Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käytitkö säästösi äitiys- ja/tai vanhempainvapaa

Lähettäjä: Lla 
Päivämäärä:   21.4.25 20:38:49

Otsikossa kysymys jo tulikin. Vain pariskunnille.
Käytitkö säästösi äitiys- ja/tai vanhempainvapaalla taikka kotihoidon tuella ollessasi?
Menikö kaikki säästöt? Jouduitko maksamaan kuluista yhtä paljon kuin puolisosi? Tai saman verran kuin ennen vauvaakin?

Re: Käytitkö säästösi äitiys- ja/tai vanhempainvapaa

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   21.4.25 20:40:49

Olen toki tehnyt keikkatöitä sekä vanhempainvapaan että nyt kotihoidon tuella olemisen aikana, mutta säästöjä ei ole käytetty euroakaan, päinvastoin olen pystynyt koko ajan säästämään lisää. Mies maksaa selvästi suuremman osan kuluista nyt ja minä maksoin silloin kun mies oli kotona

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   21.4.25 20:48:22

Sain kht:n lisäksi noin 200e palkkaa/kk. En käyttänyt säästöjä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.4.25 20:51:31

Äitiys yms rahaa sain ja miehellä muutenkin isommat tulot ja menot jaetaan sen mukaan myös.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 21:01:48

En. Sain äitiyslomalla enemmän rahaa kuin olisin saanut töissä käymällä. Ja hoitovapaa kun alkoi niin menin takaisin töihin ja sain normaalia palkkaa. Lapsi meni tarhaan kun täytti 2 vuotta.

Päivämäärä:   21.4.25 21:03:30

Ei ollut säästöjä mitä käyttää. Ei olla koskaan jaettu kuluja mitenkään, joten ei jaettu silloinkaan kun olin äitiyslomalla.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.4.25 21:08:11

Mies maksoi juoksevat kulut joten en. Eikä näin mielestäni pidä ollakaan että äiti joutuisi käyttämään säästönsä.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   21.4.25 21:19:56

Jouduin käyttää kaikki säästöni. Maksoin vanhempainvapaalla ja kotihoidontuella yhtä paljon kuluja kuin ennen lapsia, puolet kuluista siis. Tein osa-aikaisesti töitä ollessani vanhempain/kotihoidonrahalla.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   21.4.25 21:27:41

Apua, siis oikeastiko joku hankkii lapsia sellaisen miehen kanssa, joka pistää äitiysvapaalla/kotihoidontuella olevan naisen maksamaan puolet talouden kuluista ja käyttämään siihen säästönsä?

Miten te voitte pitää riman noin alhaalla valitessanne isää lapsillenne ja kumppania?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.4.25 21:33:59

En tokikaan käyttänyt kaikkia säästöjäni, vähän ehkä kuitenkin.
Eikä käyttänyt miehenikään kaikkia säästöjään.
Meillä oli yhteiset rahat, ja yhteinen asuntolaina.

Ja mies oli paljon kauemmin vanhempainvapaalla kuin minä.

Päivämäärä:   21.4.25 21:38:27

Huh: ja olit ensimmäinen puusilmä, joka päätti tulla arvostelemaan tietämättä edes tilannetta miksi näin oli :D jäänpä odottamaan kun seuraava puusilmä tulee meuhkaamaan.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   21.4.25 22:04:48

En käyttänyt säästöjä. En tosin käyttänyt rahaa paljon mihinkään noin muutenkaan, esimerkiksi ratsastustunnit laitoin tauolle noin vuodeksi (ei pelkästään rahan takia, ei vaan muuten vain huvittanut). Vauvalle ei ostettu paljon mitään uutena (saatiin kirpparilta tai sukulaisilta) ja asuttiin halvassa vuokrakaksiossa vielä sittenkin kun toinen lapsi syntyi. En muista varmaksi, mutta uskoisin että mies maksoi tuolloin vuokrasta ja muista elämisen peruskuluista isomman osan kuin minä.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   21.4.25 22:07:33

En, oltiin opiskelijoita kun saatiin lapset eikä kummallakaan ollut säästöjä. Ei olla koskaan eritelty sun ja mun rahoja vaan kaikki on yhteistä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   21.4.25 22:10:09

Säästöistä kului suurin osa, koska minulla oli hevonen. Laina oli myös lyhennysvapaalla.

Mies maksoi valtaosan juoksevista kuluista. Minä ostelin kyllä lapsilisällä lapselle vaatteet pääosin.

Samaa konkurssia ollaan, ei avioehtoa. Jos mulla ei olis ollut hevosta, niin olisin ottanut enemmän osaa yhteisiin kuluihin.

Lähettäjä: Rahat 
Päivämäärä:   21.4.25 22:11:43

Maksettiin elämiskulut 50-50, mies kävi ehkä enemmän kaupassa, koska töistä tullessaan oli kätevintä. Säästöjä kului itsellä hoitorahan (200€/kk) alettua, koska se ei kattanut tietenkään edes lainakuluja.

Lähettäjä: Hyh 
Päivämäärä:   21.4.25 22:16:17

"Huh: ja olit ensimmäinen puusilmä, joka päätti tulla arvostelemaan tietämättä edes tilannetta miksi näin oli :D jäänpä odottamaan kun seuraava puusilmä tulee meuhkaamaan".

Täällä toinen puusilimä. Vaikka kuinka luen tekstin uudestaan, en huomaa kohtaa missä kerrot miksi teillä oli näin paska tilanne.

Päivämäärä:   21.4.25 22:31:04

Naisen ei kuulu käyttää omia säästöjään vauva aikana ellei kyseessä ole sitten joku oma kulu kuten hevonen, johon miehellä ei ole osaa eikä arpaa. T. Kolmas puusilmä

Olen samaa mieltä, että joku kriteeri ja talousmatikka pitäisi yhdistää siihen lapsen tekoon kun ne lapset vie paljon rahaa ja kuten on nähty niin tukijärjestelmiin ei voi jatkossa luottaa.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   21.4.25 22:31:38

En käyttänyt. Me ollaan mieheni kanssa oltu yhdessä lukiosta saakka, joten kaikki mitä on, on ansaittu yhteiselon aikana. Molemmilla on myös ollut aina sama käyttöperiaate rahan suhteen

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   21.4.25 22:32:53

Käytin hiukan säästöjä, ehkä pari tonnia ollessani pari-kolme kuukautta kotihoidontuella. Meillä oli käytännössä yhteiset rahat, mutta miehen tuloilla ei ollut varaa kustantaa koko perheen elämistä silloin, kun minulle tuli vain se 250e/kk tilille. Hänellä ei myöskään ollut varsinaisia säästöjä, koska kaikki oli mennyt yrityksen pyörittämiseen. Yritys pyöri kyllä ja aika iso osa meidän elämisestä saatiin sillä maksettua, mutta ei kokonaan, vaan minun tuloja (tässä tapauksessa säästöjä) tarvittiin myös.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   21.4.25 22:36:28

Lähti vähän kesken. Mutta pääpointti että kaikki mitä ansaitaan on perheen yhteisen hyvän eteen. Eli tottakai kun minä hoidin kotona kodin ja lapsia niin miehen tuloilla katettiin suurin osa elämisestä. Jos mies olisi ollut kotona niin luonnollisesti minä olisin maksanut enemmän. Mutta tässä nyt elettiin taas yhteisen tulevaisuuden eteen.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   21.4.25 22:42:53

Ei olla koskaan miehen kanssa laskettu kuluja. Meillä on kyllä molemmilla omat tilit, mutta niistä on kumpikin maksanut mitä nyt on milloinkin maksanut. Joten kyllä, käytin vanhempainvapaan ja kotihoidontuen aikana ihan omaa tiliäni. Ei alettu sen kummemmin laskemaan silloinkaan, että kumpi maksaa enemmän tai vähemmän. Olisin voinut elää kotonaoloaikana säästeliäämmin, jolloin olisin pärjännyt varsin hyvin vanhempainvapaarahalla, mutta koska ei ollut varsinaista tarvetta laskea jokaista penniä, niin jonain kuukausina käytin myös säästöjä. Enpä minäkään nyt miehelle siirrä rahaa, kun on puoli vuotta kotona ja minä töissä. En näe siinä mitään järkeä, koska kaikki on yhteistä joka tapauksessa.

Päivämäärä:   21.4.25 23:36:31

Puoliso oli kodinhoitotuella ja käytti säästöjään silloin. Oli noin puoli vuotta yhteensä, en tiedä paljonko meni kun ei ole tullut puheeksi.

Lähettäjä: DI 
Päivämäärä:   22.4.25 00:52:57

Vanhempainvapaa laitettiin 50/50. Tulot pysyivät lähes samana, joten vapaiden aikaan sai laitettua säästöönkin rahaa. Kulut jaettiin tasaisesti, kuten ennen lasta.
Hoitovapaalla molemmat oli 1kk ennen kuin toinen syntyi. Ei tarvinnut lasta päiväkotiin laittaa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.4.25 01:38:09

Jonkun verran käytin säästöjä, koska oli myös hevonen elätettävänä ja lasten välissä ostin vielä toisenkin. Perhevapailla olin 5 vuotta yhtäjaksoisesti, osa vanhempainvapaata ja osa hoitovapaata. Töitä tein myös vaihtelevasti miehen töiden mahdollistaessa keikkatyöt. Kulut jaettiin 50/50, koska tulotkin jakautui edelleen melkein samoin kuin ennen lapsia eikä mielestäni mun kallis harrastus kuulu puolison maksettavaksi missään tilanteessa. Ruokakaupassa puoliso kävi enemmän ja maksoi (ja maksaa edelleen) suuremman osan, tosin syö myös suuremman osan.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   22.4.25 07:27:16

Käytin kaikki säästöni, ts. lakkiaislahjarahani, äitiys/vanhempainvapaa/kotihoidontuen aikana, likka meni hoitoon aika tarkalleen yksivuotiaana.

Äitiys/vanhempainvapaa/kotihoidontukeni oli minimin eli 1500 mk/kk, joka oli siinä kohtaa kun euroihin vaihdettiin noin 250€/kk. Mulla oli varsin hyväpalkkainen kesätyö edellisinä kesinä, mutta ei se riittänyt nostamaan minimistä. Kotihoidontuen kylkeen sai Tamperelisän, en muista, paljonko se oli. Opintotuki sitten oli saman 1500 mk / 250 € verran.

Mieheni oli töissä, mutta eipä sen palkka kummoinen ollut. Mies maksoi vuokran (saatiin asuntotuki), kaupassa käytiin melko fifty/sixty. Suunnilleen vanhempainrahapäivien loppuessa ostettiin pankin suosiollisella avustuksella vanha rivarinpätkä, kummankin porukat takaajina. Laina puoliksi, mies maksoi osuuttaan ensin, minä valmistuttuani yliopistosta ja töihin päädyttyäni. Mies maksoi vastikkeen, joka oli varsin pieni (100 € luokkaa per kk, nousi vuosien saatossa hieman).

Päivämäärä:   22.4.25 07:44:13

Hyh ja Huh: kysyttiinkö syytä? Ei. Joten vastasin vain kysymykseen. Joten kannattaisiko pitää näppis kurissa jos ei faktoja tiedä eikä itse edes kykene vastaamaan kysymykseen.

Lähettäjä: Duuri 
Päivämäärä:   22.4.25 07:45:37

Käytin säästöni ollessani kotona lasten kanssa. Tehtiin tarkoituksella kaksi lasta kahden vuoden ikäerolla jotta sain olla raskausaikanakin kotona. En käynyt missään välissä töissä. Olin kotona vähän päälle 4 vuotta. Ei harmita yhtään. Tosin ei niitä säästöjä nyt kummoisesti ollut, koska ehdin opintojen jälkeen olemaan sen verran vähän aikaa töissä, mutta eipä tarvinnut kituutella.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.4.25 08:53:00

"Re: Käytitkö säästösi äitiys- ja/tai vanhempainvapaa
LähettäjäHuh

Päivämäärä21.4.25 21:27:41

Apua, siis oikeastiko joku hankkii lapsia sellaisen miehen kanssa, joka pistää äitiysvapaalla/kotihoidontuella olevan naisen maksamaan puolet talouden kuluista ja käyttämään siihen säästönsä?"

Uskomaton asenne. Meillä oli sellainen tilanne että miehen firma teki sopimuskumppanin sopimusrikon vuoksi konkurssin. Minulla oli 50 000e säästössä. Tottakai elettiin niillä.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   22.4.25 09:01:11

Juu kaikki säästöt meni, tosin en ollut niitä saanut raavittua kasaankaan kun n 3000e kummankin lapsen kohdalla. Ennen lapsia oli ostettu talo ja pidetty isot häät jotka söivät säästöistä ison osan. Ekan lapsen kohdalla ostettiin vielä farmariauto. Äitiyslomalla en maksanut ihan niin paljon yhteisistä kuluista, kun töissä käydessäni, mutta aika lähelle. Hoitovapaalla maksoin vain oman puhelinlaskuni, mies maksoi kaiken muun. Osallistuin kyllä hieman ruokamenoihin, mutta en niihinkään tasapuolisesti

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.4.25 09:44:30

"Maksoin vanhempainvapaalla ja kotihoidontuella yhtä paljon kuluja kuin ennen lapsia, puolet kuluista siis."

Miksi ?

Päivämäärä:   22.4.25 09:44:59

Kaksipistettä: jep, sulla hyvä esimerkki. Mulla niinkin tylsä syy että elätin hevosta ja halusin itse maksaa puolet kuluista. En elä varakkaan ihmisen kanssa, vaan hyvän, keskituloisen ihmisen kanssa.
Joten huutelijat huudelkoot tuuleen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.25 09:53:14

Käytin säästöjä, sitä varten ne ovat. Kalliimmaksi olisi tullut olla käyttämättä. Suunnilleen samassa suhteessa on aina maksettu kulut.

Lähettäjä: malla 
Päivämäärä:   22.4.25 10:58:32

Käytin osan säästöistäni. Miehen työpaikka teki konkurssin ja mieheltä loppuivat työt pian vauvan syntymän jälkeen. Mies haki sitten korkeakouluun ja pääsi, joten ensimmäisen lapsen ollessa vauva mies oli ensin noin pari kuukautta työttömänä ja sitten opiskelija. Toisen lapsen syntymän aikoihin mies oli opinnoissaan loppusuoralla, mutta edelleenkin opiskelija. Ihan hyvin pärjättiin, kun oli niitä säästöjä. Mieskin työllistyi uuteen, paremmin palkattuun, ammattiin heti valmistuttuaan, joten kaikki meni paremmin kuin olisi voinut edes toivoa.

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   22.4.25 11:02:43

Säästöt käytin, mies sijoitti rahojaan ja alkoi opiskelemaankin

Päivämäärä:   22.4.25 13:28:05

Emma: törkeä mies sinulla.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   22.4.25 14:27:33

En. Sain melkein kaikki äitiysrahat suoraan säästöön ja mies maksoi kaikki kulumme, paitsi, että maksoin noin puolet meidän ruokakuluista.

Päivämäärä:   22.4.25 14:38:17

Käytin, mutta en kaikkia. Ostin mm. Yhden "pakko saada"-hevosen ja uuden trailerin.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   22.4.25 14:55:58

Käytin pari tonnia säästöjä ekan lapsen vanhempainvapaalla kun oli nuori hevonen ratsutuksessa tonnin kuussa paikalla. Sittemmin kun ei ole enää hevosta ollut pariin vuoteen niin en toisen lapsen kohdalla ole käyttänyt säästöjä enkä aiokaan. Puoliso maksaa enemmän kun on töissä ja vaikka hänkin on molempien lasten kanssa 8kk kotona niin mä oon pidempään, 1,5v. Sit kun mä oon töissä mä maksan vähän enemmän mutta puoliso joutuu silti paikkailemaan kun hänellä niin paljon isompi palkka.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.