Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä jutella työkaverin kanssa?

Lähettäjä: Beth 
Päivämäärä:   19.4.25 15:59:05

Vietetään paljon aikaa ulkomaalaisen työkaverin kanssa. Jutellaan paljon mutta alkaa jutun aiheet loppumaan. Joskus luin jostain että ulkomaalaisten kanssa pitäisi jutella ennemmin asioista jotka ovat samalla tavalla molemmissa maissa eli etsiä samanlaisia asioita ja jutella niistä. Haaste on se että jos Suomi on toisessa ääripäässä niin työkaverin kotimaa on toisessa ääripäässä. Ei ole tyyliin mitään samaa. Sit meidän elämäntilanteet ym ovat ihan päinvastaiset eli ei löydy samaa niistäkään.

Mulla olisi kyllä kovasti juteltavaa, mutta usein liittyvät työkaverin kotimaan epäkohtiin, enkä viitsisi niitä tuoda koko ajan esiin ja kysyä, mitä mieltä hän on asioista. Sitten on asioita joista on juteltu hieman mutta työkaveri on ollut vähän nihkeä, joten en ole varma haluaako jutella näistä asioista, enkä ole viitsinyt palata näihin asioihin.

Mitähän juteltavaa keksisi?

Re: Mistä jutella työkaverin kanssa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.4.25 16:04:05

Sää, vaihtuvien juhla pyhien perinteet, ruoka, TV sarjat, elokuvat, muoti, autot

Päivämäärä:   19.4.25 16:07:05

Noi on käyty jo niiltä osin kun on ollut jotain sanottavaa. Sää toki täällä vaihtelee, mutta olisi mukava jutella muustakin kuin vain säästä.

Lähettäjä: Lala 
Päivämäärä:   19.4.25 16:39:48

Saako se suntyökaverisi ikinä aloittaa keskustelua häntä kiinnostavista asioista? Jos olisit joskus vaikka hiljaa..

Päivämäärä:   19.4.25 17:00:03

Itseasiassa mieluusti annan hänen puhua. Jos olen hetkenkin hiljaa niin "valittaa" kun olen hiljaa. Siksi pitäisi olla aina jotain kysyttävää että hän puhuisi enemmän eikä mun tarvisi puhua.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   19.4.25 17:18:52

Mitäpä jos vaikka ottaisit esihenkilöön yhteyttä ja kertoisit ettet saa keskityttä työhön ja haluaisit vain olla hiljaa poislukien työhön liittyvät asiat.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   19.4.25 17:21:57

No kysy vaikka että haittaako sitä jos kyselet sen kotimaasta? Ihan samanlainen ihminen se on kuin kuka tahansa muukin, etkä sinä jonkin luetun lähteen perusteella voi tietää hänen suhtautumistaan. Voit myös ihan kysyä, onko aihe kiusallinen, jos huomaat työkaverin muuttuvan nihkeäksi jonkun asian äärellä

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   19.4.25 17:38:49

Kerrot hänelle, kun valittaa hiljaa olemisestasi, että me suomalaiset ollaan vähän tällaisia, että ei osata smalltalkia ja saatetaan istuskella hiljaakin kokematta sitä kiusallisekksi, mutta kuuntelet kyllä mielelläsi ja vastailet, jos hän haluaa jutella jostain tai kertoa esim. kotimaastaan.

Päivämäärä:   19.4.25 18:42:04

Ollaan siis puhuttu paljon hänen kotimaastaan. Ns kevyet aiheet on aika pitkälle jo käsitelty. Ja olen sanonut, että sanoo, jos kyselen asioista joista ei halua puhua, mutta ei mielellään sano suoraan vaan huomaa kiertelystä ja kaartelusta tai puheenaiheen vaihtamisesta, että nyt ei ollut mieluinen aihe.

x: tuo olen sanonut jo.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   19.4.25 19:01:41

Monissa kulttuureissa suoraan ein sanominen on epäkohteliasta.

Millaisessa työssä te olette, kun voitte koko ajan jutella?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   19.4.25 19:04:50

Kerrot, miten suunnittelet viettää tulevan illan/viikonlopun ja kysyt mitä hänellä on ohjelmassa.

Kerrot mitä ruokaa meinaat tehdä, missä kaupassa käydä jne. Kaikenlaista sun arkipäivästä.

Työjuttuja :)

Toisen kotimaan arvosteleminen ei ole hyvä juttu, edes silloin kun toinen on sieltä esim. pakolaisena tullut. Puhu enemmin teidän yhteisen maan politiikasta ja olosuhteista, jos jostain vakavasta on pakko puhua.

Päivämäärä:   19.4.25 19:34:11

Q: suunnitelmista olen kysellytkin, mutta ei tee koskaan mitään erilaista vaan joka päivä samat asiat. Viikonloppuna ei toki tee töitä. Eli aina sama vastaus, että ei ole suunnitelmia.

Ollaan puhuttu häntä kiinnostavat Suomen asiat. Toki kaikista epäkohdista voisi puhua, mutta tuntuu tyhmältä valittaa mistään mikä on Suomessa huonosti kun hänen kotimaassaan kaikki asiat ovat paljon huonommin. Ja tämä menee taas mun yksinpuheluksi, mikä ei ole tavoitteena.

Lähettäjä: Ohje 
Päivämäärä:   19.4.25 20:43:04

Sä voit ihan reilusti sanoa senkin että nyt just ei ole mitään keskusteltavaa vaan on ihan ok olla myös hiljaa =)

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   20.4.25 09:05:39

Onpa rasittava tyyppi! Olisin itse vaan sitkeästi hiljaa jos siltä tuntuu.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   20.4.25 09:24:57

Kuka haluaa jutella jos toinen vaan puhuu ja ottaa esille työkaverin kotimasn epäkohtia. Juttele samoista asioista kuin juttelet muidenkin kanssa siis suomalaisten. Miksi kuvitellaan, että ulkomaalaisten kanssa pitää keskustella eri tavalla

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   20.4.25 09:28:13

Kysyt mitä se teki eilen. Mitä haluaa harrastaa, millaisia ihmisiä tavata ja tietääkö missä niitä on.
Eihän toista voi pakottaa puhumaan sillä verukkeella ettei omassa elämässä ole mitään

Päivämäärä:   20.4.25 10:46:40

???: jos meinaat että mä vaan puhun niin et tainnut ymmärtää lukemaasi tai et ole lukenut mitä olen kirjoittanut. Tai ehkä olet itse sellainen joka hölisee koko ajan niin et ymmärrä että on ihmisiä jotka osaavat olla hiljaa ja kuunnella. Epäkohdat joista on puhuttu, on työkaveri itse tuonut esiin. Itse en ole niitä ottanut puheeksi enkä ota. Niistä riittäisi kyllä puhuttavaa, mutta kuten aloitukseen kirjoitin, en viitsi lähteä sille tielle.

<33: kuten jo aikaisemmin kirjoitin niin ei tee ikinä mitään normaalista poikkeavaa vaan kaikki päivät ovat samaa. Ei niissä ole mitään raportoitavaa. Ei suunnittele mitään, ei ole haaveita/unelmia. Tai pari juttua on mutta ei niistä ole moneksi kerraksi riittänyt puhuttavaa.

Lähettäjä: Lapu 
Päivämäärä:   20.4.25 11:13:06

Itsekin ihmettelen, missä työssä ehtii hölistä koko ajan ja sellaista mikä ei liity työhön. Jos ei ole asiaa, ole hiljaa ja, kun toinen valittaa, että olet hiljaa niin sano ettei tule nyt mitään juteltavaa mieleen mutta hän voi aloittaa keskustelun itsekin. Itseä @!#$ tuollaiset keskustelijat, jotka vaan vastaavat toisen kyselyihin eivätkä itse kysy mitään toiselta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 11:33:51

Otatko sä vastaavia käskyjä sun olemisen ja käytöksen suhteen muiltakin ihmisiltä, vai vain tältä tyypiltä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 12:16:51

Sinä näet kovasti vaivaa osataksesi olla juuri jonkun toisen mielen mukainen. Missä vastavuoroisuus? Jos haluat olla välillä hiljaa, sinulla on siihen oikeus. Mikset voisi sanoa, ettet jaksa koko ajan puhua, jos kerran ei muuten mene jakeluun?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   20.4.25 12:41:35

Jos valittaa hiljaisuudesta, niin sanoisin vain, että ei ole mitään asiaa. Puhun kyllä kun asiaa tulee.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   20.4.25 12:45:26

Oletko samanlainen kynnysmatto muissakin tilanteissa ja ihmissuhteissa, vai onko työpaikkasi kiinni turhanpäiväisestä hölinästä? Joko kasvatat selkärangan tai vaihdat työpaikkaa. Ehkä molemmat.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.4.25 13:53:00

Me jutellaan työkavereiden kanssa lähinnä töistä. Aika vähän tulee juteltua henkilökohtaisia asioita puhuttua päivänä aikana, varmasti 85-90% koskee ihan työasioita. Lyhyesti saatetaan kysellä, että mitä teit viikonloppuna tai onpas tuolla sateista. Ei kai siellä töissä ole tarkoitus lähteä hirveästi seurustelemaan muutenkaan? Työkavereidtani tiedän lähinnä missä kukakin asuu, mitä ehkä harrastaa ja seurusteleeko tai onko lapsia. Toimeen tullaan ja se riittää.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   20.4.25 14:27:53

Tiedän aloittaja tuon tunteen! Vanhassa työpaikassa olin kerran viikossa toisen kaupungin toimipisteessä ja minun piti koko kesä kuljettaa sinne mukanani kesätyöntekijää. 80km/suunta, n. tunti/suunta. Kerran viikossa siis 2h jumissa autossa kesätyöntekijän kanssa ja jotain juteltavaa pitäisi keksiä.

Meillä ei ollut mitään yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Opiskeluista saatiin jotain juttua aikaan. Työasioista ei enää riittänyt juttua, kun yleensä niistä puhuttiin jo kahvi- ja lounastauoilla yhdessä muiden kanssa.

Mikä on aloittajan työkaverin äidinkieli? Onko mikään ”hyödyllinen” (esim. monissa Afrikan maissa puhutaan ranskaa). Voisitko yrittää opetella sitä? Kyselet ”miten sanotaan tämä asia ko. kielellä”

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   20.4.25 14:40:41

"Lähettäjä: x
Päivämäärä: 19.4.25 17:38:49

Kerrot hänelle, kun valittaa hiljaa olemisestasi, että me suomalaiset ollaan vähän tällaisia, että ei osata smalltalkia ja saatetaan istuskella hiljaakin kokematta sitä kiusallisekksi, mutta kuuntelet kyllä mielelläsi ja vastailet, jos hän haluaa jutella jostain tai kertoa esim. kotimaastaan."

Tämä. Ensimmäiseksi opettaisin tyypin olemaan hiljaa.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   20.4.25 19:39:04

"Itsekin ihmettelen, missä työssä ehtii hölistä koko ajan ja sellaista mikä ei liity työhön."

No esimerkiksi prosessinvalvontatyössä kun istutaan lähestulkoon 12h valvomossa eikä mitään tapahdu. Pikkusen on päivät pitkiä sellasten kanssa joiden kanssa puhuttava loppuu ekan 10 minuutin aikana. Onneksi on edes puhelin sit seurana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.