa olla käytössä ja ihan tapissaan, että laitospaikkoja edes harkitaan annettavaksi..

Päivämäärä:   22.4.25 20:43:05

"En tiedä, otettaisiinko huoli-ilmoitusta vakavasti, jos (...))

Noniin eli parempi kirjoitella novelleja ht nettiin kuin yrittää hakea apua.

Päivämäärä:   22.4.25 20:58:15

Hmmm.....
Myönnän olevani tilanteeseen uupunut. Ja ihan syystä.

Siskoni on aina ollut tuollainen, ettei hänelle ole voinut puhua mitään. Hän on jo pikkulapsesta asti alkanut huutaa ja kiljua ja itkeä kaikesta, minkä voi ottaa negatiivisesti. Vaikka sitä ei kukaan ole tarkoittanut negatiivisesti, niin hän parkuu hysteerisenä. Ja kun häntä yrittää lohduttaa, että ei sanottu pahalla, niin hän vain vollottaa, ulisee ja nyyhkii.

Esim. muutama vuosi sitten siskoni tarvitsi jotain isoa tarjoiluastiaa ja äiti kaivoi kaapista jonkun ison lautasen. Siskoni alkoi huutaa "EI LASISTA!! EI MITÄÄN MIKÄ VOI SÄRKYÄ!! SE SAATTAA SÄRKYÄ!! EI SAA ANTAA MITÄÄN MIKÄ VOI SÄRKYÄ!!!!!" ja vollottaa hysteerisenä. Äiti meni ihan kieroon ihmetellessään asiaa, ja vastasi "Lapsi-kulta, en minä anna sinulle mitään sellaista, jonka särkyminen haittaisi jotain". Siskoni nyyhkii "No mut mitä jos joku rikkoo sen. Mitä jos se menee rikki." Äitini toisti, että menkööt. Ei se ole arvokas vaan täysin tarpeeton eikä sitä tarvitse palauttaa.

(Ei mennyt rikki, muttei äiti siltikään halunnut sitä itselleen takaisin.)

Ja ihan samanlaisia reaktioita siskostani irtoaa, oli syy mikä vain.

Äiti oli täysin uupunut ennen kuin jäi leskeksi, koska isä oli niin tyranni ja eläkkeelle päästyään äiti ei oikein päässyt häntä karkuunkaan. Ainakaan kotona. Äiti oikeasti heräsi eloon kun isästä päästiin eroon ja hän olikin todella ihana ihminen leskeksi jäätyään. Mutta sitten yhtäkkiä tapahtui jotain. Olin äidin luona, ja hän oli mukava ja kiva ihminen, mutta sitten kuukauden päästä olikin yhtäkkiä todella hankala kun keskustelimme ryhmächatissa jotain kolmestaan siskoni kanssa. Kamalaa kiukuttelua, minun syyttelyä ja väärinymmärtämistä. Jostain täysin tyhjästä. Olen lukenut noita keskusteluita myöhemmin useaan kertaan, enkä tajua, mikä hemmetti äitiä oikein vaivasi. Olen luetuttanut nuo keskustelut myös kahdella kaverillani, jotka tuntevat äitini, eivätkä hekään osaa sanoa, mitä väärää minä tein ja äitini oli heidänkin mielestään ihan kummallinen.

En tiedä mitä tuon kuukauden aikana tapahtui kun en ollut näkemässä. Mutta tuolloin tapahtui muutos. Eikä hän ole sen jälkeen palautunut mukavaksi ihmiseksi. Ja siis marttyyri on aina osannut olla, mutta siis ylipäätään se muutos äidissä a) avioliitossa b) leskenä c) sitten myöhemmin ja nykyään. Leskeksi jäätyään eli kohdassa (b) ei juurikaan muistanut heittäytyä marttyyriksi, mutta kohdassa (c) heittäytyy marttyyriksi ihan tusota vain, vaikkei siihen ole syytä. Olen noitakin tilanteita kysellyt kavereilta, jos ne on ollut jossain viestiketjussa, kun haluaisin tietää, mitä tein väärin. Kaverit ihmettelevät, että et mitään. Äiti kilahtelee siis heidänkin mielstään tyhjästä.

Eikä kukaan muukaan osaa sanoa mitä oli tapahtunut. Siskoni ei ota kantaa, heittäytyy mykäksi tai käskee olla hiljaa. Leikkii kuuromykkää, huutaa että turpa kiinni tai lakkaa vastaamasta viesteihin. Kuitenkaan motorisesti äidissä ei ole tapahtunut muutoksia, eli ei ole selkeää toispuoleista huonontuneisuutta tai sanat hukassa tai mitään muutakaan selkeää. Hänestä vain tuli hankala ja vattumainen. Ihan kuin hän olisi hankala "koska mä voin" kun saa nyt asuttaa taloa ihan yksin ilman tyranni-aviomiestä ja saa nyt itse olla tyranni, tai sitten on oikeasti tapahtunut jotain, eikä vain enää tajua asioita, ja kiukuttelee siksi kun ei vain ymmmärrä, eli on dementoitunut. Ja dementiahan on siis vain kattotermi, mutten osaa sen tarkemmin arvioida, mikä diagnoosi häneen passaisi.

Lähinnä minä avaudunkin tässä selvittääkseni ajatuksiani. Asioita on paljon ja tekstini siksi varmaankin melko sekavaa.

On todellakin aika hankalaa yrittää olla tässä tilanteessa, kun äiti on hankala, sisko leikkii kuuromykkää ja minä koitan pitää asiat kasassa niin, että äiti pärjäisi kotona, kun ei häntä "noin hyväkuntoisena" mihinkään laitokseenkaan saa... Laitokseen pääsee yleensä jonottamaan sitten, kun ei todellakaan enää kuulu kotiin, ja tuolloin kotisairaanhoito ravaa 4-5 kertaa päivässä katsomassa, mikä on tilanne. Mutta äitini ei ole vielä tuossa tilanteessa.

Äitini ja siskoni ovat molemmat sellaisia, että eivät kerro mitään vaikka kysytään, ja sitten yhtäkkiä räjähtävät. Ovat aina olleet sellaisia. Siskonikin on voinut elämänsä aikana hysteerisenä vollottaa sitä, ettei kukaan auta, ja muut sitten ovat ihan ihmeissään, kun eivät todellakaan tajua, mikä tolle tuli. Äitini myös. Ei sano koskaan mitään mistään, ja sitten vetää hirveän raivarin kaikesta mikä on pielessä, ja me sitten jo lapsina siskoni kanssa pyörittelimme silmiä ja mulkoilimme toisiamme, kun eipä meillä ollut käynyt mielessäkään, että äidin mielestä joku mättää.

Ja kun minä yritän nätisti ottaa jonkun asian puheeksi ajoissa, ilman että tarvitsee räjähtää, niin molemmat suuttuvat minulle.

Ehkä heidän mielestään on parempi, ettei ikävistä asioista puhuta, niin on helppo esittää, että kaikki on kunnossa. Paitsi ettei ole, kun molemmat rähjäävät minulle. Äiti kiukkuaa minulle kun siskoni kanssa lähtee järki ja siskoni sanoo, että äiti valittaa kaikesta, vaikka äiti valitti vain yhdestä asiasta. Ja siskoni heittäytyy huutavaksi rääkyjäksi jos hänelle mitään sanoo, joten äiti ei uskalla sanoa. Ja siskoni ei uskalla sanoa äidille mitään, koska pelkää, että sitten äiti kieltää lainaamasta autoa tms...

Melkoinen tilanne siis! :D Ihmekös tuo, jos vähän uuvuttaa.

Minä käyn äidin luona todella harvoin. Sen ekan leskeysvuoden aikana kävin useasti, kun silloin se oli minun elämäntilanteessani mahdollista, ja oli pakkokin kun oli asioita hoidettavana. Mutta sen jälkeen käynnit on harventuneet, ja iso syy siihen on tuo äidin muuttunut, vattumainen käytös. En siis todellakaan käy usein. Käyntieni välillä on nykyään useita kuukausia, jopa puoli vuotta. Eli jotenkin ne asiat on hoidettava, vaikken kuukausiin olisi siellä käynyt. Jotain asioita äiti kai hoitaa, mutta ne muovi- ja pahviroskat on tosiaan siellä lojuneet parhaimmillaan sen puoli vuotta.

Tavallaanhan äiti on jo kotipalvelun piirissä, kun hänellä on se turvapuhelin. Samoin kotisiivouksesta ja kai lumitöistäkin saa alennuksen (tai verottomana tms.), koska on kotipalveluiden piirissä. Tai näin olen ymmärtänyt.

Pitää kyllä tosiaan ottaa tämä puheeksi kun seuraavan kerran ehdin paikalle. Näillä näkymin se on joskus kesä-heinäkuun vaihteessa tai heinäkuun lopulla, eli ei ihan lähiaikoina...

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   22.4.25 21:01:15

Huoli-ilmoitukset ei tarkoita sitä että asiat muuttuisivat paremmiksi. Olen tehnyt alakerran naapurista ilmoituksen kahdesti sinä aikana kun olen tässä asunut mutta mikään ei ole muuttunut. Jos aloittajan kohdallakin on niin ettei hän usein ole äitiään näkemässä ja se joka on väittää ettei apua tarvita niin aika vähän siinä aloittajaa uskotaan. Ja jos pärjää suht jotenkin niin tuskinpa mitään apua sitten helposti saa kun resurssit on muutenkin niin vähäiset niin kohdalla jotka eivät todellakaan pärjää ilman jatkuvaa apua.

Päivämäärä:   22.4.25 22:39:31

Siis käykö sielä kotihoito vielä.? Ja on varmasti uuvuttavaa tuollainen jos noita on 2 jotka on lapsellisia aikuisia. Pidä vaan huoleti breikkiä. Mut voithan silloin tällöin soitella kuulumisia. Jos kotihoito on jo, niin voit sinne soittaa ja esittää huolen äidin toimintakyvystä. Voivat tarkkailla sitte

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.4.25 07:13:05

Tee huoli-ilmoitus ja vaadi palvelutarpeen kartoitus, vanhemman ihmisen kunto ja tila voi muuttua puolessa vuodessakin. Äitisi ei selvästikkään pärjää enään yksin.
Jos oma hygienia ja normaalit kotiaskareet eivät suju.
Muistisairaus voi myös olla yksi syy ärtyneisyyteen ja itsekkääseen käytökseen.
Lasten pitää huolehtia vanhemmistaan, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että omat energiat kulutetaan kaikki. Varsinkin jos jo omiakin vaikeuksia jaksamisen kanssa kuten siskollasi.
Selvittäkää kaikki se apu mihin äitisi on oikeutettu kodinhoidon puolelta.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   23.4.25 07:19:40

Omista lapsista niiden vanhustenkin lasten pitää huolehtia! Tiedän, miltä tuntuu kun lapsi itkee illalla väsymystään, kun äiti joutuu touhuamana hänen mummonsa kanssa. Kyllä siinä tilanteessa on mummo se, joka lähtee hoitoon eikä lapsi.

Älä sinä niin kauheasti pohdi, mikä on syynä ja mitä teit väärin vaan elä omaa elämääsi. Huoli-ilmoitus kannattaa tehdä ja järjestää äiti muistitesteihin. Dementiaa parantavaa lääkitystä ei ole, mutta etenemistä voidaan hidastaa ja käytösongelmiin vaikuttaa. Tilanne tulee pahenemaan siinä vaiheessa, kun hän saa jonkun muun sairauden, vaikka vain aivan tavallisen pikkuflunssan tai vti:n. Silloin on korkein aika toimia.

Päivämäärä:   23.4.25 07:20:14

En halua huolehtia vanhemmistani.
Isä on vielä elossa ja jos ei enää itsekseen pärjää niin menkööt hoivakotiin.
Minulla on ollut vanhempiin aina etäiset välit ja jos totuus sanotaan niin en edes erityisemmin pidä heistä.

Päivämäärä:   23.4.25 08:17:18

Nyt on kunnon uhriutumiset meneillään, ja kuultu on yhden osapuolen näkemys. Maailman navan, joka tietää ja hoitaa kaiken, kun tyhmä muu maailma jostain käsittämättömästä syystä panee koko ajan hanttiin.

Tässä kohdassa repesin: "Äiti tuntee melko läheisesti paikkakunnalla työskentelevän erään geriatrin (vanhuksiin erikoistunut lääkäri), mutta joko hän ei jaksa vapaa-ajallaan olla kovin lääkärimäinen, tai sitten äitini ei kerro rehellisesti hänelle mitään."

Hauskasti tässä on näköjään oletuksena, että 'geriatri' on liian vaikea sana hötönettiläisille. Surkuhupaisa suorastaan on ajatus, että tämän geriatrin pitäisi aloittajan mielestä *jaksaa* olla vapaa-ajallaan "lääkärimäisempi".

Äidin tilanteeseen täällä on tullutkin jo neuvoja. Aloittajalle sanoisin, että tunnut olevan todella katkera. Kannattaisikohan sinun hankkia ammattiapua oman pääsi selvittämiseen?

Päivämäärä:   23.4.25 12:24:32

Kyllä täällä kysytään suomennoksia helpommillekin termeille, joten välttääkseni "mikä on geriatri?" -kommentit, päätin suomentaa sanan kysymättäkin. Et ole ilmeisesti kauaa hötölässä ollut, kun et ole tuohon kiinnittänyt huomiota.

Helppohan sinun on arvostella, kun et tilanteesta mitään tiedä. Mutta juuri siksi sinun ei kannatakaan arvostella, kun et tiedä.

Ja tuolla geriatrin lääkärimäisyydellä vapaa-ajallaan tarkoitin sitä, että vaikka hän huomaisi äidissä jonkin huolettavan piirteen, niin ei välttämättä ota sitä puheeksi ja kehota äitiäni hakeutumaan tutkimuksiin, kun ajattelee, että vapaa-ajallaan häntä ei muiden asiat kiinnosta. Eikä hänellä tietenkään ole mitään velvollisuuttakaan. Varsinkaan, jos äitini ei itse pyydä apua tai kysy neuvoa.

Ja vaikka äidille onkin sanottu, että pitää mennä lääkäriin, niin äiti ei mene. Tästäkin voisin kertoa monta esimerkkiä.

Ja tuo geriatri kuulemma joskus patisti äidin lääkäriin, eli sanoi hänelle, että tulet heti huomenna minun vastaanotolleni ja hän laittoi äidille lähetteen leikkaukseen, ja äiti leikattiin viikon päästä. Oikeasti äiti olisi kuulemma pitänyt leikata jo kuukausia aiemmin ja leikkausta oli ehdotettu ensimmäisen kerran jo viisi vuotta sitten... Eli en minä ihan turhaan näistäkään asioista huolehdi enkä huvikseni äitiä lääkäriin pakota. Mutta kun äiti alkaa vängätä vastaan ja suuttuu, kun hänhän ei suostunut koko leikkauksesta keskustelemaan, ennen kuin tuo geriatri-kaveri oli käytännössä huutanut äidilleni kurkku suorana, että nyt sinä menet sinne leikkaukseen. Tuosta jo muutama vuosi aikaa.

Olen hakenutkin apua oman pääni selvittämiseen. Äidin tilanne on ollut todella raskas, varsinkin kun hänen käytöksensä on muuttunut niin radikaalisti ja hän on välillä todella mahdoton. Enkä kovin kevyesti ottanut sitäkään, kun joskus jouduin elvyttämään äitiäni. Tuon jälkeen sainkin jonkun post-traumaattisen stressireaktion. Ja olen sairastanut myös itse fyysisesti, ja olin sen vuoksi joskus puoli vuotta sairauslomalla, ja kävin juttelemassa ammattilaiselle. Mutta se ei paljon auta, että avaudun ammattilaiselle "perheenjäsesneni ovat todella raskaita", kun eivät he sen "kevyemmiksi" muutu. Heidän kanssaan ei voi keskustella, kun alkavat syytellä minua. Ja sehän onkin se suurin ongelma.

Hoitamattomat asiat paisuvat katastrofiksi, ja minähän siellä taas niitä katastrofeja sitten selvitän. Kun siskoni ei osallistu, kun "ei jaksa", "ei ehdi", "emmä tiedä mistään mitään enkä viitsi ottaa selvää, emmä jaksa kuunnella kun joku selittää, emmä viitsi osallistua". Ja minun pitää sitten täältä 500 km päästä selvitellä, tai matkustaa tuonne paikan päälle tekemään. Ihan kuin minulla ei omaa elämää olisi...

Ja minun on pakko hoitaa monia asioita, kun äiti ei itse tee sitä, siskoni ei jaksa osallistua, ja asiat on hoidettava. Ne vain on pakko hoitaa. Eikä äiti itse tee mitään, vaikka hänen puolestaan sanelisi, mitä kysyä suullisesti tai kirjallisesti. Hän ei vain saa aikaan soittaa tai lähettää sähköpostia, vaikka hänelle olisi ihan valmiit tekstit tai repliikit kirjoitettu paperille tai johonkin wa-keskusteluun. Ja kyseessä asia, joka pakko hoitaa, joten jonkun on se hoidettava, ja kun samaa asiaa joutuu hokemaan vuoden, ennen kuin sen saa hoidettua, niin väsyyhän siinä. Tuo ei liittynyt äidin terveyteen vaan kiinteistöön. Ja se oli äidin asia, eli minä en voinut sitä hänen puolestaan virallisesti hoitaa, koska äiti ei ole holhottava eikä minua ole määrätty hänen holhoojakseen.

Hän oikeasti vaikuttaa välillä dementoituneelta tai sktsofreenikolta tai joltain. Muttei sitä itse myönnä. Mutta koska hän ei haahuile yksin ulkona alkkareissa keskellä yötä, ole menossa lapsuudenkotiin, elää ihan tässä vuodessa, osaa tilata ruokaostokset kotiin, ei syö roskiksista jne., niin kukaan minun lisäkseni ei viitsi kiinnittä huomiota siihen, ettei hän tajua jotain yksinkertaisia asioita, joihin liittyen hänellä on itsellään selkeät tiedot tai jotka sanotaan jossain paperilla tai netissä hyvin selkeästi. Hän vain olettaaa jotain ja sitten syyttelee muita, kun joku asiasta kysyy.

Esim. se valokuitu. Äiti ilmoitti, että aikoo hankkia valokuituliitymän ja alkoi rähjätä minulle, kun kysyin, että mikä nykyisessä valokuidussa on vikana. Hirveää rähjäämistä, kun "nykyinen nettiliittymäni on vain "joku telian" se on todella hidas kun ei ole valokuitu". Ja kun sanoin, että mitä sille valokuidulle tapahtui, hän raivosi, että hän ostaa valokuidun eikä hänellä valokuitua ole. Ja kun kaivoin hänen fb:stään postauksen, jossa kertoi, että hänellä on valokuitu ja käskin katsoa telian omilta sivuilta tai vaikka laskusta, mistä nettiyhteydestä maksaa, hän sanoi, ettei hänen tarvitse mistään mitään tarkistaa ja lopulta ärähti minulle, että "miksi sinä käsket minua hankkimaan valokuituliittymän kun minulla on jo sellainen??????". Eli syytti minua, vaikka itse oli ihan pihalla. Sanoin, että jos se valokuitu on hidas niin pyydä Telialta joku korjaamaan se ettet turhasta maksa, ja siitä äiti raivostui "EI SE OLE HIDAS KUN SEHÄN ON VALOKUITU!!!!!". Aha... Vaikka juuri äsken sanoi, että se on todella hidas, kun luuli, ettei se ole valokuitu ja kun selvisi sen olevan valokuitu, niin siinä ei olekaan mitään vikaa.

Siskoni ei osallistunut ollenkaan, koska hän ei tiedä mikä netti äidillä on eikä häntä kiinnosta. Ja kun kysyin häneltä, onko äiti hänen mielestään ihan täysipäinen, niin hän heittäytyi kuuromykäksi eikä suostunut sanomaan mitään. Minun mielstäni taas on outoa, että äiti ei muista, että hänellä on valokuitu, ei tarkista, mikä netti hänellä on, väittää sitä ja tätä, vänkää vastaan, ja sitten väittää minun vaatineen tai kieltäneen tai jotain... Noita tapauksia on siis tässä muutaman vuoden aikana ollut lukemattomia, eri aiheisiin liittyen, mutta ne noudattavat lähes aina tuota kaavaa, että äiti olettaa jotain, ei kerro mitä hän olettaa, on täysin väärässä, vänkää vastaan, ei tarkista tietoja mistään vaikka hänellä on ne tiedot/asiakirjat ja minulla ei, vaatii minua tekemään/kertomaan/selvittämään, ilman että saan mitään faktaa, eikä hän edes kerro, että olettaa asioita päin persettä, jne.

Ja sitten suuttuu minulle siitä, etten minä tee hänen puolestaan. Vaikken VOI tehdä hänen puolestaan. Voin toki tilata hänelle jotain maksullisia asiakirjoja jostain palvelusta, mutta ei se auta, kun minulla ei ole muita vaadittavia tietoja tai lupaa käyttää äidin pankkitunnuksia, jotta asiat hoidettaisiin äidin nimellä. Ja tosiaan en ole äidin virallinen huolehtija, joten en voi hoitaa hänen virallisia asioita hänen puolestaan. Eikä äiti mitään tee itse, kun heittäytyy "en tee" -olotilaan, ja sitten syyttelee minua, kun asioita ei ole vieläkään hoidettu...

Olisi niin paljon helpompaa, jos siskoni osallistuisi sen verran, että myöntäisi, että äidin käytös on muuttunut aiempaan verrattuna. Tai että sanoisi, että onhan äidin suhtautuminen tai käytös vähän outoa kun ensin kana on muna ja sitten yhtäkkiä muna onkin kana ja se kaikki on jonkun muun syytä kuin hänen.

Äiti vänkää vastaan ihan yksinkertaisissakin asioissa, jotka on selkeitä ja ne on kirjoitettu johonkin hyvin selkeästi. Hän vain ei osaa lukea, ymmärrä lukemaansa, lukee väärin, tai jotain. Vänkää vain vastaan että "eihän asia noin oon ja kato nyt kun mä googletin ja tässä sanotaan näin!" Ja se asia jonka äiti copy-pastettaa, liittyy aivan eri asiaan. Tai sitten se hänen kopioimansa teksti sanoo täysin saman kuin mitä minäkin sanoin, mutta äiti ei vain ymmärrä sitä. Ei vain ymmärrä.

Lähettäjä: jossa 
Päivämäärä:   23.4.25 13:15:54

Se tilanne, missä jollain alkaa olla muistisairauden oireita mutta ei vielä ole pakko laittaa laitokseen on todella raskas. Eikä sinne hoitoon saa eikä pääse ennen kuin tosiaan kävelee ulkona keskellä talvea kesähepeneissä ja luulee olevansa menossa kotiin. Ja silloinkaan ei välttämättä hoitopaikkaa heti saa ja siinä omaiset yrittää parhaansa mukaan pitää vanhuksen tallessa kun kotihoito käy vain ovella sen 4 kertaa päivässä katsomassa, että onhan vanhus kotona.

Päivämäärä:   23.4.25 13:30:54

Joko otit yhteytta hva:n palvelutarpeen arviointia varten?

Päivämäärä:   23.4.25 14:22:20

"Äiti vänkää vastaan ihan yksinkertaisissakin asioissa, jotka on selkeitä ja ne on kirjoitettu johonkin hyvin selkeästi. Hän vain ei osaa lukea, ymmärrä lukemaansa, lukee väärin, tai jotain. Vänkää vain vastaan että "eihän asia noin oon ja kato nyt kun mä googletin ja tässä sanotaan näin!" Ja se asia jonka äiti copy-pastettaa, liittyy aivan eri asiaan."

No onpas nyt tyhmä muistisairas, kun googlettaa ja copy-pastettaa ihan väärin :-D

Päivämäärä:   23.4.25 15:37:57

En nyt ihan ymmärtänyt tuota "No onpas nyt tyhmä muistisairas, kun googlettaa ja copy-pastettaa ihan väärin :-D" -naureskelua.

Äiti ei siis ymmärrä lukemaansa ollenkaan. Kun hänelle sanoo, että "metrissä on sata senttimetriä", niin hän ei osaa lukea ja ymmärrä lukemaansa vaan vänkää vastaan ja vastaa, ettei desimetri ole sama asia kuin senttimetri. Hän siis lukee/ymmärtää tuon jotenkin väärin. Hän lukee/ymmärtää sen jotenkin näin, että minä olen väittänyt 1) "metrissä on sata desimetriä" tai 2) "desimetrissä on sata senttimetriä" tai 3) "desimetri on sama asia kuin senttimetri".

En tajua, miten hän onnistuu ymmärtämään asian noin, ja alkaa sitten vängätä, että olen väärässä. Ja hän sitten oikein googlettaa oikean vastauksen, linkkaa nettisivun ja kopioi sieltä tekstin "valmistamme keittiötasoja puusta, kivestä ja keinomateriaalista", ja huutomerkkien kanssa kertoo minulle, että "Etkö sinä osaa lukea??? Tuossahan sanotaan, desimetri ei ole sama asia kuin senttimetri!!!!!". Öööö mitä? Kun sanon, ettei tuolla kyllä puhuta senttimetreistä mitään vaan keittiötasoista, hän sanoo, että "No miksi sinä sitten väitit että desimetri on sama asia kuin senttimetri???". Sanon, että en väittänyt. Johon hän vastaa, että "et voi sanoa että joku on monta desimetriä jos puhut metreistä". Siis mitä?

Myös keskustellessa samaa havaittavissa, hän ei ymmärrä kuulemaansa. Kuulo hänellä kuitenkin on hyvä, eli ei ole kyse siitäkään, ettei kuule, koska monia asioita kuulee jopa poikkeuksellisen hyvin...

Mutta kirjallisesti käydyt keskustelut on parempi esimerkkejä, koska niistä voi oikeasti tarkistaa, mitä kukakin sanoi ja niistä näkee todella hyvin äidin olevan välillä ihan kuutamolla.

Joskus hän vänkäsi, että en voi käyttää punaista kauhaa kun se on eri kokoinen kuin vaalea kauha, että minun pitää käyttää vaaleaa kauhaa koska tarvitsen tietyn kokoisen kauhan. Sanoin monta kertaa, että ne ovat täysin saman kokoisia mutta hän vain kiskoo minulta sitä punaista kauhaa kädestä ja tyrkyttää vaaleaa. Karjaisin "MIKÄ H3LVETIN DEMENTIA SINULLA ON!!?". Äiti hiljeni ja möksähti. Käskin katsoa niitä kauhoja ja todeta, että ne on saman kokoisia. Kysyin, että onko siihen joku syy, että punaista kauhaa ei voi käyttää jauhelihakeiton sekoittamiseen. Hetken päästä äiti sanoi, että "Älkä viitsi sanoa minua dementoituneeksi. Se tuntuu todella pahalta. Minä en ymmärrä, miksi väitit, että nuo kauhat on eri kokoisia kun minä hoin koko ajan, että katso nyt, ihan saman kokoisiahan ne ovat".

Eli hän väittää minun olevan väärässä, vaikka itse oli väärässä. Ja syyttää minua siitä, että minä vänkään, vaikka hän itse vänkää.

Eikä niissä kauhoissakaan ollut mitään eroa eikä oikeasti ole mitään väliä, kumpaa kauhaa käyttää. Mutta äiti väitti, etten voi käyttää pientä kauhaa kun minun pitää ottaa isompi kauha että yllän sekoittamaan pohjaa myöten, vaikka ne kauhat olivat TÄYSIN SAMANLAISIA JA SAMAN KOKOISIA.

Äidillä on myös hyvä näkö. Ilman laseja ei näe lähelle, kauas suht hyvin ilman lasejakin eli ei ole silmälasiriippuvainen, ja lasit päässä näkö on priima. Hänellä on kahdet lasit käytössä. Ei siis voi syyttää noista ei ymmärrä -tilanteista sitäkään, ettei hän muka näe.

Hirveän kiva, että piste väittää minun olevan väärässä, vaikka itsekään ei näköjään osaa lukea :D Oletkohan äitini? Dementoitunut sinäkin? :') Sitä tuntuu olevan liikkeellä...

Päivämäärä:   23.4.25 15:56:34

Tiedätköhän sinä edes, millainen on dementoitunut ihminen?

Äitisi voi olla eri mieltä sinun kanssasi, minkä alan ymmärtää oikein hyvin, ja ehkä tyhmäkin, mutta tietokoneen käyttö, googlaaminen ja copy-pastettaminen eivät kuulosta dementikon tekemisiltä.

Päivämäärä:   23.4.25 16:19:59

Miksi sinä vänkäät hänen kanssaan? Monta asiaa voi ohittaa ja päästä paljon helpommalla kun luovii vain ohitse. Käytä sitä toista kauhaa, no big deal.

Muistisairailla käsitteet hämärtyy ja unohtuu lopulta kokonaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.4.25 16:27:33

"mutta tietokoneen käyttö, googlaaminen ja copy-pastettaminen eivät kuulosta dementikon tekemisiltä."

Miten niin eivät. Eivät kaikki dementikot ole vanhoja ja täysin avuttomia tietotekniikan kanssa. Tietokoneet ovat olleet arkikäytössä toisilla jo 30 vuotta ja osa on toiminut sen aikaisen tietotekniikan kanssa vielä pidempäänkin.

Jos aloittajan äiti on nyt 80v., hän on ollut n. 50v. kun tietokoneet on alkaneet yleistyä. Hän on siis hyvinkin saattanut vaikka työelämässä käyttää 10 vuoden ajan päivittäin tietokonetta.

Dementia ei yhtäkkiä vaan ilmesty, vaan kehittyy vähitellen. Näin ollen ei ne kaikki vanhat taidot vaan häviä yhtäkkiä. Tietokoneen käyttö, googlaaminen ja copy-pastetaminen voivat olla siis toiselle 80-vuotiaalle ihan tuttua hommaa.

--

Mutta aloittajalle. Älä jää vänkäämään asioista, siinä vaan kaikille tulee paha mieli. Jos asialla ei ole suurempaa merkitystä, anna olla. Ei muistisairasta auta se, että hänelle suututaan, haukututaan dementikoksi tai yritetään väkisin saada hänelle oikea tieto päähän. Pikemminkin tuossa vaan ihmisen puolustusreaktio lähtee päälle ja hän vänkää kovempaa vastaan.

Terveysasemalta kyselisin neuvoja, että miten äidin voisi saada muistitesteihin, kosak kyllähän tuo pahasti muistisairaan oireilulta kuulostaa.

Päivämäärä:   23.4.25 17:08:05

Jotenkin tuntuu että suurin ongelma on nyt sinun ja siskosi välit?

Päivämäärä:   23.4.25 17:09:55

Parempi jos nyt otat rennon asenteen ihan itsesi takia. Muistisairaan kanssa väittely on aivan turhaa. Myönnä vaan äidillesi että on oikeassa ja sano vaikka joo-joo. Sinä tuhlaat vaan omaa energiaasi. Yritä nyt ymmärtää, että äitisi on sairas ja siitä johtuu kaikki oudot käytökset jne. Pääset itse niin paljon helpommalla.
Nyt sinun ei tarvitse olla oikeassa ja päteä äidillesi.
Olen itse käynyt tämän läpi, muistisairaan tyttärenä. Se äiti joka minulla oli ei ole enää olemassa. Suuresti helpotti kun saimme hänet hoitokotiin. Muistisairautta kutsutaan lähimmäisten sairaudeksi, kun sairas ei itse ymmärrä tilaansa.
Lähimmäisille erittäin raskasta. Voimia sinulle.

Päivämäärä:   23.4.25 19:01:38

"Tiedätköhän sinä edes, millainen on dementoitunut ihminen?"

Tiedän. Tunnen useamman, jotka ovat dementoituneet, esim. kaverini isä. Isoäidilläni oli alzheimer. Ja olen ollut töissä vanhusten hoitoyksikössä ja siellä oli eritasoisesti dementoituneita. Ja huomasi selkeästi sen, että välillä on parempia päiviä ja välillä huonompia.

Eikä minua haittaa, että äiti on eri mieltä asioista. Mutta tuo kyllä haittaa, että hän ei ymmärrä asioita, on täysin pihalla, ja sitten syyttelee muita.

Ehkä ei kuulosta, kun en viitsi kovin tarkasti kertoa, kun en halua kaikkia yksityiskohtia paljastaa niin, että voisin laittaa keskustelut sanasta sanaan tai vaikka screenshotit keskusteluista niin, että tajuaisit oikeasti, mistä kyse. Ehkä sitten alkaisikin kuulostaa dementikon tekemisiltä, jos laittaisin konkreettiset esimerkit sellaisinaan kuin ne ovat. Mutta yksityisyyden vuoksi en sitä viitsi tehdä.

Välillä äiti käyttää sujuvasti tietokonetta tai puhelinta, mutta välillä ei. Hän haluaa tietää, mihin asti rautakauppa on auki, muttei osaa sitä itse googlettaa. Hän saattaa saada googlen auki, muttei tajua, mitä sitten pitää tehdä. Ei tiedä mikä on osoiterivi tai hakukenttä. Voi istua yli tunninkin läppärin äärellä mököttämässä, kun olin mennyt siivoamaan varastoa enkä ollut opastamassa vieressä. Ja kun kysyn, että mihin asti se rautakauppa on auki niin äiti mököttää "No en minä tiedä" ja "No en minä tiennyt mitä tänne pitää kirjoittaa". Saa sitten sormet näppäimistölle, muttei tiedä, mikä on kursori ja miten googletetaan. Minä joudun sormella lähes tökkimään näyttöä ja sanomaan, että "tuo on kursori ja laita se tonne, klikkaa siitä, ja nyt kirjoita siihen *paikkakunta* K-rauta". Ja hetken päästä "paina enter" ja senkin osoittamaan sormella, että mikä nappi olikaan enter.

Copy-pastettamisessakin on se vika, ettei hän ymmärrä, mitä tietoa pitäisi etsiä, ei ymmärrä lukemaansa, ja kopioi tekstiä, joka on ihan eri aiheesta tai sitten kopioi tekstin, joka sanoo samaa kuin minäkin, ja väittää, että olen väärässä, kun väitin jotain. Vaikka olin oikeassa ja hän väärässä, ja hän itsekin sen todisti, muttei vain ymmärrä lukemaansa.

Kyllä tuo minun mielestäni vähän dementoituneelta kuulostaa, kun välillä toiminta on tuota. Ja välillä hän taas on hyvinkin omatoiminen ja selkeä.

Myös jokainen asia ja tavara tulee hänelle välillä täysin uutena. Vaikka hän on monta kertaa soittanut videopuhelun wa:lla tai fb-mesellä, hän kuulee siitä mahdollisuudesta joka kerta elämänsä ensimmäistä kertaa, kun sanon, että voithan sä soittaa sille videopuhelun. Joka kerta joudun näyttämään, että miten wa:lla saa soitettua videopuhelun, kun hän ei tiedä, vaikka on ihan yksin kotona ollessaan soittanut minulle wa-videopuheluja kun on tarvinnut apua. Jossain vaiheessa me kolme perheenjäsentä kommunikoimme paljonkin videopuheluilla, joten niiden soittaminen ei todellaan ole äidille enää uusi asia. Ja jokainen tavara on sellainen, ettei hän ole eläessään sitä nähnyt, vaikka kyse on ihan arkipäiväisestä tavarasta, jota käyttää päivittäin.

Kyllä tuokin kuulostaa dementikolta, kun välillä on niin kuutamolla.

Tietokonettahan äiti on käyttänyt 80-luvulta asti ja meilläkin oli kotona kasarilla tietokone, ja äiti on aina ostellut ties mitä rakkineita kotiin, eli hän ei todellakaan ole mikään osaamaton tietokoneiden kanssa. Hän hankki älypuhelimenkin ennen minua. Mutta silti unohtaa välillä, miten se toimii, vaikka välillä käyttää sitä todella sujuvasti.

En vänkäisi, jos äiti ei alkaisi inttää ja vängätä. Mutta kun hän puuttuu kaikkeen ja ei anna tehdä. Miksi ihmeessä tunkisin neljä kauhaa kattilaan? Kun jos olisin heittänyt sen toisen kauhan tiskialtaaseen ja ottanut sen toisen kauhan, olisi äiti kohta tunkenut sinne jo seuraavan kauhan ja sitten vielä seuraavan. Kokemuksesta kerron. Eihän se big deal ole kun sitten hän olisi jo tunkenut sinne kattilaan nenäliinojakin.

Ja niistä hoidettavista asioista on pakko keskustella, enkä ymmärrä, miksi äiti alkaa aina vängätä ja väittää, että olen väärässä. Eli ennemmin sinun kannattaisi kysyä äidiltäni, että miksi ei kerro kysymättä tai vastaa kun kysytään vaan alkaa vängätä ja väittää että olen väärässä, vaikka olen oikeassa. Esim. jonkun asian deadline on tämän vuoden joulukuussa. Hän vänkää, että se on vasta kolmen vuoden päästä joulukuussa, joten siihen on monta vuotta aikaa, vaikka se vuosiluku on siinä nokan edessä selkeästi. Ei osaa lukea. Tietää kyllä, mikä vuosi nyt on, mutta lukee sen vuosiluvun 2025 sijaan 2028. Eikä hänellä ole lukihäiriötä ja näkönsä on priima. Ja tuokin vuosilukuesimerkki on muutaman vuoden takaa, eli ei ollut kyse vuodesta 2025. Onneksi se sentään saatiin hoidettua ennen kuin vuosi vaihtui...

Jos suhtautuisin kaikkeen "tehkööt miten huvittaa, big deal", niin arvaatko, miten mahdoton äiti sitten on? Tai mitä katastrofeja ehtisi tapahtua? Ja kuka niitä sitten joutuisi selvittämään? Joten miksi ihmeessä en anna hänen tehdä miten huvittaa ja miksi joku on niin big deal?

Ihan kaikkia asioita ei voi ohittaa vaikka haluaisi. Enkä ymmärrä, miksi äidin pitää vängätä yhtään mistään. Eikä siinä esimerkissä ollut oikeasti kyse mistään keiton sekoittamisesta ja kauhasta, kirjoitan esimerkkitilanteita vähän muunnellen.

--
Nimenomaan. Äitini on käyttänyt tietokoneita sujuvasti jo 40 vuotta ja hankki meille kotiinkin tietokoneen jo kasarilla, mutta viime vuosina on tullut ihmeellisiä jumitilanteita, ettei tajua mitä pitäisi tehdä. Ja vaikka äitini on jo melkein 80 v, niin ei todellakaan ole mikään osaamaton tietotekniikan kanssa. Eli jos vanhustenhoidosta leikataan ja palveluita digitalisoidaan, niin äidilläni on kyllä läppäri, tabletti, älypuhelin ja valokuitunetti valmiina, mutta ongelmana tosiaan nuo lukutaidottomuus- ja ymmärtämättömyyskohtaukset, jotka hankaloittavat elämää. Mutta ei kai niitä muiden nähden sitten paljon tapahdu, tai sitten kaikki muut ympärillä ovat niin lukutaidottomia tai kädettömiä tietotekniikan kanssa, etteivät edes huomaa, jos joku ei osaa lukea tai muista, miten tablettia/läppäriä/älypuhelinta käytetään...

Ja kyllähän nelikymppisiäkin diagnosoidaan dementikoiksi, ei se ole vain vanhusten sairaus.

Enkä minä välttämättä jääkään vänkäämään, vaan lopetan saman tien, ja siitä äiti sitten suuttuu ja mököttää. Eli kääntää minun syykseni senkin. Ja voi mennä tosiaan kuukausia, ettei esim. vastaa viestiini, kun suuttuu. Jos hänellä on asiaa, hän pyytää siskoani kysymään tai sanomaan.

Eli hän on täysin mahdoton. Mikään ei kelpaa ja kaikki on muiden syytä. Ja pointtihan on se, ETTÄ NIILLÄ ASIOILLA ON ISO MERKITYS. Eihän niistä muuten tarvitsisi keskustella eikä niitä ottaa esille ollenkaan :D Mutta kun ongelmana on se, ettei äiti tajua mitään ja alkaa vängätä, ja vaikka asiallisesti oikaisen, niin silti hän väittää minun olevan väärässä. Ja siskoni ei osallistu keskusteluun ollenkaan. Vain silloin, jos vaadin häntä osallistumaan ja sanomaan, niin hän kommentoi "Katariina on oikeassa". Ei muuta. Ja siitäkin äiti suuttuu. En tajua, miksi siskoni ei voi heti sanoa "Kata on oikeassa" tai miksi hän ei voi itse sanoa asioista äidille. Hän ei vain viitsi osallistua, vaikka asiat koskevat häntä ihan yhtä lailla. Sanoo vain joskus myöhemmin "No en mä viitsinyt". Siksihän niistä keskustellaan kolmestaan ja niistä ylipäätään keskustellaan, kun ne asiat on tärkeitä ja niillä on merkitys...

Kun seuraavan kerran menen paikalle, niin aion kyllä valokuvata ja ottaa tilanteita nauhalle, että on sitten tuoreempia todisteita niiden vanhojen lisäksi. Enkä todellakaan aio ratkoa mitään katastrofeja vaan vaadin paikalle jonkun tsekkaamaan tilanteen. Siltä kotisiivousfirmaltakin voisi varmaankin kysyä, että miltä tilanne heidän mielestään on näyttänyt.

"Jotenkin tuntuu että suurin ongelma on nyt sinun ja siskosi välit?"

Meillä oli siskoni kanssa ihan hyvät välit, kunnes äidissä tapahtui tuo muutos. Sen jälkeen siskoni ja minun välit on huonontuneet, kun tilanne tosiaan vaatisi sitä, että siskonikin osallistuisi yhteisiin asioihin ja ottaisi äidistä vähän vastuuta, kun äiti jotain apua tarvitsee. Ja meillä onkin siskoni kanssa ihan hyvät välit, kunhan emme puhu siitä, että äiti on muuttunut ja tarvitsee apua arjessaan.

Puhuin erään lääkärin kanssa siitä, että äitini on muuttunut ja vähän mietityttää, miten pitkään pärjää kotona. Mutta tuo lääkäri ei ole tekemisissä äitini kanssa, joten ei voi häntä sinänsä auttaa, koska asuu minun asuinpaikkakunnallani. Mutta tietää hyvin sen, että vanhusten palvelut menee alaspäin koko ajan.

Tämän ketjun pointtihan olikin se, että onko pakko olla vanhemmillaan apuna ja tukena. Siskoni ei näytä olevan ja minun on vaikea olla, kun siitä saa vain paskaa niskaan.

Ensin ajattelin, että nyt kun äiti on vapautunut tyrannin kahleista, niin saa itse olla se tyranni ja määräillä muita, mutta sitten kun käytös oli jatkuvasti tuota, niin se alkoi vaikuttaa jo siltä, ettei ole enää kaikki kynät penaalissa. Mutta jos vanhustenhoidon resurssit on riittämättömät, niin eihän se ihme ole, jos apua on vaikea saada. Kun ei ole mistä antaa...

Kiitos toivotuksista ?. Mutta kovin paljon en uskalla sanoa äidille "joo joo, sinä olet oikeassa", koska se oli juuri se tapa, jolla pastapää-isäni vattuili äidille. Eli se saattaisi triggeröidä äidissä jotain. Isäni kun ei tainnut olla päästään ihan terve, muttei hänelläkään mitään virallista diagnoosia ole. Mutta kun joskus heitin puolivitsillä, että onkohan isällä ___, niin äiti sanoi miettineensä ihan samaa ja kertoi muutaman esimerkin, mistä on moinen päähänsä tupsahtanut. Isä vaikutti kuulevan ääniä päässään, joten skitsofrenialtahan se kuulostaa. Eli pitää olla todella varovainen mitä ja miten äidille puhuu, koska osaa olla marttyyri ja mököttää ihan kaikesta. Siis ihan kaikesta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.4.25 19:20:39

Huoli ilmot koko porukasta. Ei taida teistä kellään olla elämä tasapainossa. Ole yhteydessä äitisi asuinpaikan sossuun ja yritä sopua yhteinen käynti äidin luona. Ei teistä kummastakaan sisaresi kanssa ole miksikään omaishoitajaksi hankalalle äidille. Monesti äitien ja tytärten välit ovat haasteelliset joten parasta pitää joku hajurako. Välittämisen osoittaminen on tärkeää mutta säännölliset toimet kannattaa ulkoistaa. Esim siivous, pesut, ehkä ruokahuolto ja tarvittavat terveysasiat.
On vähintään luonnollista olla huolissaan läheisistään joten tsemppiä jaksamiseen.

Lähettäjä: Däa 
Päivämäärä:   23.4.25 19:37:00

Tämä aloittajahan on sama, joka keksii milloin minkäkin aiheen ja aloittaa siitä ketjun ja sitten kirjoittaa pitkiä novelleja vastauksia. Aivan sama kirjoitustyyli ja tapa vain itse vängätä asioita sen sijaan että ottaisi itse neuvoista kiinni :D

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.4.25 19:50:38

No onhan tää yhteiskunnallebhalvempi tapa purkaa tuntemuksia kuin kolmen vuoden terapia

Lähettäjä: Teeppä näin 
Päivämäärä:   23.4.25 21:46:14

Mitäs kun sinulla on se 500km välimatkaa, niin pistä vaikka puoleksi vuodeksi estoon koko porukan numerot ja annat säätää siellä keskenään.

Jos ei sinua arvosteta ollenkaan, niin pakkoko siellä on rampata kuuntelemassa vttuilua.

Päivämäärä:   24.4.25 17:12:37

Juuri se mököttäminen ja mielenosoittaminen toista kohtaan kuuluu taudinkuvaan.
Käytös on kuin 3-4 vuotiaalla uhmaikäisellä lapsella. Siksi sinun pitää olla se aikuinen joka osaa joustaa ja annat äitisi ymmärtää olevan oikeassa vaikka ei olisikaan. Kun huomaat äitisi alkavan hermostumaan jostain aiheesta vaihda aihe ihan toiseksi niin ei synny kiistelytilanteita. Sitä oppii kuule nopeasti pelaamaan sen äidin joka onkin hankalampi kuin uhmaikäinen kanssa.
Jos et jaksa äitiäsi tai sinulla on muuten raskas päivä niin ei ole mikään pakko olla tekemisissä silloin. Säästä itseäsi, teille kellekkään ei ole hyväksi jos poltat itsesi loppuun. Valitettavasti teksteistäsi tulee ilmi väsymys eikä olisi pahaksi jos hakisit apua itsellesi. Keskustelu ammattilaisen kanssa auttaisi.

Päivämäärä:   24.4.25 17:17:43

Joko on palvelutarpeen arviointi sovittuna?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.4.25 17:28:54

Vajaa 60 maksaa privaatti hoito tunnissa arkena. Just wondering eikö kaikkien kynnellekykenevien kannattaisi alkaa tarjota hoitopalveluita vaikka 40 per tunti. Eikö siitä hyötyisi kaikki. Ja tässäkin 2viikkotunnissa saa jo perusjutut tehtyä. Tietysti pimeänä naapuriapua voisi mennä vieläkin edullisemmin. Tulee mummo hoidettua eikä tarvi työkkäriä tms vaivata .

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   24.4.25 18:50:11

"Vajaa 60 maksaa privaatti hoito tunnissa arkena."

Äitini maksaa kunnallisesta kotihoidosta yli 90 euroa tunti, joten kannattaa ostaa palvelua sieltä yksityiseltä jos tulot on kohtalaiset. Ei tarvitse odottaa mitään hoitotarpeen arviointeja tai muuta käsittelyaikoja.

Päivämäärä:   24.4.25 20:40:46

Elämme maassa ja kulttuurissa (?), jossa lapsia tehdään vanhuuden turvaksi ja vielä 50-luvulla lapsia on voitu myydä ja luovuttaa.
Ja nyt harmittaa, että iso osa vanhemmista tulee itse kuolemaan omaan kusilammikkoonsa ihan yksin ja ilman yhteiskunnan tukea..?
Kauheaa, mutta onneksi jäi niitä perintöjä tulevalle polvelle, jos jäi.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.4.25 21:51:55

Kunnallinen laskuttaa tulojen mukaan, Helsingissä esim. 4 tuntia kuukaudessa (eli suihkureissut ja vähän extraakin) maksaa 60e/kk jos eläke on perus 1400e.

Päivämäärä:   24.4.25 22:39:56

??
Siivous ja ruokaostosten tuonti kotiin sekä lumityöt talvella onkin jo ulkoistettu. Mutta ilmeisesti siihen ei se lakanoiden vaihto tai ripustus kuulu. Ja ymmärrän sen kyllä, koska sen voisi ulkoistaa kenelle vain, joka on kylässä. Äiti kykenee vielä kokkaamaan jotain helppoa, joten valmiita ruokia hänelle ei tarvitse onneksi vielä tuoda kotiin.

Edes kaverini eivät ymmärrä, miksi siskoni ei osallistu minkään vertaa, vaikka ramppaa äidin luona kylässä ja lainailee autoa yms.

Minä sen sijaan en äidin luona jatkuvasti ramppaa, välillä on puolen vuoden tauko ja tiheimmilläänkin yleensä muutaman kuukauden tauko. Nytkään en ole tänä vuonna käynyt kertaakaan. Ja tiedän jo valmiiksi, millainen katastrofi siellä taas odottaa... Sossuun aion kuitenkin olla yhteydessä kun paikalle pääsen, että saan tuoreita todisteita nykytilanteesta.

Däa:
Linkkaatko niitä aiempia "minun" kirjoittamiani aloituksia? En ole kolmeen vuoteen tällä foorumilla juuri käynyt, enkä kertaakaan tuona aikana yhtään ketjua tänne aloittanut. Kiinnostaisi tietää, keneksi minua luulet :)

Teeppä näin:
En minä siellä jatkuvasti ramppaa. Isän kuoltua kävin useammin ihan käytännön syistä, kuten hautajaiset, perunkirjoitus ja tuhkien sirottelu, mutta sen jälkeen kun äiti muuttui hankalaksi, olen harventanut käyntejä yleensä puoleen vuoteen. Aika vähän tullut käytyä useammin kuin kesällä ja jouluna.

?
Äidin kanssa on vaikea joustaa, kun aina syy on muissa ja tekee miten tahansa, niin väärin menee ja äiti suuttuu kaikesta. Hän heittäytyy marttyyriksi ja ottaa syyttelynä senkin, kun häneltä kysyy, että onko sielläkin ollut nyt lumimyrsky tai bensan hinta noussut tai joku muu asia, josta koko Suomessa on uutisoitu. Sekin on syyttelyä, kun vain kysyn. Ja vaikka kysyn ihan nätisti, ja siskoni vastaa ihan asiallisesti "Joo, bensan hinta täälläkin yli 2 euroa", niin äiti rääkyy, että olen ilkeä ja syyttelen häntä. Muttei kuitenkaan osaa kertoa, että miten olen ilkeä ja mistä häntä syytän... Ja tuon kysymisestäkin äiti suuttuu.

Eli jos sanon äidille, että hän on oikeassa, niin suuttuu. Esim. kun hän aikoo tehdä jotain tavalla X, hän sanoo, että tekee tavalla Y, ja sanon ihan nätisti, että "Tee vain", niin hän alkaa mököttää. Ja kun hänelle sanoo, että en tajua mistä suutuit, kun en sanonut pahalla, niin hän vain mököttää, kun hän pahoitti siitä mielensä. (????) Pirteän ja hymyilevän esittäminenkin on vattuilua ja jos häntä ei huomioi, niin sekin on vattuilua... Ja tuollainen hän on siis ollut aina, ei vasta viime vuosina. Veikkaan, että tuokin on seurausta isän käytöksestä ja äidille vattuilusta. Isän kuoltua äiti jutteli jonkun ammattilaisen kanssa, muttei käyntejä ollut montaa, koska äiti koki, ettei tarvitse niitä, kun on helpompi olla nyt kun isästä pääsi eroon. Myös muutama vuosi ennen isän kuolemaa äitini oli jutellut jonkun psykologin kanssa ja todennut, että isän kanssa on mahdoton tulla toimeen.

Jos en ole tekemisissä silloin kun äiti haluaa, niin hän keksii ties mitä. Olen monta kertaa huomannut, että jos en heti vastaa hänen viestiinsä, niin hän on ns. räjähtänyt ympäriinsä. Hän saattaa olla vastaamatta minun viestiini viikkoja tai nyt jopa kuukausia, mutta jos minä olen vastaamatta tunteja kun en voi vastata tai olen vaikka nukkumassa, niin saan taas ihmetellä kun on yrittänyt soittaa ja laittanut viestejä minulle useaa eri kautta ja kysynyt siskoltani miksi en vastaa, ja laittanut ryhmäviestin, että tietääkö joku onko minulla kaikki hyvin, ja sitten on FB:kin täynnä kyselyjä ja postauksia, kun onhan siitä jo monta tuntia kun hän laittoi viestin, johon ei minun mielestäni ollut edes mikään kiire vastata. Kumma juttu, että säännöt ei ole samat kaikille.

WA:n kautta äiti ei enää viesteihini vastaa, ei varmaan FB-mesenkään, mutta IG-direviestit kai toimii vielä. En tiedä, mitä sitten, jos hän suuttuu siinäkin viestiketjussa. Voisi ajatella, että saan olla rauhassa, mutta ei se niin mene. Siskollani nimittäin menee hermot äidin kanssa, ja hän ei jaksaisi olla kysymässä minulta kaikkea, ja äiti suuttuu hänelle, kun siskoni sanoo, että kysy itse. Hohhoi...

Toisaalta nyt, kun äiti on jostain minulle kai suuttunut, niin hän ei enää viestittele minulle vaan siskolleni, ja siskoni kyselee minulta. Ja äiti jankuttaa kuulemma minuutin välein, että "Joko se vastasi. Mitä se vastasi. Miksi se ei vastaa. Joko se vastasi." Tuota hän on harrastanut aiemminkin, ei ole sekään uusi tapa.

Minun ei hyödytä puhua ammattilaiselle. Ei se auta. Kokeiltu on useaan kertaan. Tuli vain entistä paskempi olo kun oli ihan turhaa ja silkkaa lässytystä. Sain esim. kuunnella, kuinka kiva tällä ammattilaisella on työskennellä etänä kun on tehnyt itselleen etätyöpisteen piharakennukseen. Aha... Toinen ammattilainen kertoi, että kesälomareissaaminen perheen kanssa on kallista, ja kolmas vain hoki "Juu :) Juu :)". En hyötynyt noista millään tavalla. Parempaa apua saan, kun keskustelen kavereiden kanssa, jotka tietävät tilanteen ja tuntevat äitini ja siskoni. He ihmettelevät tilannetta yhtä lailla, mutta eipä sekään auta...

O
En tiedä mitä maksaa hoito. Kallista se ainakin isän kohdalla oli kun oli kotona ennen saattohoitoon joutumista. Kaksi kertaa käytiin alle 10 minuuttia kerrallaan ja lasku melkein 700 euroa. Kummallakin kerralla hoitaja kävi vain katsomassa mikä tilanne, ei tehnyt hoitotoimenpiteitä. Isä jakoi dosettiin ja otti itse lääkkeet eikä ollut hoidettavia haavoja. Äiti ihmetteli tuota laskua, mutta maksoi mukisematta, kun kuolinpesän varoistahan se maksettiin.

Äitini tulot ei ole kovin hyvät. Ja menojahan hänellä on, kun maksaa monesta asiasta kun ei voi itse tehdä. Eikä talon ylläpitokulutkaan ole halvat kun on sähkölämmitys, vaikka sähköyhtiö onkin kilpailutettu. Maksaa jopa ne autonsa bensat, joita siskoni kuluttaa. En tajua, miksi siskoni ei voi tankata autoa lainatessaan ja viedä samalla vaikka taloon kertyneitä roskia, kun kuitenkin sen auton ehtii lainaan hakea...

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.4.25 23:41:58

Vähän ot, mutta olenko ainoa tynnyrissä elänyt joka luuli että kotihoito on vanhuksille lähes ilmaista?? Eikö sitä kannattaisi tarjota kaikille jos laskut ovat tuollaisia? Kyllä jo 60€ /tunti jää hva plussalle, 90€/ tunti puhumattakaan :o

Lähettäjä: 88 
Päivämäärä:   25.4.25 11:39:28

"Lähettäjä: Teeppä näin
Päivämäärä: 23.4.25 21:46:14

Mitäs kun sinulla on se 500km välimatkaa, niin pistä vaikka puoleksi vuodeksi estoon koko porukan numerot ja annat säätää siellä keskenään.

Jos ei sinua arvosteta ollenkaan, niin pakkoko siellä on rampata kuuntelemassa vttuilua."

Tätä samaa olin tulossa sanomaan. Anna niiden katastrofien tapahtua. Ne imee sulta kaikki voimat ja pian oot itsekin hoidon tarpeessa.

Mitäs sitten jos vaikka kuolet sairauskohtaukseen tai joudut vakavaan onnettomuuteen ja olet sairaalassa pitkät ajat kykenemättä hoitamaan edes omia asioita?

Tarinasi perusteella siskosi ja äitisi ei ole niin tyhmiä tai asioita ymmärtämättömiä vaan hyvinkin toimintakykyisiä asioiden hoitoon ja ns lallattaa kädet korvilla ja sinä jatkat niiden pyllyjen pyyhkimistä.
Lopeta nyt hyvä ihminen.
Jos estoon laittaminen tuntuu vaikealta niin otat kunnolla nokkiisi seuraavasta vttuilusta niin sinulla on hyväksyttävä syy minkä voit perustella itsellesi.

Mulla on ollut aikalailla sama tilanne, isä jolla oli alzheimer asui 450km päässä, sisko (lapseton) samassa kaupungissa mutta minä jouduin vuorotyötä tekevänä äitinä hoitamaan kaikki isään liittyvät asiat. Sisko keksi aina tekosyitä ettei voinut käydä isää auttamassa. Mutta mua sitten arvosteli ja haukkui minkä ehti.

Joten nyt otat etäisyyttä ja huolehdit vain omista asioista!

Lähettäjä: choccolina 
Päivämäärä:   25.4.25 11:50:41

Vähän off topic: muistisairas vanhus voi elää apua tarvitsevana 20-35, jopa 40 vuotta.

Kukaan vanhempi ei hoida 20-40 omaa lastaan, ellei lapsi ole sairas.

Eli vastaus otsikon kysymykseen: ei pidä lasten huolehtia vanhemmistaan, koska vanhemmat voivat elää kymmeniä vuosia niin, että tarvitsevat huolehtimista.

Ja vähän enemmän off topic: tiesittekö, että esihistoriallisina aikoina (ja myöhemminkin) raihnaat vaan tuupattiin esim. rotkoon tms. rasittamasta yhteisöä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.