Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puhutaan pyöräilystä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.25 18:08:42

Minulla olisi mahdollisuus ottaa töiden kautta työsuhdepyörä. Olen rapakunnossa ja lihava, joten ajattelin sähköavusteista pyörää.

Olen myös pikkuhiljaa alkanut korjailemaan ruokavaliota, jättänyt m. Herkut pois (aiemmin söin joka päivä jonkun herkun) ja alkanut täyttää annoksia kasviksilla, sekä katsonut annoskokoa. Paino on lähteny tippumaan pari kiloa, vielä olis kymmenen jäljellä.

Onko kenelläkään positiivisia kokemusta pyöräilystä liikuntamuotona ja laihdutuksena tsemppinä minulle?

Re: Puhutaan pyöräilystä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.4.25 19:07:25

Minä sain aloitettua liikunnan sähköpyörän avulla. Asun mäkisellä seudulla, ja tavallisella pyörällä kynnys lähtemiselle oli iso. Sähköpyörällä jaksoi käydä ihan huvikseenkin ajamassa, kun avustus auttoi niissä ärsyttävimmissä mäissä, ja oli kiva käydä pyörällä uusissa paikoissa. Pyöräily alkoi kiinnostaa enemmänkin, ja hankin lopulta myös tavallisen pyörän. Sähköllä ajan vieläkin työmatkat ja vastaavat, tavallinen pyörä on harrastusvälineenä. Ikinä ei olisi tullut aloitettua pyöräilyä suoraan tavallisella pyörällä, koska olin niin rapakunnossa, että motivaatiota hommaan ei ollut ollenkaan.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   18.4.25 19:07:29

No et sä nyt ihan kauheen lihava oo jos ylimäärästä vaan 10kg

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   18.4.25 19:48:45

Missä haluat ajella? Työmatkat vai reenimielessä? Itellä maantiepyörä, maasturi ja läski. Läskillä ajan vain pururatalla ja mehtässä mihin omiaan. Huonommalla tiellä ja mehtäteillä taas maasturi hyvä, maantiepyörällä sitten oikeat lenkit (50->) hyvällä kelillä.

Sinuna miettisin kulutusta ja kunnon kohotusta. Sähkö avustaa mutta kyllä siinä polkemaan joutuu. Toki sillä joutuu ajamaan pidempään kuin vastaalla ilman sähköä. Jos rapakunto ja patalaiska niin osta sähkö. Jos yhtään on sinniä niin tavallinen. Mistään kymppikilsasta ei ole yhtään mitän hyötyä kuin se että saa raitista ilmaa ja pysyy pois jääkaapilta. Maasturi varmasti monipuolisin, itellä hyvä ja sillä pystyy pitämään jo ihan hyvän vauhdin, toki mstkassa häviää maantielle. Hyvä hybridikin voisi olla vsihtoehto, silläkin jo sorateitä rällää jos ei murskeella ole

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   18.4.25 20:01:24

Sähköpyörä on tarkoitettu ajettavaksi sähköavustimen kanssa, joten ilman sitä se on yleensä todella ärsyttävä polkea. Et siis voisi käytännössä pyöräillä ilman sähköavustinta. Tai ainakaan et halua... :D

Sähköavustimen kanssa taas pyöräily ei oikeastaan ole liikuntaa, koska sähköavustin avustaa, jolloin et omia lihaksiasi siinä juurikaan käytä.

Jos haluat että pyöräily on liikuntaa, niin hanki ihan tavallinen polkupyörä.

Et kertonut paljonko painat, mutta monissa sähköpyörissä on maksimipainoraja, esim. 120 kg, joten sekin kannattaa ottaa huomioon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.25 20:03:15

Kyllä sähköpyörällä ajaminenkin liikunnasta käy. Polkee reipasta tahtia vaan ja pitkää matkaa. Avustin menee pois päältä yli 25km/h vauhdissa.

Sähköavustimen paras puoli on, että pystyy polkemaab just pitkää matka tasaisella sykkeellä, eikä näänny heti ensimmäiseen ylimäkeen tai vastatuuleen.

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   18.4.25 20:10:56

Mä oon läski ja rapakuntoinen. Viime kesänä pyöräilin tavispyörällä ihan kepoiseen 15 km helpohkoa reittiä (vain pari isoa mäkeä, muuten sellaista peruskumpuilevaa). Kummemmin pyöräillyt vuosiin ja tuon matkan tein useampana päivänä peräkkäin.

Mun mielestä pyöräily on rapakuntoisellekin helppoa ja kevyttäkin liikuntaa jos tuollaisia lyhyitä lenkkejä tekee. En tiedä mihin tuossa olisi sähköä avuksi tarvinnut. Toki jos se motivoi niin hyvä hankinta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.