Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Järkevin asumismuoto tilanteessani

Lähettäjä: qq 
Päivämäärä:   21.4.25 12:58:10

Haaveissani on, että voisin jonain päivänä asua lapsuudenkodissani, jonka tulen siskoni kanssa perimään, elleivät tietysti vanhempani sittenkin myy kotia. Olen nyt reilu kolmekymppinen ja asunut aina vuokralla. Olen suurimman osan aikuisuudesta ollut sinkkuna ja pätkätöissä, joten ainakin niillä parilla kerralla, kun olen asuntolainaneuvotteluissa ollut, niin lainaa ei ole myönnetty.

Nyt on kuitenkin ekaa kertaa tilanne, että olen vakitöissä. Toki ajat ovat tuuliset, joten mikään tuo ei ole varmaa, mutta uskoisin, että nykyinen työni on sieltä varmimmasta päästä, eli että ainakaan työtilanteeseeni ei lainaneuvottelu tällä kertaa tyssäisi. Kuitenkaan kovin suurta lainaa en uskaltaisi ottaa, eli se tarkoittaisi käytännössä asunnon ostamista jostain edullisemmalta alueelta, jos omasta haaveilisin.

Eli, mitä tekisitte tilanteessani? Vanhempani ovat seitsemänkymppisiä, hieman sairauksia ja vaivoja on, mutta käytännössä he saattavat olla voimissaan vielä vaikka parikymmentä vuotta, mutta toisaalta huomattavasti lyhyemmänkin aikaa. Tulevaa ei tietenkään voi ennustaa, mutta tässä tilanteessa, kannattaisiko minun:

A) jatkaa vuokralla asumista hamaan tappiin (minulla ei ole ollut koskaan varaa kovin hulppeaan tai uuteen vuokrakämppään ja esimerkiksi nykyisessä asunnossani ovat alkaneet pikkuhiljaa ärsyttää monet rempallaan olevat asiat ja nuhjuisuus, mutta ne nyt eivät tietysti ole syy muuttaa. mutta kirskikkana kakun päälle olen nyt saanut seinänaapurikseni parveketupakointia harrastavan mölytoosan, joten toki muuttoajatukset ovat vallanneet mielen, eli ainakin uusi vuokrakämppä tekisi mieli hankkia. toki sitten muuttoon menee aina rahaa, kun usein pitää kuitenkin maksaa kahdesta asunnosta ainakin se kuukausi päällekkäin)

B) ostaa oma asunto (tässä kerryttäisi tietysti itselleen omaisuutta, mutta tosiaan minulla ei olisi varaa maksaa mitään hirveän suuria lainanlyhennyksiä per kk, joten asunto pitäisi etsiä hieman vaatimattomammalta alueelta ja mitä olen katsonut, niin näissä myyntiajat ovat todella pitkiä ja aika paljon näillä alueilla on nyt yhtiöitä, joihin on tulossa 5-10 vuoden sisään isoja remontteja. jäisikö tässä sitten "loukkuun" asuntoon ja tulisi vain jättimäiset kulut remonteista. Esim. ostaisin asunnon nyt 80 000 euron velattomaan hintaan, sitten tulisi vaikka 20-30 000 velkaa yhtiön remonteista lähivuosina ja olisinkin myymässä asunnon jo viiden vuoden päästä, niin jäisinkö pahasti tappiolle, jos asunto edes menisi kaupauksi)

C) hakea ASO-asuntoa. (tällöin siihen menisivät kaikki nykyiset asuntosäästöni, mutta pääsisin vähän modernimpaan asuntoon ja toisaalta sitten asunnosta tietäisi pääsevänsä varmasti eroon x ajassa ja saavansa aso-maksun takaisin, jos sitten tulisi jonain päivänä se tilanne, että tulisi oikeasti mahdollisuus muuttaa lapsuudenkotiini. toki koko ajan maksaisi asumisvastiketta, joten ei sillä lailla kerryttäisi omaisuutta, eikä saisi juuri enempää säästöön kuin nyt vuokralla asuessakaan)

Re: Järkevin asumismuoto tilanteessani

Lähettäjä: Tii 
Päivämäärä:   21.4.25 13:26:57

Onko tuo lapsuudenkotisi omakotitalo? Jos on, aikovatko vanhempasi asua siinä loppuun asti vai ovatko suunnitelleet helpompaa asumista esim. rivi- tai kerrostalossa?

Omat vanhempani päättivät muuttaa kerrostaloon ja myivät lapsuudenkotini (okt) minulle ja kesämökin veljelleni.

Lakimiehen avulla saatiin tehtyä sopimukset, jossa kauppahinnat olivat huomattavasti käypää arvoa alhaisemmat, mutta veroseuraamuksia ei tule.

Päivämäärä:   21.4.25 13:34:06

Suunnittelevat asuvansa siinä ns. loppuun asti, mutta tietenkään ei voi ikinä olla varma mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Saattaahan oma haaveenikin vielä muuttua matkan varrella.

Tässä siis pohdin, mikä olisi tämän hetkisen tiedon valossa järkevin ratkaisu itselleni. Niin, etten selkeästi sulkisi mitään ovea, mutta että ei harmittaisi iiihan hirveästi jos tilanne muuttuukin. Siis tyyliin jos kitkuttaisin omakotitalon kiilto silmissä nykyisessä asunnossa miettien, että "sitten kun, sitten kun", ja lopulta vanhempani myisivätkin viiden vuoden päästä talonsa ja itseäni harmittaisi, kun laskeskelisin, paljonko olisin samassa ajassa lyhentänyt oman asunnon lainaa :D Vaikka ei täydellistä ratkaisua varmasti ikinä ole, eikä kaikkeen voi varautua.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   21.4.25 13:43:10

Sinuna kysyisin vanhemmilta suoraan ja tietysti siskolta myös onko realistinen ajatus että voisit ostaa sen tulevaisuudessa, ehkä jo piankin, ja jos niin säästät sitä varten etkä sitoudu asuntoon josta et sitten pääse eroon, ainakaan omillesi.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   21.4.25 13:46:05

Ei kannata elää perintöä odotellen, vaan tässä ja nyt. Ota myös huomioon, että sisaruksesi perii puolet vanhempiesi omaisuudesta, joten jos muuta omaisuutta ei ole kuin talo, sinun pitää maksaa puolet sen arvosta sisaruksellesi. Huomioi myös perintövero.

Muuttotappiokunnasta en ostaisi omaa, muuten pidän omaa aina järkevimpänä vaihtoehtona, jos siihen vain on mahdollisuus. Asossa vastike on niin korkea, että säästäminen esimerkiksi sitä perinnön lunastamista varten on vaikeaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.4.25 14:12:41

ASO vois olla järkevä, jos sen vastike on selvästi nykyistä vuokraa halvempi. Erotus olisi siis tuottoa sidottavalle ASO maksulle. Saat ASO maksun poismuuttaessasi lisäksi takaisin rakennusindeksin muutoksella korotettuna, kuitenkin vähintään saman summan. Jos ASOn naapurit vielä sopivampia kuin nykyisessä. sekin plussaa. Uusissa ASOissa pääsääntöisrsti tupakointia ei sallita.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   21.4.25 15:36:15

Riittääkö varat asua lapsuudenkodissa? Ison perheasunnon kulut on isot. Missä kunnossa lapsuudenkoti on?

Yksi ihminen ei tarvitse saman verran tilaa kuin neljä ihmistä.

Mieti vielä. Lapsuudenkotiin liittyy paljon tunteita, mutta onko se paras ratkaisu? Kun se myydään, saat siitä hyvän pohjan oman, sopivan kokoisen asunnon hankintaan.

Päivämäärä:   21.4.25 15:42:12

Kyseessä on siis loppujenlopuksi aika pieni omakotitalo, 80 neliötä. Ei siis mikään valtavan suuri kämppä. Ja voihan tosiaan olla, että käy ilmi, ettei minun ole mahdollista sitä itselleni lunastaa tai ylläpitää, tai etten edes haluakaan. Mutta ainakin tällä hetkellä haluaisin vielä pitää tuosta haaveesta kiinni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 15:52:46

Ostat sellaisen asunnon jonka saat myöhemmin vuokrattua tai vanhempasi voivat muuttaa siihen tai on muuten helposti myytävissä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.4.25 16:06:49

Ostaisin itse kohtuu hintaisen asunnon hyvältä sijainnilta jonka kulut max noin 500-600e/kk. Tarvittaessa voisi neliöistä tinkiä. Samalla jäisi säästöön palkasta.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   21.4.25 16:10:18

Olet jo yli 30 ja vanhempasi 70. Kun he haluavat asua talossaan, niin todennäköisesti edes jompikumpi on sen kuntoinen vielä 10 vuotta, että muutto ei heille ole ajankohtainen.

Elä siis omaa elämääsi. Mitään kämästä osaketta huonolta alueelta remonttikohteesta en ostaisi. Säästä ASP-tilille ja osta sopiva kihde kun tulee vastaan. Jos ei ole varaa, säästä enemmän ja kauemmin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 16:16:02

Onko varma ettei sisarellasi ole samansuuntaisia haaveita, ettei tule vanhempiesi talosta riitaa?

Sinuna eläisin jokaisen päivän mahdollisimman tyydyttävästi ja jos mahdollista, hiukan koko ajan säästöön laittaen jotta haaveesi talosta voisi toteutua kun aika on. Kannattaa muistaa, että päiviensä määrää ei tiedä kukaan, älä kuitenkaan unohda elää nyt, kukaan kun ei tiedä kauanko sitä omaakaan aikaa on.

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   21.4.25 16:30:48

Kannattaa laittaa myös aika paljon painoarvoa omalle taloudelliselle tilanteelle. Kuinka paljon valtion ja maailman erilaiset tilanteet ja taloudelliset vaikutteet voivat vaikuttaa omaan arkeen ja onko varaa pitää minkälaista elintasoa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.4.25 16:41:09

Itse valitsisin noista vaihtoehdoista Ason.
Ystäväni juuri myi omakotitalonsa pois ja sijoittaa ne rahat. Valitsi siis ason.
Vuokra on 1000 € ja rivari kolmio.
Isoissa kaupungeissa laadukkaan kaksionkin vuokra on yli 800 €.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   21.4.25 20:37:59

Ottainen ASO asunnon. Minä ostin ja ASO maksoi v2002 15000e, josta valtion takaamaa lainaa 10000, mitä lyhensin vuokran yhteydessä 100/kk. Omaa rahaa ostaessa oli 5000e. Olen asunut tässä 23v ja asunnon arvo luopuessani on indeksikorotuksineen 25000e, eli hyvä voitto. Vuora 50neliön asunnosta hyvällä paikalla kaikkien palveluiden lähellä pk-seudulla 800e/kk.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.