Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oppiiko koira olemaan työntämästä nokkaa/käpälää

Lähettäjä: Kalastelija 
Päivämäärä:   19.4.25 21:23:15

kyyhyn, JOS (huom. lue nyt kunnolla ja sisäistä) oli kyse sellaisesta tilanteesta siinä puremassa, että koira ei huomannut kyytä ennen kuin vasta purruksitultuaan?

Eli jos koira huomasi kyyn kauempaa jo ja meni varta vasten lärppäisemään sitä/työntämään naamansa kyyn naaman eteen (jolloin on enemmän kuin luonnollista ikävä kyllä, että kyy puolustautuu) ja tuli sitten tadaa purruksi, niin meneekö uudestaan samalla tavalla hakemaan turpaansa?

Mulla ei oo koirista ollenkaan kokemusta

Re: Oppiiko koira olemaan työntämästä nokkaa/käpälää

Päivämäärä:   19.4.25 21:23:49

Juu-u, ymmärrän ettei SIINÄ tapauksessa opi että astui täysin tietämättään mihin astuu, Kyyn päälle

Päivämäärä:   19.4.25 21:24:35

Mutta jos oli kyse "purruksi tuppautumisesta" niin riittikö kerta vai onko yhtä avuton elukka toi koira jatkossakin?

Päivämäärä:   19.4.25 21:25:51

Voi Jeesus kusin ton alkutekstin nyt ihan itse kylläkin :¨D Tajusitteko mitä tarkoitan silti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.25 21:28:25

” Voi Jeesus kusin ton alkutekstin nyt ihan itse kylläkin :¨D Tajusitteko mitä tarkoitan silti”

Minä jo mietin, että iskikö mulle joku aivohalvaus, kun ei oikeen avautunut :D

Eli kysyt siis, että jos koira työntää kuononsa kyyhyn ja saa pureman, niin tekeekö koira sen uudestaan?

Todennäköisesti tekee riippuen vähän myös koiran temperamentista.

Päivämäärä:   19.4.25 21:38:42

"Eli kysyt siis, että jos koira työntää kuononsa kyyhyn ja saa pureman, niin tekeekö koira sen uudestaan?"

Juu sitä kysyin

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   19.4.25 21:56:11

Riippuu koirasta. Omani ei tajunnut. Lykkäsi nokkansa liian lähelle käärmettä jokunen vuosi sitten ja päätyi naama turvonneena eläinlääkäriin tiputukseen useammaksi tunniksi. Selvisi onneksi, mutta tuosta ei mennyt kuin pari viikkoa, kun se löysi toisen kyyn talon nurkalta ja oli ihan vähällä saada uuden pureman. Samalla hetkellä kun huomasin se touhuavan jotain siellä nurkalla näin käärmeen ponnahtavan maasta kun se yritti iskeä liian lähelle tunkevaan koiraan. Onneksi ei osunut kuin ehkä koiran pitkiin kauluskarvoihin, ja onneksi koira totteli kun karjasin sille että tule pois sieltä senkin idiootti!

Edellinen koirani sen sijaan osasi varoa niitä vaistomaisesti eikä pyrkinyt lähelle alun perinkään. Jotenkin tuntui tietävän kertomattakin, ettei lähelle pidä mennä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   19.4.25 22:25:37

Herkkä koira saattaa oppia kerrasta tai parista, kovapäisempi koira ei luultavasti opi ikinä. Sitä pureman jälkeistä huonoa oloa ne eivät osaa enää siihen puremaan yhdistää, ainoastaan sen kivun ja säikähdyksen joka siinä pureman hetkellä tapahtuu. Ja mitä kovapäisempi koira, sitä vähemmän se moisia muistelee tahi niistä välittää. Todella herkkä, huonohermoinen koira voi kerrasta alkaa vaikka pelätä käärmeitä muistuttavia keppejä. Ja toisen ääripään kovapäinen koira taas ottaa turpiinsa kerta toisensa jälkeen eikä asia hetkauta sitä mitenkään.

Näin yleistäen. Käärmeen purema tosin ei aina juurikaan satu, joten ei siitä välttämättä pelkoa kehitä tosi herkkäkään koira, se vähän riippuu siitä mihin se käärme osuu ja onko koiralla vaikka joku jännä homma kesken jolloin kipuaisti ei ole niin herkillä muutenkaan.

Mulla itsellä on aika ääripään koirat. No, osuttiin joskus lenkillä maa-ampiaispesän päälle. Saatiin pistoja kaikki kolme. Minulle ja toiselle koiralle jäi pelko, se on siitä asti vihannut kaikkia vähänkin pöriseviä hyönteisiä eikä siedä esim. kärpäsiä enää ollenkaan. Ja tuo toinen... No, se ei oppinut mitään vaikka muuten ihan fiksu koira onkin. Viime kesänäkin poistettiin ampiaispesää piharakennuksesta niin eiköhän se ehtinyt työntämään nokkansa sinnekin ja otti taas pari pistoa lisää. Ja hetken päästä olisi mennyt uudelleen samaa pesää tutkimaan jos en olisi ehtinyt puuttua asiaan :'D

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   19.4.25 23:42:25

Riippuu koirasta.

Jos esim. luolakoira oppisi yhdestä eläimen puremasta pysyttelemään kaukana ko. eläimestä, se ei olisi suoraan sanottuna kovin toimiva metsästyskoira. Harvempi mäyrä tai kettu vaan antaa koiran käydä itseensä kiinni pistämättä vastaan.

Samoin karjakoiralla pitää olla kanttia käskeä nautoja kerta toisensa jälkeen, vaikka ne yrittäisivät potkaista sitä. Ei sellainen karjakoira toimisi työssään, joka ekasta uhittelusta ns. ottaisi opikseen ja alkaisi vältellä nautoja.

Toisaalta herkemmät koirat kyllä oppivat.

Päivämäärä:   21.4.25 12:41:23

up

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   21.4.25 13:44:20

Mitä kysyttävää sinulla vielä on, kun aloituksen kysymykseen olet saanut jo useamman oikean vastauksen? Eli siis sen, että riippuu täysin koirasta ja sen luonteesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 16:21:54

Tiedän koiran jota on kyy purrut seitsemän kertaa joten vastaus kysymykseen - ei opi.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   21.4.25 16:46:52

Sanoisin, että ei opi, koska kyyn purema ei oikeastaan satu lainkaan. Varsinkaan siinä määrin kuin vaikkapa maa-ampiaisten pistot. Koira tosiaan ei pysty yhdistämään kyyn pureman jälkeistä kiputilaa itse puremaan, sillä oireet eivät ala välittömästi puremasta ja itse purema ei tee kipeää.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   21.4.25 16:56:40

Yksi vuosikymenien aikana omistamistani koirista ei koskaan saanut (kyyn) puremaa vaan "ilmoitti" haukkumalla kaikki kyyt/rantakäärmeet mökkipihalla ja sen ympäristössä Tiesin heti haukusta milloin käärmettä haukkuu. Tai joo, kerran piti mennä varmuuden vuoksi haravan kanssa kyyyn ja koiran väliin. (Kaikki selvisivät ilman vahingoittumista: koira, kyy ja minä, joka todella pelkää käärmeitä.) Oli herkkä ja pehmeä koira - taisi olla myötäsyntyistä varoa käärmeitä..? Muilla koirilla ei ole tullut käärmeitä kuonon eteen vastaan. Ja kaikki koirani ovat olleet "kaupunkilaiskoiria" eri roduista

Eli vastaan myös, että riippuu koirasta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 17:19:39

Jos koira on luonteeltaan pehmeä niin todennäköisesti oppii. Kova koira ei välttämättä koska kovat koirat eivät jää muistelemaan negatiivisia asioita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.