Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko miettinyt raskausaikana

Lähettäjä: Syömisiäsi 
Päivämäärä:   20.4.25 11:36:41

Oletko miettinyt raskausaikana syömisiäsi kuinka tarkkaan? Lehti kertoo, että lakritsikin aiheuttaa ADHD. Olerko juonut limsaa, syönyt pähkinöitä jne.
Voisiko sittenkin olla, että piittaamattomuus (ei edes tietoa raskaudesta) on aiheuttanut nämä jatkuvat neuro-ongelmat? Ja ei, en tarkoita, että kaikki ja ei se ei ole sinun vika jos satut olemaan nepsy jne.

Re: Oletko miettinyt raskausaikana

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   20.4.25 11:45:34

Olen miettinyt. Olen jättänyt pois selvät riskitekijät: raaka kala/muut merenelävät (lihaa en syö muutenkan mutta jos söisin niin toki myös liha pitäisi syödä kypsänä), lakritsi, kofeiini, yrttiteet, alkoholi, tietyt juustot (jos ei kypsennetty) yms.

Mutta järki kuitenkin mukana. Pieniä määriä kofeiinia olen käyttänyt, eli juonut kupin teetä silloin tällöin ja maistanut pienen määrän lakritsia. Pähkinöitä ja siemeniä en syö isoja määriä, mutta leivässä niitä saattaa olla mukana ja sehän on ihan sallittua.

Eli THL:n suositusten mukaan olen pyrkinyt menemään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 11:46:17

Sama kuin edellisellä.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   20.4.25 11:48:03

Tällä perusteella kaikki ennen 2000-lukua syntyneet olisivat enemmän tai vähemmän nepsyjä. Ei tarvitse mennä kuin 90- luvulle, niin kiellettyjen ruoka-aineiden lista oli hyvinkin lyhyt.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   20.4.25 11:48:13

No ensiksikin 14v ei ollut läheskään niin paljon rajoituksia kuin nyt, minusta tuntuu ettei mitään saa syödä ekää. Esim lakritsi ei ollut kiellettyä, päin vastoin mulle terveydenhoitaja sanoi, että saa syödä huoletta jatkossakin kun paineet oli 110/65.

Ei ole erityislapsia mutta vaikka olisikin niin tuskinpa miettisin.

Päivämäärä:   20.4.25 11:53:56

” No ensiksikin 14v ei ollut läheskään niin paljon rajoituksia kuin nyt, minusta tuntuu ettei mitään saa syödä ekää.”

Minusta taas lista pn nykyäänkin hyvin lyhyt ja aika itsestään selvä. Alkoholi, suuren listeriariskin tuotteet ja muutamat muut joihin kaikkiin on perustelut. Olen just raskaana ja luulin etukäteen että syöminen olisi kovin vaikeaa mutta eipä se ole.

En oikein ymmärrä miksi osa saa tästä niin kovin vaikeaa.

Päivämäärä:   20.4.25 11:55:13

Niin ja pääosin rajoitusten syythän on muut kuin nepsyjutut. Esim kohonnut verenpaine lisää raskausmyrkytyksen riskiä, listeria keskenmenon riskiä jne….

Päivämäärä:   20.4.25 11:58:25

Mitenhän sen kävi, joka täällä ei voinut raskaana ollessa syödä laskiaispullaa ja oli vaikeuksia myös hotellin aamupalalla syödä?

Päivämäärä:   20.4.25 12:28:59

Ihan normaalisti söin. Join colaa mutta en niin paljon koska ei maistunut. Söin sushia, joskus Kouvolan lakua kuten ilman rakkauttakin. Pihvin söin mediumina, juustoja normaalisti. Punalaputettuja en syönyt niin paljon kuin nyt.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   20.4.25 14:41:17

Lakritsissa kyseessä on tietty ainesosa joka nostaa ADHD riskiä. Tutkimusten perusteella oletus on että sitä täytyy syödä paljon jotta mitään ongelmia tulee mutta asiaa ei tietenkään mitenkään eettisesti pysty testaamaan, siksi se on kokonaan kiellossa. Oikeasti pienet määrät tuskin aiheuttaa mitään.

Itse vaihtaisin syömisiäni paljon koska Radi ja jatkuvasti korkeat sokeriarvot. Ei ollut kivaa, itselläni oli oikeasti vaikea keksiä mitä syödä. Perusraskauden syömisohjeet olivat mielestäni ihan simppelit ja loogiset.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   20.4.25 14:51:01

Kyllä olen miettinyt. Jätin kahvin kokonaan pois, join vain kofeiinitonta limua sen minkä join ( vähän), raaka kala pois ravinnosta, ei teetä juurikaan, ei mitään yrttivalmisteita tai tiettyjä luonnonkaloja, ei kypsyttämättömiä juustoja ja moni puolinen sekaruokavalio. Luonnollisestikaan ei tupakkaa, alkoholia tai muita päihteitä. Ratsastuskin loppui luonnostaan joskus rv 20 jälkeen, kun alkoi tuntua pahalta itsestäni.
Mutta suklaata kyllä söin ja esim. Hedelmäkiisseliä/keittoa :) lakritsia kokeiltiin toisessa raskaudessa verenpaineen nostamiseen ( oli todella todella matala) muttei auttanut, joten en syönyt sitäkään pitkään.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   20.4.25 14:58:36

En miettinyt. Siihen aikaan rajoituksia oli todella vähän. En muista muita kuin sianmaksan ja iso petokalat, joiden syöntiä piti rajoittaa. Alkoholia ja tupakkaa en käyttänyt, enkä lakritsia. Salmiakista huomautettiin siinä vaiheessa, kun olin korkean verenpaineen vuoksi sairaalassa, mutta en mainittavasti syönyt sitäkään.

Lapset syntyivät terveinä ja ovat jo aikuisia. Ei yhtään nepsyä ja ainoa kirjaindiagnoosi on tullut aikuisena, eikä siinäkään ole yhtään A-kirjainta.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   20.4.25 16:59:26

Joo noudatin suosituksia. En juonut kahviakaan ollenkaan ja vähensin sokerin minimiin 2 ekalle kolmannekselle. Maitohappobakteerit ja omega3 olisi pitänyt ottaa ruokavalioon myös. Niitä otin vaan satunnaisesti.

Lähettäjä: Raskaana 
Päivämäärä:   20.4.25 17:10:42

En käytä tuotteita, jossa aspartaamia. Tosin en tuota myrkkyä ilman raskauttakaan hirveästi käytä.
Toki myös muita suosituksia noudatan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.4.25 17:16:14

Tottakai olen. Sen hetkeen parhaan turvallisuustiedot mukaan mennään, niin syömisessä kuin myöhemmin esim. lasten turvaistuinten kanssa.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   20.4.25 18:06:56

Tietenkin. Vauvahan on tärkein, ei mun mieliteot. Ei ollut vaikeaa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   20.4.25 18:09:28

Tietty mutta maalaisjärjellä. Siihen aikaan ei onneksi kahvista maristu ja se olikin itsellä se joka sai aamupahoinvoinnin loppumaan- muki kahvia ja voileipä vaikka tuntuu että yök ja sit loppui siltä aamulta oksentelu kuin seinään.
Alkoholia en muutenkaan ole käyttänyt enkä litkinyt makeutettuja limsoja. Juustoja olen köyttänyt perinteisiä edameja yms niin ei tarvinnut paljon mietitä syömisiä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.4.25 18:46:12

Juuri sylissä nukkuu reilun kuukauden ikäinen vauva. Menin ruokaviraston ohjeiden mukaan. Ei siinä lopulta paljon kielletä. Aika on lyhyt ja seuraukset vakavat. Miksi kokeilisin, että osuuko meille?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   20.4.25 19:12:56

Ihan mielenkiinnosta katsoin mitä ruokavalioon kuuluu. Ruokaviraston sivuilla luki ”rasvattomia, nestemäisiä maitovalmisteita 5-6dl vuorokaudessa”. Eli käytännössä siis maitoa pitäisi litkiä tai syödä useampi jukurtti. Ei onnistuisi itseltä.

Päivämäärä:   20.4.25 19:50:19

No ihan niiden suositusten mukaisesti mietin. Senkin mukaan muutama lakritsi silloin tällöin on ok, samoin limsat ja pähkinät. Ei nyt ihan hirveästi tarvinnut karsia

Lähettäjä: Syömisiäsi 
Päivämäärä:   20.4.25 22:28:24

Ei kait siellä paljoa kielletä, mutta jotain aspartaamilimua tai kolaa on kitattu kaveripiirissä, jopa kossulla. Pubilloissa istuttu puolivuotta ennenkö huomattu mahan kasvu. Kaikill 4llä aspergerit.

Päivämäärä:   20.4.25 23:32:49

No on sitä limuja munkin lähipiirissä juotu ja kenenkään lapsella ei ole. Sun kavereilla on sitä suvussa. Ehkä keskenään sukua?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.4.25 23:36:54

Kyllä mietin syömiset ja juomiset ohjeiden mukaan. Muulloin syön aika huithapelisti, mutta se vaikuttaa vain minuun. Ja kyllä minulle naureskeltiin, kuulemma on kamalaa hysteriaa pestä käsiä ennen syömistä tai pestä joku kasvimaalta poimittu salaatti. Nämä teen vaikken ole raskaanakaan.

Lähettäjä: Polle 
Päivämäärä:   21.4.25 00:48:08

Pähkinöitähän saa nykyään syödä, luin jonkun lehtijutun, että ensimmäisellä kolmanneksella kun syö pähkinöitä, niin lapsen neuropsykologinen kehitys paranee. Nää suositukset muuttuu aina.

Lakritsin ja kofeiinin jätin pois. Käytän vain oltermannia, niin ei tarvi juustoja miettiä, enkä syö raakaa kalaa, esim. sushia. Vielä juon välillä tölkillisen sokeritonta limpparia, pitäis vaihtaa mielummin sokerilliseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.