Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinkkaa hyvät housut retkeilyyn

Lähettäjä: Koli 
Päivämäärä:   22.4.25 13:30:03

Pitäisi hommata kunnon vaatteet retkeilyyn. Housut lähinnä mietityttää.

Olisiko suositella hyviä housuja? Monet taitavat pitää jotain urheilutrikoita tms. Pitäisi olla sellaiset joissa on tasku puhelimelle, ei näy läpi ja löytyy kokoja pulleammallekin (xl).

Re: Vinkkaa hyvät housut retkeilyyn

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.25 13:38:28

Jalkaan sopivat. Jos on kuivaa ja suht viileää niin käytän itse usein ihan vaan collareita. Kostealle kelille on sitten parit vedenpitävät retkeilyhousut (fjällraven ja revolution race) ja kuumalle kelille jotkut revolution racen ohuemmat retkipöksyt. Trikoosta en itse tykkää, hyttyset pistää heti läpi. Pistäähän ne monista muistakin, mutta eivät yhtä helposti.

Mutta tärkeintä on, että housut ovat omille jaloille ja pepulle sopivat eivätkä kinnaa mistään. Ihan jotain prismasta ja cittaristakin löytyy välillä kivoja. Ja työhousuista monet ovat hommaan sopivia myös ja kestävät kulutusta.

Päivämäärä:   22.4.25 13:40:17

Ja kesäksi tosiaan housut haussa eli lämpimille ilmoille.

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   22.4.25 13:40:25

Trikoot eivät ole kunnon retkeilyyn soveliaat. Mihin lämpötilaan ja onko tarkoitus olla vettä pitävät? Haluatko housut, joista saa vetoketjulla lahkeet irti, eli housuista saa tarvittaessa shortsit.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   22.4.25 13:41:30

Olen testaillu erilaisia ulkoiluhousuja vuosikymmenien ajan ja päätynyt trikoisiin (olen siis lihava), ovat mukavimmat. Taskullisia löytyy kyllä.

Päivämäärä:   22.4.25 13:50:02

Jos on hyväksi havaittuja merkkejä ja malleja vinkata niin laittakaa ihmeessä. Tiedän kyllä että housuja/trikoita/yms löytyy mutta nyt kaipaisin tarkempia tietoja, jos on hyviä kokemuksia jostain merkistä ja mallista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.4.25 14:04:10

Miksi retkeilyhousuissa ei ole koskaan takataskuja??? Monet muuten hyvät olen nähnyt, mutta kun perstaskut puuttuu niin pitäköön pöksynsä.
Dimexin työhousut on hyvät, lujaa kangasta niin ei risahda rikki eikä pistele risut läpi, ja kuivuvat nopeasti. Niillä on näköjään ulkoiluvaatteitakin.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   22.4.25 14:12:21

Pitääkö metsässäkin olla trenfikäs? Vai missä te retkeilette? Espalla?

Housut missä viihtyy. Pidte.

Päivämäärä:   22.4.25 14:13:22

Rukalla on hyviä vaatteita

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.4.25 14:16:43

Mulla on Torstain semmoset ohuemmat softsellit, pitää tuulta ja sadetta.
Torstailla on ainakin ollut takataskullisiakin ulkoiluhousuja.
Sitten mulla on semmoset vähän paksummat juoksutrikoot, ne on mukavat vaikka olisi kuuma (en muista merkkiä) niissä on vetoketjut lahkeissa. Niissä ei ole itikat pistäneet kun ohuissa pistävät.
Käy jossain urheilu- tai retkeilykaupassa sovittamassa, malleja on niin paljon ja kaikki me olemme vartalosta vähän erilaisia ja haluamme housuiltakin erilaisia ominaisuuksia.

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   22.4.25 14:25:46

Partioaittaan, Retkitukkuun tai muuhun retkeily tuotteita myydään kauppaan sovittamaan.

Trikoot eivät pidä vettä, tuulta, itikoita, oksia tms. ja ovat kylmät. Paksumpi kangas on parempi. Itsellä Fjällrävenin housuja montaa mallia, mutta olen normaali painoinen. On ohuempaa, paksumpaa ja irrotettavalla lahkeilla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.25 14:33:08

Aidan, kukaan muu maininnut trendikkyyttä paitsi sinä. "housut missä viihtyy" ei välttämättä ole siellä metsässä sittenkään ne parhaat.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   22.4.25 14:56:21

Fjällräven. Löytyy myös curved-malleja.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   22.4.25 15:04:58

...tai katso Retkitukusta

Päivämäärä:   22.4.25 15:57:44

Joo, en tiedä miten trendikkyys tähän topikkiin liittyy.

Kunhan on housut, joissa mukava retkeillä. Tällä hetkellä ne puuttuvat joten jotkut joka tapauksessa ostettava. Mieluummin ostaa "lajiin" sopivat.

Päivämäärä:   23.4.25 08:45:35

Nostan vielä, jos tulisi vielä vinkkejä kesäpöksyistä ja ihan tavalliseen retkeilyyn. Kunnon retkeilyä en tidennäköisesti harrasta. Kesäpökät siis vielä uudelleen tarkennuksen kun osa ei tainnut lukea kommenttiani jossa tarkensin mitä haen.

Jotain leggingsejä näytti olevan tarjolla myös. Näistä kokemuksia? Miten tiukat leggingsit pitää olla? Vastaavanlaiset kuin ridahousut, eikä kuten esim collarit?

Curved-mallit on mulle liian curved, eli ihan perusmallit hakusessa, kunhan löytyy xl-koko kun se on urheiluvaatteissa yleensä sopivin.

Lähettäjä: virma 
Päivämäärä:   23.4.25 08:58:05

Minulla on metsästyskoiria ja liikun luonnossa läpi vuoden, housujakin on siis useammat eri olosuhteisiin. Oma suosikkimerkkini on Lundhags ja esim Makke-malli on mielestäni hengittävämpi kuin esim Fjällrävenin Keb. Suosittelen menemään kivijalkakauppaan, niin voit kokeilla mitkä sopivat omalle kropalle parhaiten.

Päivämäärä:   23.4.25 09:04:02

"Trikoot eivät ole kunnon retkeilyyn soveliaat."

Mitähän se kunnon retkeily on? Minä otan kaapista risoimmat trikoot, legginssit helteellä ja paksummat viileämmällä ja tarvittaessa pitkät kalsarit. Mukavat housut jotka eivät hierrä ja jossa ei ole takana saumoja painamassa/hiertämässä rinkan alla.

Päivämäärä:   23.4.25 09:08:11

Mä mietin myös että mitä toi kunnon retkeily on. Todennäköisesti en sitä harrasta vaan ihan vain retkeilyä.

Päivämäärä:   5.5.25 20:48:14

Pakko tulla kertomaan kokemuksia kun nyt on ekat pöksyt ostettu ja koeajettu. Onpa mukavat housut tällaiset joka suuntaan joustavat! Aikaisemmin jostain syystä ostanut aina sellaisia löysempiä, liehuvampi lahkeisia housuja jotka eivät ole joustaneet. Nuo ostanut aina liikkeestä. Nyt tilasin netistä, kun jaksanut lähteä kaupoille ja netissä parempi valikoima näköjään.

Ostin vielä curved-mallia olevat housut kun ajattelin että kun on slimmit housut niin josko ne menisi paremmin. Isothan nää ovat vaikka tilasin liian pientä kokoa. Miksihän jos kokotaulukossa on vyötärömitta ilmoitettu niin siihen on sitten lävästy väljyysvaraa vielä reilusti, vaikka on joustava vyötärö. En ymmärrä. No, narulla saa kiristettyä. Nyt sitten ihmettelette, että miksi hitossa en palauttanut housuja niin nää menee hyvin housuina johon mahtuu välipöksytkin viileämmille keleille eikä vielä ahdista.

Kesäksi pitää vielä hommata pienemmät housut.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.5.25 21:41:50

Monilla merkillä on vaellustrikoita, jotka ovat paksumpaa kangasta ja vahvikkeet polvissa ja takapuolessa. Näissä on myös reisitasku. Minulla on jotkut halpismerkkiset, olisiko Everest. Fjällrävenillä kalliimmat. Tykkään kun voi kesken päivän vetää kuorihousut päälle, jos alkaa sataa.

Housujen etu trikoisiin nähden on enemmän taskuja, jos haluaa pitää puhelimen lisäksi karttaa, välipalaa, koiran nameja jne.

Minulla on myös Fjällräven Keb housut. Ei ole hintansa arvoiset. Jäykät ja painavat. Vahaaminen pesun jälkeen on työlästä. Melko uutena tuli takapuoleen reikä.

Tykkään Baran joustavista retkihousuista, mutta käytän eniten koiraa ulkoiluttaessa. Ne ovat melko ohuet, en tiedä miten materiaali kestäisi kivillä istuskelua yms

Lähettäjä: Kippo 
Päivämäärä:   5.5.25 23:24:35

Fjällrävenin Abisko vaellustrikoot on oma suosikkini, jos ei ole hyttysiä. Tykkään, kun päälle voi vetäistä helposti kuorihousua tarpeen mukaan. Omani ovat sitä vanhempaa mallia ja niillä on kävelty noin 5000 km eli kehtaa jo kestäviksi haukkua. Kohta hajoavat haaroista, joten en enää uskalla niissä liikkua kuin kotipihassa. Taskut löytyy.

Kesällä (räkkäaikaan) tykkään sitten vähän löysemmistä retkeilyhousuista hyttysten takia. Tällä hetkellä käytössä Swedteamin housuja mutta myös Fjellun G1000 kankaasta valmistetut on hyviä, vähän tyyriimpiä vaan. Tärkeintä on löytää omalle kropalle sopiva malli, koska väärässä paikassa ne löysät äkkiä hiertää ja hankaa varsinkin lämpimällä.

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   5.5.25 23:55:20

Colleget.
Ei tarvi mitään kalliita merkkihousuja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.5.25 00:36:20

Mun lempparit on haltin pallas sarjan kesähousut. Sopivan joustavat, riittävän kestävät, riittävän ohuet, kevyet ja hengittävät myös kesäkelillä, kuivuvat nopeasti ja kelin mukaan voi vetää merinoa alle tai kalvohousua päälle ilman että on ällöä. Plus-mitoitus on kurvikkaalle mukava.

Ohietkin spftahellit on liikaa kesällä ja vaikka kellareissa muuten viihdynkin ja käyn myös lenkillä, niin yhtään pidemmällä reissulla tai kostealla kelillä ne on perseestä. Jäykissä vaellushousuissa olo on no, jäykkä.

Lähettäjä: Gioohoi 
Päivämäärä:   6.5.25 09:41:05

Revolution race?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   6.5.25 11:46:24

Mulla on Revolution Race ja sitten joku Stadiumin oman merkin joustavat retkeilyhousut. Pidän niitä myös talvella hiihtäessä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.