Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äitini typeriä juttuja pääsiäisenä

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   22.4.25 08:51:24

Tsori, ei ole oikein muuta paikkaa avautua.
Sinänsä pikku juttuja, mutta tuntuu, että pitää päästä jakamaan jonnekin.

Äitini ei ole mikään erityisen vanha eikä höperö, mutta asunut jo pidemmän aikaa yksinään. On aina ollut vähän sellaista paheksuvaa sorttia ja kova arvostelemaan.

Nyt kävin pääsiäisenä kahtena päivänä hänen luonaan ja mietin taas, että hänellä ei tunnu olevan muuta sanottavaa kuin arvostella muita.

1. Telkkari koko ajan päällä. Sieltä tuli joku kotimainen filmi, jossa päähenkilö suuteli väkisin naisia ja tyyliin raiskasi naispääosan. Keskellä päivää. En kommentoinut, että en haluaisi noin ongelmallista sontaa katsoa. Äitini kommentoi kuitenkin kun kuvassa näkyi suomenhevonen, että hän tykkää katsoa näitä kun TUOLLOIN VIELÄ KOHDELTIIN ELÄIMIÄ HYVIN. Siihen oli pakko sanoa jo vähän vastaan, että oli kyllä aika erilaista ja tietämys vähäistä.

2. Alkoi ruokapöydässä selittää jostain minulle tuntemattomasta ihmisestä, joku tutun tutun tuttu. Että mummolla on niin paha peliriippuvuus, että oli pelannut hedelmäpeliä eikä malttanut lopettaa, vaikka oli vessahätä ja oli sitten paskonut housuunsa. Mitä tuohonkin voi nyt sanoa? Hän on kuullut jonkun ilkeän juorun ja levittelee sitä sitten eteenpäin. Ehkä on totta, ehkä ei, ikävää jos on noin paha riippuvuus.

3. Minulla sattui olemaan toisena päivänä merkkitakki- ja neule päällä kun olin menossa hoitamaan muutaman asian samalla kaupungilla. Äitini kommentti: "onko noi niiltä kirpputorimummoilta?". Koska kaikenlainen tuhlaaminen uusiin vaatteisiinhan olisi ihan kamalaa. Miksi pitää sanoa mitään, jos ei voi vain todeta, että onpa kivat vaatteet?

4. Kaikkien sukulaisten ja tuttujen avioliittoja pitää AINA arvostella. Esittää empaattista kuuntelijaa näille ja paheksuu ja juoruilee sitten selän takana toisten yksityisasioita eteenpäin. Epäilen, että tämä on jotain vahingoniloa, koska meni itse väkivaltaisen alkoholistin kanssa naimisiin (isäni on nyt jo kuollut). Salaa nauttii kun muillakin menee huonosti. Erityisen ällöttävää minusta on kun repostelee veljensä parisuhdeväkivaltaa sisältävällä parisuhteella -etenkin Puhakan tapauksen jälkeen olen tästä hänelle joka kerta ärähtänyt.

5. Minun asioistani ei todellakaan ole koskaan kiinnostunut -enkä toki mitään erityisen henkilökohtaista kerrokaan. Tiedän että ei halua kuulla mitään ikävää, minun pitää olla se tytär, jonka tekemisillä ja saavutuksilla voi kehuskella kavereille. Sekin, että minun pitää käydä pyhinä, on vain osa performanssia, että voi sitten kehuskella kuinka hänen lapsensa kyllä käyvät pyhinä kotona.

Nämä nyt päällimmäisenä mielessä. Jotenkin sekin harmittaa, että nämä harmittavat minua. Äitini on sellainen kuin on. Hän on nuorempana vaikuttanut minuun paljonkin, mutta olen tehnyt ison kasvun, että olen päässyt eroon hänen opeistaan enkä arvostele tai kritisoi muita (vaikka tavallaan äitini kohdalla niin teenkin). Onko jollain samansuuntaisia kokemuksia? Ehkä sen oman muutoksen vain näkee konkreettisesti kun on äidin kanssa tekemisissä ja ymmärtää, että hän ei ole muuttunut ihmisenä kuin hurjempaan suuntaan. Ja ristiriitaista, silti hänestä välittää ja rakastaa, haluaa auttaa ja hyvää hänelle, mutta se yhteinen aika on oikeasti aika tuskaa. Välillä miettii, millaista olisi jos olisi oikeasti hyvät ja lämpimät välit, olisi nähty, kuultu jne. Ymmärrän kyllä, että äitini varmasti tekee parhaansa omista lähtökohdistaan.

Re: Äitini typeriä juttuja pääsiäisenä

Lähettäjä: Sanon vaan että 
Päivämäärä:   22.4.25 09:12:59

Hienoa että olet päässyt irti hänen opeistaan etkä arvostele tai kritisoi muita.
Vielä kun opit vielä hiukan enemmän suvaitsevaisuutta äitisi suhteen niin pystyt käsittelemään asiat ilman suurempaa draamaa.
Sulla on siihen selvästi edellytykset, luota itseesi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.25 09:18:44

Minä töräytän takaisin. Äitini ei ole tuollainen, mutta ennen oli kova paheksumaan ja "Mitä ne muutkin ajattelee!" (Ketkä, ootan käyn kysymässä) ja isälläni oli samaa, mutta lisänä vielä "saat potkut jos teet noin" (soitin työnantajalleni joka on molempien tuttu. En saanut potkuja), "et saa koskaan työpaikkaa jos teet noin" "tatuoitu ihminen ei saa koskaan työskennellä elintarvikealalla" ym "faktoja". Siskoni on samanlainen, pyydän aina lakitekstejä nähtäväksi kun väittää, ettei töihin saa mennä korvatulehduksen jälkeen jos korva on tukossa tai ettei viikonloppuisin saa tehdä töitä, jos käy arkena töissä tai että ihminen on työtön jos hän on keskiviikkona kotona :D.

Anoppini on pahempi, hänelle on pitänyt jopa sanoa todella rumasti useita kertoja.

Mutta kyllä ne lopulta oppivat.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   22.4.25 09:35:18

'mutta olen tehnyt ison kasvun, että olen päässyt eroon hänen opeistaan enkä arvostele tai kritisoi muita (vaikka tavallaan äitini kohdalla niin teenkin).'

Tavallaan? Sinähän käyttäydyt ihan samoin. Kuule semmonen sanonta tulee mieleen, että helpompi on nähdä rikka toisen silmässä, kuin malka omassa silmässä. Toisin sanoen pata kattilaa soimaa.

'On aina ollut vähän sellaista paheksuvaa sorttia ja kova arvostelemaan.'

Luepas oma kirjoituksesi uudestaan ulkopuolisen silmin. Aika paheksuvan sorttista arvostelua se on täynnänsä. Sinä katsot oikeutetuksi arvostella äitiäsi, mutta kun hän arvostelee jotain muuta, se onkin väärin. Te teette molemmat samaa, vain eri aihealueet.

Päivämäärä:   22.4.25 09:39:05

Eihän tuo aloittajan avautuminen ole lainkaan sama juttu.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   22.4.25 09:43:21

Ei kannata ottaa elämää niin vakavasti. Kerran viikossa merkki, että olet elossa ja kerran kuussa tai joka 2. kk visiitti noin suurin piirtein riittää minulle äitinä. Ja se että kaikilla on hauskaa ja napa täynnä ruokaa. Äitisi jutut ovat huvittavia. Kannusta häntä muiden ihmisten pariin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.4.25 10:15:12

Ei ole omena kauas puusta pudonnut kun pitää moittia äitisi sanomisia...

Päivämäärä:   22.4.25 10:20:44

Anoppi on tuollainen, tai pahempikin. Saattaa kaupassakin kommentoida jotain tutun tuttua kovalla äänellä muka kuiskaten ja takuulla toinen kuulee.

Aina hänen luonaan käydessä valittaa kaikesta.
Mä en enää jaksa käydä siellä ja kun tulee meille, yleensä päivällä, niin mulla on sopivasti hommaa ulkona ja nakitan miehen vahtiin sitä sisälle. Alkaa muuten "siivota" , eli sotkea.
Vaihtaa petivaatteita ja samalla hosuessaan repii esim pussilakanan aukoista isompia=rikkoo, tai alkaa täyttää tiskikonetta ja astioita huuhdellessa lattiat lainehtii, alkaa kokata jotain ja polttaa pohjaan tai jättää raa'aksi ja lukemattomia muita juttuja. Eikä usko vaikka sanoo suoraan, että älä tee mitään, ihan ääntä korottaen. Viimeksi hajotti imurin sulakkeen kun se jäi sohvan alle kiinni ja tohelona piti repiä sieltä pois..
Onneks mies osaa jo estää sen tulemisia ja saatu sovittua että tulee kun meille sopii. Aina tosin näin ei käy vaan se pöllähtää pihaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.25 10:22:44

Mikä aloittajan haukkumiskokoontuminen täällä on? Jos äiti käyttäytyy huonosti, niin kehuako pitäisi? Kyllä huonosta käytöksestä saa puhua ja aloittaja ymmärrettävästi purkaa mieltään. Moni boomeri sukupolven edustaja käyttäytyy kuten tapauksen äiti, eivätkä ne kohteliaasta puheesta käytöstään tule muuttamaan. Suoremmasta rajaamisesta taas saavat lisää vettä myllyynsä haukkuakseen muita.

Päivämäärä:   22.4.25 10:30:53

Niin nää nyky filmit ja sarjathan ei oo sellasia missä naisia suudellaan väkisin tai tyyliin raiskataan.

Päivämäärä:   22.4.25 10:35:22

Koska kuulostaa että aloittaja ei vaan hyväksy äitiään sellaisena kuin on vaan marisee esim erilaisesta tv mausta ja puheista. Kuitenkin aika pienistä asioista .
Mikä nyt sitten on ns huonoa käytöstä ? Palstaa seuranneena täällä on oikeastikin huonosti käyttäytyviä äitejä verrattuna aloitukseen.

Päivämäärä:   22.4.25 10:40:01

Mä ainakin symppaan aloittajaa. Tavallaan ei mitään tosi isoja ongelmia, mutta semmoista pientä ärsytyksen aihetta ja hiertämistä. Sellaista, että muutaman jutun voi antaa mennä ohi, muttta asiat kumuloituu ja lopputuloksena lähinnä paha mieli ja ketutus. Sukupolvieroja, katkeruutta ja tuommoista. Raskasta. Ottaisin vähän etäisyyttä ja yrittäisin just jutella ja kysellä rakentavasti, että äiti herää nyt noista ilkeistä juoruistasi jne. Kuten oletkin aloittaja tehnyt.

Päivämäärä:   22.4.25 10:44:04

Teet kärpsestä härkäsen. Toisesta korvasta sisän ja toisesta ulos. Ei nuo nyt mitään ihan hirveää ole.

Ja kaikkien on helppo suvaita ihmisiä, jotka ovat samaa mieltä kanssasi ja käyttäytyvät kuten tahdot. Aito suvaitsevaisuus on kuitenkin sitä, että pystyt arvostamaan niitäkin ihmisiä, jotka eivät mahdu muotteihisi.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   22.4.25 10:44:20

Minä ymmärrän aloittajaa ja samaa ihmettelen että kehuako toisen huonoa käytöstä pitäisi? Ettekö tosiaan erota pahantahtoista juoruilua ja juoruilun arvostelua toisistaan?

Ap:lle, oma äitini on hyvin samanlainen. Olen ottanut tietoisesti etäisyyttä. En yleensä vastaa puheluihin enkä käy kylässä. En jaksa kuunnella jatkuvaa valitusta ja arvostelua. Äitini on sellainen energiasyöppö että yhdestä puhelusta tulee vain väsynyt ja paha olo. Ei ymmärrä itse tilannetta eikä näe omassa käytöksessään mitään väärää. On siksi aika yksinäinen, mikä toki surettaa. Olen äärimmäisen onnellinen että olen itse irtautunut tästä tavasta nähdä ja käsitellä lähipiiriä ja elämää ylipäätään. Jouduin opettelemaan positiivista suhtautumista ja näkökulmaa asioihin ihan tietoisesti. Kuten sinullakin ap, äidin vaikutus omiin ajatuksiin oli todella suuri. Omille lapsille yritän antaa rakkautta ja välittämistä, ja opettaa katsomaan elämää myös laajemmasta näkökulmasta. Matka on vielä kesken mutta suurin voitto oli nähdä kuinka katkera ja negatiivinen itsestäkin oli tulossa. Tsemppiä tielläsi ja voimia ottaa etäisyyttä ihmiseen joka on samaan aikaan rakas ja vaikein.

Päivämäärä:   22.4.25 10:51:49

"Koska kuulostaa että aloittaja ei vaan hyväksy äitiään sellaisena kuin on vaan marisee esim erilaisesta tv mausta ja puheista."

Itseasiassa ymmärrän senkin, että nykyaikana aloittaja ei halua "tukea" sellaista kulttuuria, jolla on normitettu naisiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa. Toisekseen televisio-ohjelma toimi alustuksena eläinten kohteluun liittyvälle näkemyseroja sisältävälle keskustelulle. Jos toisen puheista ei saa kokea mielipahaa, niin mistä sitten? Lyömisestä? Ja jos naapurissa lyödään lapsia kahta kauheammin niin evääkö tämä aloittajalta jälleen oikeuden olla harmissaan äitinsä käytöksestä, koska muilla menee huonommin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.4.25 10:59:50

'"Koska kuulostaa että aloittaja ei vaan hyväksy äitiään sellaisena kuin on vaan marisee esim erilaisesta tv mausta ja puheista."

Itseasiassa ymmärrän senkin, että nykyaikana aloittaja ei halua "tukea" sellaista kulttuuria, jolla on normitettu naisiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa'

Eli aloittajan pitäisi saada päättää, mitä hänen äitinsä katsoo telkkarista? Kas kun ei suoraan ota yhteyttä Ylelle ja vaadi, ettei mitään vanhoja filmejä näytetä enää televisiossa, kun niistä voi tulla paha mieli

Päivämäärä:   22.4.25 11:02:19

Aloittajaa tuskin lohduttaa se, että jollakulla toisella on vielä rasittavampi äiti.

Päivämäärä:   22.4.25 11:03:56

"Eli aloittajan pitäisi saada päättää, mitä hänen äitinsä katsoo telkkarista? Kas kun ei suoraan ota yhteyttä Ylelle ja vaadi, ettei mitään vanhoja filmejä näytetä enää televisiossa, kun niistä voi tulla paha mieli"

Loistava esimerkki uhriutumisesta.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   22.4.25 11:06:06

Just kuin mun äiti! Meni taas pääsiäislauantai piloille. Niin itsekeskeinen ihminen kuin olla ja voi. Ainoan nautintonsa saa vain kun saa haukkua jotakuta, yleensä aiheita ovat lihavuus, rumuus jne. Tulee toimeen vain ihmisten kanssa, joihin tuntee jonkinlaista ylemmyyttä. Sukulaisten edessä on mielinkielin, mutta seläntakana haukkuu. Ei kestä mitään menestystä toisilta. Valittaa vaivojaan aina tavatessa, mun kuulumisia ei koskaan kysy. Vaivat suurimmaksi osaksi itse keksittyjä tai vähintäänkin liioiteltuja. Jotain autismia tai epävakaata persoonallisuutta? Ei kai tuollainen normaalia ole. Vaikka oma mummoni oli kyllä melkein samanlainen. Mikä saa ihmiset käyttäytymään näin? Esimerkkinä: äidin veljenpoika väitteli pari vuotta sitten tohtoriksi. Äitikin katsoi väitöstilaisuuden netissä, onnitteli veljenpoikaansa jne. Nyt epäili minulle isoon ääneen, että "tuskinpa on edes oikeasti valmistunutkaan!".

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   22.4.25 11:46:58

Ihanko oikeasti jotkut täällä puolustelee aloittajan äitiä normaalina ihmisenä. Miten kenelläkään ei soittanut hälytyskelloja se, että tämä äiti mässäilee sillä että ilmeisesti hänen veljensä on väkivaltaisessa homosuhteessa -ja huolen sijasta äiti mässäilee asialla? Etenkin kun ottaa juuri Puhakan murhan huomioon KUKAAN täysijärkinen ei suhtaudu kevyesti/juoruillen parisuhdeväkivaltaan.

Suoraan sanottuna aloittajan äiti ei kuulosta normaalilta. Ei ole normaalia, että ei halua olla aidosti läsnä lapsensa elämässä, mikä välittyy selvästi tekstistä. Ehkä joku piilonarsisti.

Aloittaja, sinulla on oikeus olla harmissasi, että et tule nähdyksi ja kuulluksi kun vierailet äitisi luona. Ikävää, että olet hänelle vain LÄHDE: joku jolle juoruilla, joku jolla ylpeillä, joku joka auttaa jne.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.4.25 12:00:25

"Onko jollain samansuuntaisia kokemuksia? Ehkä sen oman muutoksen vain näkee konkreettisesti kun on äidin kanssa tekemisissä ja ymmärtää, että hän ei ole muuttunut ihmisenä kuin hurjempaan suuntaan. Ja ristiriitaista, silti hänestä välittää ja rakastaa, haluaa auttaa ja hyvää hänelle, mutta se yhteinen aika on oikeasti aika tuskaa. Välillä miettii, millaista olisi jos olisi oikeasti hyvät ja lämpimät välit, olisi nähty, kuultu jne. Ymmärrän kyllä, että äitini varmasti tekee parhaansa omista lähtökohdistaan."

Et tod ole ainoa. Viimeistään kun mun äiti leskeytyi, pääsi esiin hänen selän takana touhuileva ja arvosteleva juoruilijapuolensa, siinä oli välillä kestämistä.
Kerran kilahdin täysin kun kuulin hänen supattavan puhelimessa kuinka mun auton tankissa bensa höyrystyy, kamalan vaarallista mutta mä en sitä itse ymmärrä. Oikeasti olin edellisenä iltana selittänyt että auto vähän nikottelee koska syksyllä kosteus tiivistyy, pitää laittaa tankkiin jäänestoa.
Siis kilahdin ja ripitin mutsin aika huolella ja monesta asiasta. Oltiin juurikin autossa ja muistan hyvin miten äiti istui etupenkillä pienenä, hiirenhiljaa, katse suoraan eteenpäin ja puristi mun kissaa sylissään, aivan varmasti pidätteli itkua.
Eihän se käytös miksikään muuttunut, mutta sen jälkeen päästelin omia höyryjäni vain muutamalle ystävälleni.
Nyt hän on muistisairas hauras vanhus, ja minä paluumuutin tähän pikkupitäjään ollakseni hänelle apuna. Ihan iloisesti jaksan vastata samoihin kysymyksiin muutaman minuutin välein, vaikka koko päivän. Tosin en ole hoitovastuussa, onneksi, joten on mahdollista vähän vältellä seurustelua jos mulla on pinna piukalla, en halua pahoittaa hänen mieltään.
Hän on nykyään aina kiltti ja hyväntuulinen, olen siitä erittäin kiitollinen ja meillä on tosi hyvät ja lämpimät välit.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   22.4.25 12:15:07

Tuollainen äidistä valittaminen on kyllä sairasta, joten terapiaan mars. Olette aivan liian riippuvaisia äideistänne. Antakaa jo äidin elää omaa elämäänsä rauhassa. Teillä ei ole mitään oikeutta pilata sen ihmisen vanhuutta, joka teistä piti huolta. On millainen on. Aivan sama. Ilmeisesti tässä on kyse siitä, että ette saa hänestä sellaista kuin haluatte. Pitää ymmärtää luopua ja olla oman onnensa seppä eikä roikkua äidissä.

Päivämäärä:   22.4.25 12:36:08

On kyllä suvaitsevaisuus viety pikkuisen liian pitkälle jos pitää sietää asiatonta käytöstä sen nimissä. Ihan mielenkiinnosta kysynkin että missä menee suvaitsevuuden rajat teillä? Kusipäitä nyt ainakin ymmärretään ja huono käytös hyväksytään, joten suvaitsetteko myös väkivaltaista käytöstä? Lasten kaltoinkohtelua? Eläinten kaltoinkohtelua? Vanhusten? Rikoksia? Ketään ei saa arvostella, vaan kaikkia suvaitaan huolimatta mitä on tehnyt?

Päivämäärä:   22.4.25 12:44:03

Kohta 5. Äitisi on juorukello. Eiköhän hän sinun asioistasi retostele selkäsi takana jollekin toiselle.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.4.25 13:22:37

Jos luet nuo listaamasi asiat ja laita äitisi tilalle jokin toinen henkilö, ajatteletko samoin?

Vaikkapa tuo housuunsa kakannut mummo, ajattelisitko jonkun toisen kertomana että haluaa levittää pahoja juoruja? Tuskin.

Kannattaa työstää asennetta äitiisi niin asiat helpottuu.

Lähettäjä: xXx 
Päivämäärä:   22.4.25 13:30:54

Kuinkahan monesta tulee samanlainen kuin aloitta ja tämän äiti?

Päivämäärä:   22.4.25 13:42:15

"Vaikkapa tuo housuunsa kakannut mummo, ajattelisitko jonkun toisen kertomana että haluaa levittää pahoja juoruja? Tuskin."

Ruokapöydässä en välttämättä haluaisi kuunnella kenenkään kakkajuttuja. Tai ehkä jokin pikkulapsen vahinkoon liityvä vielä menisi, mutta aikuisen tai vanhuksen housuun paskominen ei.

Päivämäärä:   22.4.25 13:46:41

Ilmeisesti nämä joiden mielestä aloittajan pitäisi kehua käytöstavatonta äitiään, ovat myös aloituksen äidin kaltaisia juoruakkoja.

Lähettäjä: Taru 
Päivämäärä:   22.4.25 13:52:27

Otan osaa, itse olen 63 v. ja aina olen kunnioittanut lapsiani ja heidän elämäntapaansa.

Näille valittaville ikääntyneille pitäisi saada elämään sisältöä.
Miettikää yhdessä, miten tämä tehtäisiin ?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.4.25 14:29:11

"Tuollainen äidistä valittaminen on kyllä sairasta, joten terapiaan mars. Olette aivan liian riippuvaisia äideistänne. Antakaa jo äidin elää omaa elämäänsä rauhassa. Teillä ei ole mitään oikeutta pilata sen ihmisen vanhuutta, joka teistä piti huolta. On millainen on. Aivan sama. Ilmeisesti tässä on kyse siitä, että ette saa hänestä sellaista kuin haluatte. Pitää ymmärtää luopua ja olla oman onnensa seppä eikä roikkua äidissä."

Mistä tiedät, että aloittajan äiti on huolehtinut tästä. Aloittajahan kertoi isänsä olleen alkoholisti ja väkivaltainen -ei kuulosta huolehtivaiselta pysyä tällaisessa liitossa "lasten takia".

Ja miten aloittaja roikkuu äidissään jos käy velvollisuudentunteesta pyhinä tämän luona?

Aloittaja pohti minusta kypsästi omia reaktioitaan ja omaa kasvumatkaa.

Äiti ei kuulosta kovin kivalta ihmiseltä.

Päivämäärä:   22.4.25 14:33:21

Velvollisuudentunteen takia ei pidä käydä. Pääsiäinen varsinkin turha juhla ja äitienpäivä kohta tulossa.
Voit hyvin harventaa käyntejä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.4.25 14:55:39

Siis telkkari aina päällä. So what? Monella on telkkari päällä siinä taustalla, ei sitä välttämättä katsella. Äitisi nyt ei ainakaan voi vaikuttaa tv-lähetysten sisältöön.

Hän oli kuullut rahapeliä pelaavasta ihmisestä, joka oli kakannut housuun. Olihan tuo nyt aika erikoinen tapahtuma. Halusi siitä kertoa sinullekin.

Kommetti merkkivaatteista ja niiden ostopaikasta on täysin tavallinen. Loput taitaa olla sinun tulkintaa. Äitisi ei välttämättä ole perillä tämän päivän merkkivaatteista.

Äidilläsi ei ole sinun lisäksi välttämättä ketään muutakaan, jolle voisi asioista puhua. Häntä ehkä järkyttää veljensä väkivaltainen parisuhde. Sinä otat sen reposteluna.

Tietenkään jos et itsestäsi hänelle mitään tietoa jaa, ehkä hän kunnioittaa sitä eikä kysele enempää. Odottaa, että itse kerrot elämästäsi.

Nämä nyt tuli mieleen, sillä oma kirjoituksesi huokuu sellaista negatiivisuutta, ettet varmaan kykene asettumaan toisen asemaan ollenkaan, vaan ajattelet hänestä ensimmäisenä kaikkea pahaa. Sinulla on ongelmia suhteessa äitiisi ja negatiivisia tunteita häntä kohtaan. Se voi vaikuttaa arvostelukykyysi.

Päivämäärä:   22.4.25 15:00:40

Eihän kukaan ole pyytänyt kehumaan äitiään vaan vain hyväksymään äidin omana itsenään eikä valittamaan hänen typeristä jutuista. Sukupolvien välinen ero saa äipän jutut tuntumaan tylsiltä ja saahan se niin olla mutta pitääkö siitä tehdä numero ?

Päivämäärä:   22.4.25 15:08:32

"Sukupolvien välinen ero saa äipän jutut tuntumaan tylsiltä ja saahan se niin olla mutta pitääkö siitä tehdä numero ?"

Sukupolvien välinen ero näkyy enemmän käytöstavoissa ja arvomaailmoissa. Aloittaja työstää avauksessa myös itseään ja hänen itsenäistymismatkansa on sinänsä vielä kesken. Jossakin kohtaa hän pystynee hyväksymään sen, että äiti nyt on tuollainen, eikä hänestä saa kaipaamansa turvallista, kohteliasta ja kiinnostunutta äitiä. Silloin äidin epäkohteliaat höpötykset pystyy jättämään enemmän huomiotta ja velvollisuudesta kyläilyt jäävät pois. Hyväksymistä ennen on ihan luonnollista aloittajan tavoin prosessoida asiaa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.4.25 15:32:46

Pisteet siitä, että otsikko ja sisältö vastasivat toisiaan. Aloittajan äidin jutut tosiaan vaikuttivat typeriltä! Jotkut vanhukset tietysti puhuvat mitä sylki suuhun tuo, mutta on typerää kertoa ruokapöydässä housuihin paskovasta vanhuksesta, arvostella toisen pukeutumisesta tai se, ettei ole huolissaan veljestään joka kokee parisuhdeväkivaltaa.

En ymmärrä aloittajan haukkumista. Hän on tehnyt tunnetyötä ja halusi ventiloida jonnekin, ihan ymmärrettävää.

Lähettäjä: maalla 
Päivämäärä:   22.4.25 17:53:36

Ihmettelen teidän lukuisien kommentoijien suhtautumista aloittajaan, hänhän haluaa avautua huonokäytöksisestä äididtään, ei suinkaan puhua paskaa tämän selän takana samalla mitalla, uskokaa huviksenne niin näillä kahdella asialla on eroa.
Oma äitini on hieman aloittajan äidin kaltainen mutta ei ihan noin paha, on tässä itselläkin ollut suuri työ opetella puhumaan ja ajattelemaan positiivisemmin kun on koko ikänsä saanut kuunnella valitusta, uhriutumista ja muiden ihmisten haukkumista. Meillä on suvussa "onneksi" pari vieläkin pahempaa tapausta, ihan kunnon huonoitsetuntoisia narsisteja jotka eivät mitään muuta teekään kuin haukkuvat kaikki mahdolliset ihmiset, vieläpä usein täysin perusteettomasti. Noh, äiti on viimeaikoina alkanut ymmärtää miten raskasta tämmöisten ihmisten kanssa asioiminen on ja on korjannut omaa käytöstään, olen siitä aidosti iloinen. Mutta on minulla ollut tässä vuosien mittaan myös epätoivoa ja surua siitä että äidin kanssa on ollut ajoittain todella vaikeaa, siis kestää sitä jatkuvaa negatiivisuutta ja kaikkien arvostelua, eli ymmärrän aloittajaa todella hyvin. Jos ei ole itse tämmöistä kokenut niin ei vaan näköjään voi ymmärtää...

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.4.25 18:05:01

Täällä myös yksi, joka tunnistaa tuon sukulaistyypin. Luulen, että kumpuaa pohjimmiltaan huonosta itsetunnosta. Muistan kun olin lapsena mummolassa. Moni lukuisasta äitini sisaruksesta oli jäänyt kotiinsa aikamiespojaksi ja -tytöksi. Talossa ei ollut sisävessaa, ei suihkua, eikä sinne tullut lämmintä vettä. Sisustus oli sanalla sanoen askeettinen. Yhdistetyssä keittiö-olohuoneessa oli pari koottua ja liimattua palapeliä "tauluina". Lisäksi muutama suosikin keskikannen juliste esim. vähäpukeisesta sabrinasta. Kunnon sohvaa ei tainnut olla, joku pari epäparista, rikki kulunutta nojatuolia. Sukulaiset epäsiistejä, ylipainoisia jne.

Mutta annas olla, kun he kokoontuivat tv:n ääreen. Sielä haukuttiin kaikki ja kaikkien kodit! Ihan kuin eivät olisi nähneet, että itse olivat kuin jostain yliampuvasta Kaurismäen elokuvasta.

Muutenkin kaikkia haukuttiin. Aina.

Kaupunkilaiset ovat hulluja. Kaupunkiin ei saisi ottaa koira (talossa oli aina koira, mutta niitä ei koskaan käytetty ulkona, päästettiin vain ovesta pissalle, ei käytetty koskaan eläinlääkärissä, ammuttiin kun sairastuivat. Ruuaksi annettiin mm. raakoja perunoita). Mutta he hoitivat eläimet hyvin ja rakastivat niitä -omasta mielestään.

Meitä ei koskaan kehuttu mistään lapsena, arvosteltiin ja haukuttiin ulkonäöstä, luonteesta jne Jonkinlaisia insestitaipumuksiakin näillä aikamiespojilla oli.

Varmaan pitäisi vain ymmärtää heitä ja olen itse kypsymätön kun en oikein osaa arvostaa tuollaista :D

Lähettäjä: Kissa 
Päivämäärä:   22.4.25 18:05:35

Tutun kuuloista ja eipä tuo mitään harvinaista ole. Eikä siinä äidissä mitään vikana ole. Elämä vaan tekee tepposet kun itseä väsyttää ja muut tekee ja kykenee. Vanhat lapsuuden traumat näkyvät äidissäsi tuolla tavoin myös. Ihminen arvostelee muita, kaikki sitä tekee. Toiset ääneen ja rumemmin ja toiset ihan vaan mielessään.

Itse olen oppinut vastaavaan suhtautumaan neutraalisti. Sellaista se vaan on. Hyväksyä meidän ruma puolemme. Kaikissa meissä se on.

Päivämäärä:   22.4.25 18:12:18

Itseä kiinnostaisi se, että mikä ihmisen mielessä saa aikaan sen, että aletaan haukkua kaikkea, kritisoida, tuoda negatiivista ajatusta.

Miksi se ei koskaan toimi toisin päin:

joku sanoisi, että olipas naapuri hankkinut kivannäköiset parvekukat, käympäs kysymässä mistä ja menen itsekin hankkimaan_sen sijaan: hirveästi rehottaa tuo naapurin aita meidän puolelle, eivät yhtään jaksa hoitaa, patalaiskoja ovat,

tai joku sanoisi: ompas kivannäköinen paita sinulla, sopii hyvin nyt kevälle, - sen sijaan: taasko olet tuhlannut tuollaiseen retkuun, ei minulla kyllä ole varaa, täytyy näitä reikäisiä vain pitää

Kodista: no oletpas ahkera, kun olet jo ikkunat pessyt, minunkin täytyisi joku päivä, on kyllä niin puhtaan näköistä ja näkee ulos hyvin
sen sijaan: aivan hirveä sotku oli niillä, ei ole varmaan viikkon siivottu, kaikki paikat tursuaa, tarvittaisiin ammattiapua

Koskaa ei sieltä suusta tule kehua ensimmäisenä vaan aina turautetaan ilmoille harmistus ja v-tutus. Jokuhan sen näissä tämän tyylisissä ihmisissä aiheuttaa, että eivät näe metsää puilta.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   22.4.25 19:44:05

Niitä nyt vaan sattuu olemaan sellaisia jhmisiä, jotka eivät kontrolloi juttujaan. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Veljeni on samanlainen ollut aina. Hirveän kova ääni ja persut, demarit, koiranomistajat, mopopojat jne saavat kyytiä kirosanojen kera. Minkäs tuolle voi. Hän on alkanut sentään tunnistaa, että v..tus jää päälle ja siitä on vaikea päästä yli. Joskus haukkui minut pikkusiskonsa niin, että oltiin jokunen vuosi niin, ettei nähty eikä juteltu. Sitten se viha sulaa ja taas ollaan läheisempiä.

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   22.4.25 21:07:20

Minulla samanlainen äiti. Olen ottanut tavaksi olla yltiöpositiivinen. Haukkui serkkuani joka nukkuu "puoleen päivään" kun on isällään kylässä. Sanoin, että onpa ihanaa että saa nukkua univelkoja pois jos on niin väsynyt!

Haukkui veljeään joka söi "jääkaapin tyhjäksi" kun oli kylässä. Sanoin, että sehän on kokille suurin kunnia kun ruuat maistuvat

jne jne.

Ymmärtää noista aina vähentää vähäksi aikaa negatiivisuuttaan.

Lähettäjä: Gee 
Päivämäärä:   23.4.25 06:54:44

Mun kokemuksen mukaan aika moni vanhempi, erityisesti naispuoleinen, muuttuu tuollaiseksi vanhetessaan. Tuollaisia piirteitä on varmaan ollut aiemminkin, mutta vanhetessa me korostuvat kun ei oikein sitä puuhaa välttämättä enää ole kuten ennen. Moni vanhempi ihminen on lapsuudessa ja nuoruudessa elänyt aika karu elämän, kun on vain lytätty ja teetetty töitä ja sitten menty naimisiin ja hoidettu kotona lapsia ilman mitään muuta. Sitten kun ne lapset lähtee maailmalle, ei jää mitään ja alkaa se valitus, uhriutuminen ja kateellisuus. Lähipiirissä on muutama, jotka aina uhriutuvat kun kukaan ei käy. Sitten kun menee käymään, se on juuri tuollaista aloituksen kaltaista juoruilua tuntemattomista ihmisistä ja uhriutumista. Eihän kukaan sellaista jaksa kuunnella.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.4.25 07:48:33

No itselle tulee ihan fyysisestikin huono olo jos joudun kuuntelemaan kunnon negatiivista valitusta (ja siis tämä ankeutus on eri asia kuin se että joskus vähän päästellään höyryjä ulos ja valitetaan kaikista käsillä olevista harmittavista jutuista) eli just sitä kaikkien ihmisten arvostelua. Ihan pahinta on sellainen että kuullaan kuinka joku on esim väitellyt tohtoriksi ja epäillään että onkohan ollenkaan vaan valehtelee vaan, siis niin pikkusieluista omaa epävarmuutta, ei siedetä yhtään toisten ihmisten menestymistä, pahimmillaan aletaan vielä levittää juoruja että "väittää väitelleensä tohtoriksi mutta oikeasti ei ole". Ihan kamalaa olla sellaisen ih,misen seurassa joka tekee tämmöistä jatkuvasti, itselle tulee ainakin ihan kauhea fiilis. Etenkin sitä ihmettelen kunn kaikkihan tietää miten hyvä olo tulee siitä kun kehuu jotain hyväksi tai vaikka niitä naapurin kukkia kauniiksi, miten hyvä olo tulee positiivisesta puheesta niin puhujalle kuin kuuntelijallekin, niin miksi ihminen valitsee sen valittamisen...? Aivojaan voi ihan oikeasti "treenata" positiivisempaan ajatteluun, olen niin tehnyt itsekin eikä se ole edes vaikeaa!

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   23.4.25 08:15:53

Totta muuten! Minunkin äitini harrastaa tuota, että epäilee kaikkien "saavutuksia"! Jos joku valmistuu, epäilee tai ylioppilaita voi varmistaa lehdestä, onko oikeasti saanut lakin. Sukulaisista epäilee aina onko sillä ja sillä töitä.

Viime kesänä hänen veljensä kuoli ja minun piti lähteä häntä kuskaamaan toiselta puolen suomea, vaikka oli tamma varsomassa jne. Siskoani ei jostain syystä halunnut mukaan, ettei siskon koiran tarvitsisi tulla niin rankalle reissulle mukaan(!). No, perilläpä paljastui syy: sanoi, että jos juttelen ihmisten kanssa (no tietysti juttelen, olen ihan normaali ihminen), niin en saa kertoa kenellekään, että siskoni on irtisanottu koko osaston mukana yt:ssa. Tuo oli kyllä törkeä temppu! Esti siskolta hautajaisiin pääsyn, ettei vastaisi kysyttäessä, että keskittyy nyt VAIN väitöskirjaansa, eikä tee samalla töitä...

Meidän lasten tekemisiä meille kyllä aina vähättelee. Kun olen saanut vielä kotona asuessani useampia sm-mitaleja (olen itse hoitanut harrastuksiin, kisoihin jne menemisen) niin asiaa ei ole huomioitu mitenkään. Äitini työpaikan jotain tikkakisavoittoja varten on järjestetty mitalikahveja yms -onhan se vähän erikoista näin jälkikäteen ajateltuna.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.4.25 08:22:13

Oman äitini hölmöin juttu pääsiäisenä. Valitteli miten usein joutuu imuroimaan nyt keväällä. Kerroin, että olin juuri ostanut uuden robotti-imurin joka on tehokkaampi (minulla useampi koira). Sen kun laittaa kotoa lähtiessä päälle, niin on ihanan raikasta kotona kun robotti-imuri on siivonnut tuntikaupalla pientä, hienoa pölyä.
Sanoin, että voisin hyvin antaa äidilleni edellisen robotti-imurin, jossa ei ole mitään vikaa, toimii mutta akku ei enää kestä tunteja ja halusin tehokkaamman.

"Ei se täällä toimisi".
Katselin ympärilleni, enkä löytänyt syytä. "Miksi ei".
"Kun tämä asunto on niin pieni".
Yksi ihminen. Asuu tilavassa kolmiossa. Saman kokoinen asunto kuin minulla ja koirillani.

Ok, imuroikoot ja valittakoot sitten :D

Päivämäärä:   23.4.25 09:35:31

Usein vanhempi ihminen voisi kiinnostua museoista, puutarhoista, kasvien kasvatuksesta, kun niihin aikaa, taidenäyttelyistä, baletista ym.mutta meillä äiti toteaa että häntä ei sellaiset kiinnosta. Ilmeisesti juoruilu ja pahan puhuminen kiinnostaa

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   23.4.25 10:03:36

No olipahan taas aloitus.
Minä luen, että aloittaja on hullu, jonka mielestä eläimiä kohdeltiin ennen huonosti ja nykyään hyvin. Aloittajalle kaikki seksuaalinen kanssakäyminen, jossa ei pyydet etukäteen suostumusta kirjallisesti kolmena kappaleena on raiskaamista. Esim sekin, että Bond kippaa naisen sänkyyn ja alkaa suutelemaan. Aloittaja on merkkivaatekeskeinen, mikä on jo sinällään vastenmielisempää kuin homoparien nahistelu. Miten kukaan edes ajattelee pukeutuvansa merkkitakkiin ja puseroon.. äiti oli tod näk oikeassa verratessaan niitä kirpputorimummoon.

Aloittajan äiti varmasti ihan ok, mutta aloittaja on ihan alle kaiken.

Lähettäjä: 63 v. 
Päivämäärä:   23.4.25 10:07:35

Edelliselle kirjoittajalle.
Itse vanhempana ihmisenä, käyn tyttäreni kanssa matkoilla ja keksitään kaikkea kivaa tekemistä yhdessä.
Kysy äidiltäsi, mikä häntä kiinnostaisi ? - maailma on täynnä mahdollisuuksia.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.4.25 15:03:50

o, miten sun mielestä ennenvanhaan esim hevosia kohdeltiin paremmin kuin nykyään; ennen hevonen asui yleensä ilman hevosseuraa, yleensä vieläpä erillään lehmistäkin, siis täysin vailla seuraa, talvisin pääsi ulos vain töitä tehdessä, muu aika sisällä, ei ollut mitään tarhoja, kesäisin sentään pääsivät laitumelle. Kaikki ihmiset joilla hevosia oli, eivät myöskään olleet mitään hevos-tai ylipäätään eläinrakkaita ihmisiä; hevosia ja lehmiä pidettiin pakon edessä jotta saatiin ruokaa pöytään, kyllä siinä on aika paljon pahoinpidelty eläimiä kun on hermostuttu niihin, välttämätön paha.
Ja mitä tulee vanhoihin Bondeihin niin kyllä se aika naista halventavaa touhua on ollut, heitetään eukko seljälleen ja aletaan suuteloida. Tietysti jos käsityksesi romantiikasta on tuollainen niin ei voi mitään, koita nyt itse kysyä suostumus kuitenkin...

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   23.4.25 15:19:55

Niin oli minunkin äitini usein raskas, rasittava. Luki seiskaa ja puhui niistä sen ajan julkkiksista tai naapureistaan. Elämässä ei varmaankaan juuri
Tapahtunut mitään koska missään ei käyty.

Nyt hän on kuollut jo muutama vuosi sitten, kaipaan kovasti ja kadun ilkeitä sanoja hänelle.

Vasta nyt aikuisena tajusin, että hän kävi varmasti pahimpina aikoina läpi vaihdevuosia tai jotain.
Ja koska minä olin kovin kriittinen ja tuomitseva, hän taisi hermostuksissaan puhua mitä sattui.

Koittakaa olla armollisia myös äideille, mummuille ja tädeille ..

Päivämäärä:   23.4.25 16:02:37

Kaikkea on kokeiltu, meillä ongelma ollut vuosia se, että äitiä ei kiinnosta yksinkertaisesti mikään. Jos mainitsen, että.tässä hyvä ruokaohje, vastaa siihen, että hän ei jaksa enää ruoan laittoa. Jos kysyn lähtisikö ravintolaan, ei ole rahaa, ei myöskään hyväksy, jos joku maksaa. Kaikki mikä maksaa on nou nou. Ja kaikki, missä pitää liikkua on nou nou. Elokuvissa ei ole käynyt kuin silloin, kun olin lapsi. Ainoa , mitä hän haluaa tehdä, kytätä naapureita ja puhua heistä. Hän ei koskaan kommentoi kun kerron käyneeni baletissa, taidenäyttelyssä. Nyt näytin hänelle kasvimaatani niin hän juoksi pois ja huusi, että ei tämä häntä kiinnosta. Sen sijaan meni keräämään roskia.

Ei tämän tyylisen ihmisen kanssa kukaan voi tehdä mitään, kun kaikki on nou nou. Eikä tämä ole mikään vanhuusoire. Näin on ollut aina.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   23.4.25 16:22:13

En ole sanonut äidilleni pahasti, ajattelen niin, että kaikesta huolimatta vähä yhteinen aika on arvokasta ja varmasti sitä tulen kaipaamaan. Ei estä sitä, että välillä on vaan aika erilaiset maailmat ja jonnekin on hyvä ventiloida.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   23.4.25 16:27:31

Voi ap, etpä usko, miten nuorempana kiukkuilin äidilleni. Nyt hän on muistisairas ja hoivakodissa, ja tekisin mitä vain, että hän pyytäisi kylään ja soittelisi. Ap, löysääpä pipoasi.

Päivämäärä:   23.4.25 17:04:14

Jos menee jonkun luo vieraaksi, kylään, ei ole omassa kodissaan, niin kyllä talonväki saa katsoa televisiosta tasan mitä haluaa. Jos minun luo tulisi joku käymään ja alkaisi arvostella katsomaani televisio-ohjelmaa, etten minä halua tuollaista katsoa, sanoisin että ei sinun tarvitsekaan kun voit mennä ulos samasta ovesta josta tulitkin. Ei tulisi itsellekään mieleen alkaa kiukutella jos kaverin luona miehensä röhnöttää television edessä vahtaamassa jotakin urheilua, joka ei kiinnosta minua vähääkään. Kotonaan saa katsoa mitä haluaa, niin minäkin omassa kotonani.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   23.4.25 18:14:16

Kuules aloittaja, kerrot äitisi haukkuvan kaikkea ja kaikkia. No mitä sinä itse tällä kirjoituksella teet?

Päivämäärä:   23.4.25 18:25:26

"Kaikkea on kokeiltu, meillä ongelma ollut vuosia se, että äitiä ei kiinnosta yksinkertaisesti mikään. Jos mainitsen, että.tässä hyvä ruokaohje, vastaa siihen, että hän ei jaksa enää ruoan laittoa. Jos kysyn lähtisikö ravintolaan, ei ole rahaa, ei myöskään hyväksy, jos joku maksaa. Kaikki mikä maksaa on nou nou. Ja kaikki, missä pitää liikkua on nou nou "

Masennus?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.4.25 22:45:24

Kylläpä täällä moni puolustelee aloittajan äidin moukkamaista käytöstä. Kyllä tuollaiseen saa ja voi puuttua. Olisiko teistä kiva, jos vaikkapa teille tapahtunutta ripulivahinkoa puitaisiin muiden kahvipöydissä? Tuskin. Sivistynyt ihminen osaa pitää tuollaisen omana tietonaan.

Päivämäärä:   23.4.25 23:14:27

Jos kyseessä olisi äidin sijaan kuka tahansa muu, täällä kuorossa huudettaisiin että välit poikki ja etäisyyttä. Ap olisi typerä kynnysmatto joka alistuu energiasyöpön narsistin seuraan ja pitäisi jättää moiset typerykset omaan arvoonsa ja oloonsa. Mutta kun kyseessä on äiti niin sitten pitääkin sietää, ymmärtää, rakastaa ja antaa kaikki anteeksi. Onko äitisuhde näin suuri tabu edelleen?

Päivämäärä:   23.4.25 23:35:18

Kysymys nimimerkille No - ymmärrätkö kritisoinnin ja haukkumisen/juoruilun eron? On aika iso ero siinä, että aloittajan äiti nimeltä mainiten kertoo vaikeita/nolojakin asioita eteenpäin vähätellen ja ilkkuen kuin se, että aloittaja kritisoi äitinsä käytöstä anonyymillä keskustelupalstalla.

Päivämäärä:   24.4.25 02:02:39

"Voi ap, etpä usko, miten nuorempana kiukkuilin äidilleni. Nyt hän on muistisairas ja hoivakodissa, ja tekisin mitä vain, että hän pyytäisi kylään ja soittelisi. Ap, löysääpä pipoasi."

Eli moukkamaista kusipäisyyttä pitäisi ikävöidä, kun äiti joutuu hoivakotiin? Sori nyt, mutta kusipäisyyttä ei tarvitse sietää keltään, aivan sama, mitä ikää on.

Äitini täyttää 79 vuotta ja hän osaa käyttäytyä ja arvostan sitä. Moukkamaisuutta en arvostaisi pätkääkään ja olen varmaan nyt hirveä ihminen, kun ei ole kiinnostanut olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka ikäänsä vedoten odottavat kunnioitusta. Kunnioitus ansaitaan, se ei ole automaatio. Kunnioitan äitiäni, mutta esimerkiksi elossa oleva isoäitipuoleni ei kunnioitustani ansaitse. Korkea ikä ei sitä tuo automaationa, vaan käyttäytyminen muita kohtaan. Hän ei kunnioittanut valintojani, miksi minunkaan pitäisi kunnioittaa häntä? Ei hän ole minulle edes sukua ja osoitti käytöksellään, etten kelpaa, niin olkoot sitten, jos ei reilussa neljässäkymmenessä vuodessa ole onnistunut lapsenlapsipuoliinsa suhdetta luomaan.

Lähettäjä: B-malka pihalla? 
Päivämäärä:   24.4.25 02:26:35

Jeesus sentään, ei pysty. Aloitus ja muutaman kommentin luettuani->liikaa ajatuksia. Hitaana ja taitamattomana kirjoittajana en ala ruotimaan, mutta sille yhdelle aloittajan arvostelijalle sanoisin, että ainakaan minä en kokenut että aloittaja olisi kummemmin arvostellittuillu äitinsä sanomisia, vaan vaikutti vain rehelliseltä ja uskon ymmärtäväni jotenkin tuon tilanteen.
Aloittajalle toivotan jaksamista ja koita pitää huoli siitä ettei sinusta tule äitisi kuvajaista.

Päivämäärä:   24.4.25 03:09:04

Kun jokaisen kuspäisen moukan ylpeästi ulkoistaa elämästään, saattaa sosiaaliset kuviot kärsiä. Viimeiseksi jää ne velvollisuusvierailijat - mikäli niitä siis on - jotka miettii että eikö sillä ole muuta puhuttavaa kuin typerät telkkariohjelmat ja naapurin mamman vatsavaivat.

Päivämäärä:   24.4.25 03:15:06

.. , onko sitten tullut tehtyjä vääriä valintoja alunperin? En tunne ketään, joka käyttäytyisi aloittajan äidin kaltaisesti, ellei kohtaa 3 oteta lukuun - osa tekee niin. Silti jotain muiden eritevahinkoja tai parisuhteita ei puida kahvipöydässä noin.

Päivämäärä:   24.4.25 03:51:45

Vääriä valintoja alunperin?
Vanhempiaan ei voi valita, tai isovanhempien puolisoita.
Toki voi valita laittaa välit poikki epämieluisiin moukkiin mutta siinä viilenee usein muitakin suhteita, etenkin suvun ja perheen piirissä. En itkisi ilkeän sisaruksen perään vaikka en näkisi enää ikinä, mutta en haluaisi menettää yhteyttä hänen lapsiinsa. Ne kun on tuskin enää haluaa kahden tulen väliin kuten sisaruksen erotessa, sillä meni ositukseen koko elämänaikainen kaveripiirikin.

Päivämäärä:   24.4.25 13:55:03

.. , tarkoitin kommentillani, että onko alunperin valittu väärää seuraa, jos jokaisen moukan heivaamalla jää yksin. Itse en ainakaan vietä aikaa ihmisten kanssa, jotka käyttäytyvät aloittajan äidin kaltaisesti.

Päivämäärä:   24.4.25 19:15:04

Nostan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.