Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko olla narsisti jos...

Lähettäjä: Perspekti 
Päivämäärä:   21.4.25 17:11:52

Ei halua tai ehdota tai pakota toista muuttamaan yhteen kanssaan heti pian?
Kun kaikkialla sanotaan että nopea sitoutuminen on narsistille tärkeää niin voiko olla tosiaan ilman tuota avoliitto/ avioliitto/ yhteinen lapsi kiireellä?

Re: Voiko olla narsisti jos...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.25 17:21:20

No eihän ne nyt kaikki toimi just samalla tavalla tai että kaikki tyypilliset kohdat täytyisi. Joku voi haluta heti vaikka naimisiin, joku taas alkaa ensimmäisenä määräillä pukeutumista, tekemisiä tai kenen kanssa ei saa olla tekemisissä, joku taas muka "huomaavaisesti" kuljettaa paikasta toiseen kun haluaa kontrolloida jne.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.25 08:08:18

Ja on muitakin kuspäitä kuin narsistit. On myös muita persoonallisuushäiriöitä. Oikeutusta omalle kärsimykselle ei tulisi hakea toisten diagnosoimisesta.

Ja jos taas yrittää tehdä jostain triviaalista asiasta turvaportin säästyäkseen huonoilta suhteilta, niin heikoilla on.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.4.25 08:13:39

Totta kai voi olla, mutta narsistille on tyypillistä sitouttaa nopeasti jollain tavalla. Eihän se tarvitse olla juuri yhteenmuutto, lapsi tai avioliitto. Esimerkiksi nuoremalla (tai miksei vanhemmallakin) se voi olla vaikkapa suhteen julkistaminen ja hehkutus somessa tai tiivis yhteydenpito sinun ystäviisi tai perheeseesi. Se voi olla käytännössä mitä vain, jolla saa sinut kiinnitettyä itseensä tai enemmänkin itsensä kiinnitettyä sinuun. Mutta huomaa, että tämän narsisti tekee vain pääuhrilleen. Narsisti voi toimia myös täysin päinvastaisesti, mutta silloin et ole pääuhri vaan ainoastaan sivullinen uhri, jonka rooli on työkalu pääuhriin keskittymisessä. Esimerkiksi yrittää tehdä pääuhri mustasukkaiseksi tms.

Lähettäjä: Naatti 
Päivämäärä:   22.4.25 08:14:06

Voi todellakin olla narsisti ilman, että haluaa sitouttaa toista nopeasti. Eihän nopea sitouttaminen ole mikään narsistin diagnoosin määritelmä. Toinen ääripää tuohon nopeaan sitouttamiseen on se löysässä hirressä roikottaminen, tai jopa niin, että roikotetaan useampaa tyypiä varalla ja etsitään samalla jotain kiinnostavampaa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.4.25 08:22:49

Ei tietenkään, narsismia on myös eri asteista/ narsistisia piirteitä voi olla eri määrä.
"Oma" narsistini on kerran kosinut minua: röhnötti epäsiistinä nojatuolissa ja kysyi pitäisikö mennä naimisiin (hänen viisikymppiset lähestyivät ja luuli, että leskeneläkettä varten molempien pitää olla alle 50). Ilmoitin, että en voi tuollaiseen kosintaan vastata mitenkään myöntävästi -vähän yritystä pitäisi olla. Vähän ajan päästä kertoi, että ei ole koskaan halunnut kanssani naimisiin, koska henkeni kuulemma haisee :D (No ei haise, halusi vain loukata kun en suostunut "kosintaan". On sitä tyyppiä, että ei todellakaan jättäisi mainitsematta mistään toisen hajusta tms.).

Yhteiselo narsistin kanssa onkin sitten oma juttunsa. Aina riidoissa on heittämässä minua pihalle, yrittää loukata kaikin mahdollisin eri tavoin jne. Yrittää kouluttaa minusta täydellistä kotiorjaa ja kontrolloi. Häiritsee unta, lepoa jne. Eli en voi suositella. Jos narsisti ei ole pyytänyt sinua asumaan kanssaan, niin ajattele se pelastumisena.

Nyt kun olen itse ymmärtänyt, minkä kanssa olen tekemisissä, niin säästän salaa rahaa (narsistihan omistaisi mielestään puolisonsakin rahat), että pystyn eroamaan.

Lähettäjä: !!???!! 
Päivämäärä:   22.4.25 10:18:16

Mulle narsistimies ehdotti tosi nopeasti yhteenmuuttoa ja vauvaa. En suostunut kumpaakaan. Hyvä oli, sillä miehen todellinen luonne paljastui muutaman kuukauden jälkeen ja oli kyllä kaukana siitä, mitä hän esitti...

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   22.4.25 11:48:10

Jotkut narsistit voi esittää jopa pari vuosikymmentä normaaleita ja mukavia... nitä on vaikeampi välttää. Vasta kun heillä tulee joku todellinen vastoinkäyminen elämässä eteen niin oikeat kasvot paljastuvat.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.4.25 12:14:46

"Jotkut narsistit voi esittää jopa pari vuosikymmentä normaaleita ja mukavia... nitä on vaikeampi välttää. Vasta kun heillä tulee joku todellinen vastoinkäyminen elämässä eteen niin oikeat kasvot paljastuvat."

Ystävänä, työkaverina, panokaverina jne kyllä, mutta ei parisuhteessa. Jos parisuhteessa osoittautuu narsistiksi 10 vuoden yhdessä asumisen jälkeen, niin sitten kyse on kyllä jostain muusta kuin narisismista. Mutta muistetaan, että narsistisesti voi käyttäytyä muutkin kuin narsistit.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   22.4.25 12:20:40

.., tuo on aivan totta. Narsistista käytöstä on monilla ja se voi vuosien varrella lisääntyä.
Mutta oikea narsisti kietoo pauloihinsa heti rakkauspommituksella ja sukulaissieluisuudella niin, ettet ehdi tajuta. Sen jälkeen hän eristää sinut sukulaisista ja ystävistä eikä anna sinulle vaihtoehtoja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.