Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko ok syyllistää sellaisesta, mitä ei ole

Lähettäjä: ole pyytänyt? 
Päivämäärä:   18.4.25 23:19:48

Onko oikein syyllistää siitä, jos et ole tehnyt jotakin asiaa joka syyllistäjän mielestä "olisi pitänyt ymmärtää tehdä", vaikka hän ei ole missään vaiheessa edes vihjaissut, että haluaisi sinun tekevän? Tyyliin hän olisi maalannut aitansa eikä olisi kysynyt sinua avuksi maalaamaan, mutta myöhemmin ottaisi joka käänteessä esiin sen, kuinka p ka ja tyhmä olet kun et silloin älynnyt tulla aitaa maalamaan.

Re: Onko ok syyllistää sellaisesta, mitä ei ole

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.25 23:22:16

Ei yleisesti.

Mutta tietysti ei myöskään ole ok jos pitää jatkuvasti kertoa toiselle että laita vaatteet pyykkikoriin, tyhjää roskis, laita jääkaapin ovi kiinni jne.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.25 23:22:43

Ei ole, enkä suostu lukemaan mitään marttyyrien rivien välistä. Joko pyydetään suoraan ja avoimesti, tai kiehutaan omassa liemessään kun ei osata puhua.

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   18.4.25 23:25:25

Onko oma vanhempi kyseessä? On ihmisiä joiden kanssa et vain voi voittaa etkä todellakaan tehdä oikein. Niin taikka näin, aina väärinpäin. Sen kun hyväksyy voi olla rauhallisin mielin itsensä kanssa.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   18.4.25 23:32:15

On ollut sellainen puoliso. Alkoi tehdä jotakin, ei sanonut että haluaa apua ja jälkeenpäin jaksoi muistuttaa, kuinka silloinkin menit vain siskosi luo ja minä jouduin itsekseni tekemään asian x. No olisit sanonut niin olisin tehnyt, ajatuksiako pitäisi lukea.

Tosin syyllisti myös siitä, jos en itse pyytänyt häntä tekemään jotakin vaan tein itse. Mitä sellainen ihminen kuulemma parisuhteella tekee, joka tekee asiat itse eikä tarvitse toista siihen. En ymmärrä, miksi pitää vain pyytämisen vuoksi pyytää puolisoa tekemään sellainen asia, jonka voi tehdä itsekin. Eri asia, jos toisella on sellaista osaamista, mitä itsellä ei, mutta oletuksena voi tehdä ihan itsekin jos voi ja osaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.4.25 23:50:00

Ihan tuttu kuvio. Ensin sanotaan ettei haittaa, ei tarvitse apua. Sitten kun ei auta, niin saa jälkikäteen kuunnella kuinka joutui tekemään sitä tätä ja tuota ja kuinka se oli niin rankkaa.

Parasta on, kun itse käytät samaa kaavaa niin johan menee herne syvälle ja ollaan heristämässä sormea. Katsoisivat peiliin joskus ...

Lähettäjä: aito sennu 
Päivämäärä:   19.4.25 01:27:38

Äitini on mestarisyyllistäjä ja ex

Lähettäjä: ------ 
Päivämäärä:   19.4.25 02:56:23

"Mutta tietysti ei myöskään ole ok jos pitää jatkuvasti kertoa toiselle että laita vaatteet pyykkikoriin, tyhjää roskis, laita jääkaapin ovi kiinni jne."

Ei ole myöskään ok joutua kertomaan aikuiselle ihmiselle, että "tyhjää roskis" ei ole suomea.

Lähettäjä: MaTilda 
Päivämäärä:   19.4.25 04:58:27

Lähettäjä: jahas
Päivämäärä: 18.4.25 23:25:25

Onko oma vanhempi kyseessä? On ihmisiä joiden kanssa et vain voi voittaa etkä todellakaan tehdä oikein. Niin taikka näin, aina väärinpäin. Sen kun hyväksyy voi olla rauhallisin mielin itsensä kanssa.

Komppaan tätä. Yritin liian kauan miellyttää ja kelvata omalle vastaavalle äidilleni ja kipuilin asiaa. Mutta nyt 30 vuotiaana olen tehnyt rauhan sen asian kanssa, että en vaan siihen pysty.

Lähettäjä: mahtavaa 
Päivämäärä:   19.4.25 07:49:07

"Alkoi tehdä jotakin, ei sanonut että haluaa apua ja jälkeenpäin jaksoi muistuttaa, kuinka silloinkin menit vain siskosi luo ja minä jouduin itsekseni tekemään asian x. No olisit sanonut niin olisin tehnyt, ajatuksiako pitäisi lukea. "

Ja monesti nämä vielä tietävät että sun on mahdoton osallistua siihen hommaan töidesi tai muiden menojen takia, mutta silti aloitetaan ja kitistään jälkikäteen. Jos hommasta kerrottaisiin ja vieläpä hyvissä ajoin niin kenties joitain menoja olisi hyvin voinut siirtää tai suunnitella.

Ja väitän että miesten tyyliä paljon enemmän kuin naisten.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   19.4.25 07:54:33

No ei ole. Tein tässä yhden asian jonka hoitaminen kuuluisi naapurillekkin. Huomasin ettei ollut tehnyt eikä ollut myöskään ottanut asiaa esille mitenkään. No hoidin jutun, jottei hoitamattomuudesta aiheudu vahinkoa ( tässä tapauksessa olisi aiheutunut vesivahinko). Johan sieltä tuli viestiä että olisi pitänyt keskustella, he olisivat halunneet tehdä asian tavalla x ja minun olisi pitänyt osallistua tekemään asia heidän tavallaan ( paljon työläämpi tapa tehdä se asia ja okisi hyödyttänyt heitä huomattavasti). En viitsinyt vastata siihen mitään muuta kuin, etteipä sieltäkään ole ehdotettu asian hoitamista vaikka jatkuvasti kyseisen asian läheisyydessä ovat ja ovat nähneet että pitäisi hoitaa. Mikä on täysin totta.
Joillekkin ei kelpaa mikään ja kaikesta valitetaan, ei sellaisten kanssa tarvitse olla tekemisissä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   19.4.25 10:48:06

Ei ole ok syyllistää asiasta, jota ei ole edes pyytänyt. Hyvin harvoin on aiheellista syyllistää sellaisestakaan asiasta, jota on pyytänyt ja toinen kieltäytynyt, koska lähtökohtaisesti toisella on oikeus kieltäytyä auttamasta.

Sellaisesta on ok syyllistää, jos toinen jättää hänelle kuuluvan asian hoitamatta ja se kaatuu sitten sinun niskaasi.

Lähettäjä: No se 
Päivämäärä:   19.4.25 11:52:08

"Ja monesti nämä vielä tietävät että sun on mahdoton osallistua siihen hommaan töidesi tai muiden menojen takia, mutta silti aloitetaan ja kitistään jälkikäteen."

Minua on syyllistetty siitä, kun en ollut remppa-apuna vaikka olin saikulla töistä selkäni telottuani. Eikä ollut siis mikään yhteinen asunto puolison kanssa tmv. "Et silloinkaan voinut olla remonttiapuna vaikka olit päivät kotona" - niin, selän telomisen vuoksi, argh.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.