Lähettäjä: -.-
Päivämäärä: 19.4.25 15:47:45
Ei kai mikään määrä istutettuja kasveja tarkoita sitä, että tietäisi asiasta kaiken. Mun työnjohtajana on vanha puutarhuri, istuttanut järkyttävän määrän kasveja elämänsä aikana. Silti hän ei osaa avata juuripaakkua eikä siis tee sitä ikinä. En minäkään tee silloin, jos istutettavana on vaikka joku 500 pensasta samaan paikkaan, silloin on jo helpompaa ja nopeampaa käydä vain vaihtamassa ne jotka kuolevat, aika moni kasvi kuitenkin selviää vaikka se paakku jäisi avaamatta. Mutta kotona kyllä avaan juuripaakut aina, ihan riittävästi olen nyppinyt maasta kasveja jotka ovat kuolleet selvästi ihan vain siksi koska juuret eivät ole lähteneet kasvamaan paakusta ulos. Samoin yksityisasiakkaiden pihoilla avataan aina, paitsi tuo "pääpuutarhuri" joka ei sitä osaa kokemuksestaan huolimatta tehdä.
Olen paljon eläviä rhodoja siirtänyt ja kyllä niillä elävillä on aina ollut kunnolla kasvanut juurakko. En usko, että rhodot kovin hyvin elossa pysyvät puutteellisella juurakolla, kun eivät ole mitään kaikki käy-kasveja.
Rhodoillakin välillä avaan juuripaakkua ihan lapion avulla, toki en niitä runno ihan samalla tavalla kuin jotain kestävämpiä kasveja. Ei haittaa jos yksittäisiä juuria menee katki, tärkeämpää on se että ne pääsevät jatkossa kasvamaan kunnolla.
|