Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten käsitellä raskasta ja vaikeaa asiaa sekä

Lähettäjä: harso 
Päivämäärä:   21.4.25 13:16:40

pelkoa, joka tähän liittyy? Koitan tiivistää.

Olen 31-v. ja minulla on sekä biologinen 20-v. pikkusisko että 3-vuotias pikkusiskopuoli, joka siis on isän ja hänen vaimonsa lapsi. Itse olen läheinen kummankin siskoni kanssa ja lisäksi pienemmän kummikin(En käytä sanaa -puoli).

Tilanne on raskas ja joka hetki kummankin siskon kanssa vuorovaikutuksessa ollessani minussa asuu tämä jäytävä kipu asiasta, eli:

äitini (narsisti) vieraannutti vanhemman pikkusiskoni isästämme riitaisan avioeronsa myötä siskon ollessa alkaen 12-v. Äitimme kusetti mm. Poliisia ja lastensuojeluviranomaisia, jälkimmäinen taho vuosia jälkikäteen kuulemma myönsi tulleensa äitimme taholta täysin kusetetuksi, mutta asia oli sitten jo myöhäistä siskon tultua täysi-ikäiseksi. Äitimme kietoi sairaalloisella tavalla siskonsa ympärilleen valehdellen törkeitä asioita isästämme ja vääristelemällä asioita mieleisekseen. Siskoni nieli myrkyn täysin, eli vieraannutitettiin toisesta vanhemmastaan.

Siskoni ei siis ole 8 vuoteen ollut lainkaan tekemisissä isämme kanssa. Olen muutaman kerran vuosien varrella yrittänyt keskustella asioista ihan siskona, että ymmärtääkö hän nyt vuosien jälkeen äitimme olevan todella sairas persoonaaltaan (itse en ole äitimme kanssa ollenkaan tekemisissä juuri siksi, eikä ole ollut sukunsakaan 10 vuoteen; siskoni on ainoa, joka on hänen kanssaan tekemisissä, koska on sairaalloisesti manipuloitu). ja että äiti valehteli hänellä todella törkeitä valheita lisäksi viranomaisia viilaten linssiin.

Sisko kieltää kaiken äitiin liittyvään kriitikin yhä tänäkin päivänä, alkaa pakonomaisesti puolustaa ja kehua äitiä, kieltäytyy ajattelemasta että äitirakas voisi hänellekään koskaan valehdella.

Lisäksi olen vuosien varrella muutaman kerran yrittänyt isämme pyynnöstä pyytää siskoani käsittämään, että hän ei koskaan päässyt kuulemman isämme versiota vanhempiemme vaikeaan eroon liittyvistä seikoista. Hän on kuullut vain 50 % "totuudesta", eli siis mt.potilaan harhaiset valeet. Isämme on minulta siis liki itkien pyytänyt, että voiko sisko ajatella, että vuodet vierivät ja koskaan ei tiedä, milloin joku meistä kuolee. Isä sanoi, että tietenkin tod.näk. hän kuolee luonnollisesti ekana meistä, mutta ikinä ei tiedä tietenkään.

Ymmärrätte ehkä, miltä tuntuu vanhemmasta jolla on 3 tytärtä mutta yksi tyttäristä kieltäytyy isästä, koska on teini-iästä alkaen käärmeen lailla napattu mukaan valheeseen?

Jos ei joku vielä tiennyt, niin nykyäänhän vieraannuttaminen on rikoslaissa eli se on lapsen henkistä pahoinpitelyä. Ikävä kyllä sisko oli niin lähellä täyttää 18 v., että hitaan prosessin takia ei olisi tuomio onnistunut josko sittenkään, kun eräs sädekehäpää olisi poistanut todistusaineistoja jne. (Lasun sossuhan myös kysyi isältä, haluaako hän tehdä mm. kunnianloukkauksista rikosilmoituksia, koska syyt kyllä täyttyy. Isäni ei jaksanut tehdä.)

Nyt olen pääsemässä siihen tuskaisaan aiheeseen. Minussa asuu tämä möykky koskien kummankin siskoni kanssa erikseen oloa. Vanhemman pikkusiskon kanssa ajattelen asiaa kokoajan hiljaa mielessäni, eli sitä että hän kieltäytyy tutustumasta yhteiseen pieneen siskoomme. Samalla vihaan ja rakastan tätä isompaa pikkusiskoa, viha tulee siis siitä että ei suostu vielä aikuisenakaan älyämään että on vieraannuttamisen uhri ja ne äidin valheet oli täyttä paskaa.

Sitten tämä pieni 3-vuotias sisko. Hän ei tiedä, että hänellä on toinenkin isosisko. Ajattelen tätäkin jatkuvasti hänen kanssa vuorovaikutuksessa ollessani. Viimeksi eilen.

Ymmärrätte varmaan tekin, ettei pienelle lapselle ole voitu kertoa, että hänellä on toinenkin isosisko, mutta tämä toinen ei halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä, syy on isämme. Tämä on äärimmäisen raskas asia minulle myös, sen takia tulin Ht. nettiin avautumaan.

Missäs vaiheessa tälle nyt 3-vuotiaalle siskollemme tulee ilmi, että hänellä on toinenkin isosisko, mutta hänelle ei aiemmin sitä kerrottu, jotta hänen pieni kehittymätön mielensä ei sairaistuisi sellaisesta tiedosta, että oma sisko ei halua tutustua?

Koska isämme 58-vuotiaana on nyt pari vuotta sairastanut aika vakavia asioita, niin siksikin asia on minunKIN mielessäni ollut kovasti. Kukaan ei tiedä, kuka meistä kuolee ensin, mutta varmaa on että jokainen meistä kuolee aikanaan.

Tuleeko asia tälle lapselle ilmi vasta minun hautajaisissani? Ihan suoran rehellinen minun mielikuvani on tämä. Minä en mene naimisiin, en lisäänny (olen sterkkajonossa..), eli sellaisia perhejuhlia ei tule.

Tähän saakka olin ajatellut vain sitä puolta tätä lasta koskien, että kuinka rikki hänen mielensä menee tästä "salaisuudesta" eli siskon olemassaolosta sitten, kun asia kuitenkin ilmi tulee hänelle?

Eilisestä alkaen olen ajatellut sitä, vaikuttaako hänen rikkimenonsa minun ja hänen, siis nuoremman siskon, väleihin? Kokeeko hän, kuten nyt asia ihan tosiaan on, että "häneltä pimitettiin", vaikka häneltä "pimitettiin", koska pienen lapsen mieli sairastuu eikä pysty ymmärtämään, että vika EI ole hänessä millään tavalla, mutta toinen sisko ei suostu olemaan tekemisissä, koska isä?

Olen itse miettinyt, suosittelisinko isääni varaamaan ihan ilman lasta, lastenpsykiatrille keskusteluajan, että miten tässä tilanteessa voisi menetellä surullisista vaihtoehdoista edes sitten nykytieteen mukaisen mahdollisimman oikealla tavalla koskien tätä tietoa toisesta siskosta?

Ei ole mikään uniikki tapaus ikävä kyllä, näitä seinähulluja vieraannuttajia ikävä kyllä on muitakin kuin eräs nimeltä mainitsematon naikkonen.

Re: Miten käsitellä raskasta ja vaikeaa asiaa sekä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 13:51:18

miten voikin ajatella noin monimutkaisesti.
anna menneiden olla ja yritä päästä vain omistasi yli.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   21.4.25 13:57:48

Asia tulee ilmi viimeistään kun isä kuolee, koska isompi sisko on myös perillinen. Mutta tätä on nyt turha murehtia, koska se 3v ei asiasta mitään ymmärrä vielä. Eikä se isompanakaan haittaa, koska yksi vieras ihminen muitten miljoonien joukossa, ihan sama. Ainoa ketä tilanne näyttää haittaavan, olet sinä itse ja koska et mahda asialle mitään, sen murehtiminen on ihan turhaa.

Päivämäärä:   21.4.25 14:17:26

Ainakin sulle ammattilaisen kanssa keskustelu tekis hyvää, ehkä psykoterapia.

Päivämäärä:   21.4.25 14:28:59

"Ainoa ketä tilanne näyttää haittaavan, olet sinä itse"

Ole hyvä ja lue ja ymmärrä lukemasi, ennen kuin avaat suuren suusi. Jopa Hevostalli.net :n tasolla uskomatonta rääsyämistä tollainen kommentti, kun ei joko lue, mutta sössöttää silti tai sitten lukee, muttei ymmärrä tätä asiaa.

"Isämme on minulta siis liki itkien pyytänyt, että voiko sisko ajatella, että vuodet vierivät ja koskaan ei tiedä, milloin joku meistä kuolee. Isä sanoi, että tietenkin tod.näk. hän kuolee luonnollisesti ekana meistä, mutta ikinä ei tiedä tietenkään.

Eräs surua herättävä asia tässä on selvästikin ollut isälleni tässä jo vuoden ajan, kun olen kertonut keskimmäisen tyttärensä alkaneen seurustella. Se oli salamarakkaus, jossa tää nuori mies muutti jo 6 kk jälkeen pohjoisesta etelään siskoni kämppään asumaan yhdessä. Isä tuossa muutama kk sitten suri mulle sitä, että kun tämä nuorin tyttönsä tulee sitten aikanaan olemaan tosi yksin maailmassa. Ei tietty sanonut suoraan, että sitten kun "sinä isosisko" olet edesmennyt, mutta sitä hän tarkoittaa ja ymmärrän tämän täysin. Lapsen toinen puoli sukua nimittäin asuu kaukaisessa toisessa maassa eikä sielläkään ole serkkuja tulossa, kun 45 v. tädit ja enot asuu yhä sinkkuina vanhempiensa luona kuten kulttuuriin kuuluu. Isän puolen suku taas asuu toisella puolen Suomea ja serkut ovat minun ikäisiäni eivätkä ne muutkaan sukulaiset niiiin läheisiä ole.

Nyt kun sisko seurustelee, niin se on orastava ajatus elämänjatkumisesta eli siitä, että jos ei olisi tällainen surullinen tilanne niin nuorin tytär saisi nuorempaa seuraa lähipiriiinsä sitten aikanaan.

Juu, harvapa ensirakkaus kestää hautaan asti tai edes keski-ikään, en minä sitä tällä tarkoittanut, vaan se syvällisempi merkitys. Ymmärtäjät ymmärtää, Ht. netistä ei taida löytyä sellaista tajua.

Juu, aikoinaan Kelan tukema 3 v terapia on käyty, ennen pienimmän siskon synstymää, olisi todella tarpeen jatkaa, mutta ei ole varaa.

Päivämäärä:   21.4.25 14:32:26

Niin ja kun isäni tiedostaa täysin, että minun taholta ei ole tosiaankaan lapsenlapsiakaan eli pienimmälle siskolleni elämän seuraa tulossa. Tähänkin hän viittasi epäsuorasti surressaan ääneen nyt 3-vuotiaan (kesällä 4 v) tyttönsä tulevaa yksinäisyyttä "kun ei noi hänen tädit ja enot enää perhettä perusta".

Tosi asia.

Juu, pitäis aina muistaa mikä tää foorumi on

Lähettäjä: palstan perusasiat 
Päivämäärä:   21.4.25 14:39:03

Ongelmana tässä on se että äitisi on kuitenkin nainen, joten hänhän ei voi olla tähän tilanteeseen lopultakaan vikapää. Ei myöskään siskosi omaansa, samasta syystä. Tämän kaiken _täytyy_ olla jollakin tavalla isäsi vikaa. On itseasiassa aika hävytöntä, että yrität aloituksessasi ikäänkuin ottaa isäsi puolta ja puolustella hänen tekemisiään.

Tämä on se asia, jota nämä rääsyäjät yrittävät tässä käsitellä.

Päivämäärä:   21.4.25 15:03:14

Kiitos kun olet molempiin siskoihisi yhteydessä. Luin aika nopeaan, toivottavasti ymmärsin kuvion oikein. Aloittaisin kertomaan toisen siskon olemassaolosta heti kun oikea hetki tuntuu olevan käsillä, kun siskosi ymmärtää. Minusta olisi hyvä, että pikkusiskosi saisi kasvaa oikean tiedon kanssa, minkäkokoinen lähisuku on. Hänelle voisi myös kertoa lempeästi kun hän ymmärtää, että on tapahtunut asioita, joiden vuoksi sydämiä on särkynyt eikä keskimmäinen sisko osaa olla tekemisissä, mutta että asia ei ole pikkusiskon syytä millään tavalla eikä asiaan voi vaikuttaa. Toisin tätä myös varovaisesti keskimmäiselle esille, että yritämme kertoa asiaa pikkusiskolle, että mitä mieltä hän on, haluaako hän ehkä ollakin olemassa pikkusiskolleen vai kerrommeko näin. Tieto on parempaa kuin hyvässäkin tarkoituksessa kertomatta jätetty varsinkin kun luultavasti asia tulee myöhemmin kuitenkin ilmi. Pikkusiskosi voisi kuitenkin pikkuhiljaa halutessaan käsitellä asiaa isänsä ja sinun kanssasi juttelemalla pitkin matkaa.

Lähettäjä: Sii 
Päivämäärä:   21.4.25 15:03:47

No faktahan on että toista ihmistä ei voi muuttaa. Ei äitiänne tai siskoanne. Itse voit olla tilanteessa se aikuinen ja lopettaa kaikki yritykset muuttaa muita ja hyväksyä tilanne sellaisena kun se on. Omalla toiminnallasi tulehdutat tilannetta lisää. Ehkä sisko itse joskus avaa silmänsä, ehkä ei. Mutta sinä et asiaan voi vaikuttaa.

Pelkään että sairastutat omalla pahalla olollasi myös sen 3 vuotiaan. Kyllä hänelle voi kertoa että teillä on myös mirjamarjaana sisko. Näyttää hänestä kuvia ja kertoa mistä mirjamarjaana tykkää. Neutraalisti ja positiivisesti ettei sun kaunat kuormita häntä. Lasten elämässä on aika paljon sukulaisia ja tuttavia joita näkee harvoin ja niistä ei sen kummempaa mörköä lapsille tule jos sellaista ei siitä tee. Ei lapsi osaa kaivata elämäänsä ihmistä joka siihen ei ikinä ole kuulunut. Sinä osaat.

Itsellesi voit hakea matalan kynnyksen keskusteluapua esim. Työterveydestä tai seurakunnan kautta. Lasta älä tähän sotke.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   21.4.25 15:09:58

Voi luoja näitä kommentoijia… palstan perusasialla on todella perusasiat kunnossa. Lapikasta, eikö vaan?

No aloittaja, ketään muuta tässä maailmassa et voi muuttaa kun itseäsi. Äitisi on mitä on. Siskosi on aikuinen ihminen, jos hän ei muuta suhtautumistaan isääsi et sinä asialle mitään voi. Eikä isälläsi ole mitään oikeutta vaatia sinua kokoamaan vanhan perheen sirpaleet ja yhdistämään hänet ja keskimmäisen siskosi. Et siis voi oikein muuta tehdä kun elää elämääsi, tehdä asioita ja ylläpitää ihmissuhteitasi kuten itse haluat. Ei kannata ottaa murheita joihin tuskin voit vaikuttaa. Ja isäsi on täysin epäreilu sälyttäessään sinun harteille pienen siskosi loppuelämän ja yksinäisyyden. Itsehän hän uuden puolisonsa valitsi, ei ole sinun syytäsi jos se suku on mitä on. Eli sinun pitää yrittää olla ottamatta syyllisyyden taakkaa kaikilta läheisiltäsi. Teet parhaasi, elät elämääsi kuten parhaaksi näet.

Lähettäjä: Kura 
Päivämäärä:   21.4.25 15:26:59

Pienet lapset eivät ajattele asioita niin monimutkaisesti kuin aikuiset. Kyllähän tuon ikäiselle voi jo selittää, että teillä on sisko, mutta ette tapaa usein, koska joskus aikuisten välille tulee sellaisia erimielisyyksiä ettei haluta enää tavata. Sitten kun pikkusiskosi on isompi, voitte isäsi kanssa kertoa hänelle asioista lisää ja tarkemmin.

Anna myös vähän armoa 20-vuotiaalle siskollesi: hän on vielä tosi nuori ja aikuistumisen alussa. Vaikka hän nyt asuisi jo omillaan, on tosi lyhyt aika siitä kun hän on ollut alaikäinen ja vielä täysin äidin vallassa. 5, 10 tai 15 vuoden päästä siskosi voi jo kyetä katsomaan asioita objektiivisemmin, kun aikaa on kulunut tarpeeksi.

Isäsi itkee sinulle, että haluaisi olla yhteydessä siskoosi, mutta onko isä itse yrittänyt ottaa häneen yhteyttä? Isäsi vastuu vanhempana on itse hoitaa suhdettaan tyttäreensä, ei sälyttää sitä sinun harteillesi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.4.25 16:00:21

Ja lopulta lapsena ei voi aivan täysin olla perillä kaikista tapahtumista vanhempien erossa. Yhden vanhemman näkökulmakin on vain hänen näkökulmansa. Olen aikanaan ollut itse vähän samantyylisessä tilanteessa ja kun kuormituin liikaa vanhempien välisessä ristitulessa, jäädytin välini toiseen vanhempaan. En vain enää jaksanut. Minusta oli hyvin raskasta, että isosiskoni toimi vanhemman puhemiehenä ja yritti minua väkisin käännyttää. Eli sinulle sanoisin neuvoksi, että anna muiden elää omaa elämäänsä. Voit olla läsnä, mutta älä tyrkytä omia näkemyksiäsi. Anna isäsi hoitaa suhteensa lapsiinsa ihan itsenäisesti, ole sinä vain sisko siskoillesi, älä isän kätyri. Mielestäni ei ole sinun tehtäväsi pohtia milloin pienimmälle kerrotaan siskostasi vai kerrotaanko vaan isäsi. Jos minä olisin sinä, ottaisin aiheen isän kanssa puheeksi ja kertoisin miten paljon aihe sinua kuormittaa ja miten toivoisit isän toimivan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.4.25 16:41:55

Aloittajalla ikävä tilanne. Äiti on ollut hyvin toksinen ja sellaiset ajattelevat vain omaa kostoniloa ja itseään eron tullessa .
Isosisko on vielä nuori kuitenkin niin usein ei osaa ajatella vielä asioista enempää tai kyseenalaistaa asioita-toivotaan että joskus vielä saisi isäänsä välejä paremmaksi.
Pikkusisko tuskin saa mitään traumoja -hän on tottunut että sisko ei kuulu arkeenne. Joskus kun tulee sopiva tilanne esim valokuvia katsellessa niin kerrotte siskosta. Suurimmat ongelmat jääköön kertomatta -hän ei niitä käsitä.
Ikävä tilanne tosiaan isälle jonka tytär on sulkenut elämästään.

Lähettäjä: .o. 
Päivämäärä:   21.4.25 17:52:06

Siis surette etukäteen sitä että 4-vuotias jää tulevaisuudessa yksin?... Ei hlvetti soikoon...

Päivämäärä:   21.4.25 21:13:31

"Pienet lapset eivät ajattele asioita niin monimutkaisesti kuin aikuiset. Kyllähän tuon ikäiselle voi jo selittää, että teillä on sisko, mutta ette tapaa usein, koska joskus aikuisten välille tulee sellaisia erimielisyyksiä ettei haluta enää tavata. Sitten kun pikkusiskosi on isompi, voitte isäsi kanssa kertoa hänelle asioista lisää ja tarkemmin."

En ole sanonut missään kohtaa, etten tapaisi myöskin keskimmäistä siskoa usein. Minähän tapaan häntä usein, useammin kuin pienintä siskoa vanhempineen, koska he asuvat 60 km päässä kun taas vanhempi pikkusisko ja minä asumme samassa kaupungissa muutaman km päässä toisistamme.

"Isäsi itkee sinulle, että haluaisi olla yhteydessä siskoosi, mutta onko isä itse yrittänyt ottaa häneen yhteyttä? Isäsi vastuu vanhempana on itse hoitaa suhdettaan tyttäreensä--"

Voi kuule, kun on yrittänyt. On esimerkiksi yrittänyt sekä antaa minulle käteen että postittaa antamaani osoitteeseen eli siskolle kotiin (jep, sisko tuli silmilleni kun olin antanut isällemme osoitteen) kirjeen, jossa on tarjonnut sähköpostisos. myöten kaikki mahdolliset yhteydenottotavat jne. Siskon puhelinnumeron eräs ämmä vaihdatti tietystikin silloin avioeroriidan alussa silloiselta teiniltä, samalla kun vaihdatti okt :n lukot, jottei toinen asunnonomistaja päässyt tapaamaan lastaan eikä myöskään hakemaan omaisuuttaan. ;)

Eli ei isällä numeroa ole eikä ole sitä kysynytkään.

Minulla on isän ostama rippilahjakoru lipaston laatikossa, kun eräs neiti ei ottanut sitä vastaan.

Joo, tunnistan kyllä, että kun käsittelen asiaa vaikka sitten Ht.netissä, niin yhä vieläkin @!#$ taa tämä näkemäni erään rupsahtaneen yksinäisen hullun naikkosen aikaansaama silkka pahuus ja vääryys. Heppalassa ei saisi olla rikkinäinen, vaikka "naaman edessä" mitä hullua tapahtuisi. ;)

Päivämäärä:   21.4.25 21:20:32

Tuo isompi pikkusiskohan lakkasi 10 vuotta sitten myöskin pitämästä äidinKÄÄN sukuun yhteyttä, samaan syssyyn kuin tuo synnyttäjämme (itse hän minulle vuosia toivotti joka vuosi Fbseinälläni "omalla tavallaan" hyvää syntymäpäivää: X vuotta sitten minä synnytin sinut" - kunnes poistin hänet elämästäni :'D) ,koska sisko on kuin naimisissa äitinsä kanssa, vaikka nyt seurusteleekin mieshenkilön kanssa. Eli jos äiti kokee tulleensa loukatuksi sukulaistensa taholta, niin se tunne on yhteinen kuin siamilaisilla kaksosilla.

Surku myös isompaa pikkusiskoa, koska arvaatte varmaan jo, mitä isän puolen sukulaisten yhteydenottoihin ja yhteydenpitoon tapahtui samalla kun isä otetettiin?

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   21.4.25 21:36:16

Siskon ja äitisi kuvioon on vaikea puuttua, heillä on todennäköisesti ikävä keskinäinen riippuvuus jossa äiti ei ole päästänyt siskoasi irti ja siskosi ei ole saanut ns avata siipiään. Jos siskosi suostuu perheterapeutin käynneille, se voisi selkiyttää. Perheterapeutit kykenevät hyvin ulkopuolisina näkemään kuvioita ja avaamaan niitä. Muussa tapauksessa joudut hyvin varovaisesti avaamaan omaa puoltasi hänelle.

Lähettäjä: Niksnaks 
Päivämäärä:   21.4.25 23:04:59

Anna vanhempiesi kantaa omat surunsa ja itkunsa. Ei ole lasten asia valita puolia, kuka on hullu, kuka oikeassa jne, ei ihmisiä tarvitse käyttää sanansaattajina tai pakottaa toista ajattelemaan pahaa vanhemmastaan.

Voit olla 20-vuotiaalle siskollesi nyt se "äitihahmo" jota hänellä ei ollut eli vakaa ja turvallinen ihminen. Se edellyttää omista vanhemmista irtautumista ja keskittymistä nuoren ihmisen elämään.

Muodostakaa ihan oma "mimmiklikki". Pari vuotta kun nuorin kasvaa, hän on jo huomattavasti omatoimisempi ja nuoren aikuisen jyrkkyys voi olla pehmennyt=tapaaminen ja suhteiden luonti voi onnistua.

Päivämäärä:   21.4.25 23:13:22

"Tähän saakka olin ajatellut vain sitä puolta tätä lasta koskien, että kuinka rikki hänen mielensä menee tästä "salaisuudesta" eli siskon olemassaolosta sitten, kun asia kuitenkin ilmi tulee hänelle?

Eilisestä alkaen olen ajatellut sitä, vaikuttaako hänen rikkimenonsa minun ja hänen, siis nuoremman siskon, väleihin? Kokeeko hän, kuten nyt asia ihan tosiaan on, että "häneltä pimitettiin", vaikka häneltä "pimitettiin", koska pienen lapsen mieli sairastuu eikä pysty ymmärtämään, että vika EI ole hänessä millään tavalla, mutta toinen sisko ei suostu olemaan tekemisissä, koska isä?"

Vähän saman tyyppinen tilanne oli täällä, miehen veli sai vasta isänsä kuoltua perinnönjaossa tietää, että heillä on myös paljon vanhempi sisko. Mieheni on tästä tiennyt. Eipä tuo velipoika siitä sen kummemmin traumatisoitunut tai veljesten väleihin vaikuttanut. Että älä stressaa.

Lähettäjä: Neuvo 
Päivämäärä:   21.4.25 23:40:18

Minulla on sen verran kokemusta narsistista perhepiirissä, että jotakin osaan sanoa.

Aloittajan kannattaisi nyt ensiksi ymmärtää se, että sinun kannettavaksesi on annettu taakka, joka ei sinulle kuulu. Vaikka kuinka haluaisit auttaa isääsi, niin se olisi ollut hänen asiansa tehdä se rikosilmoitus äidistäsi. Jos hän ei siihen ole kyennyt, niin hän tekee todella väärin sälyttäessään taakan sinun niskoillesi.

Kokemusta todellakin on! Minun tapauksessani se narsisti oli sisarukseni, joka todellakin osasi sotkea perheen ja suvun välit aivan totaalisesti! Vanhempani yrittivät jaksaa ja ymmärtää, mutta kun sain kuullakseni, että minun tehtäväni olisi ollut pitää ne välit kunnossa, niin meni hermot!

Minä en ole narsistille mitään velkaa, mutta en myöskään vanhemmilleni, joiden velvolisuus olisi ollut pitää minusta huolta.

Nyt neuvoni onkin, että jos jollekin olet velvollinen, niin korkeintaan molemmille sisaruksillesi. Yritä pitää välit heihin kumpaankin jos suinkin voit. He aikanaan ehkä ymmärtävät, mistä on kyse, tai sitten eivät. Mutta se ei ole sinun ongelmasi. Älä rupea terapeutiksi kenellekään! Sinun ensisijainen velvollisuutesi on sinua itseäsi kohtaan! Ja isällesi voit sanoa suoraan, että et syytä häntä siitä, jos ei hän aikanaan jaksanut nousta narsistia vastaan, mutta hän ei voi sälyttää taakkaansa sinun kannettavaksesi.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   21.4.25 23:50:47

Äitisi vastuuttaa siskoasi ja isäsi sinua.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.4.25 00:00:36

Psykoterapeutin kanssa?

Päivämäärä:   22.4.25 10:04:12

"Nyt neuvoni onkin, että jos jollekin olet velvollinen, niin korkeintaan molemmille sisaruksillesi. Yritä pitää välit heihin kumpaankin jos suinkin voit. He aikanaan ehkä ymmärtävät, mistä on kyse, tai sitten eivät."

On selvää, että minä pidän kokoajan välejä kumpaankin siskoon. Mutta tämä asia velloo minun sisälläni alati. Ymmärrättekö, miltä minusta tuntuu kun tapaan esimerkiksi lauantaina tämän nuoremman pikkusiskon ja sunnuntaina isomman pikkusiskon, koska me emme voi tavata yhtä aikaa kaikki kolme siskoa? Ymmärrättekö, miltä ristiaallokolta tämä minusta tuntuu?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.4.25 10:09:02

Ihan realistisesti aika harvoin missään tilanteessa tulisit tapaamaan yhtä aikaa eri paikoissa asuvaa parikymppistä nuorta ja kolmevuotiasta pikkulasta.

Sinulla on niin valtavat paineet nyt tästä perhetilanteesta, että luot itsellesi ihan uskomattomia vaatimuksia ja otat kaikkien muidenkin vastuut niskaasi.

Oletko käynyt purkamassa tätä kuviota ihan ammattilaisen avulla?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.4.25 10:12:08

Kun muiden tekemisiin ei pysty määräänsä enempää vaikuttamaan, onkin tärkeää oppia päästämään irti ja hyväksymään asioita joita ei itse pysty muuttamaan mieleisikseen.

Päivämäärä:   22.4.25 10:49:45

"Tuleeko asia tälle lapselle ilmi vasta minun hautajaisissani? "

Ei vaan isäsi perinnönjaossa, mikäli hän kuolee ennen sinua.

Päivämäärä:   22.4.25 11:12:27

"Ihan realistisesti aika harvoin missään tilanteessa tulisit tapaamaan yhtä aikaa eri paikoissa asuvaa parikymppistä nuorta ja kolmevuotiasta pikkulasta."

Älä nyt hei väitä, etteikö normaalissa tilanteessa jopa "kauhean kiireinen ikiliikkuja" (jota siskosarjan keskimmäinen ei tosin edes ole, vaikkakin opiskelee ja käy töissä) -parikymppinen nuori ihminen silloin tällöin järjestäisi aikaansa nähdäkseen yhtä aikaa kahta sisarustaan.

"Oletko käynyt purkamassa tätä kuviota ihan ammattilaisen avulla?"

En kun ei ole varaa jatkaa terapiaa, ennen nuoremman siskon syntymää Kelan 3 vuotinen käyty

Päivämäärä:   22.4.25 11:29:13

Saattaisi järjestää tai olla järjestämättä. Sinä olet tässä joka tapauksessa se, joka tätä yhteisnäkemistä kaipaa ja haluaa, mutta tunnut jotenkin ajattelevan että kaikki muutkin osapuolet (joista toinen on kolme ja toinen parikymppinen) kärsivät tästä jotenkin yhtä paljon kuin sinä. Miksi sinä kasaat itsellesi niin kamalasti paineita muiden hypoteettisista tuntemuksista?

Lähettäjä: Kura 
Päivämäärä:   22.4.25 11:31:22

"On selvää, että minä pidän kokoajan välejä kumpaankin siskoon. Mutta tämä asia velloo minun sisälläni alati. Ymmärrättekö, miltä minusta tuntuu kun tapaan esimerkiksi lauantaina tämän nuoremman pikkusiskon ja sunnuntaina isomman pikkusiskon, koska me emme voi tavata yhtä aikaa kaikki kolme siskoa? Ymmärrättekö, miltä ristiaallokolta tämä minusta tuntuu?"

Ymmärrän, koska olen itsekin ollut ristitulessa sukulaisten välissä. Siinä on tärkeä ymmärtää, että yksi ihminen ei voi yksin korjata monen ihmisen solmua. Sinä olet jo tehnyt sen minkä voit, nyt pitää antaa ajan kulua ja odottaa, muuttuuko siskon mieli koskaan.

Tiedän miltä tuntuu, kun on keskellä raskasta tilannetta ja haluaisi vain toimia, että se ratkeaisi. Odottelu ja epätietoisuus tuntuu paskalta, mutta joskus sille ei vaan voi mitään. Täytyy vaan yrittää keskittyä omiin juttuihinsa ja nauttia hyvistä asioista. Isäsi pitää ehdottomasti lakata käyttämästä sinua välikätenä itsensä ja siskosi välillä. Voit ihan suoraan sanoa hänelle, ettet halua enää olla välikäsi, koska se on hirveän raskasta sinulle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.4.25 11:52:09

Aloittaja murehtii nyt asiaa, mikä ei varsinaisesti edes hänelle kuulu.

Isän pitää itse setviä välinsä keskimmäiseen tyttäreen.

Sille kolmivuotiaalle nyt vaan alatte jossakin sivulauseessa mainitsemaan sen keskimmäisen olemassaolosta tekemättä siitä mitään numeroa. Ja vastailette hänen mahdollisiin kysymyksiinsä ikätasoisesti.

Aloittaja on omassa päässään luonut kummallisen ongelman, sitä voisi vaikka terapiassa purkaa.

Tämä joka tapauksessa vaikuttaa niin tyhmältä provolta kun olla ja voi kaikkine "pienen lapsen mieli sairastuu eikä pysty ymmärtämään..."

"Lapsen toinen puoli sukua nimittäin asuu kaukaisessa toisessa maassa..."

Ei, pienen lapsen mieli ei sairastu vaikka hänellä olisi 10 tuntematonta siskoa, joiden kanssa isi on riidoissa.

Päivämäärä:   22.4.25 12:29:45

"Tämä joka tapauksessa vaikuttaa niin tyhmältä provolta kun olla ja voi kaikkine "pienen lapsen mieli sairastuu eikä pysty ymmärtämään.."

Tämä on kyllä tasoton foorumi, kun kaikki itselle vieras on tyhmää provoa. Koittakaa elää sen kanssa, että läheskään kaikki eivät elä niissä teidän ilmeisissä vaaleanpunaisissa idylli -perhesuhteissanne.

Edellinen voisi vähän avata, miten se ei sairastuta leikki-ikäistä että hänelle kerrottaisiin että hänellä on myös toinen isosisko "mutta sisko ei halua olla sinun kanssasi missään tekemisissä". Kerro nyt ihmeessä kehityspsykologian professorina (?), että ,miten tämä EI vahingoittaisi lasta, että hän tietäisi että oma sisko ei halua nähdä eikä kuulla hänestä sanaakaan?

Juu, jos olisi varaa nyt menisin Ht.netin sijaan terapiaan

Päivämäärä:   22.4.25 12:31:20

Kuka hemmetti käski sanoa lapselle "mutta sisko ei halua olla sinun kanssasi missään tekemisissä"? Lapselle sanotaan, että sisko on olemassa mutta että ehkä te tapaatte myöhemmin, nyt se ei ole mahdollista.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.4.25 12:52:01

Ei kolmevuotias osaa kaivata jotain vierasta aikuista siskoa myöhemminkään, varsinkaan jos hänelle ei asiasta vaikerreta ja nyyhkiä.
Kai tenavan äidilläkin on omia sukulaisia vai tuleeko siitä uusi surustoori.

Päivämäärä:   22.4.25 13:03:16

Kauheen pitkä litania.

Ei mulla muuta kuin että isä on selvästi vieraannuttamut sut äidistä ja äiti vissiin sitten kai siskon isästä.

Olkaa keskenänne älkääkä puhuko vanhemmista, jos se aiheuttaa eripuraa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.4.25 13:09:11

Mikään kiire sille pienelle sisarukstlle ei ole asiasta kertoa. Odottelisin useamman vuoden. Siitä olen eri mieltä kuin muut ettei siskon "käännytys" kuulu sinulle. Vastuullasi se ei ole mutta väärin on että äitisi pääsee kuin koura veräjästä. Varsinkin kun kyse ei olekaanistään minusta tuntuu jutusta vaan on oikeasti johtanut ihmisiä harhaan. En käyttäisi siihen kaikkea energiaa mutta löisin faktat ja esimerkit pöytään niin että sisko itse alkaa ajatella. Äitisi kaltaisia myrkyttäjiä ei tule sääliä eikä suojella yhtään.

Päivämäärä:   22.4.25 14:52:06

Kyllä hävettäisi olla sossuämmä. Mikään ei sotke asioita pahemmin kuin ne.

Kirjoita asiat ylös, niin totuus jää edes jonnekin.

Lähettäjä: hacci 
Päivämäärä:   22.4.25 16:19:16

Mistäs me täällä tiedetään, kuinka paljon ap:n kertomuksesta on totta ja kuinka paljon jotain muuta?

Lähettäjä: Neuvo 
Päivämäärä:   23.4.25 23:08:47

"On selvää, että minä pidän kokoajan välejä kumpaankin siskoon. Mutta tämä asia velloo minun sisälläni alati. Ymmärrättekö, miltä minusta tuntuu kun tapaan esimerkiksi lauantaina tämän nuoremman pikkusiskon ja sunnuntaina isomman pikkusiskon, koska me emme voi tavata yhtä aikaa kaikki kolme siskoa? Ymmärrättekö, miltä ristiaallokolta tämä minusta tuntuu?"

Ymmärrän täysin, vaikket ehkä sitä juuri nyt uskokaan. Mutta olen kokenut tuon saman. Tämä narsistisisarukseni leikkasi perheensä elämästämme täysin kun jäi valheistaan kiinni. Vanhempani joutuivat tekemään hänestä rikosilmoituksen, ja tuomittiin ehdolliseen vankeuteen. Mutta eipä se häntä pysäyttänyt, paitsi siltä osin että koko suku on katkaissut häneen välinsä. Hän on sekoittanut myös edellisestä avioliitosta olevien lastensa päät valehtelemalla, ettemme välitä heistä vähääkään. Itse ei maksanut edes elatusmaksuja kuin ulosoton kautta. Kaikki lapset ovat ihania, ja täysin syyttömiä vanhempansa sekoiluun, ja minä niin kuin vanhempamme ikävöivät heitä koko ajan.

Mutta silti sinun ensisijainen velvollisuutesi on itseäsi kohtaan. Ellet laita itseäsi etusijalle, sairastut myös. Sinun täytyy ymmärtää, että narsisti sairastuttaa jokaisen ympärillään. Sinut, isäsi ja siskosi. Kenenkään ei pidä ottaa tuollaista taakkaa kannettavakseen.

Minä kävin ammattiauttajalla, ja siitä oli paljon apua. Olisin halunnut että vanhempanikin olisivat menneet, mutta he valitettavasti ovat sitä sukupolvea, että suhtautuvat terapiaan vähintäänkin epäluuloisesti. Isällesi tekisi terapia myös hyvää, mutta jos ei hän siihen suostu, niin muista se, ettet sinäkään hänen terapeutikseen rupea.

Hurjasti tsemppiä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.