Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rinnoissa tuntuu paljon kyhmyjä

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   20.4.25 21:09:22

Kuten otsikossa lukee, on rinnat melko kuhmuiset. Mistä edes tietää mikä on huolestuttava möykky? Olen 38 vuotias ja rauhaskudos alkaa vähitellen muuttua rasvakudokseksi. Suvussa ei ole rintasyöpää.
Kävisitkö tutkituttamassa rinnat varmuuden vuoksi?

Re: Rinnoissa tuntuu paljon kyhmyjä

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   20.4.25 21:37:25

Onko olleet aina möykkyiset? Onko uusia möykkyjä?

Jos yhtään mietityttää, kävisin lääkärillä. Seulonnat alkaa Suomessa liian myöhään, vasta 50v.

Parempi tutkia "turhaan", kuin liian myöhään.

Nimim. tukan takaisinkasvua odottava

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.4.25 21:41:44

Googlella löytyy tietoa siitä, millaisista möykyistä pitäisi huolestua. On ihan normaalia että rintakudos on möykkyistä, se kuuluu asiaan. Googlaa vaikka miltä sekin oikeasti näyttää.

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   20.4.25 21:44:23

Olen miettinyt viime aikoina ihan samaa. Kävin itse noin 25-vuotiaana ultraäänessä, koska toinen rinta oli kipeytynyt saatuaan osuman pallosta. Selvisi että oli jonkinlainen rintarauhastulehdus. Olen viime vuosina alkanut enemmän tutkimaan omia rintoja ja tullut siihen tulokseen, että koko rinnat ovat täynnä tällaisia pieniä myhkyröitä. Samanlaisia myhkyröitä meille annettiin koulussa tunnusteltavaksi, että tältä saattaa tuntua rintasyöpä. Mitä enemmän ja tarkemmin tutkin sormenpäilllä, sitä enemmän alan pelkäämään. Toisaalta ehkä opetetaan että rinnat kannattaa tutkia kämmenellä pyöritellen, eikä liian tarkasti yhdellä sormella. Rintasyöpä on ilmeisesti uusi muutos, sellainen kiinteä "alustaan" tarttunut. Tuntuu että minulla on myös molempien nännien alapuolella juuri tällaiset kiinteät alustaan tarttuneet kovat paiseet. Tekisi mieli joskus marssia lääkäriin, mutta vaikuttaisin varmaan luulotautiselta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 21:46:43

Ei taida kenenkään (luomu)rinnat olla täysin sileitä. Nissä tosiaan on rintarauhasia ja rasvasoluja. Toki voit käydä lääkärillä tutkituttamassa, varsinkin jos et koskaan ole sitä tehnyt.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.4.25 22:10:34

No, voit ajatella, että nyt ne ovat normaalit ja jos nyt tulee uusia kyhmyjä tms, sitten menet lääkäriin.
Ihan normaalia varmaan, varsinkin jos olet hoikka. Itse olen hoikka ja tissit ihan minikokoa. Tuntuu kyllä rintarauhaset läpi erilaisina patteina ja lisäksi kylkiluutkin voi tuntua.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   20.4.25 22:14:32

Mastopatiassa rintojen sidekudos ei ole jakautunut tasaisesti, vaan kudosta on rinnoissa siellä täällä kiinteinä alueina. Rinnat ovat muhkuraiset ja paikoitellen tiiviin tuntuiset. Mastopatia ei ole varsinainen tauti, eikä se altista rintasyövälle. Rintojen arkuus on tavallinen oire raskauden alussa.

Eli ei ole vaarallista..rinnat reagoi hormoonimuutoksiin ja ovat herkästi arat/kioeät..mammografia voi olla tekemätön paikka..näin itsellä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.25 22:27:57

Mulla on nyt muutaman kerran ennen kuukautisia vihlonut toista rintaa/rinnan ja kainalon väliä kovastikin noin viikon verran. Ikää on karvan alle viisikymmentä ja googlettelun perusteella tulin siihen tulokseen, että olisi lähestyviin vaihdevuosiin liittyvää. Pitäisikö kuitenkin huolestua? Vai onko muilla ollut samaa?

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   21.4.25 07:34:50

Kiitos näistä, helpottaa hieman. Voi olla että itsekin olen tutkinut liikaa sormenpäillä, jolloin toki tuntuu kaikenlaista. Olen lievästi lihava ja rinnat ovat aina olleet isohkot, myös silloin kun olin hoikka.

Lähettäjä: Kantri 
Päivämäärä:   21.4.25 10:47:30

Minulla on mastopaattiset, melko isot rinnat vaikka olenkin hoikka. Tunnustellessa rinnat ovat pelkkää muhkuraa. Isompia yksittäisiä kystia on helppo löytää.

Rinnat on ultrattu ensimmäisen kerran parikymppisenä. Tiedetään, että kyse on mastopatiasta, mutta silti useampi lääkäri on sanonut, että jos kystat yhtään muuttuvat (niin kuin ne muuttuvat useasti vuoden aikana, kystat tyhjenevät ja täyttyvät, uusiakin muodostuu), täytyy niihin suhtautua aina mahdollisena uutena syöpäkasvaimena ja rinnat täytyy tutkia. Itse käyn kerran vuodessa ultrassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 11:03:06

Mene nyt hyvä ihminen tutkimuksiin!

Lähettäjä: nacho 
Päivämäärä:   21.4.25 11:17:39

Minulla on mastopaattiset rinnat ja ne on kerran ultrattu kun olin 30-vuotias ja toista rintaa vihloi kovasti pari kuukautta. Lääkäri oli sitä mieltä, että kipu on hormoniperäistä, minulla oli siihen aikaan muitakin muutoksia itsessäni, jotka yhdistin hormoneihin.

Itseänikin mietityttää, että tuntuuko näiden ryynirintojen läpi mikään mahdollinen syöpäkasvain, mutta turha sitä on murehtia :D Kerran kuussa tutkin rinnat ja pyydän myös aina miestä tunnustelemaan ajatuksella, että tuntuuko mitään poikkeavaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.4.25 11:31:53

Mikä lääkäri olisi oikea osoite, jos haluaisi käydä näytillä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.