Lähettäjä: downshift
Päivämäärä: 20.4.25 14:47:18
Isoja laivoja. Työaika vaihtelee yhden normaalin 8 tunnin työpäivän sairaslomasijaisuudesta 4kk:n valtameritörniin joka ajetaan 6:6 vahdeissa (6 tuntia työtä, 6 vapaata) ja 24/7, sekä mitä tahansa siltä väliltä - voi olla täysin normaali päivätyö jolloin laiva siinä ympärillä elää omaa rytmiään muiden varassa, voi olla päivätyö stopparivuorolla eli normaali 8 tunnin päivä ja sitten olet yön hälytysvalmiudessa jos jotain tapahtuu, voi olla erilaisia vahteja: 4:8-vahtia tekee vaikka maailman tappiin, 12:12 on jo aika puuduttava mutta sitä ei kovin monta päivää saakaan tehdä putkeen. Palkka on ekassa verojen ja lisien jälkeen noin 4/kk ja siitä ylöspäin, tokassa huomattavasti enemmän - verotus on hyvin kevyttä, tai tarpeeksi pitkään ulkomailla ollessa sitä ei ole lainkaan. Työnantajat vaihtelevat erittäin hyvistä ihan kelvollisiin, hyvä puoli on se että jokainen työnantaja joutuu kohtelemaan siten että kun he ensi kerralla taas kysyvät pääsenkö töihin, vastaus olisi silloinkin "kyllä"
Huonot puolet: Joutuu olemaan pitkiä aikoja poissa kotoa ja perheen/sosiaalisten ympyröiden parista. Jotkut häät ja hautajaiset tai suosikkiartistin keikka saattaa jopa jäädä kokonaan välistä. Ei pääse joka päivä ärrälle ja Starbucksiin. Joutuu tulemaan toimeen hyvin erilaisten ihmisten, täysien mulkkujenkin, kanssa toimeen päivästä toiseen samoissa pienissä tiloissa. Joutuu tekemään töitä säässä kuin säässä sekä sisällä että ulkona, kestämään merenkäyntiä ja jatkuvasti enemmän ja vähemmän läsnä olevaa työn vaarallisuutta ja kuormittavuutta. Joutuu kantamaan erittäin isoa vastuuta sekä turvallisuudesta että ympäristöstä. Maailmaa ei pääse näkemään enää ollenkaan, se on entisaikojen romantiikkaa, muistan useammankin 1 kk työkeikan joiden aikana ehdin töiltäni käymään 2 kertaa maissa, ja molemmat olivat jaloitteluja laiturilla. Taksin ikkunasta matkalla lentokentälle tai sieltä pois näkee sitten sen mitä näkee :)
Hyvät puolet: Hyvä palkka (mainitsinko jo että palkka on käytännössä tuplat, eli jokainen laivalla vietetty työpäivä tienaa myös yhden päivän palkallista lomaa). Pitkät vapaat - esim. sen 4 kk jälkeen on 4 kk lomaa kotona ja palkka juoksee - joiden aikana saat olla 100% rauhassa töistä (no, 99%, joskus joku saattaa soittaa ja kysyä neuvoa). Työpaikan saa vapaasti itse valita, koska työvoimapula. Pääsee näkemään maailmaa ainakin maisemien kautta. Saa runsaasti raitista ilmaa ja liikuntaa, erilaisia portaita ja tikkaita mennään ylös alas kymmeniä kertoja joka päivä. Saa tehdä erittäin vaihtelevaa ja mielenkiintoista työtä - yhtenä päivänä saatat opiskella YouTube-videosta miten teet jonkun hieman monimutkaisemman voimavirta-asennuksen josta ei ole oikein kokemusta ja olla hyvin tyytyväinen kun se onnistuu, seuraavana saatat antaa työkaverille ensiapua ja laittaa painesiteen. Laivalla on erittäin hyvät ruuat ja uudemmilla aluksilla muutkin olosuhteet (isot hytit, uima-altaat, saunat, kuntosalit vapaa-ajanviettohuoneet jne.) ja lisäksi olet yhtiön ruuissa, etkä kotona tuhlaamassa ylimääräiseen eli siitäkin tulee omanlaistaan palkanlisää. :)
|