Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Siteet ovat niin ällöttäviä

Lähettäjä: runsas vuoto 
Päivämäärä:   20.4.25 21:53:35

...Kun verta tulee paljon. Pakko pitää nyt sidettä, kun on niin kuivat limakalvot, että tamponi aiheuttaa polttelua. Niin ällöttävää, kun side on märkänä jatkuvasti.

Kuukuppi olisi hyvä idea, mutta en pysty käyttämään (kun joku kuitenkin ymmärrettävästi saattaa sitä ehdottaa).

Re: Siteet ovat niin ällöttäviä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 21:54:36

No miks et tee vuodolle mitään?

Päivämäärä:   20.4.25 21:57:23

Inkotenssisuoja. Synnytyksen jälkeen käytin niitä kun vuoto oli isoa. Varmasti toimii tosi runsaissa menkoissakin.

Päivämäärä:   20.4.25 21:57:23

Mitä sille pitäisi tehdä? Ei se ole kuin alussa runsasta.

Lähettäjä: menkkaveri 
Päivämäärä:   20.4.25 21:59:20

Vaihda useammin. Itse on pakko vaihtaa 2h välein kun ekan kerran hulahtaa. Niukkina päivinä joku 3krt/pv. Yöksi sitten yöside ja jos yöllä herää niin silloin myös vaihto.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   20.4.25 21:59:31

Menkkapikkarit! Ainakin omissa imukyky parempi kuin siteissä, pystyy olemaan paljon huolettomammin ja samanlaista märkää tunnetta ei tule. Toki hyytymät nyt ei imeydy niin hujauksessa kuin juoksevampi veri, mutta paljon mukavampi näin kuitenkin. Miinuksena toki se, että kodin ulkopuolella pitää sitten kantaa vaihtopikkareita (ja niitä verisiä) mukana.

Omat on myllymuksulta, mutta on nuo perus prismassa myytävätkin ihan kehuttuja. Laiskana en edes esipese, heitän vaan suoraan käytöstä pyykkikoneeseen, eli hoidan ihan samalla tavalla kuin normipikkaritkin.

Päivämäärä:   20.4.25 22:00:19

"Inkotenssisuoja. Synnytyksen jälkeen käytin niitä kun vuoto oli isoa. Varmasti toimii tosi runsaissa menkoissakin."

Kiitos vinkistä <3

Päivämäärä:   20.4.25 22:04:04

Juuri muuten ostin myllymuksuilta menkkapikkarit. Ensi yönä menevät testiin ekaa kertaa :) Odotan innolla, jos niissä olisi vähän mukavampi olla, eikä tulisi niin pahaa "märkää tunnetta"... Yök.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.4.25 22:04:12

- , miksi sulla on nyt niin paha olla? Tainnut jäädä se (pakko)biologiakin aikoinaan opiskelematta. Semmoinen herrasmies siellä sitten.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   20.4.25 22:07:30

Ylisviiva tulee naisenemmistöiselle palstalle lukemaan kuukautiskeskustelua ja häntä ällöttää. Onko tähän mitään ratkaisua?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   20.4.25 22:08:07

Niin on, itsellä on tuohon ongelmaan pelastus menkkapikkarit. Ne ei samalla tavalla kastu heti kun ostaa kunnolla imukykyiset ja olo pysyy varmana ja mukavana.

Toki ällöt on nekin sitten oltuaan jalassa, mutta menettelee. Kerään muovipussiin ja pesen pesukoneessa useammat kerrallaan erikseen muusta pyykistä.

Lähettäjä: Niksnaks 
Päivämäärä:   20.4.25 22:11:09

Kuukautislevy.

Voi olla sopiva vaihtoehto vaikka kuppi ei olisi hyvä.

Vetää enemmän verta ja roippeita kuin kuppi.

Päivämäärä:   20.4.25 22:11:59

Kuulostaa hyvältä nuo menkkapikkarit. Ostan lisää niitä, jos käyttökokemus miellyttävä.

Päivämäärä:   20.4.25 22:12:51

Kuukautislevy, en ole kuullutkaan. Kiitos vinkistä :)

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   20.4.25 22:20:32

Side plus vessapaperia alapäähän. Ei kuitenkaan niin paljoa ettei voi istua. Se paperi täytyy asetella niin että ei fuskaa reunoilta eli vähän niinkuin tamponi mutta pituussuuntaan. Sen voi vaihtaa usein ja on ympäristöystävällistä ja halvempaa.

Lähettäjä: Jii 
Päivämäärä:   20.4.25 23:24:14

Okei hieman tyhmä kysymys, mutta onko mulla niukat vai normaalit menkat, kun voisin olla yhdellä siteellä parikin päivää eikä menisi läpi tai yli? Toki vaihdan useammin hygienia syistä, vaikkei käytännössä tarvisi..

Lähettäjä: rooty 
Päivämäärä:   20.4.25 23:25:10

Älkää käyttäkö sanaa INKOTENSSI.
Sellaista asiaa ei ole olemassakaan.

Päivämäärä:   20.4.25 23:26:38

Jii, niukat. Minäkin pärjään yleensä pikkuhousunsuojilla, nuorena tuli käytettyä kuukuppia. Vuoto niukentui tosi paljon nuorena aikuisena verrattuna siihen, mitä oli ensimmäiset kahdeksan- kymmenen vuotta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   20.4.25 23:27:32

Tosi niukat jos ekat päivät menee noin.

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   20.4.25 23:38:05

Vinkki, teet siis vessapaperista tamponin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.4.25 23:41:23

Omppu: ei kai tamponia pituussuuntaan asenneta.

Päivämäärä:   21.4.25 00:04:56

"Okei hieman tyhmä kysymys, mutta onko mulla niukat vai normaalit menkat, kun voisin olla yhdellä siteellä parikin päivää eikä menisi läpi tai yli? Toki vaihdan useammin hygienia syistä, vaikkei käytännössä tarvisi.."

Niukat ovat. Ei itselläkään nyt siteestä läpi tulisi (ohi kyllä saattaa tulla yöllä), mutta se märkä, ällöttävä tunne tulee silti, vaikkei side ole ns. täynnä.

Päivämäärä:   21.4.25 00:22:14

Onko niukka vuoto huono asia tai mistä se voisi johtua?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.4.25 00:32:42

Miksi niukka vuoto olisi huono asia? Hyvähän se on, toisin kuin runsas.
Käytätkö e-pillereitä, minipillereitä tms? Ne usein vähentävät vuotoa.

Päivämäärä:   21.4.25 00:40:04

Jii, me ihmiset ollaan yksilöitä. Niukka vuoto on paljon mukavampi henkilölle itselleen, kuin runsas. Myös esim hormonaalinen ehkäisy voi vaikuttaa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   21.4.25 00:57:11

Oletko koskaan kokeillut vuotoa hillitsevää lääkettä?

Itse tykkään menkkapikkareista. Eivät tunnu kostealta runsaina päivinä eivätkä hiosta.

Päivämäärä:   21.4.25 01:31:49

Mietin voiko se olla oire jostain sairaudesta ym, jos vuodon ei kuuluisi olla noin niukkaa. Mitään lääkkeitä tai hormonaalista ehkäisyä en käytä.

Päivämäärä:   21.4.25 01:34:19

Jii, ei ole. Ihmiset eivät ole koneita.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.4.25 04:49:35

Vagisania tms. limakalvoille

Päivämäärä:   21.4.25 04:56:04

"Älkää käyttäkö sanaa INKOTENSSI."

Inkotenssisuojia myydään kaupoissa vaikka niitä ei sinulle ole olemassa.

Päivämäärä:   21.4.25 05:05:18

"Älkää käyttäkö sanaa INKOTENSSI."

Inkotenssisuojia myydään kaupoissa vaikka niitä ei sinulle ole olemassa."

Harvemmin jaksan puuttua, mutta ei kyllä myydä. Termi on inkontinenssi, mutta asia tuli ymmärrettyä noinkin, niin eiköhän kaikki käsitä, mitä sanaa haettiin.

Lähettäjä: erisyy 
Päivämäärä:   21.4.25 06:46:21

Joku syy siihen miksi limakalvot nuorella ihmisellä niin kuivat.

Päivämäärä:   21.4.25 07:10:05

"Harvemmin jaksan puuttua"

Johan sinä vitsi murjasit :DD

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   21.4.25 09:48:45

Menkkapikkarit tai kestoside mukavampia.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   21.4.25 10:02:33

Mulla on kaikkein suurimmat yösiteet ihan päivälläkin käytössä, kun vuoto oli niin runsasta. Töissä täytyy olla tamponi + side, ja käyn niitäkin vaihtamassa 1,5-2h välein vähintään, muuten tulee läpi. Vikoina päivinä riittää joko tamponi tai yöside. Syön vuotoa hillitsevät lääkkeitä, mut niitä saa syödä 3-4 päivää ja mulla kestää kuukautiset 5-8 päivää. Kuukautisalushousuja mietin joskus yökäyttöön. Mulla tulee kyllä myös etenkin ekoina päivinä isoja hyytymiä, niin onkohan ne housut siinä hyvät?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   21.4.25 10:09:40

Menkkapikkarit itse totesin parhaaksi silloin kuparikierukan laiton jälkeen ensimmäisten kuukausien aikoihin kun muutamana päivänä aina menkkojen aikaan "vuosin kuin seula". Ja kuukuppia ei suositeltu.
Eivät hiostaneet, hanganneet tai tuntuneet kosteilta. Vaihdan aamulla ja illalla puhtaat. Käytön jälkeen huuhtelen ja koneeseen odottamaan pesua.
Nyt olen taas uskaltanut käyttää kuukuppia lisäksi etenkin runsaina päivinä.

Kuiviin limakalvoihin voi kokeilla jos saa apua esim vagisanista tai sitten lääkärin kautta. :)

Mikä kuukupissa on ettet voi käyttää?

Päivämäärä:   21.4.25 11:19:09

Viime yö meni myllymuksujen menkkapikkarit jalassa ja kyllä olivat mukavat. Jos heille tulee alennusmyynnit joskus, ostan noita reippaasti lisää. Märkää tunnetta ei tullut ollenkaan! Side olisi ollut niin märkä aamulla, hyi olkoon. Nämä tuntuivat ihan kuivilta, vaikka verta niihin oli kyllä tullut.

"Joku syy siihen miksi limakalvot nuorella ihmisellä niin kuivat."
No tämä syy kiinnostaisi minuakin. En käytä e-pillereitä (enkä muutakaan hormonaalista ehkäisyä) ja olen 30 v. Mikä siis voisi olla syy? Ja tosiaan ihan lääkäri totesi, että kuivat ovat ja suositteli esim. tyrniöljykapseleita. Niitä mennyt nyt 2vko, mutta voi ilmeisesti mennä jopa 5 viikkoa, että alkavat auttaa. Lisäksi olen vagisan-voidetta käyttänyt nyt 2 vko (en ihan joka yö, myönnän), mutta ei tunnu juuri auttavan. Ehkä en saa laitettua sitä tarpeeksi ilman asetinta.
Toivottavasti seuraaviin menkkoihin tilanne on sen verran parempi, että tamponia voi taas käyttää.

"Mikä kuukupissa on ettet voi käyttää?" Ei onnistu vaginismin takia.

Päivämäärä:   21.4.25 11:20:52

"mulla tulee kyllä myös etenkin ekoina päivinä isoja hyytymiä, niin onkohan ne housut siinä hyvät?"

Hyytymiä nuo eivät kuulemma imaise :/

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   21.4.25 13:36:36

No sitten en sen enempää kupista mainitse :)

Vagisanilla on myös emätinpuikkoja! Ota niitä testiin.
Itse käytän säännöllisesti vaikkei ole ongelmaa kuivuuden kanssa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   21.4.25 14:06:04

Ei varmaan sit mulle sovi ne kuukautisalushousut :( tulee aika usein hyytymiä. Tietysti ehkä ne 3-4 päivää kun voin syödä lääkkeitä vuodon vähenemiseen, niin jos tarkkailisi tuleeko silloin hyytymiä samaan aikaan.

Päivämäärä:   21.4.25 14:22:06

. , en puutu kirjoitusvirheisiin juurikaan, jos et ole sattunut huomaamaan, jos asia on muuten selkeä. Tuossa kuitenkin väännettiin sen verran toiselle turhaan, että puutuin.

Päivämäärä:   21.4.25 15:49:45

Joo, emätinpuikot varmaan ovat tehokkaampia. Otetaan testiin seuraavaksi :)

Päivämäärä:   21.4.25 16:15:29

Mun kuukautiset niukkeni huimasti, kun sain nostettua ferritiiniä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.4.25 17:07:21

En kyllä kaipaa yhtään menkkoja :| kolme vuotta sit viimeks kun aloin syömään minipilleietä, runsaiden menkkojen takia. Ne loppu sit kokonaan

Mutta joskus kun oli niin vaihdoin sidettä tunnin kahden välein ekoina päivinä ja yöside myös päivällä... Se tunne kun holahti aina niin että tuntu et kusin alleni. En kaipaa yhtään. Ja se kuukuppi, jotenkin en vaa uskaltanut siihen alkaa kun pelkäsin etten saa sitä ait pois :D

Päivämäärä:   21.4.25 18:47:37

"Mutta joskus kun oli niin vaihdoin sidettä tunnin kahden välein ekoina päivinä ja yöside myös päivällä... Se tunne kun holahti aina niin että tuntu et kusin alleni. En kaipaa yhtään."

Juuri kävin vessassa ja yritin samalla oikein "pumpata" alapäästä verta sinne pönttöön. Kyllähän sitä tulikin, mutta HETI, kun lähdin vessasta puhtaan siteen kanssa, lisää verta lörähti siteeseen. Hyi @!#$. Ei hetkeksikään kuivaa tunnetta.

Yleensä ei tule näin paljon vuotoa, mutta tietenkin nyt jostain syystä tulee, kun tampsaa ei voi laittaa.

Lähettäjä: Tuutti 
Päivämäärä:   21.4.25 19:13:23

Täältä ääni menkkapikkareille! Ainakin näin niukahkot vuodot omaavana oon kokenut ne kaikista vähiten epämukavana vaihtoehtona ja toimii oikein hyvin tarkoituksessaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.25 19:24:25

Mulla menee eka yö yleensä niin, että käytän 3 super tamponia + runsaalle vuodolle tarkoitetut menkkahousut. Sitten helpottaa, ja riittää 1-2 tamponia yössä, eikä tule läpi. En tiedä, miten pärjäisin ilman tamponeja. Housuista mun suosikki on modibodi yökäyttöön tarkoitetut bokserit, missä on fylliä joka puolella.

Päivämäärä:   21.4.25 19:42:24

"Mulla menee eka yö yleensä niin, että käytän 3 super tamponia + runsaalle vuodolle tarkoitetut menkkahousut. Sitten helpottaa, ja riittää 1-2 tamponia yössä, eikä tule läpi. En tiedä, miten pärjäisin ilman tamponeja. Housuista mun suosikki on modibodi yökäyttöön tarkoitetut bokserit, missä on fylliä joka puolella."

Tähän verrattuna minun menkkani eivät kyllä ole runsaita nähneetkään. Joudut siis keskellä yötäkin herätä vaihtamaan suojia? Kaikkea naiset saavatkin kestää :(

Päivämäärä:   21.4.25 19:49:04

Eikö teillä ole niistä lääkkeistä hyötyä?
Tai burana?

Päivämäärä:   21.4.25 19:52:58

” Joudut siis keskellä yötäkin herätä vaihtamaan suojia? Kaikkea naiset saavatkin kestää :(”

Herään viimeistään sitten, kun alkaa tamponista tulla läpi, mutta yleensä nousen muutenkin yöllä vessaan joten siinähän se samalla vaihtuu. Itse en ole tätä kokenut suuremmaksi ongelmaksi, olen tähän ihan tottunut. Lääkkeitä en ole koskaan kokeillut, tai oikeastaan edes kaivannut.

Päivämäärä:   21.4.25 20:34:39

Minipillerit. Ei tule menkkoja, ei ole menkkaongelmia.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   21.4.25 20:44:30

Mirenakierukka toimii itselläni. Toimii ehkäisynä eikä menkkoja ole ollut kahden viikon alkutiputtelun jälkeen ollenkaan. Kierukka täytyy vaihtaa uuteen 10v välein. Itselläni ollut jo vuosia eikä sen olemassaoloa edes muista enää parin viikon oudon tunteen jälkeen :)

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   21.4.25 20:47:40

Kaikille se hormonaalinen ehkäisy ei sovi tai sitä ei saa käyttää tai sitä ei halua käyttää.
Etenkin jos kuivat limakalvot vaivaa niin en kyllä lähtisi hormonaalisen ehkäisyn tielle.

Minulla myös kuparikierukan vuoksi runsastuneet kuukautiset ja nyt on soittoaika lääkärille, että mietitään tuota lääkettä.

Päivämäärä:   21.4.25 21:11:06

Jep. Ymmärrän, että hormonaalisesta ehkäisystä voi olla paljon hyötyjä ja että ne voivat helpottaa kuukautisia. Mutta itse en pelkkien menkkojen takia halua kehooni ylimääräisiä hormoneja. Kyllä ne nyt ihan kestettävissä ovat ja ihan normaalit, eivät mitenkään vaikeimmasta päästä.
Enkä varsinkaan, kun itsellä ei tarvetta ole ehkäisylle.

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   21.4.25 21:28:59

Hoida nyt hyvä nainen itsesi vuodottomaksi joko e-pillereikkä tai minipillereillä/Mirenalla! Minäkin vuosin 20-30v kuin pistetty sika ja olin aina aneeminen. Sitten kun aloitin minipillerit, en ole lopettanut niitä kuin lasten hankintaan ja heti takaisin. Elämä on todella paljon helpompaa ilman kivuliaita ja runsaita vuotoja! Urheilukin muuttui helpoksi kun hemoglobiini ei ole koko ajan kaksinumeroinen! Minulle kuukautisten poisjäänti oli valtava helpotus ja paransi elämänlaatua!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   21.4.25 21:38:54

Jii ihmetteli päinvastaista "ongelmaa", eli niukkoja menkkoja. Minulla on aina ollut hyvin niukat menkat (juurikin yksi side riittäisi, tai ehkä kaksi, paitsi hygieniasyistä), myös kuparikierukan kanssa. Minulla on perinnöllinen tukostaipumus, faktori V Leiden. Ei ole kuitenkaan ikinä ollut veritulppaa. En tiedä onko näillä asioilla tekemistä keskenään. Toisin päin tiedän, että runsaat kuukautiset voivat olla lievän hyytymishäiriön ainoa oire. Toimisikohan toisin päin myös?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   21.4.25 21:50:18

Löysin muutamankin viittauksen tutkimuksiin, joissa naiset, joilla on Faktori V Leiden menettävät vähemmän verta kuukautisten aikana, esim: Improved hemoglobin status and reduced menstrual blood loss among female carriers of factor V Leiden--an evolutionary advantage?
P G Lindqvist et al. Thromb Haemost. 2001 Oct.

Eli niukat menkat voivat todellakin olla tukostaipumuksen oire (mutta niihin on varmasti miljoona muutakin syytä). Ei kannata huolestua. Tukostaipumus ei ole sairaus, vaan hieman normaalia korkeampi todennäköisyys. Suurin osa ihmisistä, joilla on faktori V Leiden, ei ikinä saa veritulppaa.

Päivämäärä:   26.4.25 23:22:05

^Tuota en tiennytkään, mielenkiintoista! Luin että myös kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa niukat menkat..

Päivämäärä:   27.4.25 02:50:01

Olen sitten ilmeisesti ainoa joka tykkää siteistä ja saa jotain mielihyvää siitä kun tuntee että nyt sitä verta tulee? :D Tulee sellainen "puhdistunut" olo, että nyt lähtee kuonat. Ainoastaan yöllä on toki inhottavaa jännittää että eihän vuoda ohi, mutta muuten en koe mitään ongelmaa, kunhan vain vaihtaa sen siteen tarpeeksi usein. Voisi kyllä öiksi kokeilla noita menkkapikkareita, voihan niidenkin kanssa käyttää lisäksi sidettä.

Minulla oli aiemmin menkat tosi harvoin, siis saattoi olla tyyliin kerran tai pari vuodessa. Mutta silloinkin kun oli niin ei ollut mitenkään erityisen runsaat eikä ollut kipuja. Joskus mainitsin lääkärille/sairaanhoitajalle (en muista enää) siitä, niin hän vain sanoi että eikö ole kiva juttu. Melkein kolme vuotta sitten ne yhtäkkiä säännöllistyivät (olin 26) ja runsastuivat huomattavasti. Saattaa alkaa aivan yhtäkkiä ja tosiaan tuntuu kuin kusisi housuun. Lisäksi on melko isoja hyytymiä, yksikin oli sellaisen huulirasvapurkin kokoinen. Ekat 2-4h sitä verta siis tulee ihan todella paljon. Mutta vaikka meininki on kuin pahimmassa murhaelokuvassa niin kipuja ei edelleenkään ihme kyllä ole yhtään.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.4.25 11:35:35

"Jaa, no minulla on tapana vaihtaa side usein. Runsas vuoto."

Niin, kivahan se on vaihtaa vartin välein (harvoin mahdollista), aina kun verta holahtaa, jos ei halua olla alapää märkänä. Yök.
Tamponin keksijälle iso peukku.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   28.4.25 08:42:09

Traneksaamihappo (reseptin tarvii) hillitsee vuotoa. En ymmärrä miksi kärsitään valtavista vuodoista, tottuuko niihin jotenkin, että lopulta pitää tilannetta normaalina?

Päivämäärä:   28.4.25 09:11:43

” Traneksaamihappo (reseptin tarvii) hillitsee vuotoa. En ymmärrä miksi kärsitään valtavista vuodoista, tottuuko niihin jotenkin, että lopulta pitää tilannetta normaalina?”

Minä olen tuo tähän ketjuun aiemmin kirjoittanut, ja siis joo, olen tottunut ja pidän tilannetta normaalina. En ymmärrä, miksi minun pitäisi lääkitä sellaista, mistä en koe haittaa. Mutta tietenkään en siis voi muiden puolesta puhua, tämä vain oma kokemukseni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.