Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kissan sairauksista tietävät?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   20.4.25 17:40:12

Tiedän, että facessa on kissan sairauksiin keskittyviä ryhmiä, pitäisi varmaan siis tehdä sinne taas profiili. Mutta kysellääs ensin täällä, onko kellään kokemusta vastaavasta...

Minulle tuli tammikuussa rescue-kissa esyltä. Kissalla on alusta saakka toiminut maha aika hitaalla, vaikka syö hyvin ja saa myös nestettä, koska lisään ruokiin vettä ja satunnaisesti olen nähnyt sen myös vesikipolla. Pääosin olen syöttänyt viljatonta kuiva- ja märkäruokaa (kuivaruokaa vain pieniä määriä, lähinnä aktivointikäytössä kerran päivässä) ja varovasti ollaan alettu maistella myös raakaruokaa, mutta kokeillut nyt lisätä ruokavalioon myös hieman kuituja, jos ne auttaisi suolen toimintaan. Kun maha on ollut oikein hitaalla, niin olen kokeillut lisätä ruokaan Pegorionia. Ei ole silti maha alkanut toimia juurikaan nopeammin, kissa käy yleensä ehkä noin joka kolmas päivä isolla hädällä, joskus ehkä joka toinen.

No, nyt kissalla tuntui menevän massu kunnolla juntturaan ja kun ei ollut useaan päivään maha toiminut ja kissa tuntui vaisulta ja oksensikin (tosin vain kertaalleen, keltaista vaahtoa), niin käytiin lääkärissä. Kissa ei siis ollut edes mitenkään kuivunut tms, mutta ummetusmassaa oli jonkin verran. Olin huomannut myös, että kissa oli alkanut viimeisen parin viikon aikana osoittaa merkkejä ajoittaisesta närästyksestä (nieleskely, lipominen, tavaroiden nuoleminen), joten kysyin tästäkin.

Kissasta otettiin röntgen, ultrattiin sisäelimiä ja otettiin verikoe. Eläinlääkäri oli jotenkin todella huoleton ja väitti, että kaikki on kunnossa. En saanut närästyksestäkään mitään kommenttia, vaikka kysyin mistä se voisi johtua. Pahoinvointia estävä pistos kissalle sentään annettiin ja pari päivää närästys olikin vähäisempää, mutta alkoi nyt taas. Koitin kysellä esimerkiksi, voiko kissan suolistossa olla jotain vialla, mikä selittäisi närästyksen ja ummetustaipumuksen. Lisäksi huomasin vasta kotona verikoetuloksista, että kissalla oli munuaisarvot viiterajojen yläpäässä. Vajaatoimintahan voisi aiheuttaa myös pahoinvointia, mutta toisaalta esimerkiksi aiemmalla kissallani on ollut munuaisten vajaatoiminta ja sillä oksentelu sun muu oirelu alkoi vasta kun esim. kreatiini oli yli 250, nyt tällä kissalla kuitenkin crea "vasta" 190. Vaikka kai kaikki on yksilöllistä...

Mahtaakohan olla kovin terve elämä kissalla edessä? Menetin edellisen kissani vasta viime kesänä, joten tuntuu musertavalta tämän uuden, vasta parivuotiaan tulokkaan kanssa alkaa stressata sairausksia heti alkuunsa, vaikka tottakai oli ottaessa tiedossa, että mikä tahansa kissa voi sairastua :(

Täytyy yrittää saada yhteys johonkin toiseen eläinlääkäriin edes mielipiteen kysymistä varten, mutta kissa on vielä sen verran arka, että isompaa tutkimista varten on vielä pakko rauhoittaa, eikä tietysti ihan hirmu tiheään tee hyvää antaa rauhoituspiikkejä. Toki varsinkin jos akuutti hätä tulee, niin on vaan pakko mennä lääkäriin.

Re: Kissan sairauksista tietävät?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.4.25 17:53:17

Miksei kissa saanut lääkärissä edes Toilaxia tai vastaavaa peräpuikkoa, jos kerran ummetusmassaa oli?

Mun edesmennyt kissani (herkkämahainen) pysyi melko hyvässä kunnossa kun söi RC gastro intestinalia + saman merkin raksuja (tosin niitä vain vähän).

Jatkossa: kokeile kissalle liikuntaa ennaltaehkäisevänä keinona ummetukseen.

Sinuna veisin kissan pian uudelleen lääkäriin, ELLEI sitten maha ala toimia asap. Vaikka ois pääsiäispyhät, niin silti, jos kissa ei ulosta niin se pitää katsoa uudestaan ja tehdä kaikki esim. suolitukoksen estämiseksi.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.4.25 17:54:52

Piti vielä sanoa, että merkkaa vessan seinään listaan päivät, kun kissa käy laatikolla kakalla. Pysyy paremmin kärryillä, että mikä on kissan normaali tiheys käydä laatikolla.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   20.4.25 18:32:07

Anna kissalle (jolla ummetusvaivaa ja oksentaa vaahtoa) risiiniöljyä 1ml/kissan painokiloa kohden (pitkäaikaisessa käytössä voi estää ravintoaineiden imeytymisen, tosin jos kissa ei saa ulostettua, kehittyy helposti krooninen vaiva ja kissa voi kuolla verenmyrkytystilaan, jos ei pääse ulosteestaan eroon). Myös lisäravinnetahnaa apteekista kannattaa ostaa kissalle ja opettaa kissa ottamaan tahnaa makupalana.
Pitkäaikaisemmassa käytössä esim. Duphalak samalla annostuksella voi olla tarpeen.

Lisää liikuntaa kissalle (valjaslenkkeilyä?) ja nestettä ruokavalioon.

Osalla kissoilla vanhemmiten maha menee kovalle.

Lähettäjä: Hoitaja 
Päivämäärä:   20.4.25 19:26:02

Tuo crea on vielä viiterajoissa ja vaikka olisi hiukan kohollakin niin yksittäisenä arvona se ei välttämättä kerro vielä mistään sairaudesta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   20.4.25 20:00:00

Meillä 6 vuotiaalla kissalla oli kasvain suolessa kun kakka alkoi tulla huonosti. Lopetettiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 20:05:34

"Kun maha on ollut oikein hitaalla, niin olen kokeillut lisätä ruokaan Pegorionia."

"No, nyt kissalla tuntui menevän massu kunnolla juntturaan"

Onko Pegorion eläinlääkärin määräyksestä?

Päivämäärä:   21.4.25 08:36:58

Unohtui sanoa, että kissaa siis nesteytettiin lääkärissä ja maha toimi! Pegorionia olin aiemmin itsenäisesti kokeillut sille, tuttuna kikkana aiemmilta kissoilta. Ja tämän lääkärin mielestä ok käyttää jatkossakin.

Mutta huolettaa tuo hidas vatsa ja närästely. Munuaisissa tosiaan crea ja urea viiterajan yläpäässå. SDMA vielä suht ok eli 9 (viiteraja 0-14)

Päivämäärä:   21.4.25 12:59:37

Nostellaan

Lähettäjä: Rada 
Päivämäärä:   21.4.25 13:18:35

"Tiedän, että facessa on kissan sairauksiin keskittyviä ryhmiä, pitäisi varmaan siis tehdä sinne taas profiili."

Miten niin tehdä profiili? Kun sulla Fbprofiili on, niin ei muuta ku liitttymispyyntöä menemään.

Mikä ihmeen profiilin luominen??

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 13:20:48

Ehkä aloittaja tarkoitti, ettei ole Facessa, niin ainakin itse ymmärsin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.