Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaunokirjoitus palauttaa kouluihin?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.4.25 21:14:37

Pitäisikö kaunokirjoitus palauttaa kouluihin? Kaunokirjoittaminen lisää hienomotoristen taitojen kehittymistä, kärsivällisyyttä ja rentouttaa. Lisäksi on tutkittu todellinen asia, että käsin kirjoittaminen parantaa asioiden painumista muistiin verrattuna koneella kirjoitettuun tekstiin.

Kuin juuri jutun, jossa opettaja oli oppilaiden toiveesta akkanut opettaa kaunokirjoitusta ja kyseinen vapaaehtoisesti valittava kurssi oli vieläpä valtavan suosittu.

On aika surullista, kun töissä näen asiakkaiden nimikirjoituksia henkkareissa- kirjoitettuna käytännössä liki tikkukirjaimin.

Re: Kaunokirjoitus palauttaa kouluihin?

Päivämäärä:   20.4.25 21:15:13

Aargh, korjasin otsikkoa jo unohdin muuttaa muotoa. Pitäisikö kaunokirjoitus palauttaa piti olla.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   20.4.25 21:19:02

Kyllä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 21:22:59

Kyllä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   20.4.25 21:27:15

Osassa kouluja opetetaan edelleen kaunoa.
Jopa saman kaupungin sisällä ja kaupungin kouluissa.

Päivämäärä:   20.4.25 21:29:49

Riku, ei kuitenkaan kuulu opetussuunnitelmaan.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   20.4.25 21:34:37

Pitäisi. Samoin muutenkin vähentää tekniikan käyttöä. Tykkään tekniikasta itse, mutta olisi tärkeää osata elää myös ilman jatkuvaa tekniikan käyttöä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.4.25 21:34:57

En ole edes tiennyt, ettei sitä enää koulussa opeteta.

Päivämäärä:   20.4.25 21:44:10

- mitä teet topicissa, kun aihe ei sinua kiinnosta? Mene mouhkaamaan "pakko"ruotsistasi muualle.

Päivämäärä:   20.4.25 21:46:47

-, pakko oli opiskella historiaa, äidinkieltä, matematiikkaa, biologiaa jne. Meuhkaa niistä nyt myös ihmeessä.

Päivämäärä:   20.4.25 21:47:08

Ylilautaviiva on juuri näitä, joka kirjoittaa tikkukirjaimin ja jalassa tarralenkkarit.

Lähettäjä: Nimmari kunniaan 
Päivämäärä:   20.4.25 21:49:01

Ehdottomasti! Olen täysin samaa mieltä kaunokirjoituksen tärkeydestä.
Tiedän että oppilailla on haluja kaunokirjoituksen opetteluun ja heistä se on tosi hienoa.
Onneksi on opettajia jotka ymmärtävät että nimikirjoitusta varten pitää osata muutakin kuin tekstata. He onneksi vapaaehtoisesti voivat uhrata vähän opetusaikaansa tähänkin asiaan.

Ja turha sanoa että nimikirjoituksensa nopeasta kauniista kirjoittamisesta ei ole mitään hyötyä.
Tiedän muutamankin ammatin joissa sitä
päivittäin joutuu kirjoittamaan jopa satoja kertoja.
Eipä tekstaamalla pitkälle pötkittäisi!

Päivämäärä:   20.4.25 21:52:24

"Lähettäjä: *Remontti Riku *
Päivämäärä: 20.4.25 21:47:08
Ylilautaviiva on juuri näitä, joka kirjoittaa tikkukirjaimin ja jalassa tarralenkkarit."

Riku, olet asian ytimessä. Ilmeisesti nämä pitkät pyhät on vaikuttaneet vahvasti, kun on täällä ollut jatkuvasti pahaa oloaan oksentamassa joka topassa.

Päivämäärä:   20.4.25 21:58:56

Siinäpä sinulle ihmettelemistä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.4.25 22:06:26

Ehdottomasti pitäisi palauttaa kaunokirjoitus opetussuunnitelmaan!
Lisäksi pitää pitää kiinni ruotsista ja myös muihin Suomen virallisiin vähemmistökieliin pitäisi vähintään tutustua.

Ei kannata olla allerginen monikulttuurille - ei se tarkoita automaattisesti islamisaatiota ;) Myös suomalaisilla on moninaisia kulttuurisia juuria ja tapoja, joihin on hyvä tutustua. Esimerkiksi pääsiäinen on hyvin moninainen juhla ihan suomalaisittain.

Sateenkaari-ideologia sitten onkin erittäin tärkeää, jos tarkoitat sillä sitä, että jokainen lapsi saa olla oma itsensä <3

Päivämäärä:   20.4.25 22:07:59

Ei

Päivämäärä:   20.4.25 22:49:06

Kyllä pitäisi palauttaa.

Päivämäärä:   20.4.25 22:55:17

Kyllä pitäisi.

Lähettäjä: hummaniheippaa 
Päivämäärä:   20.4.25 23:05:05

En tunne nykyisiä opintosuunnitelmia, joten en tiedä mikä poistettaisiin kaunokirjoituksen tähden.Mutta jos yhteiskunta ei pysty enää opettamaan, niin mikään ei estä vanhempia lasten kanssa yhteisiin kaunokirjoitusharjoituksiin.
Pakkoruotsi.Ihmeellinen käsitys.Itselle se on ollut mahdollisuus.Pakkohan ei ole muu kuin köyhän kuolema.

Päivämäärä:   20.4.25 23:13:57

Hummaniheippaa, kaunokirjoitus poistettiin digitalisaation tieltä ja jo nyt on nähty, ettei ollut hyvä idea tämäkään.

Päivämäärä:   20.4.25 23:16:03

Kaunokirjoittaminen vaatii keskittymistä ja rauhoittumista, joka tekisi vain ja ainoastaan hyvää ihmisille nykypäivänä. On ihan faktaa, että monista lapsista eikä edes aikuisista ole pitkäaikaiseen sitoutumiseen ja keskittymiseen. Siksikin tuo olisi hyvä palauttaa. Vastaavaa keskittymistä ja motorisia taitoja vaatii esim eri instrumenttien soittaminen yms.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   20.4.25 23:24:56

"Ja turha sanoa että nimikirjoituksensa nopeasta kauniista kirjoittamisesta ei ole mitään hyötyä."

No, mun nimmari ei ole kaunista nähnytkään, mutta nopea se on... :'D

Juuri eilen mietin kaunokirjoitusta. Hylkäsin puolet meille opetetuista mallikirjaimista jo kolmannella luokalla ja kirjoitin jotain uuden (eli sen ysärillä opetetun) ja vanhan kaunon sekoitusta. Mun varsinainen käsiala sitten taas on sekoitus tekstausta ja kaunoa - ja mahdotonta lukea, jos olen kirjoittanut kiireessä...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.4.25 23:30:29

Miten olisi pikakirjoitus?

Lähettäjä: Siis 
Päivämäärä:   20.4.25 23:51:20

Miten siellä sitten nykyisin kirjoitetaan? Tikkukirjaimilla?

Päivämäärä:   20.4.25 23:53:53

Et siis tosiaan näe eroa kaunokirjoituksella ja tekstauksella? Tikkukirjaimin allekirjoitettuja henkkareitakin olen toki nähnyt.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   21.4.25 00:36:06

” Miten siellä sitten nykyisin kirjoitetaan? Tikkukirjaimilla?”

Ei vaan opetetaan tekstausta.
Opetussuunnitelman perusteiden mukaan luokilla 1–2 ”opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja”. Lisäksi 6. luokan hyvän osaamisen kriteerien mukaan ”oppilas kirjoittaa sujuvasti ja selkeästi käsin --.” Sidosteisen käsialan opettamista ei enää edellytetä.

Keskeiset käsin kirjoittamisen haasteet ovat liittyneet sidostamisen oppimiseen ja sen tarpeellisuuteen nykyisissä kirjoittamisen käytännöissä. Kirjainten liittyminen toisiinsa on kuitenkin luonnollista nopeasti kirjoitettaessa. Mallikirjainten rakenne, jossa kynä ei nouse paperista kirjaimen sisällä, tukee spontaania sidostamista kirjoitustaidon nopeutuessa.

Päivämäärä:   21.4.25 00:38:39

Meille opetettiin vain kaunokirjoitusta. Ei tekstausta ollenkaan. Ikää mulla 57 v.

Päivämäärä:   21.4.25 00:40:56

Siis, siskoni on 54 v ja hänelle opetettiin kullä molemmat? Samoin äidilleni ja hän on miltei 80...

Päivämäärä:   21.4.25 00:42:08

Ok. Meille ei vaan testausta opetettu. En ole koskaan käyttänyt sitä. Ehkä se sitten riippui koulusta tai opettajasta.

Päivämäärä:   21.4.25 00:43:13

Tekstausta, siis.

Päivämäärä:   21.4.25 00:47:36

Ehkä silloin ei ollut vielä opetussuunnitelmat niin kiinteitä. Jo ihan tässä kahdenkymmenen vuoden aikana on yhtenäistetty monia opintosuunnitelmia, vaikka aiemmin kouluissa saattoi olla eroja (ammattikoulusta tosin nyt puhun tässä).

Päivämäärä:   21.4.25 02:24:29

Tiedän aikuisia (siis yli 50v) jotka kirjoittaa tikkukirjaimin, vaikka he osaisivat kirjoittaa myös kainolla, ja heidän kaunons vasta kunnollista olikin.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   21.4.25 08:00:54

Pitäisi. Jos olisin ollut nyt opettajana, olisi lisännyt kuvaamataidon kurssiin. Olisin antanut lapsille sellaisia harjoitusvihkoja, joita olisivat saaneet tehdä itsenäisesti, kun olisivat oppineet perusmuodot.

Miten muulla maailmassa? Millaista kirjoitusta opetetaan Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa, Australiassa ja muulla, missä käytetään samanlaisia kirjaimia?

Kuka ja mistä syystä päätti kaunokirjoituksen poistaa? Ehkä hänellä oli ollut kovin vaativa ja ankara opettaja, joka oli vaatinut liikaa ja siksi hän sai ikuiset traumat kaunokirjoituksesta ja päätti poistaa sen, kun pääsee päättämään. Minä olisin opetusministerinä poistanut Gooperintestin.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   21.4.25 08:05:37

d, IB-lukiossa käytetään kaunokirjoitusta ja sinne menevän on se opeteltava. Eli on käytössä maailmalla.

Päivämäärä:   21.4.25 08:07:47

Kaunokirjoitusta turhempaa opetettavaa asiaa on aika vaikea keksiä.

Päivämäärä:   21.4.25 08:09:29

D, kaunokirjoitua poistettiin, sillä oppilaiden motoriset taidot huononivat ja haluttiin saada aikaan edes yksi luettava käsiala. Ja tämähän oli virhe - mitä vähemmän motorista harjoittelua, sitä huonommaksi muuttuu kaikki käsiala.

"– Kun näitä kirjainmalleja on muutettu, joka kerta yhtenä syynä on ollut se, että oppilaiden käsiala on ollut hankalasti luettavaa tai opetettu käsialakirjoitus ei jostain syystä ole oppilailta onnistunut, tai niin kuin nyt, oppilaat käyttävät pääosin tekstausta, kertoo opetusneuvos Minna Harmanen Opetushallituksesta."

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   21.4.25 09:01:42

Ehdottomasti pitäisi. Ja nimenomaan se alkuperäinen kauno, ei se, mitä '87-> koulunsa aloittaneet opettelivat. Hyi, se oli ruman näköistä.

Monelta nuorelta kuullut aikojen saatossa, miten olisi kiva osata kirjoittaa ja (huom!) lukea kaunoa.

Oltiin tässä just yksivuotissynttäreillä. 9-vuotias tyttövieras aukoi paketteja apuna ja yritti lukea korteista, keneltä mikäkin oli, mutta siitä lukemisesta ei tullut yhtään mitään. Kaikki kortit oli kirjoitettu kaunolla, vähintään antajat kaunolla. Onhan tää nyt ihan hiton surullista.

Lähettäjä: Tikku 
Päivämäärä:   21.4.25 09:23:43

Lapsi ykkösellä ja heidän tekstaus on ihan erinäköistä kuin mitä omassa lapsuudessa oli. Olen ysärillä syntynyt. Silloin oli kauno ja tikkukirjaimet. Nykyisessä tekstauksessa esim. Pieneen L ja T kirjaimeen tulee pieni koukku eli ei ole suora tikkukirjain.

Ideana tuossa nykyisessä kirjoitustavassa on, että kun lapset oppivat ensiksi kirjoittamaan nykyiset kirjainmallit oikein ja siitä lähtevät nopeammin ja vapaammin kirjoittamaan niin kirjainten väliin syntyy luontevasti ja luonnollisesti kirjaimia yhdistävät viivat eli kirjaimia ei väkisin yhdistetä toisiinsa niin kuin kaunossa. Ja ainakin meillä opettajat ovat hyvin tarkkoja, että kirjaimet kirjoitetaan nyt alussa oikein eli punakynä viuhuu, jos T kirjaimessa ei ole koukkua tai P kirjaimen pallo ole ole tarpeeksi pyöreä jne.

Toisaalta ihan fiksua, sillä eipä se omakaan pikakirjoitus ole kaunoa eikä tekstausta vaan niiden yhdistelmää.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   21.4.25 09:39:55

"kaunokirjoitua poistettiin, sillä oppilaiden motoriset taidot huononivat ja haluttiin saada aikaan edes yksi luettava käsiala."

"Kaunokirjoittamisen alasajo alkoi peruskoulun alkuaikoina.
Silloin huomattiin, että peruskoulun myötä ei pystytä enää koukeroista oikealle kallistuvaa kirjoitusta opettamaan, koska työpäiviä oli enää viisi.

Lapset eivät enää kerenneet oppia kaunokirjoitusta kunnollisesti joten päätettiin, että nyt täytyy vanhalle kirjoitustyylille tehdä muutos ja sitä helpotettiin.

Ensimmäinen helpotus tehtiin 80-luvun lopulla ja seuraava vuonna 2004 kunnes 2016 kaunokirjoituksesta lopulta luovuttiin käytännössä kokonaan tekstauksen ja tietokoneen hyväksi."
(Lapin yliopiston harjoittelukoulun luokanopettaja lehtori Eija Hast/Yle)

Kaunokirjoituksesta luovuttiin koska lapset eivät opetukseen käytettävän tuntimäärän vähyyden johdosta pystyneet oppimaan sitä kunnolla. Parempi oppia kirjoittamaan tekstaamalla niin, että kirjoituksesta saa selvää kun kirjoittaa kaunokirjoitusta, josta kukaan ei saa mitään selvää.

Tekstaaminenkin on käsin kirjoittamista ja hyvä tekstaaminen ei ole "harakan varpaita" ja hyvän tekstaamisen hyödyt ovat aivan samat kun kaunokirjoituksessa. Siinä hienomotoriikka kehittyy samalla tavalla ja käsinkirjoitetut asiat muistetaan paremmin verrattuna koneella kirjoitettuihin.

Itse en vertaisi kaunokirjoitus vs. tekstaaminen vaan käsin kirjoittaminen vs. koneella kirjoittaminen. Tekstaamista voi kehittää vaikka kirjoitustaiteeksi saakka aivan samalla tavalla kun kaunokirjoitusta. Kyse on vain kirjaisintyypeistä.

Lähettäjä: Hedig 
Päivämäärä:   21.4.25 09:47:29

Minun mielestäni se riittää, että osaa tekstauskirjaimilla kirjoittaa tarpeeksi siististi tänä päivänä, kun koulussa, vapaa-ajalla ja työelämässä kuitenkin kirjoitetaan 99% koneella. Kaunoa voisi opettaa halukkaille vaikka valinnaisten kursseilla, jos halukkaita olisi tarpeeksi.
Olen itse syntynyt -80, ja minä olin ensimmäisiä, joille opetettiin koulussa ns. uudet kaunokirjaimet, eikä sitä vanhaa koukeroisempaa. Toki opetettiin myös tekstaus. Nuorempana joskus kirjoitin kaunolla, mutta nykyään en kyllä varmaan enää edes osaisi, poislukien nimikirjoitus on jonkinlaista kaunoa.

Lähettäjä: €&$ 
Päivämäärä:   21.4.25 09:52:28

Pitäisi, ihan jo sen takia, että lapset ja nuoret eivät ymmärrä aikuisten käsin kirjoittamaa tekstiä. Olen työskennellyt noin 10 vuotta nuorten kanssa erilaisissa tehtävissä. He itse kokevat ongelmaksi, ettei kaunoa enää opeteta. Olen lukenut heille opettajien kirjoittamia muistilappuja ja opettanut kirjoittamaan oman nimen kaunolla.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   21.4.25 10:01:45

Voisi olla valinnaisaine. Sen verran pitäisi kaunoa äidinkielessä opettaa, että osaisi lukea 'vanhoja käsialoja', ei mitään keskiaikaisia, mutta vaikkapa 70-luvun kirjoitusta. Muutoin pitäisi keskittyä tärkeämpiin taitoihin.

Päivämäärä:   21.4.25 10:54:08

Jos kaunokirjoitusta aletaan opettamaan, mitä aletaan opettaa?

Arkkitehti Toivo Salervon suunnittelemat ensimmäiset viralliset tyyppikirjaimet otettiin käyttöön 1930-luvulla. Kirjaimissa oli hyvin paljon koukeroita ja silmukoita.

Kaunokirjaimia uudistettiin 1950-luvulla. Koristeellisuutta vähennettiin ja kirjaimia yksinkertaistettiin.

Vuonna 1988 kaunokirjoitus yksinkertaistui reilusti. Kalligrafi Toivo Heiskasen suunnittelemissa kirjaimissa oli vähemmän kaaria ja silmukoita kuin Toivo Salervon kaunokirjaimissa. Etenkin monet isot kirjaimet alkoivat jo muistuttaa hyvin paljon tekstausta. Silmukka riisuttiin esimerkiksi yleisistä H-, J- ja K-kirjaimista.

Vuonna 2004 kaunokirjoitus uudistui jälleen. Tällöin otettiin käyttöön Toivo Heiskasen ja kalligrafi Liisa Uusitalon muotoilemat tyyppikirjaimet. Kirjainten muotokieli yksinkertaistui entisestään ja silmukat ja koukerot vähenivät. Suuren muutoksen kokivat erityisesti pienet r- ja s-kirjaimet, jotka erotti tekstauskirjaimista vain pieni kallistus.

Vuodesta 2016 lähtien kouluissa on opetettu vain tekstauskirjaimet. Graafikko Jarno Lukkarilan suunnittelemat kirjaimet ovat hyvin selkeitä ja helposti opeteltavissa.

Vaikka kaunokirjoitus tai sidosteinen käsiala ei enää ole koulussa harjoiteltava taito, kirjainten yhdistämistä toisiinsa ei ole kielletty. Kun kirjoitustaidon karttumisen myötä kirjoitus nopeutuu, kirjaimet alkavat usein luonnostaan yhdistyä toisiinsa. Lopputulos voi ehkä muistuttaa tekstauksen ja kaunon yhdistelmää.

Päivämäärä:   21.4.25 11:01:36

"Meille opetettiin vain kaunokirjoitusta. Ei tekstausta ollenkaan. Ikää mulla 57 v."

Samma här.

Päivämäärä:   21.4.25 11:17:02

Minä olen syntynyt 1960-luvun puolessa välissä. Peruskoulussa opetettiin vain kaunokirjoitusta, mutta ammattikoulussa 1980-luvun puolivälissä opetettiin tekstausta, koska siihen aikaan tekniset kuvat piirrettiin käsin ja niihin tulevat kirjoitukset tekstaamalla.

Päivämäärä:   21.4.25 14:27:53

Faktahomma, osaatko kirjoittaa itse mitään mielipiteitäsi, kun jokainen kommenttisi on suora kopio googlesta tai tekoälyn kopio googlen teksteistä? Kysyn ihan mielenkiinnosta?

Päivämäärä:   21.4.25 14:32:24

- , kiinnostaisi kyllä minuakin, että mikai toistaa papukaijana muiden kirjoittamaa tekstiä. Googlasin meinaan eilen tätä kaunokirjoitusasiaa ja faktahomman jokaisen kommentin luin jo eilen, googlesta.

Päivämäärä:   21.4.25 14:33:41

Ja yleisesti ottaen olisi aina kohteliasta kertoa, että lainaa muiden tekstiä ja kertoa lähde, mitä Faktahomma ei koskaan tee. Keskustelu tuollaisen henkilön kanssa on varsin hedelmätöntä.

Päivämäärä:   21.4.25 14:55:25

- , katsopa huviksesi. Vaikkapa tuo alempi teksti on täysin suora lainaus täältä:
https://tinyurl.com/yb6pha3c
Todella noloa kopioida sanasta sanaan muiden kirjoittamaa (oletettavasti tekoäly on tätä tekstiä tarjonnut) ja ei edes kertoa lähdettä,vaan antaa muiden kuvitella, että olisi omaa tekstiä.

Kyseinen linkki vie Anna-lehden juttuun kaunokirjoittamisesta, jouduin lyhentämään sen.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   21.4.25 15:05:02

"kaunokirjoitua poistettiin, sillä oppilaiden motoriset taidot huononivat ja haluttiin saada aikaan edes yksi luettava käsiala."

Silläkö motoriset taidot paranevat, että lopetetaan sellainen, jossa olisi mahdollisuus edes vähän oppia jotain motorista taitoa?

Ei kukaan kuvittele kaunokirjoituksen mitään peruskoulun ongelmaa korjaavan, mutta olisi se erittäin hyödyllistä monista muista tässä ketjussa jo mainituista syistä.

Päivämäärä:   21.4.25 15:05:24

Kun jostakin puhutaan, kannattaa ensin laittaa faktoja jotta on perusteita puheille.

"jokainen kommenttisi on suora kopio googlesta tai tekoälyn kopio googlen teksteistä?"

Höpö, höpö. esim. tätä et löydä googlettamalla.
"Minä olen syntynyt 1960-luvun puolessa välissä. Peruskoulussa opetettiin vain kaunokirjoitusta, mutta ammattikoulussa 1980-luvun puolivälissä opetettiin tekstausta, koska siihen aikaan tekniset kuvat piirrettiin käsin ja niihin tulevat kirjoitukset tekstaamalla."

Tähän Ällö ei vastannut: Jos kaunokirjoitusta aletaan opettamaan, mitä aletaan opettaa?
1930-luvulla, 1950-luvulla, 1998, 2004 vai 2018 käyttöön otettua kaunokirjoitusta? Kaunokirjoitus on muuttunut aika paljon 100 vuoden aikana.

Jos kaunokirjoitusta aletaan opettamaan siirrytäänkö kouluissa takaisin 6 päiväiseen työviikkoon, pidennetäänkö koulupäiviä vai vähennetäänkö joidenkin muiden aineiden opetusta ja jos vähennetään, minkä aineiden. Kaunokirjoitusta muutettiin helpommaksi ja sen opettamisesta luovuttiin koska oppilaat enää kerenneet oppia kaunokirjoitusta kunnollisesti. Tähänkin Ällö voisi vastata.

Päivämäärä:   21.4.25 15:22:42

Faktahomma, vastaa nyt itse siihen, miksi koåioit sanasta sanaan Anna-lehden artikkelia kertomatta, että teksti oli täysin suora kopio muualta? Rikot tuossa jo tekijänoikeuksia.

Päivämäärä:   21.4.25 15:46:45

Tämän ketjun aihe on kaunokirjoituksen palauttaminen kouluihin, ei nimimerkki Faktahomma, joten Ällö vastaa aiheeseen liittyvään kysymykseen äläkä yritä vaihtaa aihetta.

Mitä tulee motorisiin taitoihin kaunokirjoituksesta luopuminen on vain yksi syy niiden huonontumiseen. Kaikki käsillä tekeminen on vähentynyt. Koulussa on opetettu taitoja joita ihminen tulee tarvitsemaan ja ennen tarvittiin mm. käsityö ja puutyötaitoja. Vapaa-aikanakin nikkaroitiin asioita ja rakennettiin esim. pienoismalleja.

Tämä motoristen ja käden taitojen huonontuminen ei ole uusi asia. Jos vertaan vaikka itseäni (1960-luvullu syntynyt) ja omaa edesmennyttä isoisääni, hänen kädentaitonsa oli aivan eri luokkaa kun minulla. Siihen aikaan kun hän eli kaikki mahdollinen tehtiin itse talon rakentamisesta lähtien ja kaikki mahdollinen korjattiin myös itse. Vapaa-aikanakin nikkaroitiin jotakin. Minun nuoruudessani esim. autoja pystyi korjaamaan itse, nykyisin autot ovat sellaisia että itse korjaaminen ei ole mahdollista koska tietotekniikka autoissa estää sen.

Päivämäärä:   21.4.25 15:50:02

Edelleen, minä kysyin sinulta ensin. Miksi kopioit toisen kirjoittamaa tekstiä kertomatta lainanneesi sen muualta? Eikä tämä ole ensimmäinen kerta.

Päivämäärä:   21.4.25 16:06:19

Ällö ja minä kysyn asiasta joka liittyy ketjun aiheeseen.

Jos kaunokirjoitusta aletaan opettamaan, mitä aletaan opettaa?
1930-luvulla, 1950-luvulla, 1998, 2004 vai 2018 käyttöön otettua kaunokirjoitusta? Kaunokirjoitus on muuttunut aika paljon 100 vuoden aikana.

Jos kaunokirjoitusta aletaan opettamaan siirrytäänkö kouluissa takaisin 6 päiväiseen työviikkoon, pidennetäänkö koulupäiviä vai vähennetäänkö joidenkin muiden aineiden opetusta ja jos vähennetään, minkä aineiden. Kaunokirjoitusta muutettiin helpommaksi ja sen opettamisesta luovuttiin koska oppilaat enää kerenneet oppia kaunokirjoitusta kunnollisesti.

Se helppo sanoa että lisätään kaunokirjoituksen opetusta, matematiikan opetusta, liikuntaa, taideaineita jne. jos ei tarvitse kertoa mistä vähennetään tai halutaanko pidentää koulupäivää.

Päivämäärä:   21.4.25 16:13:22

Ei ne koulupäivät ennenkään pidempiä olleet ja silti ehdittiin opettaa. Ja aivan sama, mitä mallia opetetaan, kunhan sidosteista kaunokirjoitusta motoristen taitojen tueksi.

Kerrotko nyt, miksi kopioit tekstisi suoraan internetistä sen sijaan, että kirjoittaisit sen itse ja vielä annat ymmärtää, että teksti olisi omaasi, eikä Annan-lehden toimittajan kirjoittamaa?

Päivämäärä:   21.4.25 16:17:29

Ja vastaa siihenkin, että pitääkö kriteerejä helpottaa jatkuvasti, jos oppilaat eivät osaa tai opi? Silläkö luodaan osaamista ja pärjätään Pisa-testeissä, löyhentämällä kriteerejä? Voit ottaa vaikka Viron esimerkiksi - siellä kouluissa on vallalla kuri ja opettajaa kunnioitetaan. Hyvin pärjäävät kansainvälisesti mitattuna. Suomessa ollaan niin kädettömiä, ettei edes kännyköitä osara kieltää tunneilla.

Päivämäärä:   21.4.25 16:22:52

Perusopetuslaki
4 luku,Opetus
11 § Opetuksen sisältö

Perusopetuksen oppimäärä sisältää, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään, kaikille yhteisinä aineina äidinkieltä ja kirjallisuutta, toista kotimaista kieltä, vieraita kieliä, ympäristöoppia, terveystietoa, uskontoa tai elämänkatsomustietoa, historiaa, yhteiskuntaoppia, matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa, liikuntaa, musiikkia, kuvataidetta, käsityötä ja kotitaloutta... (Finlex)

Siinä listaa jotta voi miettiä mistä vähennetään jos kaunokirjoituksen opetusta lisätään.

Päivämäärä:   21.4.25 16:25:05

Faktahomma, vastaatko ystävällisesti esittämääni kysymykseen, eli miksi kopioit muiden tekstiä ja väität sitä omaksesi?

Päivämäärä:   21.4.25 16:29:20

- , olen kyllä oikeasti hämmentynyt, mitä ihminen saa siitä, että kopioi jatkuvasti suoraan muiden tekstiä ja väittää omakseen. Vaikka olisin sinusta mitä mieltä vain, niin ainakin kirjoitat tekstisi itse, etkä kopioi muilta. En taida jatkossa jaksaa enää Faktahomman kopiopaskaan vastailla.

Päivämäärä:   21.4.25 16:33:23

"Ei ne koulupäivät ennenkään pidempiä olleet ja silti ehdittiin opettaa."

Kaunokirjoituksen opetuksesta luovuttiin koska opetukseen käytettävän tuntimäärästä johtuen lapset eivät pystyneet oppimaan sitä kunnolla. (Lähde: Lapin yliopiston harjoittelukoulun luokanopettaja lehtori Eija Hast/Yle)

Ennen ei opetettu samoja asioita kun nykyisin esim. mitään digitaitoja ei tarvinnut opettaa koska ei ollut tietokoneita.

"Minä olen syntynyt 1960-luvun puolessa välissä. Peruskoulussa opetettiin vain kaunokirjoitusta, mutta ammattikoulussa 1980-luvun puolivälissä opetettiin tekstausta, koska siihen aikaan tekniset kuvat piirrettiin käsin ja niihin tulevat kirjoitukset tekstaamalla."

Nykyisin tekstausta ei tarvitse opettaa koska tekniset kuvat tehdään tietokoneella ja tekstauksen sijaan pitää opettaa tietokoneen käyttöä.

Päivämäärä:   21.4.25 16:37:10

Nuo samat asiat löytyvät monesta eri paikasta mm. Wikipedia:

1930-luvulla Suomessa otettiin käyttöön arkkitehti Toivo Salervon suunnittelema koukeroinen mallikirjoitus, jossa tavoitteena oli kirjoittaa jokainen sana nostamatta kynää paperista kertaakaan. Kirjaimisto perustui 1700-luvun englantilaiselle kuparikaiverruskirjaimistolle (copperplate), joka heijasti aikansa myöhäisbarokin ja rokokoon koukeroista tyyliä.

Graafikko ja kalligrafi Toivo Heiskasen suunnittelema uusi kaunokirjoitusmallisto otettiin Suomessa käyttöön valtakunnallisesti 1980-luvun loppupuolella. Uusi mallisto perustui renessanssin kursiivikirjaimistoon. Siinä ei ole yhtä paljon sidontaa ja silmukoita kuin edeltäjässään, ja se on helpommin kirjoitettavaa. Se soveltuu myös sekä vasenkätisille että tasaterällä kirjoittajille Salervon mallia paremmin. Seuraava tyyppikirjainuudistus tuli 2004. Opetushallitus hyväksyi joulukuussa 2014 uudet opetussuunnitelman perusteet, joiden mukainen perusopetus alkoi elokuussa 2016. Uusissa opetussuunnitelman perusteissa vaaditaan opetettavan vain tekstauskirjaimilla kirjoittamista sekä näppäintaitoja

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.4.25 16:42:13

Kyllä ehdottomasti.

Päivämäärä:   21.4.25 16:42:53

Tuolta löytyy myös samat asiat
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001179487.html

Päivämäärä:   21.4.25 16:48:25

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 21.4.25 16:44:47

Ei sillä ole mitään väliä mitä löytyy ja mistä – kirjoita itse omia mielipiteitäsi äläkä varasta muiden."

Harvinaisen samaa mieltä. High five, Ylisviiva!

Päivämäärä:   21.4.25 16:54:23

- , yhteinen vihollinen yhdistää. Hauskaa alkavaa viikkoa sinulle!

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   21.4.25 17:00:30

Kyllä. Käden motoriikka ja hieno motoriikka on todella huonoa nykyään.

Päivämäärä:   21.4.25 17:11:55

Veikkaan, että suurin osa kaunokirjoituksen perään haikailijoista ei käytä sitä itsekään. Mutta totta kai nuoret, jotka eivät sitä käytä, ovat tälläkin kertaa pilalla.

Päivämäärä:   21.4.25 17:13:26

- minä harrastan modernia kalligrafiaa, eli kyllä, käytän saamiani oppeja myös siinä. Lisäksi sidosteinen kirjoittaminen on nopeampaa kuin tekstaus,jossa kynä nousee useammin paperista. Ja tiettyjä taitoja on ihan hyvä oppia vain siksi, että hienomotoriset taidot kehittyvät.

Päivämäärä:   21.4.25 17:14:45

"kirjoita itse omia mielipiteitäsi äläkä varasta muiden."

Tuo mitä kirjoitin kaunokirjoituksen muuttumisesta Suomessa ei ole mielipide vaan fakta ja ylempänä on useita lähteitä mistä asia löytyy.

Nyt tulee mielipide. Jos joku asia lopetetaan siihen on ollut syy. Kaunokirjoituksen opetuksen lopettamisen syy oli se, että sillä tuntimäärällä mitä opetukseen käytettiin lapset eivät oppineet sitä kunnolla. (Tässä asiassa olen samaa mieltä kun Lapin yliopiston harjoittelukoulun luokanopettaja lehtori Eija Hast Yle:n aiheesta kirjoittamassa jutussa.)

Jos opetusta olisi jatkettu ja lasten olisi myös haluttu oppivan kunnolla opetukseen käytettävää tuntimäärää olisi pitänyt nostaa. Se olisi tarkoittanut joko koulupäivän pituuden lisäämistä tai jonkun muun aineen tuntimäärän vähentämistä. Ihmisen pitää olla harvinaisen yksinkertainen jos ei ymmärrä tätä.

Ennen oli vähemmän asioita mitä piti opettaa ja siksi voitiin käyttää enemmän aikaa kaunokirjoituksen opettamiseen.

Tässä on tehty priorisointia. On katsottu mitä pitää opettaa ja kuinka paljon siihen voidaan käyttää aikaa opetussuunnitelmassa. Laki määrittelee opetussuunnitelman tavoitteet. "Opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja." Jotkut muut asiat on priorisoitu lapsen tulevassa elämässä tärkeämmiksi kun kaunokirjoitus. Jos tästä on eri mieltä, silloin pitäisi pystyä kertomaan minkä aineiden opettamisesta voidaan vähentää tunteja. Muuten kaunokirjoituksen opetuksesta puhuminen on vain turhanpäiväistä öyhötystä ilman vastausta siihen, miten se käytännössä tehdään.

Päivämäärä:   21.4.25 17:19:04

"- minä harrastan modernia kalligrafiaa, eli kyllä, käytän saamiani oppeja myös siinä. Lisäksi sidosteinen kirjoittaminen on nopeampaa kuin tekstaus,jossa kynä nousee useammin paperista. Ja tiettyjä taitoja on ihan hyvä oppia vain siksi, että hienomotoriset taidot kehittyvät."
Niin? Kuten sanoin, kaunon perään haikalijat eivät käytä sitä itsekään.

Lähettäjä: sdfg 
Päivämäärä:   21.4.25 17:19:14

viiva, kyllä minä käytän kaunokirjoitusta. Tai no, kirjoitan käsin jokseenkin kaunokirjoitusta muistuttavaa. Se on paljon nopeampaa kuin tekstaus tai näpyttely.

Ihan turhaa inttää tuntimäärän nostamisesta, kun kyse on käden ja silmän yhteistyöstä, koordinaatiosta ja kirjainten tunnistamisesta. Kunhan edes alkeet oppisi, niin lapsilla olisi sitten mahdollisuus jatkaa kirjoittamista oman tarpeen mukaan.

Päivämäärä:   21.4.25 17:20:13

- , minähän juuri kerroin käyttäväni sitä. Mikä oli vaikeaa ymmärtää?

Päivämäärä:   21.4.25 17:59:27

"Yksi syy nykyiseen muutokseen on myös se, että Suomessa on aiemmin poikkeuksellisesti opeteltu kahdet eri kirjaimet.

Ensimmäisellä luokalla on opeteltu tekstauskirjaimet ja toisella luokalla sidosteisen käsialan, tuttavallisemmin kaunokirjoituksen, kirjaimet.

– Se ei välttämättä ole hyvä, vaan olisi parempi kehittää omaa käsialaa yhden kirjaimiston pohjalta. Sen takia monessa maassa opetetaankin vain yhden käsialan kirjaimet.

– Mitään sellaista tutkimusta, joka osoittaisi, että tiettyjen kirjainmallien piirtäminen olisi se tärkeä asia, ei ole löydetty perusteeksi sille, että säilytettäisiin molemmat kirjainmallit." (opetusneuvos Minna Harmanen Opetushallitus/IS 2016)

"hienomotoriset taidot kehittyvät" (Ällö, täällä ja tänään)

Mitään faktaa siitä, että määrätty kirjasintyyppi (sidosteinen käsiala) kehittäisi hienomotorisia taitoja paremmin kun yhtä huolellisesti tehty tekstaaminen tai vaikka pienoismallien rakentaminen. Jos jollakin on esittää faktoja väitteen tueksi, nyt on hyvä aika siihen.

Tekstaamisesta on todistetusti hyötyä.

"Nykyiset mallikirjaimet ovat myös helpompia vasenkätisille ja lapsille, joilla on puutteita motorisissa taidoissa."

"Uutta käsialaa voi kirjoittaa vähän erilaisilla kallistuksilla, eli vasenkätinenkin voi kirjoittaa sitä yhtä hyvin kuin oikeakätinen. Kirjainten sidostaminen on aiemmin ollut erittäin vaikeaa vasenkätiselle. Lisäksi aiemmin lapset, joilla on heikot motoriset taidot, ovat saaneet vapautuksen kaunokirjoituksen opettelusta. Tämä uudistus asettaa kaikki tasa-arvoisempaan asemaan, Harmanen toteaa."
(opetusneuvos Minna Harmanen Opetushallitus/IS 2016)

Päivämäärä:   21.4.25 18:23:20

"Ihan turhaa inttää tuntimäärän nostamisesta, kun kyse on käden ja silmän yhteistyöstä, koordinaatiosta ja kirjainten tunnistamisesta."

Ei ole koska opetukseen käytettävän tuntimäärästä johtuen lapset eivät pystyneet oppimaan sitä kunnolla. (Lähde: Lapin yliopiston harjoittelukoulun luokanopettaja lehtori Eija Hast/Yle)

Käden ja silmän yhteistyötä voi kehittää monella tavalla esim. välitunnilla ei tuijoteta puhelinta vaan rakennellaan Legoilla jotain. (Lelu- ja leikintutkija Katriina Heljakka/ Yle)

Tekstaaminen kehittää käden ja silmän yhteistyötä yhtä hyvin kun kaunokirjoitus.

– Mitään sellaista tutkimusta, joka osoittaisi, että tiettyjen kirjainmallien piirtäminen olisi se tärkeä asia, ei ole löydetty perusteeksi sille, että säilytettäisiin molemmat kirjainmallit." (opetusneuvos Minna Harmanen Opetushallitus/IS 2016)

Päivämäärä:   21.4.25 18:27:36

Siis näin, että lainaus menee oikein.

Käden ja silmän yhteistyötä voi kehittää monella tavalla esim. välitunnilla ei tuijoteta puhelinta vaan rakennellaan Legoilla jotain.

"Lapsilla legot kehittävät Katriina Heljakan mukaan hienomotoriikkaa" (Lelu- ja leikintutkija Katriina Heljakka/ Yle)

Päivämäärä:   21.4.25 18:28:59

Sori Faktahomma,en vastaile röllille. Kopioi omiasi, ei kiinnosta.

Päivämäärä:   21.4.25 18:32:49

"Sori Faktahomma,en vastaile" (Ällö, täällä ja tänään)

Koska et pysty silloin kun puhutaan faktoista.

Päivämäärä:   21.4.25 18:37:29

"- , minähän juuri kerroin käyttäväni sitä. Mikä oli vaikeaa ymmärtää?"
Listasit tapauksia, joissa et käytä kaunokirjoitusta.

Päivämäärä:   21.4.25 18:47:38

"- , minähän juuri kerroin käyttäväni sitä. Mikä oli vaikeaa ymmärtää?"
Listasit tapauksia, joissa et käytä kaunokirjoitusta."

Niin missä kohtaa listasin? Päivittäin käytän kaunokirjoitusta - mikä oli nyt se kohta, jota et ymmärtänyt? Moderni kalligrafia on kaunokirjoitusta.

Ja Faktahomma, on aika hedelmätöntä keskustella röllin kanssa, joka vaatii vastauksia, muttei itse vastaa esitettyihin kysymyksiin. Tosin näinhän olet aiemminkin tehnyt, joten lopetan keskustelut kanssasi tähän täällä ja muissa topiceissa, kun et keskusteluun kykene ja kopioit "omat" tekstisi toisaalta.

Päivämäärä:   21.4.25 19:02:41

Ällö, minä vastaan kysymyksiin jotka liittyvät ketjun aiheeseen. Itse asiasta et halua puhua silloin kun faktat ovat mielipidettäsi vastaan. Silloin yrität vaihtaa puheenaihetta.

Päivämäärä:   21.4.25 21:16:05

Oliko vielä jollain muulla aiheeseen kommentoitavaa kuin nimeltä mainitsemattomalla "kopioin vain muiden tekstejä ja väitän ne omikseni" henkilöllä?

Päivämäärä:   21.4.25 22:48:51

"Niin missä kohtaa listasin? Päivittäin käytän kaunokirjoitusta - mikä oli nyt se kohta, jota et ymmärtänyt? Moderni kalligrafia on kaunokirjoitusta."
Etkö sä itse tiedä mitä kirjoitat? Ja kerro vielä missä koulussa ja milloin on opetussuunnitelmassa ollut jotain halvatun kalligrafiaa? Ai niin, ei yhtään missään. Eli et itsekään näytä kaunokirjoitusta, mutta kovasti haikailet sen perään. Kuten olen moneen kertaan todennut.

Päivämäärä:   21.4.25 22:58:51

- , modernin kalligrafian pohjana toimii se kouluissa opittu kaunokirjoitus. Oletko ihan sekaisin?

Päivämäärä:   21.4.25 23:10:45

"Moderni kalligrafia on kaunokirjoitusta."

Kalligrafia on suomennettu kaunokirjoitustaiteeksi.

Tästä tullaan moderniin kalligrafiaan – suuntaukseen joka on alkanut jenkeissä n. 10-15 vuotta sitten. Modernissa kalligrafiassa pyritään rikkomaan ja haastamaan perinteisen kalligrafian säännönmukaisuutta. (kalligrafiastudio.com)

Mitä eroa on modernilla ja perinteisellä kalligrafialla?
Perinteisessä kalligrafiassa keskitytään sääntöihin ja siihen, että harjoitellaan ahkerasti jotta tekstaustyyli näyttää joltain tietyltä, mallin mukaiselta. Modernissa kalligrafiassa haastetaan näitä sääntöjä ja harjoitellaan, jotta löydetään oma, uniikki tyyli ja ilmaisu. (penstore.fi)

Moderni kalligrafia on kaunokirjoitustaidetta ei kaunokirjoitusta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.4.25 00:42:24

"Lähettäjä: Ällö Päivämäärä: 21.4.25 16:13:22

Ei ne koulupäivät ennenkään pidempiä olleet ja silti ehdittiin opettaa. Ja aivan sama, mitä mallia opetetaan, kunhan sidosteista kaunokirjoitusta motoristen taitojen tueksi."

Nyt on joku jumittanut pahasti tähän yhteen mantraan. Hienomotorisia taitoja kehittää myös vaikka meikkaaminen tai perhonsidonta - mikä ketäkin kiinnostaa. Ennevvanhaan ehdittiin opettaa vaikka vasurit oikeakätisiksi kun ei ollut opetettavana kaikkia näitä digitaitoja, jotka nyt vain ovat välttämättömiä tässä ajassa.
Jokainen kirjaimet tunteva nuori voi opetella sutaisemaan oman nimmarinsa ihan omin päin, ei siihen koulua tarvita. Nimikirjoituksenhan ei todellakaan tarvitse olla kaunis ja luettava. Vähänkin tärkeissä asiapapereissa käytetään nimenselvennystä ja niissä ammateissa joissa edellytetään lukuisia allekirjoituksia päivittäin, keskeisintä osaamista on harvoin kaunokirjoitus. Ettekö ole kuulleet "lääkärin käsialasta"?

Päivämäärä:   22.4.25 08:00:52

"Ei ne koulupäivät ennenkään pidempiä olleet ja silti ehdittiin opettaa. Ja aivan sama, mitä mallia opetetaan, kunhan sidosteista kaunokirjoitusta motoristen taitojen tueksi."

Tuo Ällön korttitalo romahtaa tosiasioiden edessä.

Opetukseen käytettävästä tuntimäärästä johtuen lapset eivät pystyneet oppimaan kaunokirjoitusta kunnolla. (Lähde: Lapin yliopiston harjoittelukoulun luokanopettaja lehtori Eija Hast/Yle)

Siksi jotain piti tehdä. Suomessa aiemmin poikkeuksellisesti opeteltiin kahdet eri kirjaimet. Ensimmäisellä luokalla on opeteltiin tekstauskirjaimet ja toisella luokalla sidosteisen käsialan kirjaimet. Koska opetukseen käytettävästä tuntimäärästä johtuen molempia lapset eivät pystyneet oppimaan piti valita toinen.

Tekstausta voi kirjoittaa vähän erilaisilla kallistuksilla, eli vasenkätinenkin voi kirjoittaa sitä yhtä hyvin kuin oikeakätinen. Kirjainten sidostaminen on aiemmin ollut erittäin vaikeaa vasenkätiselle. Aiemmin lapset, joilla oli heikot motoriset taidot, saivat vapautuksen kaunokirjoituksen opettelusta. Uudistus asettaa kaikki tasa-arvoisempaan asemaan. (Lähde: opetusneuvos Minna Harmanen Opetushallitus/IS).

Hienomotoristen taitojen kehittymisen kannalta ei ole merkitystä kumpi valittiin. Mitään sellaista tutkimusta, joka osoittaisi, että tiettyjen kirjainmallien piirtäminen olisi se tärkeä asia, ei ole löydetty perusteeksi sille, että säilytettäisiin molemmat kirjainmallit." (Lähde: opetusneuvos Minna Harmanen Opetushallitus/IS)

Jos kaunokirjoituksen opettaminen lisättäisiin opetussuunnitelmaan jostakin muusta opetusta pitäisi vähentää.

Perusopetuksen oppimäärä sisältää kaikille yhteisinä aineina äidinkieltä ja kirjallisuutta, toista kotimaista kieltä, vieraita kieliä, ympäristöoppia, terveystietoa, uskontoa tai elämänkatsomustietoa, historiaa, yhteiskuntaoppia, matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa, liikuntaa, musiikkia, kuvataidetta, käsityötä ja kotitaloutta... (Lähde: Finlex)

On helppo sanoa, että kaunokirjoitusta, lukemista, matematiikkaa, liikuntaa jne. pitäisi lisätä koulussa, mutta ne jotka päättävät joutuvat ajattelemaan kokonaisuutta. Jos jotakin lisätään jostakin joudutaan vähentämään tai koulupäivää pidentämään.

On paljon hyödyllisiä asioita mitkä lapsen olisi hyvä oppia. Kaikkea vastuuta kaikista asioista ei voi laittaa koululle. Opetussuunnitelmaa tehtäessä joudutaan priorisoimaan asioita. Täytyy valita ne tärkeimmät asiat ja silloin jotain hyödyllistä tippuu väistämättä pois.

Maailma on muuttunut. Ennen ei ollut esim. tietokoneita joten digi-taitoja ei tarvinnut opettaa. Ennen kaikki ruoka tehtiin itse joten kotitaloustaitojen opettaminen oli tärkeämpää kun nykyisin. Opetussuunnitelman pitää muuttua koska maailma muuttuu.

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   22.4.25 12:10:43

Tuplapiste: suomalaisissa peruskouluissa ei riitä aikaa perhonsidonnan ja meikkauksen opetteluun. Kaunokirjoitukseen käytettävät tunnit voisi pihistää vaikka ruotsintunneista. Eihän ruotsia puhuta edes ruotsalaisen kanssa kuin raveissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.