Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lihavuusleikkauksesta

Lähettäjä: Dkdk 
Päivämäärä:   20.4.25 13:12:51

Milloin tehtiin?
Missä? Yksityinen vai julkinen?
Paljonko maksoi?
Mikä menetelmä? Ohitus vai kavennus?
Paljonko paino putosi ennen kuin vakiintui tai alkoi nousta ja sitten vakiintui? Vai onko kilot palanneet kokonaan?
Onko haittoja? Esim. ravintoainepuutoksia.

Re: Lihavuusleikkauksesta

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   20.4.25 19:34:19

Tehtiin julkisella 2011.
Maksoi 8vrk hoitopäivämaksut. Oli vähän komplikaatioita niin meni noin kauan sairaalassa. Normaalisti viimeistään 4. päivänä kotiin.
Ohitus tehtiin, ja eka vuoden aikana painoa putosi noin 40kg, seuraavana vielä 9 kg.
Noin 10 vuotta paino pysyi samana, sittemmin alkoi nousta taas. Tuli noin 20kg takaisin.
Nyt olen ozempicilla saanut 15 pois.
Pysyvä ongelma on vitamiinien ja raudan puutos kun ei imeydy. Myös hypoglykemiaa ennen ozempicin käyttöä. Se tasaa nyt hyvin verensokerit. Jos syö liikaa, tulee dumpling- kohtaus joka tuntuu ihan sydänkohtaukselta.
Lihavuusleikkaus hävitti minun verenpainetaudin ja selkäsäryt eivät myöskään ole palanneet.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   20.4.25 19:42:42

Onko siis diabetes, vai muuten vain hypoja?

Lähettäjä: MieVaan 
Päivämäärä:   20.4.25 19:43:48

Tehty keväällä 20019 julkisella puolella.
Maksoi yhden vuorokauden sairaalasa plus lääkärin vastaanotot ennen tätä, olisiko yhteensä ollut joku 100-200e?
Vatsalaukun ohitusleikkaus tehtiin. Paino pahimmillaan 220kg, ennen leikkausta pudotin itsenäisesti 45kg ja sitten vielä ennen leikkausta 13kg 10pv aikana ene dieetillä, eli yhteensä 58kg. Leikkauksen jälkeen putosi ensin noin 40kg, sitten paino nousi 30kg kipulääkityksen takia muutamassa kuukaudessa, kunnes se lopetettiin ja paino lähti jälleen laskuun. Nyt kokonaispudotus on 115kg, 58kg ennen leikkausta ja sen jälkeen vielä 57kg. Nyt tilanne on se, että paino laskee hiljalleen. Viimeisen vuoden aikana on lähtenyt 10kg ja matka jatkuu, mutta hitaasti. Pientä jojoilua on, etenkin kuukautisten aikaa tulee aina hieman takaisin, mutta lähtee myös nopeasti.

Imeytymisongelmia on, sekä ohituksen takia en voi käyttää kaikkia lääkkeitä, joka vaikeuttaa muiden sairauksien hoitoa. Imeytymisongelmiin on päivittäin otettvat vitamiinit auttaneet kyllä.
Muuten voin syödä ja juoda kaikkea mahdollista ja olo on aivan erilainen kun on yli puolet pienenpi kuin aikaisemmin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 20:01:39

"paino nousi 30kg kipulääkityksen takia muutamassa kuukaudessa"

Mikä lääke näin nostaa painoa?

Lähettäjä: plus 40kg 
Päivämäärä:   20.4.25 20:06:13

Jotkut lääkkeet pöhöttävät ihan kunnolla. Ja häiritsevät nälän tuntemista eli onko vatsa täynnä vai ei kun ohjeet ei kulje aivoihin asti..esim masennuslääke vikuttaa suoraan aivoihin, ellei sairaus lihota ennen sitä..

Lähettäjä: mielenkiinnosta 
Päivämäärä:   20.4.25 20:39:21

Olen aina miettinyt miten nuo lääkkeet lihottavat. Laittaako nuo lääkkeet siis syömään liikaa vai kerääkö keho kymmeniä kiloja nesteitä väkisin, vaikka ei söisi liikaa? Eli esimerkiksi jos minulle määrätään tuollainen lääke ja syön alle kulutukseni, niin onko lihominen silti ihan väistämätön sivuvaikutus?

Lähettäjä: plus 40kg 
Päivämäärä:   20.4.25 20:47:40

Ei tule kylläisyyden tunnetta ja lopettaa täytyy vasta silloin kun tuntuu fyysisesti pahalta(ja jatkaa taas kohta kun kipu hellittää)..ja lihavuus masentaa entisestään. Inhottava kierre.

Päivämäärä:   20.4.25 22:50:10

Ei oo diabetesta, vaan sokerit hyppää ylös jos tyhjään vatsaan nopeita hiilareita, ja sit nopeasti romahtaa kolmeen tai jopa alle. Omaa tyhmyyttä, mutta muutaman kerran päässyt käymään. Onneksi helppo korjata sokerilla, ja keho kyllä korjais tän itsekin, koska ei oo db, mutta hetken on huonot olot.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   20.4.25 23:14:11

2018 tehty vatsalaukun ohitus, -54kg ja pysyneet poissa. Ei komplikaatioita eikä mitään ongelmia, kaikki veriarvot priimaa.
Ja julkisella tehtiin, olin sairaalassa kaksi yötä leikkauksen jälkeen

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   21.4.25 09:29:30

Miten vatsalaukulle käytännössä käy jos lihoo merkittävästi leikkauksen jälkeen? Venyy ilmeisesti takaisin ja leikkauksen hyöty on menetetty?
Ihan vilpitön kysymys, kiinnostaa kovasti jos itse tähän joskus lähden.

Päivämäärä:   21.4.25 09:40:50

B, miten osaat tai viitsit mittailla sokereita, kun ei ole diabetesta? Diabeetikollehan hypo tapahtuu, kun pistää liikaa insuliinia (jota oma elimistö ei siis ykköstyypissä tuota ollenkaan).

Haimasi käy jostakin syystä ylikierroksilla?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.4.25 11:10:10

Mietin eka kertaa tuota kylläisyyden tunnetta. Ei mulla ikinä normaalista syömisestä sitä tule eikä minusta kuulu tullakaan? Inhoan sitä tunnetta kun vatsa on täynnä.
Annoskoosta tiedän paljonko pitää syödä.
Ja olen siis ylipainoinen keski-ikäinen itsekin, joka oli huonosti syövä lapsi ja oikein hoikka teini ja nuori ja syömishäiriöinen 15v eteenpäin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 11:40:48

Kylläisyys ei tule pelkästään siitä että vatsa on fyysisesti täynnä, se on hormonaalinen juttu. On mahdollista että on huutava nälkä vaikka vatsa olisi aivan täynnä, ihan vain jos ei ole oikeita hormoneja oikeissa pitoisuuksissa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   21.4.25 12:41:57

https://www.tukiliitto.fi/diagnoosit/prader-willin-oireyhtyma/

"Ensimmäisten 9-25 kuukauden jälkeen, lapsen ravitsemus paranee imemis- ja nielemisvaikeuksien hellittäessä. Lapsen ruokahalu ei vielä tässä vaiheessa poikkea tavanomaisesta. Osalla lapsista ruokahalu yltyy 4,5—8-ikävuoden välillä. Useimmilla jatkuvaa ruokahalua todetaan kahdeksannesta ikävuodesta lähtien aina aikuisuuteen. Neljällä kymmenestä (40 %) lapsesta ja nuoresta, joilla on PWS, on ylipainoa tai liikalihavuutta. PWS:n jatkuvaa ruokahalua selittää ruokailun jälkeen syntyvän kylläisyyden tunteen puuttuminen. Jos syömistä ei rajoiteta, jo kaksivuotiaille voi kehittyä hengenvaarallinen lihavuus siihen liittyvine liitännäissairauksineen. Joillakin aikuisista ruokahalu normalisoituu aikuisuudessa, toisilla se jatkuu aikuisiuudessakin. Aikuisista, joilla on PWS, kahdeksalla ta yhdeksällä kymmenestä (80 % – 90 %) on ylipainoa tai liikalihavuutta."

Päivämäärä:   22.4.25 09:14:46

Minulla kipulääkitys ei lisännyt ruokahalua tai että olisin syönyt eri tavalla ennen kuin jälkeen lääkityksen. Kyseinen lääkitys kerrytti nestettä elimistööni ja lääkityksen lopetettua ensimmäiset 10kg lähti kahdessa viikossa.
Loput lähti hissukseen, koska itselläni ainakin aineenvaihdunta hidastui runsaasti kyseisen lääkityksen takia.
Kuulostaa varmasti ihan älyttömältä syyltä miksi lihoin, mutta osaan laskea kalorit ja tässä useamman vuoden olen syönyt aikalailla samalla kaavalla päivästä toiseen perus ruokia vaihdelleen, muulloin laihduin, mutta kipulääkkeen aikana lihoin.
Joskus myös nuorempana tätä tapahtui mielialalääkkeiden kanssa ja pahimmillaan ihoin 60kg puolessa vuodessa, mutta tällöin myös söin huonosti.

Lähettäjä: mielenkiinnosta 
Päivämäärä:   22.4.25 09:21:34

Kiitos vastauksista lääkepohdintaan. Hui mitä luettavaa. Minulle on määrätty lääke, jossa sivuvaikutuksena on mainittu mahdollinen painonnousu ja siksi asia pyörinyt mielessä. Tuollainen kymmenien kilojen ns omista teoista riippumaton painonnousu olisi pahin painajaiseni :I Taidanpa jättää lääkkeen varalta ihan kokonaan ottamatta, ennemmin elän nykyisten oireiden kanssa.

Päivämäärä:   22.4.25 09:49:18

Minulla tutkittiin asiaa, miksi reagoi voimakkaasti moniin lääkkeisiin ja syyksi selvisi geneettininen muutos lääkemetaboliassa. Eli kyseessä on geenivirhe. Olen myös kymmenille lääkeaineille allerginen.
Eli mitenkään yleistä kymmenien kilojen painonnousu ei ole, muutami kiloja voi tulla jokaiselle, mutta ei tosiaan tässä määrin.

Päivämäärä:   22.4.25 09:51:03

Itsellä joistakin vanhanaikaisista e-pillereistä tuli lyhyessä ajassa nopeasti paljon kiloja joskus 90-luvun lopulla. Kilot hävisivät nopeasti itsestään, kun vaihdoin pillerityyppiä.

Varmaan vanhanaikaiset pillerit lisäsivät ruokahalua, mutta se ei selitä koko painonnousua. En myöskään erityisesti laihduttanut painon katoamista varten. Lääkärin mukaan tämmöinen oli 'tavallista'.

Päivämäärä:   22.4.25 12:42:58

Lähettäjä: nomadi
Päivämäärä: 21.4.25 09:40:50

B, miten osaat tai viitsit mittailla sokereita, kun ei ole diabetesta? Diabeetikollehan hypo tapahtuu, kun pistää liikaa insuliinia (jota oma elimistö ei siis ykköstyypissä tuota ollenkaan).

Haimasi käy jostakin syystä ylikierroksilla?
-----------
Reaktiivinen hypoglykemia on yksi tunnettu haittavaikutus jota esiintyy lihavuusleikkauksen jälkeen. Kerran kun olin aladoobina lattialla, ja soittelin sisätautiosastolle, tunnistettiin syy ja sain verensokerimittarin. Harvoin mittaan kun olen opetellut syömään oikeammin.
Ongelma tulee vaikka kun on koko päivän jossain ravireissulla jossa ei kunnolla syö, ja sit erehtyy vetäisemaan liian hiilaripitoisen sapuskan lähes tyhjään vatsaan.
Haimassa ei vikaa, vaan lile vaikuttaa hiilihydraattien(kin) imeytymiseen ja tunnistamiseen eri tavalla kuin ennen leikkausta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.