Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  miten päästä 80% työaikaan

Lähettäjä: hoitaja 
Päivämäärä:   22.4.25 09:53:54

ja saada kelalta hieman tukea kun palkka pienenee.Onko täällä ketään joka on tässä tilanteessa ja oliko vaikea prosessi?
olen hoitoalalla ja alkaa paikat olla rikki esim jalat

Re: miten päästä 80% työaikaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.25 09:57:24

Toki saa kelalta tukea, jos palkka jää tarpeeksi pieneksi. Hoitoalan palkkaus ei kumminkaan ole niiiiin matala, että 80% työaika oikeuttaisi johonkin kompensaatioon. Ideahan ei ole se, että tehdään 80% työaikaa ja nostetaan puuttuva 20% palkka kelalta.

Meillä monet tekee 80% työaikaa ja on lähinnä vain neuvottelukysymys. Esihenkilön juttusille siis ensimmäisenä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.4.25 10:04:23

Lähettäjä. 

Päivämäärä22.4.25 09:57:24

Toki saa kelalta tukea, jos palkka jää tarpeeksi pieneksi. Hoitoalan palkkaus ei kumminkaan ole niiiiin matala, että 80% työaika oikeuttaisi johonkin kompensaatioon. Ideahan ei ole se, että tehdään 80% työaikaa ja nostetaan puuttuva 20% palkka kelalta.

Meillä monet tekee 80% työaikaa ja on lähinnä vain neuvottelukysymys. Esihenkilön juttusille siis ensimmäisenä.

Tämä.
Sen 80 % työajan idea todellakaan ole mikään Kelan tuki, eikä sitä edes saa, koska ei meidän palkat sentään niin pienet ole.

Päivämäärä:   22.4.25 10:04:45

80% työaikaan oikeuttaa pienet lapset, opiskelu tai lääkärin lausunto. Muista syistä ei ole pakko antaa.

Olet todennäköisesti kirjoittanut sopimuksen 100% työajasta. Sen verran työnantaja olettaa saavansa sinulta työpanosta.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   22.4.25 10:05:08

Kuten yllä todettu. Omaan jaksamiseen voi vedota mennessään työnantajan juttusille. Mutta Kelalta on turha odottaa kompensaatiota.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.4.25 10:05:10

Juuri näin. Säästö tulee pienenevästä veroprosentista ja pienenevistä työssäkäymisen kuluista.. mutta jäähän sitä rahaa vähän vähemmän kun tekee töitä vähemmän.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   22.4.25 10:07:00

Yllä hyvä vastaus. Palkka tosiaan saa olla aika alhainen että soviteltua pvrahaa saisi. Ja samalla tulee sitten se työnhaku velvoite.
Jos työttömyyskorvaus on sen reilut 700€ ja joka tienatusta eurosta lähtee 50% pois niin tulot saa olla kyllä aika alhaiset että päivärahaa saisi. Eli tosiaan ei ole tarkoitus että jengi vähentää töitään ja nostaa loput kelasta.
Jos et jaksa työssäsi, mene työterveyteen neuvottelemaan vaihtoehtoja. Tai vaihda työtä. Yrittäjänä voit tehdä juuri niin paljon esim kuin jaksat. Itsekin teen vaan 70% työaikaa yrittäjänä ja juuri sillä pärjään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.25 10:20:36

Osasairauspäiväraha yksi mahdollisuus, jos työterveys tätä puoltaa. Mutta siinä työaika saa olla 40-60% normaalista

Päivämäärä:   22.4.25 10:30:23

Riippuu työpaikasta. Joissakin työpaikoissa 80 % työajasta voi sopia ilman yllä mainittuja syitä. Neuvottele työnantajan kanssa. Pienempään palkkaan tulee sitten tyytyä, ei tuohon menetykseen pääsääntöisesti saa mitään kelan tukia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.4.25 10:31:45

Meinaatko, että monikin tekisi 100% työajalla, jos kela korvaisi erotuksen kaikille?

Päivämäärä:   22.4.25 10:31:58

Olen alalla missä palkka pienempi kuin hoitajilla, ja meilläkään se 80% ei oo niin pieni että tukia saisi.

Päivämäärä:   22.4.25 10:43:05

Aina olen saanut 80 % ihan vaan sopimalla ta:n kanssa (tosin en ole hoitoalalla). Kun lapsi oli pieni, sain joustavaa hoitorahaa kompensoimaan. Pienempi vero% kompensoi myös.

Päivämäärä:   22.4.25 10:59:25

Vuorotyöstä 80%:lla maksetaan sama mikä 100% hoitajan päivätyöstä. Ei se ole huono asetelma.

Lähettäjä: Zxc 
Päivämäärä:   22.4.25 11:05:07

Kävin lääkärissä, kun nivelrikot vaivaa yötä päivää ja työnteko on yhtä tuskaa. Hoitaja ja lääkäri sanoi kuorossa, että sitä kipua pitää vaan opetella sietämään. Että kokeile sinäkin sitä!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.4.25 11:14:33

Miten se 20% lyhyempi työaika auttaa niihin rikki oleviin paikkoihin? Jos jalat alkaa olla rikki, katselisin töitä, jossa ei olla jatkuvasti jalkojen päällä. Esim. labrassa saa istua enemmän.

Kelan kompensaatio ei sitten muuten korvaa koko palkanmenetystä, joten siihen on turha nojata jos talous on tiukilla jo valmiiksi. Mutta jos ei tosiaan ole laillista perustetta joka oikeuttaa siihen kelan tukeen, et ole saamassa mitään vaikka työnantaja suostuisikin vapaaehtoisesti 80 % työaikaan.

Lähettäjä: Hyh 
Päivämäärä:   22.4.25 11:20:31

Jos et saa muuta työtä kuin 80%, voit saada tukea, mutta olet velvollinen ottamaan 100% töitä vastaan.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.4.25 12:45:31

Osasairauspäiväraha on tosiaan se asia, jota haet takaa. Prosessi alkanee työterveydestä. Työkaveei just sai tommosen, tekee tosiaan 60% työaikaa.

Päivämäärä:   22.4.25 13:07:49

Joo työterveyteen ja sitä kautta neuvottelemaan auttaako se työajan pienentäminen mitään. Sanoisin myös että olisko aika tehdä muita fyysisesti vähemmän kuormittavia hoitajan hommia. Tätäkin voidaan siellä työterveysessä pohtia.

Päivämäärä:   22.4.25 13:11:17

polvessa nivelrikko todellakin..en aio vaihtaa duunia mihinkään koska ikää on jo niin paljon 59v

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   22.4.25 14:32:57

hoitaja, sun vaihtoehdot on
* lyhentää työaikaa työnantaja kanssa sopien 80%een työaikaan ja selvitä vähän pienemmällä palkalla
* hakea eläkevakuutusyhtiöltä osakuntoutustukea tai osatyökyvyttömyyseläkettä ja tehdä noin 50-60% työaikaa
* Hakea osasairauspäivärahaa (max 150 päivää) ja tehdä 40-60% työaikaa
* jatkaa kuten ennenkin täydellä työajalla ja jumpata polvi kuntoon.

Päivämäärä:   22.4.25 14:45:07

no ei nivelrikko jumppaamalla tule kuntoon :)))

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.4.25 15:53:18

En tiedä onko tätä enää tarjolla. Olin pitkällä saikulla ja mulle tarjottiin sellaista, että teen esim 4 pv ja kela maksaa viidenneltä päivältä jotain. Tosin siinä oli silloin 9 päivän omavastuu eli mulla olis ollut 9 vko. Olisi myös ollut määräaikainen. En muista kuinka kauan. En ottanut tuota vaan aloin tekemään täyttä viikkoa. Syy oli kyllä eri.

Päivämäärä:   22.4.25 16:00:26

"jatkaa kuten ennenkin täydellä työajalla ja jumpata polvi kuntoon."
Joskus kannattaisi vain olla hiljaa.

Päivämäärä:   22.4.25 16:02:53

Teet niin kun mun äiti. Kun kivut ei pysy enää kurissa edes lääkkeillä, se on saikun paikka. Sitten leikkausjono, leikkaus, kuntoutus ja takas töihin. Toki äitini on jo eläkkeellä, mutta keikkaa tuntuu riittävän enemmän kun jaksaisi tehdä. Melkein täysiaikaisena saa nyt keväällä ja ensi kesänä tehdä.

Päivämäärä:   22.4.25 16:09:18

ortolla ollaan jo oltu koska olen hyvin jumpannut niin polveni nilverikko on nyt vaiheessa 3/4. Jotkut jo leikataan tässä vaiheessa mä vielä pärjään mutta kipeät on jalat aika ajoin ja muutenkin jaksaminen on huonoa!

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.4.25 16:29:22

Itse en ole hoitoalalla, mutta tein toisella alalla aiemmin ihan normaalia 100 %. Olin pitkään uupunut, uneton, väsynyt, burn outin ja bore outin rajamailla. Olin lähes kuukausittain saikulla n. viikon kerrallaan. Kun näitä oli tarpeeksi, ajattelin itsekin että jonkun asian pitää muuttua.

Tiesin, että työpaikkaa vaihtamalla ei asia parannu yhtään (kokemusta on). Pyysin 4-päiväistä vedoten tuohon uupumiseen ja kun siitä oli työterveydestä mustaa valkoisella pitkältä ajalta, sain lopulta 80 % työajan melko helposti. Nyt olen tehnyt sitä pari kuukautta ja on ollut sen arvoista!

Veroprosentti laski hiukan, mutta samalla uudessa työnkuvassa palkka sitten taas nousi vähän, joten se tasoitti. Eli aika win-win tilanne!

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   22.4.25 16:43:39

Työprosentit on täysin neuvoteltavissa työnantajan kanssa. Työpaikoilla pitää myös noudattaa tasa-arvoa: Jos muille sallitaan erinäisillä syillä pienempi työaikaprosentti niin myös sinulle pitää sallia. Meillä tekee moni 20-80% työaikaakin hoitoalalla ja syyt voivat olla mielenterveysongelmista siihen ettei halua enempää. Kysyin ihan mielenkiinnosta pääluottamusmieheltä näitä järjestelyitä ja esimieheltä, ei ongelmaa kun asiasta sovitaan. Eli sinänsä hieno juttu. Uskon että 80% palkalla tulosi ovat vielä niin "suuret", että et saa mitään tukia. Jos on sitten lääkärin määräys tehdä vaikka 40% työaikaa niin pakkohan tukia on saada. En kuitenkaan usko että kukaan määrää tuollaista 80% työaikaa, sille ei oikein ole mitään perusteita.

Päivämäärä:   22.4.25 18:53:16

Jos on vakipaikka niin tarvitsee lääkärin suosituksen. Tai pitää olla pieniä lapsia. Osittaista tehneenä olen saanut vain esimieheltä pyytämällä 80% työajan. Kelan tuista en osaa sanoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.