Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunteeko joku anoreksiaa sairastavia?

Lähettäjä: kaija 
Päivämäärä:   21.4.25 13:23:18

Ky. Miten tukea anoreksiaan sairastunutta?

Re: Tunteeko joku anoreksiaa sairastavia?

Lähettäjä: Sh tamma 
Päivämäärä:   21.4.25 13:37:30

Veli sairastui pari kymppisenä opiskellessaan tanssijaksi. Tästä jo aikaa se 20 vuotta...
Eipä siinä paljoa voinut toiselta puolelta suomea tehdä asian hyväksi. Kuulumisia kysyin silloin tällöin.

Onneksi koulu lähti tukemaan sairastunutta. Sai ravintoterapeutin sekä psykoterapeutin palvelut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 13:43:12

Ole läsnä kuten olisit kenelle tahansa muullekin, vaikka syöpäsairaalle tai lapsensa menettäneelle tai alkoholistille.
Älä puhu ruoasta, älä kommentoi kehoja. Jos syötte yhdessä, älä kommentoi hänen lautastaan ja pyri itse syömään järjellisesti. Älä kerro kuntoiluprojektistasi tai ruokavaliostasi.
Jos hän ei ole avun piirissä, tarjoudu auttamaan siinä jos hän haluaa. Tarjoudu soittamaan hänen puolestaan, menemään odotushuoneeseen mukaan ekalla kertaa tms mihin nyt olet valmis.

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   21.4.25 13:49:10

Saako hän terapiaa? Haluaako parantua?
Ystävät ei juuri muuta voi kun toistella että sinä riität ja sinä olet mahtava ihminen, ihana ja kaunis ystävä sisältä ja ulkoa...

Lähettäjä: daniela 
Päivämäärä:   21.4.25 15:11:39

Paras ystäväni sairastaa tuota ja käy terapiassa tms, parantumassa parhaillaan siis. Sairaudestaan huolimatta hän on minulle edelleen se sama ihana ystävä, ei vain sairas. Eli ennenkaikkea olen ystävä eli tehdään ja jutellaan ihan normaaleja ystävien juttuja, sairaus ei muuta sitä asiaa mihinkään.
Mutta toki myös yritän tukea ja tsempata häntä toipumisessa parhaani mukaan. Kehun ja muistutan häntä usein siitä, että hän on vahva, kaunis, upea ja tehty selviämään mistä vain (siksi koska kaikkia noita hän siis oikeasti todellakin on, sitkein ja sydämellisin ihminen kenet olen koskaan tavannut). Mutta myös siitä, että aina ei tarvitse silti jaksaa esittää vahvempaa kuin on ja yritän tehdä selväksi sen, että kuuntelen aina kun hän on valmis puhumaan ja että saa puhua minulle ilman mitään filttereitä. Se on hänelle tosi vaikeaa näyttää sitä sairasta puolta itsestään, joten en painosta. Mutta tietenkin toivon, että hän pystyisi avautumaan ja itkemäänkin suruja kevyemmäksi, vaikka en varmasti voi ymmärtää mitä kaikkea hän käykään läpi. Palauttelen kyllä myös häntä ns maan pinnalle, jos kuulen että sairaat ajatukset syöttävät hänelle jotain aivan kamalia valheita ja ottavat liikaa valtaa. Ollaan myös esim käyty yhdessä kahvilla, joka oli hänelle valtavan iso asia ja olen joskus ”pakottanut” hänet syömään kanssani, kun hän on meinannut olla koko päivän ilman ruokaa vaikka kisareissuilla. Eli tarjoilen myös ns tough lovea. Uskallan sen tehdä, koska ollaan keskusteltu että se on ok. Ja asia joka on tosi yllättävästi kuulemma auttanut häntä on ollut ihan se, että olen itse hänen nähden näyttänyt sen, että kaikenlaista ruokaa voi syödä, ihan jopa spontaanisti, ostaa vaikka jäätelön tai suklaapatukan extempore, ottaa lisää ruokaa jos on nälkä jne jne. Tai että joka päivä ei tarvitse urheilla. Tai seurata askelia tms tms.
Olen myös kyllä kertonut hänelle senkin, että olen tosi huolissaan kun näen ettei hän voi hyvin. En minä voi tai osaa sitä surullista puoltakaan piilottaa, vaikka yritänkin olla positiivinen. Ihan rehellisesti onhan se ollut aivan kamalaa katsoa, kun se oma ystävä käyttäytyy niin järjettömällä tavalla ja on heikentynyt silmissä. En minä sitä varmasti koskaan täysin ymmärrä. Ja välillä tekisi vain mieli tunkea vaikka se proteiinipatukka väkisin hänen kurkustaan alas. Mutta uskon siihen, että hän selviää!
En siis lainkaan tiedä teenkö asioita ns oppikirjan mukaan vai jopa juuri kaiken sen mitä ei suositella tehtäväksi, eli älkää ottaako suoraan mallia, tämä vain oma kokemukseni.

Lähettäjä: Tuutti 
Päivämäärä:   21.4.25 19:09:37

On kokemusta yhden läheisen anoreksiasta ja parantumisesta. Älä muutu äläkä hylkää, vaan pysy ystävänä (tai läheisenä vai mikä suhde teillä nyt sitten onkaan) on varmaan se oleellisin. Esim soittele ja laittele viestiä ja puhu edelleen niistä asioista mistä puhuisitte, jos hän ei olisi sairas. Kuten tosiaan missä vaan läheisen sairaudessa, oli se fyysinen tai henkinen. Kysy mitä kuuluu. Keskustelun syvyys riippuu sitten siitä miten läheisiä olette. Lämmin tsemppisana tai vaikka halaus toiselle ei koskaan tee huonoa :) Kerro, että oot tukena. Sen verran kohteliaisuutta puheissa kannattaa muistaa pitää mukana, että ei kannata puhua hänen kuullen pahaa ruoasta tai kommentoida vaikka kaloreita tai hiilareita, hehkuttaa esim mitään kesäkuntoprojektia, dieettiä tai muutenkaan puhua laihdutuksesta tai kommentoida negatiivisesti kehoja (eli älä kommengoi vaikka kuinka joku on lihonut, kauhistele läskejä tms). Mä säikähdin ehkä eniten koko hommassa sitä, että siinä vaiheessa kun tuo mun läheinen sai takaisin terveen painonsa hän olikin jopa kaikista surullisimmillaan mieleltään. Silloin koitin erityisen paljon muistuttaa häntä kauneudestaan ja olla enemmän lähellä kuulostelemassa ettei ihan romahtaisi.

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   21.4.25 20:04:35

Ammattilaisena kokemuksia, todella haastava sairaus. Ole tukena ja tarjoa tukea mutta älä tyrkytä. Ammattilaiset antaa sitten sen ammatiavun. Tietysti jos ystävä pyytää apua, auta. Kyllä lähipiiri varmasti on positiivinen asia sairastuneelle. Voi kun mahdollisimman moni saisi avun ja saisi elää onnellista elämää...

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   21.4.25 20:09:59

” Älä muutu äläkä hylkää, vaan pysy ystävänä (tai läheisenä vai mikä suhde teillä nyt sitten onkaan) on varmaan se oleellisin. Esim soittele ja laittele viestiä ja puhu edelleen niistä asioista mistä puhuisitte, jos hän ei olisi sairas. ”

Tämä hyvä!

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   21.4.25 22:08:48

Mun isoäiti ja toinen läheinen sairastaneet koko mun olemassa olon ajan. En ole koskaan ollut kovinkaan toiveikas paranemisen suhteen, eikä sellaisesta ole viitteitä ollutkaan. Olen päätellyt että ruuasta ei kannata tehdä numeroa eikä muutenkaan ole tarve ulkonäköön keskittyä, ei omaan eikä läheisen. Isoäitini tosin sanoi, että on onnellinen siitä että me muut, lapset ja lapsenlapset, ollaan normaalikokoisia tai vähän ylipainoisia.
Mun kuvitelma oli joskus, että anorektikko ei kestä muiden syömistä ja tarkkailee toisten ihmisten kokoa, mutta näin ei yleensä taida olla. Enemmänkin sellainen ihmisen oma kamppailu, reaktio johonkin elämän vaikeaan asiaan. Parasta olla vaan saatavilla ja suhtautua samoin kuin kehen tahansa. Ei nyt ehkä kannata ravintolaan kutsua, mutta muuten.

Lähettäjä: åowingf 
Päivämäärä:   21.4.25 23:54:32

On ihan sukuja joissa lähes kaikilla naisilla on/on ollut anoreksia.

Lähettäjä: Soho 
Päivämäärä:   22.4.25 08:20:45

Lähettäjä: åowingf
Päivämäärä: 21.4.25 23:54:32

On ihan sukuja joissa lähes kaikilla naisilla on/on ollut anoreksia.

Yhden hyvän kaverin äidin puolella on liki noin. Ollaan oltu kavereita ihan lapsuudesta asti ja tunnen siten myös äitinsä melko hyvin. Olen esim kyläillyt paljon ja todistin siinä samalla kyllä sitä miten kaverin äiti oikeasti opetti hänet jo lapsuudessa sairastamaan anoreksiaa ja laihduttamaan (ja taatusti hänen mummonsa oli opettanut äitinsä). Vaikka siis tuo kaverini ei ole koskaan ollut millään tavalla edes pyöreä vaan tosi pikkuinen, tuskin koko elämänsä aikana edes normaalipainoinen. Hänen äidin käytös esim ruokapöydässä ja puheet ruoasta oli todella omituisia ja tunnelma heillä kireä ja raskas. Ja kaverille oli opetettu tosi omituisia sääntöjä ruokaan, esim sai syödä vain puolikkaan leivän eikä leipää hedelmää samalla aterialla, piti pilkkoi ruokaa tooosi pieniksi palasiksi ja ihan ihmeellisiä juttuja. Hän oli aina aivan ”peura ajovaloissa” ruokapöydässä. Ja mieleen on vahvasti jäänyt hetki, kun tuon kaverin äiti tuli antamaan meille tyttöporukalle laihdutusvinkkejä kaverin 15(?) vee syntymäpäivillä ja kertoi kuinka valitsi kaloritonta limua meille. Silloin asia vain hämmensi, mutta myöhemmin olen tajunnut miten älyttömän sairasta ja surullista se koko homma hänen kotonaan oli. Ja nyt ymmärrän miksi hän halusi olla enemmän meillä kuin kotonaan ja miksi oma äitini aina myös toivoi, että hän on meillä usein. Tuo kaveri oli anoreksian takia sairaalassakin useaan otteeseen pitkiäkin aikoja hänen ollessaan aivan liian laihassa kunnossa. Ja on ollut nyt aikuisiälläkin edelleen tosi hoikka ja tavallaan ns silmistä surullinen, vaikka onkin aina päältä iloinen, välillä vähän huononee ja sitten taas ponnistaa itseään pinnalle enemmän. Mutta selkeästi paremmassa kunnossa, vaikka ei terve. Ollaan myös näin aikuisina juteltu vähän lapsuudesta, äitinsä vaikutuksesta ja noista asioista. Mitä enemmän kuulen sen enemmän tavallaan ymmärrän miksi hän on sairas. Todella, todella kovasti toivon, että hän voisi vielä joku päivä tervehtyä!

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.4.25 08:28:53

Onhan se aika raskas sairaus läheisille. Eräs kaverini sairastaa: on keksinyt itselleen suolistosairauksia, allergioita ja muita, joilla selittää oireita. On koko ajan huonolla tuulella, vainoharhainen jne kun ei syö. Kahvilassa ei jaksa kantaa kahvikuppia ilman, että käsi tärisee. Syöminen on todella neuroottista ja annoskoot naurettava pieniä.

Ehkä raskaimpana koen sen jatkuvan valehtelun niistä keksityistä allergioista yms. Että meidän muiden pitää lähteä niihin mukaan ja huomioida niitä (todella rajoittavaa). Etenkään kun niissä ei ole mitään logiikkaa.

Aikaisemmin oli kunnon alkoholisti, silloinkin meidän muiden piti esittää, että emme huomaa mitään.

Ymmärrän, että taustalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, mutta paraneminen alkaisi siitä, että myöntäisi ongelman....

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   22.4.25 08:32:29

Mä: Munchhausen narsismin piirteillä on tossa pohjalla, haluaa siis muilta hoitoa ja huomiota. Ja joo, ei tule paranemaan ennen kuin myöntää olevansa sairas.

Lähettäjä: Soho 
Päivämäärä:   22.4.25 08:41:17

Tajusin myös juuri, etten viestissäni vastannut aloittajan kysymykseen kun i tuoduista muistelemaan :D Mutta nuo jo muissa viesteissä pitkälti yllä mainitut pysy ystävänä, älä hylkää, näe ihminen edelleen ihmisenä eikä vaan sairaana, mieti vähän ettet puhu tyhmiä laihdutuspuheita ja muistuta että hän on kaunis ja arvokas vaikkei hän itse sitä näe on ollut aika hyvä linja minunkin kokemukseni mukaan. Ja se, että jos se anoreksikko joskus käyttäytyy omituisesti, on yhtäkkiä itkuinen, äreä tms, niin kannattaa ajatella että sillä hetkellä se on se sairaus mielessä mikä sillä hetkellä on kontrollissa, ei se ihminen itse. Tuon vinkin oma äitini opetti minulle (vaikkakin paremmilta sanoilla mitä en nyt ihan muista), kun käytiin tuota kaveria joskus moikkaamassa sairaalassa ja se oli mielestäni tosi hyvä.

Lähettäjä: Gold 
Päivämäärä:   24.4.25 07:37:00

Mikä olisi hyvä tapa kehu paranemassa olevaa?
Oma kaverini on siis paranemassa pitkän sairastamisen jälkeen ja mietin useasti esim miten hurjasti hän on jo nyt kaunistunut (vaikka on toki ollut kaunis aina) saatuaan terveempää painoa ja ns hehkua. Voiko hänelle sanoa esim, että hän näyttää kauniimmalta vai onko se ihan törppöä?

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   24.4.25 17:13:33

On törppöä. En jaksa perustella, mutt anöin suurin osa kokee. Paras kehu on esim kehua jotain syömishäiriöön liiittymätöntä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.4.25 17:14:35

On törppöä, älä kommentoi syömishäiriöisen kehoa mitenkään.

Päivämäärä:   24.4.25 17:15:47

”Näytät kauniilta” kääntyy syömishäiriön aivoissa hyvin herkästi ”näyttäisin vielä kauniimmalta jos olisin laihempi”

Päivämäärä:   24.4.25 17:27:07

Tai että se on valehtelua, tai että ehkä ei haluta näyttää kauniilta ja olisi parempi olla luuranko jota kukaan ei katso sillä silmällä, tai että kauneus on kaikista tärkein asia kommentoijan mielestä, tai yleensä tuo ajatukset takaisin kehoon vaikka yrittäisi sitä olla ajattelematta... ei ole riskin arvoinen.

Päivämäärä:   24.4.25 17:33:53

Miten anorektikkoystävänne hoitavat yrjöilyn ruuan jälkeen? Aina vessaan ja tiedätte että sinne meni ne ruoat. Älyttömin sairaus mitä on.

Lähettäjä: närästys 
Päivämäärä:   24.4.25 17:34:58

Juo mahan täyteen vettä kunnes on niin täynnä että oksettaa.

Päivämäärä:   24.4.25 17:43:17

Oksentelu ei liity anoreksiaan yleensä.

Päivämäärä:   24.4.25 17:45:23

Koulukaveri ainaki kävi kakasemassa ruoat ulos heti ruokailun jälkeen. To del la ällöttävää. Telsuohjelmassa teini säilöi kassikaupalla oksennusta vaatehuoneeseen ja muualle. Sitten äiti ja tytär potivat yhdessä elämän kamaluutta.

Lähettäjä: korjaus 
Päivämäärä:   24.4.25 18:01:13

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 24.4.25 17:43:17

Oksentelu ei liity anoreksiaan yleensä.

Ei, vaan oksentelu on hyvin yleinen oire myös anoreksiaa sairastavilla!
Ero bulimiaan siinä, että eivät ahmi ja oksenna, vaan oksentavat syömäänsä vaikka eivät ahmi, siis vähäisenkin määrän.

Päivämäärä:   24.4.25 18:12:43

Kyllä, olen tietoinen, mutta lähtökohtaisesti okentelu ei ole anoreksian oire. Ne on tietty vaan typeriä määrittelykysymyksiä, syömishäiriöt on syömishäiriöitä.

Anorektikot voivat myös ahmia! Sellaista on mahdoton välttää kun on tarpeeksi nääntynyt.

Lähettäjä: nuunuu 
Päivämäärä:   24.4.25 18:17:21

Joo siis oksentelu on kyllä tosi yleinen kompensaatiokeino anoreksiassa, kuten esim pakkoliikunta.

Lähettäjä: Sandalwood 
Päivämäärä:   25.4.25 05:45:21

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 24.4.25 17:14:35

On törppöä, älä kommentoi syömishäiriöisen kehoa mitenkään.

Gold: Tosin tämäkin riippuu paljon siitä miten olette puhuneet aiemmin ystäväsi kanssa ja millainen puhetapa teillä on ollut aiemmin, onko tapana ollut esim aina kutsua toista kauniiksi (esim me ystäviemme kanssa teemme sitä spontaanisti vähän väliä). Jos siinä vaiheessa kun toinen on paranemassa ja hänen kehonsa muuttuu lopetat sen tavan hänen kohdallaan kokonaan (mutta esim jatkat edelleen muiden kavereiden kehumista kauniiksi), niin silloin se voi myös olla hänelle merkki siitä, ettei hän ole enää kaunis.
Koska sairaus saa ihmisen tuntemaan itsensä aivan kaikeksi muuksi kuin kauniiksi, joskus se ulkopuolelta tuleva vahvistus siitä, että on kaunis on vain hyödyksi, kun oma pää väittää 24/7 sairaalle itselleen hänen olevan ruma. Mutta EN menisi esim sanomaan asiaa tyylillä ”nyt kun olet lihonut hehkut enemmän”. Tärkeintä että tunnet ystäväsi. Joskus pelkkä halaus ja katse silmiin voi merkitä enemmän kuin mikään muu. Tai joku ”olen ylpeä sinusta” tms. Riippuu täysin suhteestanne ja miten läheisiä olette ja miten olette tottuneet puhumaan toisillenne.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   25.4.25 09:01:44

Miksiköhän tästä ketjusta on poistunut ihan asiallisia kommentteja ja kertomuksia?

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   25.4.25 09:54:47

Paras ystävä myönsi anoreksian noin kymmenen vuotta sitten, on sairastanut oikeasti pidempään. Laihtuu edelleen, vaikka sen ei mitenkään pitäisi olla enää mahdollista. Ei ole ollut ainakaan tietääkseni osastolla, mutta paha sanoa kun on niin sulkeutunut omista asioistaan nykyään. Ei syö mitään sokeria, vaaleaa viljaa, eläinperäisiä ja välttää myös kaikkia rasvoja. Hänelle on todella vaikea tarjota mitään, mutta joskus taas saa "kohtauksen" jolloin syö kerralla ihan järjettömiä määriä ja menee sen jälkeen puoli juoksua vessaan. Alkuaikoina kertoi häpeävänsä kontrollin puutetta ja toivoi, ettei hänen käytökseensä reagoitaisi mitenkään ja näin olen toiminut. Kun sairaus on pahana, hän on todella raskasta seuraa. Ei istu hetkeäkään paikallaan, vaan saattaa esim keskellä tallin käytävää alkaa joogaamaan jos olemme pysähtyneet juttelemaan eikä pysty tekemään rauhallista käyntimaastoa vaan alkaa säätämään ja jumppaamaan. On myös todella kireä ja äkkipikainen ajoittain. Pahoina aikoina tuntuu, että menettää kykynsä nauraa kokonaan eikä esimerkiksi ymmärrä vitsejä vaan alkaa selittää ns vitsin faktoja auki. Nukahtaa välittömästi jos istuu hetkeksikään. On menettänyt voimansa, mutta ei myönnä sitä eikä pyydä apua esimerkiksi nostamaan rehusäkkejä tai satulaa hevosen selkään. Kävimme hiihtovaelluksella opiskeluporukalla pääsiäisenä. Tarkoitus oli pilkkiä, keitellä nokipannukahveja ja nautiskella viimeisistä hangista. Ystäväni veti järveä ympäri treeniä sillä aikaa kun me muut pilkimme. Hiihti reitin päähän ja takaisin luoksemme kun me muut ihastelimme maisemia. Ei voinut istua nuotiolla vaan harjoitteli käsilläseisontaa ja venytteli. Paluumatkalla nukahti autoon ja herättyään oli todella vaikeana eikä osallistunut keskusteluun ollenkaan. Ei ollut syönyt koko päivänä. Oikeasti todella raskasta. Silti otan hänet aina mukaan, en kommentoi pakkoliikuntaa, syömistä tai väsymystä mitenkään. Yritän aina tarjota myös hänen ns turvaruokiaan vaivihkaa, että voisi syödä edes jotain yms. Vältän liikunnasta mitään tulos keskeistä keskustelua (kaveripiirimme on läpikotaisin urheilullista) jne. Joskus jos olemme kahdestaan, hän avaa tuntemuksiaan ja sen jälkeen on yleensä hieman parempi jakso. Omakin jaksaminen on välillä koetuksella ja joudun pitämään ns taukoja ettemme näe, jotta jaksan taas tukea. Todella todella raskas sairaus sekä sairastuneille, että heidän läheisilleen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.