Lähettäjä: Huijattu
Päivämäärä: 21.4.25 13:09:02
Jos asuu vuokra-asunnossa alivuokralaisena ja on asunut asunnossa yli vuoden, saako asunnon omistaja käskeä muuttamaan pois heti vai pitääkö noudattaa 6 kk irtisanomisaikaa?
Vuokrasin syksyllä 2023 asunnon Maijalta. Maija oli lähdössä ulkomaan työkomennukselle noin 2 vuodeksi. Vuokrasopimus tehtiin toistaiseksi jatkuvaksi ja Maija sanoi, että kun saa tietää tarkan päivän, koska työkomennus päättyy, hän sitten irtisanoo vuokrasopimuksen ja siinä on 6 kk irtisanomisaika. Alustava arvio Maijan paluulle oli joulu 2025. Tulen valmistumaan jouluna 2025, joten aikataulu sopi minulle hyvin. Olin siinä käsityksessä, että Maija omistaa asunnon. Vuokrasopimuskin oli ihan tavallinen, ei mitään mainintaa alivuokrasopimuksesta tai ettei Maija omistaisi asuntoa.
Vuokrat olen maksanut Maijalle ajallaan. Mitään bileitä tms. en pidä, pari kertaa on (päivällä) ollut kaveri kahvilla, mutta muuten en ole vieraita kutsunut. Naapureillakaan ei siis pitäisi olla mitään valittamista.
Nyt on selvinnyt, ettei Maija omistakaan asuntoa vaan omistaja on Pekka. Maija on jättänyt vuokrat maksamatta ja hänelle on haettu käräjäoikeudesta häätö, joka on nyt astunut voimaan. Pekka ei ole tiennyt, että Maija on edelleenvuokrannut asunnon minulle. Tämä kuvio selvisi sekä minulle että Pekalle, kun Pekka tuli tarkistamaan asunnon kuntoa ja onko siellä vielä Maijan tavaroita.
Maijaan ei saa yhteyttä. Vuokrasopimuksessa oleva puh.nro ei ole käytössä. Sähköpostiin ei vastaa.
Ongelma on se, että Pekka on vuokrannut asunnon uudelleen 1.5. alkaen. Saan asua tässä huhtikuun loppuun, mutta 30.4. minun pitää muuttaa pois.
Selvää on, että Maija on huijannut minua, mutta eikö alivuokralaisella todellakaan ole mitään irtisanomissuojaa? Kolmessa viikossa on pakko löytää uusi asunto ja muuttaa pois?
Kesätyöt tällä paikkakunnalla alkavat toukokuussa, joten muuttaminen takaisin kotiin porukoiden luo 150 km päähän ei ole vaihtoehto.
|