Lähettäjä: qq
Päivämäärä: 21.4.25 12:58:10
Haaveissani on, että voisin jonain päivänä asua lapsuudenkodissani, jonka tulen siskoni kanssa perimään, elleivät tietysti vanhempani sittenkin myy kotia. Olen nyt reilu kolmekymppinen ja asunut aina vuokralla. Olen suurimman osan aikuisuudesta ollut sinkkuna ja pätkätöissä, joten ainakin niillä parilla kerralla, kun olen asuntolainaneuvotteluissa ollut, niin lainaa ei ole myönnetty.
Nyt on kuitenkin ekaa kertaa tilanne, että olen vakitöissä. Toki ajat ovat tuuliset, joten mikään tuo ei ole varmaa, mutta uskoisin, että nykyinen työni on sieltä varmimmasta päästä, eli että ainakaan työtilanteeseeni ei lainaneuvottelu tällä kertaa tyssäisi. Kuitenkaan kovin suurta lainaa en uskaltaisi ottaa, eli se tarkoittaisi käytännössä asunnon ostamista jostain edullisemmalta alueelta, jos omasta haaveilisin.
Eli, mitä tekisitte tilanteessani? Vanhempani ovat seitsemänkymppisiä, hieman sairauksia ja vaivoja on, mutta käytännössä he saattavat olla voimissaan vielä vaikka parikymmentä vuotta, mutta toisaalta huomattavasti lyhyemmänkin aikaa. Tulevaa ei tietenkään voi ennustaa, mutta tässä tilanteessa, kannattaisiko minun:
A) jatkaa vuokralla asumista hamaan tappiin (minulla ei ole ollut koskaan varaa kovin hulppeaan tai uuteen vuokrakämppään ja esimerkiksi nykyisessä asunnossani ovat alkaneet pikkuhiljaa ärsyttää monet rempallaan olevat asiat ja nuhjuisuus, mutta ne nyt eivät tietysti ole syy muuttaa. mutta kirskikkana kakun päälle olen nyt saanut seinänaapurikseni parveketupakointia harrastavan mölytoosan, joten toki muuttoajatukset ovat vallanneet mielen, eli ainakin uusi vuokrakämppä tekisi mieli hankkia. toki sitten muuttoon menee aina rahaa, kun usein pitää kuitenkin maksaa kahdesta asunnosta ainakin se kuukausi päällekkäin)
B) ostaa oma asunto (tässä kerryttäisi tietysti itselleen omaisuutta, mutta tosiaan minulla ei olisi varaa maksaa mitään hirveän suuria lainanlyhennyksiä per kk, joten asunto pitäisi etsiä hieman vaatimattomammalta alueelta ja mitä olen katsonut, niin näissä myyntiajat ovat todella pitkiä ja aika paljon näillä alueilla on nyt yhtiöitä, joihin on tulossa 5-10 vuoden sisään isoja remontteja. jäisikö tässä sitten "loukkuun" asuntoon ja tulisi vain jättimäiset kulut remonteista. Esim. ostaisin asunnon nyt 80 000 euron velattomaan hintaan, sitten tulisi vaikka 20-30 000 velkaa yhtiön remonteista lähivuosina ja olisinkin myymässä asunnon jo viiden vuoden päästä, niin jäisinkö pahasti tappiolle, jos asunto edes menisi kaupauksi)
C) hakea ASO-asuntoa. (tällöin siihen menisivät kaikki nykyiset asuntosäästöni, mutta pääsisin vähän modernimpaan asuntoon ja toisaalta sitten asunnosta tietäisi pääsevänsä varmasti eroon x ajassa ja saavansa aso-maksun takaisin, jos sitten tulisi jonain päivänä se tilanne, että tulisi oikeasti mahdollisuus muuttaa lapsuudenkotiini. toki koko ajan maksaisi asumisvastiketta, joten ei sillä lailla kerryttäisi omaisuutta, eikä saisi juuri enempää säästöön kuin nyt vuokralla asuessakaan)
|