Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko/ kokisitko kyttäämisenä

Lähettäjä: Sit 
Päivämäärä:   21.4.25 13:07:46

Jos olet illalla viihteellä ja kumppanisi kysyy että menikö myöhään?
Tai jos kauppareissuusi menee puoli tuntia ja jollain kertaa menee puolitoista tuntia ja kumppani toteaiso että no siinähän meni kauan.
Tai jos sulla on seuraavana aamuna aamuöinen herätys ja edellisenä päivänä nukut 3-4 tunnin päikkärit ja vastaat kumppanisi viestiin herätessäsi lähempänä ilta puoli seitsemää joka ihmettelee että olipa pitkät päikkärit varsinkin on aamuyöllä herätys. Et siis ole muutamaan tuntiin lukenut/ vastannut kumppanisi viestiin koska olet nukkunut ja välillä ollut hereillä ja nukkunut?

Re: Onko/ kokisitko kyttäämisenä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 13:09:15

Riippuu ihan täysin siitä, miten usein noita huomautuksia tehdään ja millä äänensävyllä. Satunnaisesti en ajattelisi mitään, mutta jos joka kerta on pakko kommentoida kun poikkean jostain normaalirytmistä niin kyllä se alkaisi ärsyttää ja vaivata.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.4.25 13:12:47

En kokisi kyttäämisenä.
Riippuu toki äänensävystä, mutta ainakaan pelkkien viestien perusteella ei ole kyttäämistä.

Päivämäärä:   21.4.25 13:13:39

Jos toinen ihan normaalilla äänensävyllä kysyisi ja todella todella harvoin.
Esim. Kyllä mä kysyn kaverilta, jos jutellaan, että on ollut viihteellä että oliko kivaa tai menikö myöhään jne ilman että se on mitään kyttäämistät tms Tai kaveri kertoisi että kävi lähikaupassa ja siitä tulikin puolentoista tunnin reissu että ohhoh, mites siinä niin kauan meni.
Eli miksi jotkut normaalit kysymykset voivat kääntyä parisuhteessa epäilemiseksi tai kyttäämiseksi?
Eri asia tietty jos jokaisesta asiasta kyselee jatkuvasti.
Mutta kyllä ns poikkeamista tulee joskus kysyttyä ihan vaan just siis että tai jos poikkeavat niin paljon normaalista.

Päivämäärä:   21.4.25 13:14:08

Tai just jos viestillä laittaa niinkuin ylemmässä vastauksessa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   21.4.25 13:20:32

Eikö tuossa voi vastata kumppanille asiallisesti:
- Meni/ei mennyt myöhään.
- Kiertelin monta kauppaa, ja siksi meni 3x enemmän aikaa kuin lähikaupassa käydessä.
- Nukuin tosi pitkät päikkärit, ja unohdin sen jälkeen puhelimen äänettömälle.

Ei ole kyttäämistä. On normaalia keskustelua päivän tapahtumista.

Lähettäjä: Verso 
Päivämäärä:   21.4.25 13:31:07

En kokisi. Minusta ihan normaalia vuorovaikuutusta. Jos kaupassa yleensä menee se puoli tuntia ja yhtäkkiä meneekin puolitoista, olisi ennemmin ihme jos siihen ei kiinnitettäisi mitään huomiota, toinenhan on voinut olla vaikka huolissaan. Överipäikkäritkin vaikuttaa seuraavan yön uniin huonontavasti.

Nämä ei kyllä itsellään ole mitään red flag kysymyksiä. Mutta jos yhtään tuntuu, että parisuhde on yhtä kyttäämistä ja kellontarkkaa raportointia tekemisistä, niin sitten se on toksista.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   21.4.25 13:39:30

On eri asia mitata kumppanin jokainen poissaolo kuin toisinaan kommentoida jotain tyyliin oliko ruuhkaa kaupassa. Kummasta on kyse?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.4.25 14:07:52

On tai ei ole. Voivat yhtälailla olla normaalia jutustelua ilman syvempää merkitystä tai sitten jotain muuta. Ei ne sanat vaan se mitä se sanoja ajattelee merkkaa.

Päivämäärä:   21.4.25 16:04:19

Juurikin sitä tyyliä että toisinaan / harvoin kommentoida jotain selkeästi poikkeavaa tms. Ei mitään tyyliä että sulla meni nyt 5 minsaa kauemmin kaupassa jne
Ja esimerkiksi jos toinen on ollut viihteellä niin ihan normaalia kysyä että menikö myöhään tms.
Mutta siis kyse on siitä että mä en saisi ikinä ihmetellä / kysyä mitään tai mies saattaa suuttua tai kiukustuneena sanoa jotain.
Olen miettinyt että miksi onko vaan sen luonteinen vai salaako sitten kuitenkin jotain tai yrittääkö vaientaa mut tulevaa varten etten enää kyselisi.
En muuten tällaisia miettisi mutta kun olen saanut kuulla että kun koko ajan epäilen ja syyttelen ja sitten ihmettelin että mitä ihmettä niin ilmeisesti kokee arkiset kysymykset tuollaisena.

Lähettäjä: sdfg 
Päivämäärä:   21.4.25 17:00:25

Sinua pitäisi vainoharhaisena, jos tuollaiset tavanomaiset puheet koet kyttäämiseksi. Jos sinä olet se kyselijä, niin ehkä sinun ei kannattaisi keskustella niin paljon HÄNEN tekemistään vaan puhu omista asioistasi.

Lähettäjä: Perspekti 
Päivämäärä:   21.4.25 17:14:35

"keskustella niin paljon HÄNEN tekemistään vaan puhu omista asioistasi."

Eli aloittajan pitäisi vaan puhua ja kertoa omista asioista eikä mitään koskaan harvoinkaan saisi toiselta kysyä?
Tai entäpä jos toinen kertookin jotain ristiriitaista tai tavallisuudesta poikkeavaa niin pitää sulkea korvat ja aivot, eikä vahingossakasn kysyä tai ihmetellä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.4.25 17:19:30

En todellakaan. Minusta on ihan luonnollista, että haluaa tietää, milloin puoliso tulee kotiin. Kysellään meilläkin näitä puolin ja toisin. Itse olen perinyt äitini rauhattomuuden - kun nuorena aikuisena asuin kotona, niin kerroin aina, minne menen, koska palaan ja äitini ei osannut nukkua, ennen kuin tiesi, että olen kotona. Ihan samoin on minullakin - en nukahda, jos tiedän, että mies on jossain ja odotan, että tulee kotiin.

Tosin aloittaja ei tainnut kumppaninsa kanssa asua. Silti minusta on ihan normaalia huolehtia läheisistä.

Lähettäjä: Potts 
Päivämäärä:   21.4.25 17:22:01

No mä kysyn AINA mieheltä että miten ilta meni ja monenko aikaa oli kotona ja missä olivat.
Mies ei ota sitä millään tapaa kyttäilynä enkä minäkään kun hän kysyy sitä multa.
Normaalia small talkingia ja kiinnostusta toisen asioihin että hei oliko kivaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.25 17:23:06

Ei ole kyttäämistä, vaan normaalia keskustelua. Näillä tiedoilla.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.4.25 17:25:21

Ja jos mies on reissussa, niin kyllä minusta on kiva tietää, että on päässyt asumukselleen. Samoin hänkin haluaa tietää, jos minä olen matkoilla. Ei se ole kyttäämistä,vaan ihan normaalia huolenpitoa rakkaasta ihmisestä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   21.4.25 18:01:05

"koko ajan epäilen ja syyttelen"

Jos mies kokee neutraalisti esitetyn kysymyksen "Menikö eilen myöhään?" syyttelemisenä, hänellä on varmaan joku syy sellaiseen käytökseen. Ehkä vaan herkkä nahka, ehkä ex oli mustasukkainen hullu, ehkä joku muu syy.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.4.25 19:54:23

Normaaliahan tuo.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   21.4.25 20:04:38

Kyllähän nyt suhteessa voi tai saa ja pitää voida kysyä mitä haluaa. En nyt tarkoita vainoharhaista epäilemistä ja kyttäämistä mutta normi asioita.
Jos ei voi tai saa tai uskalla niin huolestuisin ihan kunnolla.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   21.4.25 20:05:58

Se riippuu täysin ihmisestä.

Eksä kyttäsi ja piilotti sen muka huolehtimisen varjoon.
Nykyisen kanssa viestitellään luonnollisesti.

Ero on oikeasti suuri. Eksä yleensä oli marttyyri kun jäi yksin, syytteli pettämisestä, jos en heti vastannut soitteli perään tai pommitti viesteillä. Ihan sama oliko kello 14 tai 02.

Nykyinen laittaa tyyliin viestin: ”onko kivaa? :) Mä siivosin autotallia. Hyvää yötä, nähdään huomenna!”

Arvostan kyllä sitä, että jos olen sanonut tulevani kello 02 eikä mua näy, niin soittaa. Mullehan ois voinut sattua jotain. Hän itsekin pysyy aikataulussa. Eksän aikataulut taas oli ”tuun yöllä kahelta!” ja saatoi tulla aamulla kymmeneltä. Ja suuttui kun kehtasin huolestua kun ei näy ei kuulu. En mä oleta ekana että puoliso pettää, vaan vaikka se, että jäisellä tiellä kaatunut ja lyönyt pään ja jäätyy pihalle tajuttomana. Mutta exä oletti että syytän pettämisestä.

3v meni ja selvisi että mies tosiaan petti, vaikka minua yritti syytellä pettämisestä ja kyttäämisestä :D

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.4.25 20:24:33

Omalta nykyiseltä kumppanilta en kokisi kyttäämisenä ja jotain tommosta me muutenkin keskenämme kommunikoidaan.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   21.4.25 21:17:31

"Sinua pitäisi vainoharhaisena, jos tuollaiset tavanomaiset puheet koet kyttäämiseksi. Jos sinä olet se kyselijä, niin ehkä sinun ei kannattaisi keskustella niin paljon HÄNEN tekemistään vaan puhu omista asioistasi."

Eli vika on joka tapauksessa taas aloittajassa? Jos häneltä kysellään, hän on vainoharhainen, koska kysely on ohan ok. Jos hän kyselee, hän on kyttääjä, koska kysely ei ole ok.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.25 15:57:43

Ei ole kyttäämistä vaan aiheen aloitusta. "Nukuit pitkään" on usein aiheen aloitus ilman kysymystä jonka voisi kääntää "miksi nukuit pitkään onko kaikki hyvin". Meillä miehen kanssa kommunikoidaan aina näin molemmin päin. "Ai sulla meni pitkään kaupassa" on vähänkuin tuliko esteitä matkaan jolloin toinen aina vastaa kun se olisi kysymys "joo kesti kun pullonpalautuksessa oli niin paljon jonoa ja naapurin Joni jäi siihen pölöttämään mun kanssa". Ei sen ihmeellisempää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.