Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   19.4.25 22:14:06

Voitteko kertoa kaiken työstänne? Mitä ajat, millaiset työajat, palkkaus, onko hyvä työnantaja? Hyvät ja huonot puolet kaikesta?

Vai onko täällä duunareita :D

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   19.4.25 22:21:43

Oisko tarkennusta minkälainen kuljetusalan työnkiinnostaa

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   19.4.25 22:23:34

Tavaraliikenne ensisijaisesti mutta mielelläni kuulen monipuolisesti kaikesta :)

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: Lot 
Päivämäärä:   20.4.25 10:20:38

Mä ajan puolikkaalla runkoa lähtö 05-08 ja paluu 15-18 ja tätä neljä päivää viikossa, vapaat vaihtelee. Tuntipalkka on 16,80€ tällä hetkellä ja lisiä tohon ei oikeen tuukkaan niin eihän tuo palkka mikään hyvä oo valitettavasti. Työ on mukavaa ja työnantaja on hyvä, tätä edellinen ei ollut..

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.4.25 12:46:38

Montako tuntia päivässä työskentelette kuljetusalalla? Tai lähinnä kauanko olette poissa kotoa? Mies haluaa siirtyä kuljetusalalle ja väittää että lähes kaikki työt siellä edellyttävät pitkiä poissaoloja kotoa, vähintään 11h per päivä ja helposti kuulemma viikkokin putkeen, jos lähtee Eurooppaan ajamaan. Mutta siis Suomessakin kuulemma menee se 11-12h per päivä, kun pidettävä ajotauot ym. Kuulostaa oudolta...

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.4.25 13:00:48

Itse työskentelen kuljetusalalla 10-12h per työvuoro. En tee pidempiä reissuja

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: Lot 
Päivämäärä:   20.4.25 13:11:37

A: hommia on kyllä ihan laidasta laitaan riippuen siitä mitä ajaa ja missä. Sellaista varmaa säännöllistä työaikaa aika harvassa paikassa on, mutta niitäkin on. Omassa ystäväpiirissä esimerkiksi perheelliset pyrkineet niihin työpaikkoihin, missä tekevät n. 8h päivävuoroja arkena. Mutta monet hommat on kyllä niin, että työvuorot on +10h ja aloitus ja lopetusajat ei välttämättä ole etukäteen tiedossa ja reissutyöt sitten erikseen, silloin luonnollisesti kotoa on pakko olla pois koko reissun ajan. Mutta kuljetusalalla on tietysti tiukat säädökset ajo- ja lepoajoista eli ei töissä voi koko aikaa olla vaikka haluaisikin.

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: Nkiy 
Päivämäärä:   20.4.25 14:16:04

Olin aikoinaan rahdittajana kuljetusliikkeessä, jonka kautta kulki ruokakuljetukset S-ryhmälle ja Siwoille. Työaika oli klo 16-22 ja työnkuvaan kuului rahtipainojen naputtelu koneelle rahtikirjojen vastaanotto ja kauppojen lokeroihin laitto. Jonkin verran osallistuin myös purkamisiin ja lastauksiin kiiteaikoina.

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: downshift 
Päivämäärä:   20.4.25 14:47:18

Isoja laivoja. Työaika vaihtelee yhden normaalin 8 tunnin työpäivän sairaslomasijaisuudesta 4kk:n valtameritörniin joka ajetaan 6:6 vahdeissa (6 tuntia työtä, 6 vapaata) ja 24/7, sekä mitä tahansa siltä väliltä - voi olla täysin normaali päivätyö jolloin laiva siinä ympärillä elää omaa rytmiään muiden varassa, voi olla päivätyö stopparivuorolla eli normaali 8 tunnin päivä ja sitten olet yön hälytysvalmiudessa jos jotain tapahtuu, voi olla erilaisia vahteja: 4:8-vahtia tekee vaikka maailman tappiin, 12:12 on jo aika puuduttava mutta sitä ei kovin monta päivää saakaan tehdä putkeen. Palkka on ekassa verojen ja lisien jälkeen noin 4/kk ja siitä ylöspäin, tokassa huomattavasti enemmän - verotus on hyvin kevyttä, tai tarpeeksi pitkään ulkomailla ollessa sitä ei ole lainkaan. Työnantajat vaihtelevat erittäin hyvistä ihan kelvollisiin, hyvä puoli on se että jokainen työnantaja joutuu kohtelemaan siten että kun he ensi kerralla taas kysyvät pääsenkö töihin, vastaus olisi silloinkin "kyllä"

Huonot puolet: Joutuu olemaan pitkiä aikoja poissa kotoa ja perheen/sosiaalisten ympyröiden parista. Jotkut häät ja hautajaiset tai suosikkiartistin keikka saattaa jopa jäädä kokonaan välistä. Ei pääse joka päivä ärrälle ja Starbucksiin. Joutuu tulemaan toimeen hyvin erilaisten ihmisten, täysien mulkkujenkin, kanssa toimeen päivästä toiseen samoissa pienissä tiloissa. Joutuu tekemään töitä säässä kuin säässä sekä sisällä että ulkona, kestämään merenkäyntiä ja jatkuvasti enemmän ja vähemmän läsnä olevaa työn vaarallisuutta ja kuormittavuutta. Joutuu kantamaan erittäin isoa vastuuta sekä turvallisuudesta että ympäristöstä. Maailmaa ei pääse näkemään enää ollenkaan, se on entisaikojen romantiikkaa, muistan useammankin 1 kk työkeikan joiden aikana ehdin töiltäni käymään 2 kertaa maissa, ja molemmat olivat jaloitteluja laiturilla. Taksin ikkunasta matkalla lentokentälle tai sieltä pois näkee sitten sen mitä näkee :)

Hyvät puolet: Hyvä palkka (mainitsinko jo että palkka on käytännössä tuplat, eli jokainen laivalla vietetty työpäivä tienaa myös yhden päivän palkallista lomaa). Pitkät vapaat - esim. sen 4 kk jälkeen on 4 kk lomaa kotona ja palkka juoksee - joiden aikana saat olla 100% rauhassa töistä (no, 99%, joskus joku saattaa soittaa ja kysyä neuvoa). Työpaikan saa vapaasti itse valita, koska työvoimapula. Pääsee näkemään maailmaa ainakin maisemien kautta. Saa runsaasti raitista ilmaa ja liikuntaa, erilaisia portaita ja tikkaita mennään ylös alas kymmeniä kertoja joka päivä. Saa tehdä erittäin vaihtelevaa ja mielenkiintoista työtä - yhtenä päivänä saatat opiskella YouTube-videosta miten teet jonkun hieman monimutkaisemman voimavirta-asennuksen josta ei ole oikein kokemusta ja olla hyvin tyytyväinen kun se onnistuu, seuraavana saatat antaa työkaverille ensiapua ja laittaa painesiteen. Laivalla on erittäin hyvät ruuat ja uudemmilla aluksilla muutkin olosuhteet (isot hytit, uima-altaat, saunat, kuntosalit vapaa-ajanviettohuoneet jne.) ja lisäksi olet yhtiön ruuissa, etkä kotona tuhlaamassa ylimääräiseen eli siitäkin tulee omanlaistaan palkanlisää. :)

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: Merisiili 
Päivämäärä:   20.4.25 15:25:28

Olen ollut laivalla ja hyvin samoja ajatuksia kun nimimerkillä downshift yllä. Työskentelin itse rytmissä 2 viikkoa merillä ja 2 maissa. Homma ei todellakaan sovi kaikille, mutta itse ihan viihdyin, työkaverit oli huikeita. Oppimisvalmiutta on oltava, koska koko ajan tulee eteen jotain mitä ei ole ennen tehnyt tai hajuakaan miten se pitäisi tehdä, mutta niin ne vaan silti jotenkin aina onnistuu. Ja yhteistyökyky on äärimmäisen tärkeä vaadittava ominaisuus! Tekisin noita hommia varmaan vieläkin, jos ei olisi käynyt sellaista äksidenttiä ettei keho enää kykene.

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: Fio 
Päivämäärä:   20.4.25 15:30:12

Kaverin mies ajaa rekkaa. Lähtee töihin sunnuntaina puolen päivän jälkeen ja tulee kotiin perjantaina puolen päivän jälkeen. Lauantai vapaa. Hyvin harvoin viikolla kotona.

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: Lot 
Päivämäärä:   20.4.25 15:32:30

Downshift ja merisiili, millä koulutuksella olette olleet? Englanti varmaan välttämätön osata, mutta onko muuta ehdotonta vaatimusta?

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.4.25 18:00:32

Mies ajaa rahtia työkseen. Viikon (su/ma-pe/la) töissä, seuraavan viikon vapaalla. Ajaa Suomen sisällä mm. puutavaraa, metallia, sellua, lannoitteita ja niin edelleen. Työpäivien pituus max. 15h ja yöt autossa. Kotipaikkakunnalla saattoi olla yötä silloin tällöin työviikon aikana. 80h/vko ja toinen vapaalla. Muissakaan töissä aika harvinaista mikään 40h/vko, ehkä paikallisissa jakeluautotöissä. Hyvin tyypillistä, että kuljetuspuolen väki tekee maanisesti töitä, ja vaikka työpäivät olisi ma-pe, niin sitä tehdään kevyesti ainakin 60h/vko, ja 10-15h työpäivillä. Edellisessä työssä miehellä oli 8h työpäivä jos auto levisi kesken työpäivän ja piti viedä huoltoon, eli päivä jäi kesken.

Useampaa firmaa sivusta seuranneena voin sanoa, että johtaminen on kuljetusalalla lähtökohtaisesti todella huonoa ja saa katsoa, mihin firmaan menee töihin. On huutavaa hyeenaa pomona, outoja lomautuskäytäntöjä, laskutusmiehiä työllistetty vierestä vaikka omalle väelle töitä ei riitä, työsuojelullisia asioita, ylipitkää työpäivää, läpintuntipalkkaa jopa tarjottu, siis että ei makseta lisiä ollenkaan (jotka jälkikäteen voi sitten hakea vaikka oikeuden kautta, eli ihan idiotismia lähteä tollaiseen).

Palkkaa tehdään lisillä ja ylitöillä. Tuntipalkka on ollut 15-18 euron väliä.

Mutta ne jotka työstään tykkää niin siitä oikeasti myös nauttii. Omaa rauhaa, itsenäinen työskentely (usein toki on kiirettä ajojärjestelijän yms puolelta), fyysinen simppeli työ. Näkee paikkoja, maisemia ja sopivasti ihmisiä. Jos haluaa, niin miksei ulkomaitakin, jolloin palkkakin usein parempi. Kotiarjen osalta kuljetusalalla oleva puoliso tarkoittaa usein sitä, että puoliso hoitaa Itsenäisesti ison osan arjesta.

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   20.4.25 18:21:56

Ja voi pitää useampaa muijaa samaan aikaan.

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: Lot 
Päivämäärä:   20.4.25 20:02:51

Joo palkka tosiaan tehdään kaikella muulla kuin sillä perus tuntipalkalla, sillä kun tekee 40h viikkoa päiväsaikaan niin palkka ei päätä huimaa. Sitten kun tekee paljon töitä niin mahdollisuus myös esim päivärahoihin mitkä lisää tuloa kivasti koska niistä ei veroteta.

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: umimi 
Päivämäärä:   20.4.25 21:33:40

Olen kuljetusalalla töissä, maapuolella. Istun 8h toimistossa naputtelemassa papereita kuntoon. Teen pääasiassa ulkomaan liikenteen parissa. Välillä pitää joustaa ja reagoida nopeasti, jos jossain on mennyt pieleen. Kannan tietokonetta ja työpuhelinta siis monesti vapaa-ajallakin mukana, ainoastaan lomilla jätän kaikki töihin.

  Re: Kuljetusalalla työskentelevät!

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   21.4.25 18:15:07

Kiitos vastauksista!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.