Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä sairauksia sinulla on?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.25 16:51:43

Mulla on jo neljä sairausdiagnoosia.
On endometrioosi, reuma, astma, keliakia. En tunne ketään muuta joka sairastaisi yhtään mitään muuta kun kausiflunssia. Mun 70+ vanhemmatkin on täysin terveitä, sisarukset on täysin terveitä, mun kaverit on täysin terveitä.

Antakaa vertaistukea että en ole ainoa sairas ihminen. Taas niin kurja olo kun läheinen vähätteli ja pilkkasi kun en jaksanut lähteä lenkille kipujen ja voimattomuuden takia. Ei mun lähipiirissä ole ketään jolla olisi yhtään ymmärrystä tai myötätuntoa.

Re: Mitä sairauksia sinulla on?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.25 16:54:32

cptsd, autismi, fibromyalgia, gerd, pcos. Et ole ainoa jolla näitä on. Kannattaa toki hakea jotain vertaistukea ja ehkä miettiä haluatko todella viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa jotka vähättelevät kipujasi.

Päivämäärä:   18.4.25 17:35:29

Hypotyreoosi

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   18.4.25 18:16:18

Suosittelen lämpimästi etsiin vaikka Facesta vertaistukiryhmiä. Ainakin kipupuolelta löytyy useita.

Lähettäjä: Alabama 
Päivämäärä:   18.4.25 18:17:24

Löytyyhän tuota listaa, on mm harvinainen autoimmuunisairaus, synnynnäinen keuhkosairaus, POTS, monen monta allergiaa, migreeni ja mitä näitä nyt on. Ikää kohta 22 v. Olen ollut lapsesta asti monisairas, joten olen jo tottunut elämään sairauksien ehdoilla ja erilaisiin toimenpiteisiin sekä lääkityksiin. Uudet diagnoosit ei enää hetkauta niin paljon sen takia. Voin vaan kuvitella miten vaikeaa sairauksiin on sopeutua, jos on jo ensin ehtinyt elää elämää pitkään täysin terveenä.
Mutta et aloittaja todellakaan ole ainoa sairas maailmassa.Suosittelen lämpimästi hakeutumaan omien sairauksiksi vertaistukea piiriin, itse olen vertaisilta valtavasti tukea ja löytänyt elämääni ihania kavereitakin sitä kautta. Niinhän se vaan valitettavasti on, ettei terve koskaan voi ymmärtää mitä sairas kokee tai miten rajusti ja vaihtelevasti oireet voi toimintakykyyn vaikuttaa. Tsemppiä hurjasti sulle <3

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   18.4.25 18:19:08

Mulla ei ole mitään allergioita kummempaa (ainakaan diagnosoituna, kai sitä yhtä sun toista löytyisi jos alkaisi kunnolla tutkia...), mutta ei tulisi silti mieleenkään vähätellä kenenkään kipuja tai muitakaan rajoitteita! Yhdellä parhaista ystävistäni on pahoja mielenterveysongelmia ja on niiden takia välillä pitkäänkin aivan voimaton. Miksi pahoittaisin hänen mielensä ilkkumalla, kun voin sen sijaan piristää hänen mieltään edes vähän vaikka lähettämällä söpöjä eläinkuvia...

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   18.4.25 18:33:20

Minulla on ollut ykköstyypin diabetes 26 vuotta ja mielestäni hassuinta on se, etten ole eläissäni tavannut muita 1-tyyppiläisiä kuin lapsuuden diabetesleireillä. En kouluissa, harrastuksissa, missään.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.4.25 18:39:53

Löytyyhän noita.

Pelkästään fyysisellä puolella migreeni, verenpainetauti, allergioita, nivelrikkoa, diabetes II, korkea kolesteroli, kihti, kilpirauhasen vajaatoiminta, munuaisten vajaatoiminta.

Lisäksi sitten psyykkiset sairaudet joita on myös useampi.
Ikää 39v.

Päivämäärä:   18.4.25 18:44:13

Korkeaa kolesterolia vaikka kuinka koittaa välttää eläinrasvoja.

Psoriaasisläikkiä, tosin tästä ei ole mitään virallista diagnoosia kun ainakin toistaiseksi on tosi lievää enkä ole tarvinnut lääkäriä.

Suonikohjuja.

Akne on ollut nuorempana.

Silmien näkö -2 ja -1,5

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   18.4.25 18:51:40

Ihmisviha, snäkkitomaattihimo ja migreeni.

Päivämäärä:   18.4.25 18:58:10

Endo, munuaisten vajaatoiminta, korkea verenpaine, kohtauksittainen flimmeri... Onhan noita.

Lähettäjä: Mia 
Päivämäärä:   18.4.25 19:10:54

Endometrioosi, menierin tauti, joku neurologinen sairaus, mutta ei vielä dg.

Päivämäärä:   18.4.25 19:45:39

Reuma, endo, ibs. Nyt ihme kovia toispuoleisia päänsärkyjä että kai sitä vikaa on päässäkin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.4.25 23:22:53

Pcos vain.

Päivämäärä:   19.4.25 00:18:34

Oliko pcos sairaus johon syynä on runsas ylipaino?

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   19.4.25 01:23:23

Endometrioosi/ibs.
Voi ei aloittaja, kovasti voimia. Ymmärrän kyllä kun ei jaksaisi yhtään mitään ja pelkkä olemassaolo on raskasta.
Ei ne terveet tajua mitä sairauksien kanssa eläminen on, paitsi sitten vasta silmät avautuu jos tuleekin omalle kohdalle. Itse sain olla nuorena terve ja niistä vuosista olen kiitollinen. Päivä kerrallaan eteenpäin.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   19.4.25 01:27:04

Mulla on ihan järjettömän pituinen lista diagnooseja, mutta koen ja kuvailen itseäni perusterveeksi. Kun mikään niistä ei lääkityksillä vaikuta elämääni mitenkään.

Lähettäjä: Irppa 
Päivämäärä:   19.4.25 03:28:02

Löytyyhän noita... Somaattiselta puolelta aurallinen migreeni, kilpirauhasen vajaatoiminta, astma, kakkostyypin diabetes, PCOS, kihti, nivelrikko, hermovaurio käsissä niskan nikamasiirtymän vuoksi, kolmoishermosärky. Lisäksi sitten autismi, krooninen masennus ja dissosiaatiohäiriö.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.4.25 03:47:41

Ainoa vaikuttava on essi, pari muuta ei vaikuta elämään, vaikka ne onkin taustalla, autoiimmuunitauteja, jotka ei juuri oireile.

Päivämäärä:   19.4.25 04:23:04

1-tyypin diabetes
Kilpirauhasenvajaatoiminta
Astma
Urtikaria

En pidä itseäni perusterveenä, vaikka lääkitykset onkin kohdallaan. Koska terve en ole millään mittapuulla.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.4.25 08:18:20

PCOS, ykköstyypin diabetes

Lähettäjä: LC 
Päivämäärä:   19.4.25 08:25:24

Long covid, jonka takia en ole ollenkaan työkykyinen. Tilanteeseen sopeutuminen ei ole ollut aivan helppoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.4.25 08:31:04

Cu, allergioita, atooppinen iho ja lisäksi olen sairastanut psykoosin, jonka takia edelleen syön psykoosilääkettä.

Luultavasti ainakin osittain olen psykoosin takia todella hidas, keskittyminen on huonoa ja muisti pätkii. Muuten tunnen olevani aika lailla terve.

Lähettäjä: Delia 
Päivämäärä:   19.4.25 08:40:41

7 diagnoosia, joista 4 on lääkkeillä ns kokonaan vaimennettu, mutta loput 3 vaikuttaa jokapäiväiseen toimintakykyyn ja mm aiheuttaa kipuja. Ikää 30v.
Aloittaja et ole yksin! Liputan myös vertaistuelle, muut samaa kokevat ymmärtävät tilannetta ja tuntemuksia aivan eri tavalla kuin terveet. Ja parhaimmillaan keskustellessa syntyy uusia ystävyyksiä.
Mutta se on sanottava, että nuo oireitasi vähättelevät kaverisi ovat kyllä aivan pönttöjä! :(

Päivämäärä:   19.4.25 09:01:41

Endometrioosi, kilpirauhasen vajaatoiminta ja migreeni. Mutta ei se estä kaverin kanssa lenkkeilyä. Endo ei vaikuta arkeen mitenkään. Löytyi vahingossa synnytyksessä.

Lähettäjä: pohjanakka 
Päivämäärä:   19.4.25 09:18:39

Rankan koronan myötä liikuntakyky huononi, ja kuljen kyynärsauvoilla tai rollaattorilla. Aiemmin olin melko sporttinen, mitä nyt oli polvivaivoja. Ja onhan sitä kaikenlaista ollut - vaikka olen ollut aika perusterve, ilman lääketiedettä olisin ollut monta kertaa jo vainaa. Unihäiriöitä ja masennustakin on; niitä pidän ominaisuutena enkä sairautena.

Jännä, että täällä on kolme ykköstyypin diabeetikkoa. Yhdellä lapsistani on tuo, ja kiinnostaa kuulla, miten isosti se vaikuttaa elämään.

Päivämäärä:   19.4.25 09:22:12

1-tyypin diabeetikko minäkin. Keliakia löytyy myös ja toinen polvi on tekoniveltä vailla.

Päivämäärä:   19.4.25 09:23:18

"kiinnostaa kuulla, miten isosti se vaikuttaa elämään."

Vaikuttaa ja ei vaikuta. Tasapainossa ollessaan on näkymätön sairaus. Mietin että missä tilanteissa on eniten vaikuttanut, niin raskaus ja synnytys ja imetys.

Päivämäärä:   19.4.25 09:34:54

Selkärankareuma, colitis ulcerosa, astma, migreeni verenpainetauti. Ikä 40v.

Meillä itseni ihan suht terveeksi ja onneksi sairaudet eivät vaikuta toimintakykyyn kun ovat hyvässä hoidossa

Lähettäjä: Ei mitään 
Päivämäärä:   19.4.25 11:33:53

Kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta en osaa sitä sairautena pitää, koska lääkityksellä ei oireile mitenkään. Endometrioosista pääsin eroon kohdun ja munasarjojen poistamisella. Ei mulla muuta. 58-vuotias.

Päivämäärä:   19.4.25 12:48:59

Kilpirauhasen vajaatoiminta, migreeni. Epäilen että saattaisi olla lievä Sjögrenin oireyhtymä, mutta en ole jaksanut vaivautua lääkäriin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.4.25 16:27:25

. : PCOS on ihan lähtökohtaisesti olemassa oleva ja oletettavasti myös perinnöllinen oireyhtymä, mitä ylipaino kyllä pahentaa, mutta ei aiheuta. PCOS ei myöskään parane tai häviä mihinkään. Voi kyllä hilliintyä hyvällä hoidolla.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   19.4.25 16:36:47

Varsinaisia sairauksia ei yhtään (mutta vammoja, poikkeamia, allergioita kylläkin).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.25 16:39:03

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 19.4.25 00:18:34

Oliko pcos sairaus johon syynä on runsas ylipaino?

Ei minun tapauksessani ainakaan, BMI on alle 20 ja ei ole koskaan ollut yli 25. Jotkut vaan on alttiita.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   19.4.25 16:52:37

Minulla myös PCOS, olin alipainoinen kun se diagnosoitiin ja silloin oli myös pahimmillaan oireet. Lääkäri neuvoi tuolloin pitämään painon samana ja huolehtia ettei liho. Vanhetessa paino kuitenkin nousi normaalipainoksi ja oireet lieveni. Olen miettinyt voiko tuo alipainokin altistaa pahemmille oireille?

Sitten muita ei ns. sairauksia yliliikkuvat nivelet, hermovaurio vasemmassa kädessä (kättä leikelty neljä kertaa), sääriluun murtumasta aiheutunut nivelrikko polveen ja muita vammoja.

Aika monella tälläkin palstalla löytyy tuo PCOS.

Lähettäjä: MieVaan 
Päivämäärä:   19.4.25 18:20:03

Sairauslista on pitkä kuin nälkävuosi.
On EDS, PCOS ja imeytymisongelmia. Lisäksi allergioita kymmenittäin homealtistuksen takia, atooppinen iho, aurallinen krooninen migreeni (kohtauksia yli 15 kuukaudessa, hortonia epäillään) ja selkä leikattu paristi, koska kasvaa nikamiin luupiikkejä painaen hermoja.
Lisäksi toistakymmentä F-koodin diagnoosia löytyy, eli mielenterveyspuolen. Enemmän nämä fyysiset vaivat häiritsee, koska pelkästään migreenit sanelee koulu ja työpäiviä ja niiden sisältö, onneksi etätyö ja etä opinnot, niin voi muokata päivän itselleen sopivaksi.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   21.4.25 09:41:23

Lista löytyy, mulla on enemmän lääkkeitä kuin 80 vuotiaalla isällä (olen 55 v)

Astma, allergiat , refluksi, keuhkoahtaumatauti , kulumia nivelissä , kilpirauhasen liikakasvu ..

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   21.4.25 10:13:36

Iät olis ollu kiva tietää myös.
Endometrioosi, verenpainetauti ja migreeni, jotka kaikki helpotti endoleikkauksella ja kohdunpoistolla. Eli varsin tervettä elämää 50 jälkeen. Psoriasis vaivaa myös jos syö sokeria.

Päivämäärä:   21.4.25 10:28:16

30 vuotta on ikää ja paljon kroonisia sairauksia on ollut ihan lapsesta lähtien, ei sillä että niitä olisi diagnosoitu muiksi kuin kasvukivuiksi ja teeskentelyksi.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   21.4.25 10:31:13

Astma, allergioita, kilpparivajis, selkä paskana, migreeni. Just nyt pysyvä hermovaurio repii kivasti taas tota takareittä...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.4.25 10:43:19

Diabetes, verenpainetauti, sepelvaltimotauti, kilpirauhasen vajaatoiminta, kroonisia kipuja mm. selässä ja jaloissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.