Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko "nainut" perheeseen, jossa paljon

Lähettäjä: Lilja 
Päivämäärä:   18.4.25 20:41:35

traditioita erityisesti juhlapyhien viettämiseen liittyen? Avio- tai avoliitto, tai ihan seurustelukin lasketaan.

Olen tavannut miehen, jonka perheessä on paljon yhteisiä perinteitä. Koko perhe viettää joulun miehen lapsuudenkodissa, pääsiäisen suku mökillä ja myös juhannus menee jommassa kummassa edellä mainituista. Mies lähti eilen perheensä kanssa mökille viettämään pääsiäistä. Olemme aika hiljattain tavanneet, joten mukaan lähteminen ei ole vielä ajankohtaista, mutta entä sitten kun tai jos on? Kiinnostaisi tietää, että miten olette saaneet tahtonne läpi näiden vahvojen perinteisen rinnalla? Minä voin jo tässä vaiheessa sanoa, että en todellakaan haluaisi sitoutua viettämään jokaista juhlapyhää miehen suvun kesken.

Re: Oletko "nainut" perheeseen, jossa paljon

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   18.4.25 20:44:00

Suhde ei tule jatkossa toimimasn

Lähettäjä: .m 
Päivämäärä:   18.4.25 20:48:15

"Minä voin jo tässä vaiheessa sanoa, että en todellakaan haluaisi sitoutua viettämään jokaista juhlapyhää miehen suvun kesken."

Sano tämä miehelle.

Tosin munkin veikkaus on, että tuo suhde ei tule kestämään, joten tästä ei ehdi ongelmaa tulemaan

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   18.4.25 20:50:46

Ei niitä juhlapyhiä ole mikään pakko viettää samassa paikassa. Mä en jousta joulusta, koska se on oikeastaan ainoa kerta vuodessa jolloin muutamia sukulaisiani näen. Mies tulee välillä mukaan sukuloimaan mun kanssa, toisinaan taas menee omien sukulaistensa luo. Hänen veljensä vaimoineen sukuloivat hekin eri paikoissa keskenään vaikka ovat lisääntyneetkin, toki heillä kummallakin suvut lähellä niin nukkuvat silti samassa paikassa. Lapset on milloin kummankin mukana.

Ja mun miehellä taas on juhannusperinne mökkeillä kaverilössin kanssa. Toisinaan menen mukaan, toisinaan en. Ei aina ole pakko olla samassa paikassa. Jos olisi lapsia niin sitten yksinkertaisesti minä olisin lasten kanssa kotona tai mökillä ja mies saisi mennä itsekseen kavereidensa kanssa rälläämään, hänen lapsenvahtivuoronsa olisi sitten joskus toisella kertaa.

Ei asioista tarvitse tehdä niin vaikeita eikä ongelmia kannata keksiä sinne missä niitä ei ole. Ongelmaksi tuo muuttuu vasta jos mies alkaa vaatia että aloittajan pitää mennä sukuloimaan mukaan eikä hän saisi tehdä omia juttujaan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.4.25 20:50:57

Siskoni meni naimisiin miehen kanssa, joilla on vahvat perinteet rpujuhlineen, juhannuksineen jne. Usein ovat paikalla, aina eivät, eikä siitä kukaan ole loukkaantunut.

Jos mies on asian kanssa ehdoton ja sinä samoin, niin suhde ei tule toimimaan. Parisuhteessa kannattaa opetella puhumaan asioista suoraan ja kertomaan omat näkemyksensä sekä tekemään kompromisseja. Jos et osaa/halua ottaa aihetta esille, niin suhteenne tuskin jatkuu kovinkaan kauan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.25 20:55:05

Ihan hyvin toimii. Avainsana on kompromissit, molempien pitää suhteessa olla valmiita joustamaan.

Kaikkia pyhiä ei tietenkään vietetä miehen perheen/suvun kanssa, koska haluan viettää aikaa myös oman perheeni/sukuni kesken, joten erilaisia kompromisseja tehdään. Eli osa pyhistä miehen suvun kanssa, osa minun, välillä jäädään kotiin kahdestaan tai toinen jää ja toinen menee menoihin.

Kun lapset olivat pieniä niin joulu oli ainoa jolloin aattona molempien vanhemmat halusivat meidät käymään, onneksi asuttiin kaikki samassa kaupungissa joten ongelmaa ei saatu siitäkään syntymään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.4.25 21:03:16

No voihan sitä kumpikin viettää nämä myös omissa sukulaisissaan itsekseen tai vaikka jäädä keskenään kotiin. Vaihtoehdot eivät ole yhdessä jommankumman sukulaisissa tai yhdessä kotona vaan yhdessä jommankumman sukulaisissa, kumpikin omissa sukulaisissaan itsekseen tai toinen sukulaisissaan ja toinen kotona itsekseen.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   18.4.25 21:23:12

Mä taas vietän aikaa mielummin miehen sukulaisten kanssa kuin omieni. Aika paljon ollaan eri näköisillä kokoonpanoilla juhlapyhiä ainakin osittain yhdessä.

Sehän voi olla jopa hyvä, että tulee toimeen perheensä kanssa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.4.25 21:44:46

Miksi sinun pitäisi saada tahtosi läpi, miksei miehen omaansa?

Päivämäärä:   18.4.25 21:45:54

Kysy mieheltä miten hän on viettänyt pyhiä edellisessä suhteessaan.

Minulla ja miehellä on molemmilla hyvin isot sukujoulut, mutta me vuorotellaan ihan sujuvasti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   18.4.25 21:49:17

Mieti kun jos ja kun teette vielä lapsia, niin mitkä itkupotkuraivarot tulee ellet mukaan lähde.

Mutta jos mies on muuten kiva, niin älä heitä kirvestä vielä kaivoon. Se sukukin voi olla kiva ja heidän juhlissaan voi olla kivaa.

Meillä ei suvussa ole tuollaisia traditioita eikä saatu eikä saada lapsille edes serkkuja, niin toisaalta hieman haikeana katselen somesta ja kuuntelen töissä kun muiden lapsilla on jo pienenä synttärivieraita sukulaisista isot määrät, on kutsuja ja juhlia, seuraa ja ihania muistoja ja kivaa ajanvietettä, mökkiä ja laskiaisriehaa ja kaikkia ihania tapahtumia ja lapsia kymmenkunta ellei enemmän.

Meillä on vaan me ja meen lapset ja yritetään sitten järkätä oman perheen kesken, mutta se koko kylä kasvattaa fiilis puuttuu täysin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.25 22:00:39

"Suhde ei tule jatkossa toimimasn."

Todella hyvin suhde tulee toimimaan jos osapuolet ovat aikuisia ihmisiä.

Olen itse ollut 18 vuotta parisuhteessa. Meillä on yksi lapsi. Olen joka ainoan joulun viettänyt lapsuudenperheeni luona elämäni aikana ja mies omansa. Lapsi on joka toinen vuosi toisessa joulunviettopaikassa.

Olemme yhtä vuotta lukuunottamatta olleet nyt lähes 20 vuotta minun perheeni luona juhannuksen. Mies saisi mennä mihin haluaa mutta haluaa tulla perheeni mökille, on ehkä enemmän innoissaan siitä kuin minä.

Me ollaan yksikkö ja asumme yhdessä. Siksi voimme sen vuoksi viettää vuodessa pari päivää erillämme. En ole milloinkaan ymmärtänyt sitä että suhteessa niin voimakas hallinta ettei antaisi toisen olla siellä missä haluaa. Onko se hyvä suhde. Ei minusta.

Piti mainita tuosta joulusta että myös sisarukseni joko ilman tai puolisoineen ovat vanhempiemme luona. (Ei, emme mene sinne loisimaan vaan viemme kaikki ruoat mukana.)

Aloittaja sun ei ole mikään pakko viettää näitä päiviä kenenkään sellaisen seurassa missä et halua etkä voi vangita puolisoa myöskään kotiin jos haluat että suhde onnistuu.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   18.4.25 22:35:46

Miehen veljen vaimo yritti ulottaa tätä pakkoa meille asti, yritti painostaa meitä sosiaalisella häpeällä viettämään sukujoulua heillä.

Lopetin tämän tyyppisen toiminnan ihan alkuunsa. Puhuttiin miehen kanssa, käytiin läpi plussat ja miinukset perhejoulujen järjestämisestä (koska jossain vaiheessa se vuoro tulisi meille kuitenkin), eihän niissä mitään plussia ole).

Päädyttiin siihen että vietetään rauhalliset joulut kahdestaan.
Käly oli hetken vihainen, mutta leppyi kyllä.

Omat rajat on itse vedettävä, muuten random tyypit kävelee yli ja pyyhii jalat mennessään.

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   18.4.25 22:41:27

Ja minä mietin, miksi tuo kolmas sana sai olla niin räävitön. Hetkisen...

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   18.4.25 23:05:15

Vain suomalainen voi tehdä perheen juhlaperinteistä ongelman. Sitten vanhana kökitään yksin kotona ja ihmetellään miten onkin niin yksinäistä.

Päivämäärä:   19.4.25 00:05:34

Heh sanoi hyvin

Lähettäjä: G.A 
Päivämäärä:   19.4.25 00:13:06

Kyllä ja vielä tiiviiseen lämminhenkiseen perheeseen, joille ne juhlapyhät on kaikille ihania ja odotettuja kun näkevät toisensa ja saavat olla yhdessä hetken.
En ole kokenut, että se olisi minulta mitenkään pois ja minuakin on ymmärretty, että vietän jotkin juhlapyhät toisella tavalla.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   19.4.25 00:17:01

Otan osaa.
Itse en sopeutuisi tilanteeseen, ahdistuisin iänikuisista sukujuhlista ja tosiaan ei tässä vanhana yksin kökitä.

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   19.4.25 03:35:44

Sain tahtoni läpi vain eroamalla.

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   19.4.25 03:38:30

Ja ei, en jää yksin sillä minulla on OMA suku. En tarvitse miehen yhteen juhlimaan pakotettua sukua mihinkään.

Ja lämminhenkisyys oli niistä kinkereistä kaukana.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   19.4.25 09:46:40

Mun suvulla on perinteisiä juhlia. Aikojen saatossa ovat muuttuneet, lähinnä kun mummujeni ikääntyessä ja kuoltua, ja porukoitten laajennettua mökkiään ja muutettuaan omakotitalosta kerrostaloon. Nykyään siis tapahtuu useimmiten mökillä, mutta pari kertaa oltu esimerkiksi joulu meillä muuttohärdellin tai sairastumisen vuoksi. On myös siirretty juhannusta pari kertaa viikolla, kun on useammalla ollut juhannuksena muuta (töitä ja kummilapsen häät esimerkiksi).

Mutta meillä se on tuo mieheni, joka näihin sukurientoihin ehdottomasti haluaa. Ite intrverttina kuormitun noista, joten ajoittain yritän itse minimoida visiittini lyhyemmäksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.25 10:05:38

Kyllä. Etenkin tuo joulu on yksi @!#$ show. Miehelle on kynnyskysymys viettää joulu muualla kuin kotipaikallaan, kun "niin on aina tehty." ja se pahan jouluruuan määrä on seitsemälle ihmiselle kolminkertainen - tästäkin voisi miinustaa kaksi, meidät miniät, kun kumpikaan ei tykkää kouluruuasta ja mulla on ruokarajoituksia, mitä anoppi ei hyväksy eikä käy myöskään se että tosin omat ruuat, koska se loukkaa häntä. Joo, joulu on osoittautunut hyvin raskassoutuiseksi päiväksi näiden kanssa.

Ja nyt kun saatiin lapsi, niin miehen sukulaiset tuntuu kilpailevan, kuka tuo paremman lahjan.

Lähettäjä: ääh 
Päivämäärä:   19.4.25 10:20:56

Vitsit nyt te palstapervot täällä ja toisella palstalla ootte tehn eet sen että luen tämän ketjun otsikon joka kerta väärin. Ja ihmettelen. Jos joku ei arvaa niin sanasta "perheeseen" vaihda h toiseen kirjaimeen XD

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.25 10:29:48

En ymmärrä. Perheenä alatte tietysti luomaan omia perinteitä, ne voi olla sieltä lapsuudenkodeista matkittuja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.