Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi puoliso vääristelee sanomisiani

Lähettäjä: riidellessä? 
Päivämäärä:   21.4.25 18:47:29

Jos tulee riitaa jostakin asiasta, puoliso alkaa kaivella entisiä asioita, joita on joskus sanottu ja tehty ja vääristelee minun sanomisiani. Joko niin, että olen muka sanonut jotakin mitä tiedän etten ole sanonut tai muuntaa sanotun asian toisenlaiseksi. Esim. jos olisin sanonut joskus (hänen kysyessään) että kyllä sinä voit käydä salilla 4 kertaa viikossa 3 kerran sijaan jos haluat, hän kääntää tämän riidellessä niin että en ole tyytyväinen hänen ulkonäköönsä vaan haluaisin hänen käyvän enemmän salilla. Ja kuulemma niin minä olen sanonut, vaikka tiedän mitä sanoin ja tarkoitin.

Mitä järkeä tuollaisessa on?

Re: Miksi puoliso vääristelee sanomisiani

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   21.4.25 18:51:12

Mitäkö järkeä? Saada huomiosi kiinnitettyä epäoleelliseen joopas-eipäs juttuun alkuperäisen aiheen sijaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.25 18:52:08

Sellaiset puolisoehdokkaat kannattaa unohtaa, jotka eivät osaa riidellä tämän päivän asiasta, vaan kaivavat soppaan mukaan kaikki vanhat ja sovitutkin riidat. En tiedä mikä tuollaisen takana on, mutta tuolla tavalla jokaisesta seuraavasta riidasta tulee aina entistä isompi.

Päivämäärä:   21.4.25 18:54:38

Ehkä hän oikeasti kuulee asian noin? Ainahan me tulkitsemme toisen sanomisia oman suodattimemme läpi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.4.25 19:02:13

"Ehkä hän oikeasti kuulee asian noin? Ainahan me tulkitsemme toisen sanomisia oman suodattimemme läpi."

Jos toinen kysyy, alkaisiko hän käydä salilla kerran viikossa enemmän ja puoliso sanoo, että käy vain jos haluat = puoliso tarkoittaa, että kysyjällä on huono kroppa.

Pitää kyllä olla todella huono itsetunto tai tahallaan haastaa riitaa, jos tuosta noin päättelee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 19:03:06

Sano sille seuraavaksi, että sinä läskiperse voisit käydä useammin kuntosalilla. Ei ole mitään rivien välistä luettavaa ja tulee asia oikein seuraavaan riitaan.

Päivämäärä:   21.4.25 19:12:31

” Jos toinen kysyy, alkaisiko hän käydä salilla kerran viikossa enemmän ja puoliso sanoo, että käy vain jos haluat = puoliso tarkoittaa, että kysyjällä on huono kroppa.

Pitää kyllä olla todella huono itsetunto tai tahallaan haastaa riitaa, jos tuosta noin päättelee.”

Niin, meillä tämä menee niin, että jos minä sanon puolisolle, että sulta unohtui toi kahvikuppi pöydälle, niin hän kuulee mun sanovan, että hän on kelvoton ja hänestä ei ole mihinkään. Nyt me osataan jo nauraa tälle, mutta siihen meni vuosia.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   21.4.25 19:12:49

Pisteen ohje on hyvä. Jos haluat sopua, totea kuitenkin rauhallisesti, että 'vääristelet sanomisiani'. Toista tämä, jos selittää muuta.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   21.4.25 20:29:25

"Mitäkö järkeä? Saada huomiosi kiinnitettyä epäoleelliseen joopas-eipäs juttuun alkuperäisen aiheen sijaan."

Tämä!!

Lähettäjä: —11 
Päivämäärä:   21.4.25 20:31:35

Meillä oli sama juttu, mies väitti että olin sanonut aivan muuta kuin olin sanonut. Kommunikaation puutetta luultavasti, ero tuli.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   21.4.25 21:02:38

” Sellaiset puolisoehdokkaat kannattaa unohtaa, jotka eivät osaa riidellä tämän päivän asiasta, vaan kaivavat soppaan mukaan kaikki vanhat ja sovitutkin riidat. En tiedä mikä tuollaisen takana on, mutta tuolla tavalla jokaisesta seuraavasta riidasta tulee aina entistä isompi.”

Tämä. Ja tosiaan haluaa siirtää riidan pois alkuperäisestä aiheesta.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   21.4.25 22:14:42

joko huomion siirto tai sitten tosiaan on niin karmaiseva itsetunnonpuute, että ei vaan kykene muuhun kuin väärintulkitsemaan kaiken niin, että häntä haukutaan, vähätellään ja pidetään huonona eikä hän kelpaa mihinkään. Kummassakin tapauksessa parempi jatkaa eri teille.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.4.25 05:19:04

Ajatelkaa, että on olemassa miehiä (tai naisia, ylipäänsä kumppaneita), joiden kanssa ei tarvitse riidellä tuollaisista asioista. On olemassa ihmisiä, jotka osaavat erimielisyyksien tullessa keskustella, itsereflektoida tilanteita, sellaisia jotka haluavat päästä yhteisymmärrykseen.

Sellaisen kun löytää vihdoin, niin ei ymmärrä puoliakaan muiden ihmisten riidoista tai parisuhteista...

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   22.4.25 07:01:49

Ihminen toistaa lapsuuden perheessään näkemäänsä mallia, riitelykulttuuria varsinkin. Tyypillisesti erimielisyyden pitää johtaa riitaan, eli järjettömään käytökseen, mykkäkoulu ja häipyileminen ovat myös riitelyn muotoja eikä vain raivoaminen tai toisen solvaaminen ja ivaaminen.

Kantapään kautta oppineena en katsele tuommoista käytöstä keneltäkään toista kertaa, paitsi jos toinen kuitenkin tajuaa yrittää toimia toisin - kyllä se onnistuu jos tahtoa on. Yleensä asian vaan älyää sitten kun posti tuo ilmoituksen eron vireillepanosta, ja sitten ehkä enää ei ole aikaa yrittää.

Lähettäjä: Kaasutus 
Päivämäärä:   22.4.25 07:13:34

Olisiko gaslighting manipulaatiota tms? Hyvin tuttua minullekin. Nyt kun olen siitä tietoinen, on myös eroajatukset tulleet mieleen pyörimään. Johtunee puolison heikosta itsetunnosta ja minäkäsityksestä. Tarkoituksena saada huomio johonkin epäoleelliseen asiaan varsinaisen aiheen sijaan.

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   22.4.25 08:35:00

Narsistinen puolisoni harrastaa noita sanasalaatteja. Voi tarttua johonkin ihan naurettavaan detaljiin (vaikka olisi itse sanonut mitä), tekee siitä ongelman, tarttuu siihen, pyörittelee asian mielessään sekavaksi ja saa minut näyttämään syylliseltä ja itsensä uhrilta.

Kannattaa tarkastella noita tilanteita ulkopuolelta ja olla antamatta reaktiota. Jatka omia juttujasi hyvällä fiiliksellä. äläkä anna tuollaiselle käytökselle huomiota. Muista omat rajat!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.25 08:41:43

Yhä useammat ihmiset luulee tosissaan, että ihmissuhteisiin kuuluu tappeleminen. Ja tappelun saa aikaan ihan mistä vaan. On myös ok loukata toista jatkuvasti, koska sellaisia ne ihmissuhteet on. Oman ahdistuksen saaa purkaa toiseen ihmiseen, se on ihan sallittua ja kaikki tekee niin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.4.25 09:09:58

"Kannattaa tarkastella noita tilanteita ulkopuolelta ja olla antamatta reaktiota. Jatka omia juttujasi hyvällä fiiliksellä. äläkä anna tuollaiselle käytökselle huomiota."
Kun tein noin niin exä haki niin kauan tilannetta kunnes tuli se reaktio.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.4.25 11:48:52

Narsisti voi tapella yksinäänkin, kannattaa muistaa se.

Lähettäjä: sdfg 
Päivämäärä:   22.4.25 12:05:48

Kas kun et hoksannut kysyä tuota puolisoltasi

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   23.4.25 21:02:50

Luulen että jossain määrin tällaista tapahtuu monissa suhteissa, mutta ei toistuvasti.
Puolisoni syyllistyy sanojeni vääristelyyn kun on tosi loukkaantunut ja kokee olevansa heikommalla. Tää näkyy sellaisena että sanomani "miks sä noin teit, toi oli tyhmästi tehty" kääntyy hänen mielessään siihen että sanon hänen olevan tyhmä.
Nää on asioita mitä opetan pienille lapsilleni mutta välillä sitten puolisollekin; ihminen voi tehdä tyhmästi mutta ei ole tyhmä.
Jos tätä tapahtuu usein, on varmasti tosi turhauttavaa korjata omia sanomisiaan. Siksi olisi tärkeää että mieskin ymmärtää että riitatilanne ei muuta teidän suhdetta yhtäkkiä ihan huonoksi ja kamalaksi, tietyt keskustelut pitää käydä ja tunteiden kuumeneminen kestää. Yksi tärkeä asia on se mitä osapuolet tarvitsevat riidan tullen. Jos itse kiihdyn liikaa, on pakko saada rauhoittua yksin. Kannattaa kysyä myös mieheltä että miten haluaa asiat ratkaista, huutamalla heti vai rauhoittumisen jälkeen.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.4.25 22:17:16

Mä en ymmärrä että miksi ihmisillä on tarve huutamalla yrittää ratkaista asioita. Jos joku mulle alkaisi huutaa, saisi lähdöt mun elämästä heti. En ole kuuro ja toisakseen se huuto ei tee toisen asiasta yhtään enemmän oikeaa.

Meillä on miehen kans tosi harvoin erimielisyyttä asioista mutta silloin harvoin ku on, niin puoliso sanoo ”okei, me ollaan selvästi tästä eri mieltä, tule kainaloon niin jutellaan asia läpi”
Yleensä keskustelut käydään illalla ennen nukkumaan menoa, ollaan lähekkäin ja jutellaan. Tämä on meille hyvä, asiat riitelee, ei me.

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   25.4.25 15:20:15

Jos jollakulla helposti äänenvoimakkuus kasvaa kiihtyessä niin pitääkö se ottaa henkilökohtaisesti ja kontrolloida semmoista? Jokaisella lienee jokin ärsyttävä maneeri keskustellessa polttavasta asiasta. Ainiin paitsi sinulla nimimerkitön kaksi merkkiä.

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.4.25 16:30:41

"jutellaan asia läpi”

Mä nyt en oikein ymmärrä, miksi "vain" erilainen mielipide olisi jokin läpi juteltava asia, jos se ei liity mihinkään molempiin vaikuttavaan juttuun (esim. millainen yhteinen asunto ostetaan molempien rahoilla, lastenkasvatusasiat, mitkä on parisuhteen säännöt tmv). Jokaine tietenkin tavallaan, mutta jos kyseessä olisi "vain" mielipide-erot ja miehen mielestä siitä pitäisi jutella, tulisi mieleen että hän yrittää saada minut ymmärtämään olevani väärässä ja hän oikeassa. Koen, että mielipidettään ei tarvitse perustella jos sillä ei ole muuta vaikutusta mihinkään kuin että ollaan eri mieltä.

Mutta alloituksessa lienee kyse ihan norminarsismista tai sen tyyppisestä käytöksestä ja henkilöstä. Ne on tunnettuja siitä, että kaikki kohdistuu minäkeskeiseen itseen, katkeroidutaan vanhoista jutuista mutta toinen ei saa niitä ottaa esille ja koko ajan on käveltävä munankuorilla, koska riita tulee "väärästä" sanasta ja siitäkin jos ei sano mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.