Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaivaisenluu

Lähettäjä: piip 
Päivämäärä:   21.4.25 11:55:32

Oletteko saaneet apua vaivaisenluutuesta? Millainen tuki olisi hyvä? Löytyykö valmismarkkinoilta hyviä, vai kannattaako käydä jalkaterapeutilla? Millaiset harjoitukset ovat teillä auttaneet? Netistä löytyy vaikka mitä tukia ja ohjeita, mutta kaipaisin henkilökohtaisia kokemuksia.

Nyt on vaivaisenluu alkanut enemmän vaivata ja kasvaa. On kipeä koko ajan, mutta ei vielä haittaa normaalia elämää. Lähinnä pitkien kävelylenkkien jälkeen on entistä kipeämpi. Kyllähän kieltämättä tuo jatkuva jomotus ärsyttää.

Re: Vaivaisenluu

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.4.25 12:47:45

Mulla ei ole kyllä jumpat tai tuet auttaneet. Kipeytyy töissä päivittäin, kun pitää olla jalkeilla koko päivä. Jalkahoitaja ehkä osaisi auttaa, sitä en ole vielä kokeillut. Lääkäri on sitten se seuraava osoite…

Lähettäjä: Minttumeloni 
Päivämäärä:   21.4.25 22:25:24

Olen pärjännyt kinesioteippauksella. Löysin ohjeita netistä.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   21.4.25 22:33:42

Kinesioteippausta kannattaa kokeilla. Hyvät kengät joissa leveä varvastila. Mulle aina sanottiin että vaivasenluut tulee kapeista kengistä mutta itse en ole ikinä sellaisia käyttänyt eli ihan askelvirhe, jalan asento sellainen että painaa varvasta alle. Itsellä auttanut yötuet jotka levittää varvasta ja hyvät kengät. Ja iän myötä onneksi kivut vähenneet. Tuttu taas joutui leikkauttamaan ja se sitten auttoi.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   22.4.25 05:52:53

Lankarulla-malliset varpaanerottajat. Niillä menty yli 10 vuotta.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   22.4.25 07:04:32

Jalkaterapeutilta sain silikonituet jotka erottaa ja levittää varpaita. Yksilöllisesti tehty juuri minun jalkaani. Isommat ja pienemmät, joista ne isommat periaatteessa yökäyttöön, mutta itse asiassa käytän niitä koko ajan. Ei juurikaan kipeydy enää kävellessä. Varmaan jumpat voi auttaa alkuvaiheessa ennen kuin se patti on kehittynyt.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.4.25 08:40:40

Paljasjalkakengät tai kompromissit käyttöön. Ja niin leveät että vaivaisenluu mahtuu myös kenkään ilman että puristaa.

Lähettäjä: Vanilli 
Päivämäärä:   22.4.25 08:48:38

Minulta leikattiin toisesta jalasta noin vuosi sitten, kun mikään tuki, jumppa tai apukeino ei auttanut ja tilanne paheni vaan koko ajan, röntgenkuvat oli jo tosi katua katsottavaa. Jalkani oli synnynnäisestä rakenteellisesti jo vähän ns viallinen, joka altisti ongelmalle. Kivut oli ennen leikkausta jo aivan kamalia. Nyt leikkauksen jälkeen olen ihan sanaton tästä helpotuksesta minkä se toi, esim pystyn nukkumaan ilman heräilyä kipuun ja esim ratsastussaappaat ei tunnu kidutusvälineiltä. Toisen jalan vaivasenluu taas pysyy vielä ainakin kiltisti kurissa hyvillä kengillä, tuella ja varpaiden erottelijalla. Ikää 30 v.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   22.4.25 08:52:08

Onneksi ei ole sitä vaivaa kun nuoresta asti välttänyt kapeakärkisiä kenkkä, eli lähinnä piikkareita. Äidilläni oli ja siksi olen valinnut jalka ystävällisiä kenkiä.
Leikkaus on joillekkin vaihtoehto.

Lähettäjä: täti +60 
Päivämäärä:   22.4.25 08:57:46

Hommasin silikonisen tuen varpaiden väliin. Huolehdin, että kengissä on varpaille tilaa eli ei kapeita kenkiä. Tv:tä tuijottaessa venyttelen varpaita erilleen sormilla ja treenaan niiden "harottamista" lihaksilla. Sain alkavan ja kipeän vaivasenluun alun suoristumaan. Nyt isovarvas oikeassa asennossa ja kipu sekä turvotut poissa. Pitää vaan jumpata jatkuvasti. Silinkoni tukea ei enää ole tarvinnut pitkään aikaan.

Töissä liikun villasukissa :D

Lähettäjä: Minttumeloni 
Päivämäärä:   22.4.25 14:30:58

Enpä ole minäkään ikinä käyttänyt liian kapeita tai korkeakorkoisia kenkiä mutta silti tuli lievät vaivaisenluut. Onneksi älysin alkaa hoitaa niitä kinesioteippauksella ennen kuin pääsivät kovin pahaksi.

Lähettäjä: Vinkkeli 
Päivämäärä:   22.4.25 14:56:35

Varvassukat, varpaanvälin levitin, paljasjalkakengät myös talvimallit käytössä.
Kotioloissa joustava kangaspäälysteiset rantatossut ja kroksi kopiot josta leikattu aukot isovarpaan tyvinivelen kohdalle ettei siihen kohdistu painetta.
Välillä pidän yölläkin silikonisia varpaanväli levittimiä. Levittimet pesen, kuivaan ja säilytän talkkia sisältävässä purkissa jos tulee ihokosketukseen. Varvassukissa ilman talkkia.

Lähettäjä: piip 
Päivämäärä:   23.4.25 17:02:21

Kiitos vastauksista!
Kapeakärkisiä tai korollisia kenkiä en ole käyttänyt noin neljännesvuosisataan ja tuolloinkin vain harvoin. Paljasjalkakenkiä käytän kesällä paljon. Äidiltäni on molemmat vaivaisenluut leikattu, lienee häneltä tulleet perintönä. Lapsena minulla todettiin lättäjalat, ehkä sekin vaikuttaa. Vasemman jalan vaivaisenluu on se murheenkryyni. Siihen on kehittynyt vaivihkaa hyvänkokoinen patti, mikä nyt sitten on jo jonkin aikaa kipuillut kovastikin. Myös oikeaan jalkaan oli patti tulossa, mutta on itsekseen lähes kokonaan hävinnyt, silti sekin välillä kipuilee ja on painaessa hieman arka.

Minäpä kokeilen ensimmäiseksi kinesioteippiä ja varmaan olisi hyvä jossain välissä käydä jalkaterapeutillakin. Paljonko suunnilleen maksaa räätälöidyt silikonituet?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.