Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kolesterolit koholla kuin nopesati lääke?

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   18.4.25 16:35:14

Miten yleensä menetellään? Muita kokemuksia?

Re: Kolesterolit koholla kuin nopesati lääke?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.25 16:41:28

Kai niitä ensin yritetään ruokavaliolla tiputtaa. On muuten tosi toimiva, olen vierestä seurannut äitiäni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.25 16:44:42

Riippuu elintavoista, sukurasitteesta, muista sairauksista jne. Itse sain lääkityksen kun kok.kolesteroli oli 5.1.

Lähettäjä: Paha umpi 
Päivämäärä:   18.4.25 17:31:26

Rosuvastatin
Lääkkeen yleisimmät haittavaikutukset ovat päänsärky, huimaus, ummetus, pahoinvointi, vatsakipu, lihassärky, voimattomuus ja diabeteksen puhkeaminen.

Miehelläni on nyt noista puolet jo ja lisäksi erektiohäiriöt tuli tuon myötä pahemmiksi
joten siitä vaan sitten kokeilemaan.
Onhan se kiva kun LDL laskee ja lääkäri on tyytyväinen.

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   18.4.25 17:40:00

itsellä koholla..en aio ottaa lääkistystä mutta yritän hieman tiputtaa painoa

Lähettäjä: tässä jotain 
Päivämäärä:   18.4.25 17:41:06

https://www.satakunnankansa.fi/terveys/art-2000011173833.html

''Puolet sydäninfarkteista tulee ihmisille, joiden elintavoissa ei päällisin puolin ole altistavia riskejä. Jo kolmekymppisten huonoon kolesteroliin pitäisi reagoida, sanoo professori.''

Huonon kolesterolin laskeminen 1,5:n vaiheille riittäisi – mutta kolmen muun riskitekijän eli tupakanpolton, verenpaineen ja diabeteksen pitää olla hallinnassa. Siis kaikkien neljän riskitekijän.

”Mutta ei ole sellaisia elintapojen muutoksia, jotka riittäisivät laskemaan kolesterolin pitoisuuden noin alas”, Ylikomi muistuttaa.

Ruokavalion muutos ei yksinään riitä. Liikunta on hyväksi, mutta ei suoraan alenna huonoa kolesterolia.

Lääkkeitä siis tarvittaisiin, jos noin vähäisiin arvoihin tähdätään. Ylikomi viittaa Strandbergin esille tuomaan suositukseen, että kaikille yli 60-vuotiaille pitäisi määrätä statiineja.

Sopiva arvo riippuu riskeistä

Valtimosairauden riskiä lisäävät tupakointi, korkea verenpaine ja korkea verensokeri sekä niin sanottu huono LDL-kolesteroli.

LDL-kolesterolin tavoitearvo on alle 3,0 (mmol/l), jos valtimotaudin riski on pieni.

Alle 2,6 mmol/l, jos valtimotaudin riski on kohtalainen.

Alle 1,8 mmol/l, jos valtimotaudin riski on suuri.

Alle 1,4 mmol/l, jos valtimotaudin riski on erityisen suuri.''

Lähettäjä: avodadomeloni 
Päivämäärä:   18.4.25 17:59:04

Nopesati on kiva sana.

Päivämäärä:   18.4.25 18:00:06

Lääkkeen saa heti

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   18.4.25 18:03:21

Kiitos näistä🌹
Joo varmasti lääkkeen saa heti, mutta jos ei halua lääkitystä, niin sitä tässä mietin milloin se on ns pakko ottaa jos haluaa hengissä pysytellä...

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   18.4.25 19:10:12

Kohonnut kolesteroli ei ole sama kuin sepelvaltimotauti. Elintavat ensin kuntoon. Tulehdusta pitää alentaa kehosta ja verensokerit kuriin

Päivämäärä:   18.4.25 19:41:00

Toi koko kuvio on ihan sairas. Systeemi tukee lääketeollisuutta. Ihminen tarvitsee kolesterolia eikä sillä 0,1 yli raja-arvon ole mitään merkitystä.

Lähettäjä: Zing 
Päivämäärä:   18.4.25 20:26:00

Löytyi hieman koholla oleva kolesteroli, siis se huono tuossa vuosi sitten muiden tutukimusten yhteydessä. Kokonaiskolesteroli oli alle suositusten.

Saman tien lääkitys päälle. Kukaan ei missään vaiheessa ole ehdottanutkaan mitään ruokavalion muutosta. Verikokeiden jälkeen koko ajan tungettiin vaan lisää lääkitystä, kunnes se oli sillä pitoisuudella, että aiheutti järkyttävän oksettavan olon. Kieltäydyin loppupeleissä syömästä korkeampaa annosta ja aloin itsenäisesti kiinnittämään huomiota syömiseen.

Nyt lääkettä tooodella pieni annos, kun ei lääkäri vielä uskaltanut siitä luopua. Ruokavalion muutoksella (käytännössä kovien rasvojen vähentäminen ja korvaaminen kasvirasvoilla) saatu nostettua myös hyvää kolesterolia entisestään ja huonokin laskenut jo ns. lähes sallitulle tasolle.

Tupakoin edelleen, jos se nyt jotain kiinnostaa.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   18.4.25 20:28:30

Ota lääke heti. Ruokavalion muutoksen teet sitten ja jätät lääkkeen pois, kun muutos onnistuu.

Lähettäjä: Toljanteri 
Päivämäärä:   18.4.25 22:04:19

Itselläni on fh-tauti, eli perinnöllisesti korkea kolesteroli. Olen syönyt kolesterolilääkkeitä ihan lapsesta asti, lähes 30 vuotta jo. Nykyisin syön jo maksimiannostusta rosuvastatinia. Korkealla kolesteroli on pahempi paha kuin lääkitys.

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   19.4.25 20:05:06

Meilläpäin terveyskeskuslääkäri ei edes kysy ruokatottumuksista, heti vaan määrää lääkkeet.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.4.25 20:21:02

Kolesteroli on keikkunut siinä huonommalla puolella rajaa ihan niin nuoresta kun testipaneelissa mukana ollut.. vajaa parikymppisestä ? 30 vuotta siis. On pupellettu erilaisia ruokia, on liikuttu enemmän ja vähemmän (ja näinä vähemmän-aikoina kuitenkin siis päivittäin koiralenkkiä yms.), on laihdutettukin 30kiloa, on käytetty sokerilääkkeitä ja mikään muu ei ole muuttanut sitä kolesterolia kuin kolesterolilääke. Niin eikä ensimmäinen (mikä teki vain ne kamalat säryt) vaan toinen. Mutta vanhemmilla ja isovanhemmilla on kaikilla ollut kolesterolin kanssa ongelmaa ja ovat lääkettä tarvinneet jo omana aikanaan, riippumatta muista sairauksistaan tai niiden puutteesta. Vähän ahdisti puheet juuri näistä lääkkeistä ja viittaukset lääketeollisuuden propagandaan yms., mutta onneksi ei sivuvaikutuksia tässä ollenkaan niin katsotaan säilyykö henki. Lääkärit aloittivat edes lääkityksen pohtimisen vasta 30+ vuotiaana ja NYT ON ALOITETTAVA tuli 4-kymppisenä sairastettuani koko talven flunssia ja muuta niin paljon, että kevään verikokeissa kaikki arvot olivat "vähän sinnepäin" ja lähdettiin myös sokeriasiaa hoitamaan.

Lähettäjä: Konna 
Päivämäärä:   19.4.25 20:32:50

Suomessa on muita pohjoismaita korkeammat arvot. Esim. Norjassa kokonaiskolesteroli 7 on vielä hyvä.
Ihmiset tarvitsevat kolesterolia.

Tutustukaa lääkäri Antti Heikkilän ulostuloihin aiheesta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.25 21:06:45

Norjassa myös todennäköisesti syödään enemmän kalaa. Kokonaiskolesteroli ei ole niin merkittävä kuin "hyvän ja pahan" suhde. Norjalaisilla todennäköisesti hyvää kolesterolia enemmän.

Lähettäjä: TG/ HDL 
Päivämäärä:   20.4.25 08:51:23

Sydänsairauksien riskimittarina käytetään edelleen mitäänsanomatonta LDL-kolesterolia. Sen käyttöarvo on lähinnä statiinien myynninedistämisessä. Statiinit kun eivät juurikaan vaikuta mihinkään muihin veren rasva-arvoihin kuin LDL:ään. Siksi LDL on nostettu statiinien mallioppilaaksi. Sydän- ja verisuonitautien osalta löytyy monia muita mittareita, jotka ovat huomattavasti parempia ja niistä paras on todennäköisesti TG/HDL- suhde.
Kannattaa netistä katsoa aiheesta lisää.

Lähettäjä: Katolla 
Päivämäärä:   20.4.25 10:18:13

"Lähettäjä: Piia
Päivämäärä: 19.4.25 20:05:06

Meilläpäin terveyskeskuslääkäri ei edes kysy ruokatottumuksista, heti vaan määrää lääkkeet."

En haluaisi olla tuollaisen lääkärin potilaana. Minulle lääkäri ehdotti lääkitystä, mutta kun sanoin, että haluan välttämättä ensin itse kokeilla, pystynkö elintapoja muuttamalla vaikuttamaan kolesteroliarvoihin, lääkäri ei määrännyt lääkettä eikä tuputtanut niitä yhtään, vaan kehotti varaamaan ajan kolmen kuukauden päähän, jolloin katsottaisiin veriarvot uudelleen. Niin tehtiin, ja sekä huono että kokonaiskolesteroli olivat hyvässä laskusuunnassa. Olin vähentänyt kovien rasvojen syöntiä, pudottanut painoa, lisännyt camelinaöljyn päivittäiseen ruokavalioon, lisännyt kauran kuidun saantia noin alkuun. Mitähän muuta teinkään...

Joka tapauksessa elintavoilla pystyy vaikuttamaan kolesteroliarvoihin aivan radikaalisti, ellei satu kuulumaan niihin, joilla korkea kolesteroli on perinnöllistä eli joilla on familiaalinen hyperkolesterolemia. He joutuvat syömään lääkkeitä riippumatta elintavoista. Jos ei ole FH:aa, pystyy elintavoilla varmasti vaikuttamaan arvoihin eikä lääkitystä tarvita. Hetkessä se ei tapahdu, mutta kuukausissa, ja elintavat pitää muuttaa pysyvästi.

Mieluummin terve elämä itse rakennettuna (liikunta, ruokavalio) kuin lääkitys.

Aloittajalle: kokeile ensin parin kolmen kuukauden ajan, mitä liikunnan lisääminen, mahdollinen painonpudotus (ja painonhallinta), ruokavalion rasvojen vaihtaminen pehmeisiin ja kauran kuidun lisäys vaikuttavat, ja päätä sitten, haluatko lääkkeen vai otatko ns. itse vastuun. Jos olet FH-ihminen, ota se lääkitys.

Lähettäjä: Aurinko 
Päivämäärä:   23.4.25 10:43:46

Nyt on vuoden paras aika tehdä muutoksia elintapoihin, kun aurinkoa riittää ja kohta tulee myyntiin kotimaiset kasvikset. Terveellinen ruoka on kesällä hyvää. Kunhan jättää ne maggarat ja ribsit grillaamatta... :D

Päivämäärä:   23.4.25 10:47:33

Mulla auttoi pudottamaan 5.6 --> 4.8 kun aloin syödä päivittäin alentaja+ kalium. Joka päivä en syö leipää niin oon laittanut aamupuuroon sen.
Putosi nopeasti, alle puolessa vuodessa.

Päivämäärä:   23.4.25 17:13:11

Riippuu lääkäristä ja potilaasta, osa haluaa kokeilla ensin elintapojen muutosta. Sydänlääkärit taas määräävät itselleen lääkitykset jo LDL:n lähestyessä ylärajaa, koska tosiaan ei ihminen siitä huonosta kolesterolista hyödy mitään.

Ravitsemusterapeutit suosittelee teelusikallista camelinaöljyä aamuisin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.4.25 19:32:45

ähettäjä: .
Päivämäärä: 23.4.25 17:13:11

Riippuu lääkäristä ja potilaasta, osa haluaa kokeilla ensin elintapojen muutosta. Sydänlääkärit taas määräävät itselleen lääkitykset jo LDL:n lähestyessä ylärajaa, koska tosiaan ei ihminen siitä huonosta kolesterolista hyödy mitään.

Ravitsemusterapeutit suosittelee teelusikallista camelinaöljyä aamuisin.

Mitenhän olisi ollivi öljyä 1tl aamuisin??

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.4.25 19:47:10

Rosuvastatin aiheutti kovaa huimausta. Lopetin siihen.
Muutin ruokailutottumuksia ja aloin ottamaan benecolia päivittäin. Arvot oli ok joten lääkäri sanoi että jatka samaan tahtiin. Nyt benecolin ällö maku tökkii joten syön senicolia. Saa nähdä mitä verikoe näyttää seuraavaksi

Lähettäjä: heido 
Päivämäärä:   24.4.25 09:41:43

Täällä toistetaan lausetta "lääkäri määrää". Paskat se mitää määrää! Ihan itse päätätte, otatteko lääkkeen vai ette.

Mulla oli muutama kuukausi sitten 6,8 kolesteroliarvo. En ole lihava, en polta enkä juo ja liikun todella paljon. Jätin sokerit ja kovan rasvan pois ja olin myös kasvisruokavaliolla pari kuukautta täysin. Hyvin nopeasti laski 5,1 arvot.

Olen aina kieltäytynyt lääkkeistä ja teen sen jatkossakin.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   24.4.25 09:46:20

Samoin, ja testejähän voi tehdä itse nykyään. Vasta nyt n 60v muutin ruokavalion ja arvot laski, samaten verenpaine oli lähtenyt ylittämään 120, nyt on taas alle. Sportti laiheliini olen noin muuten. Johonkin on kuoltava kuitenkin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.4.25 10:49:27

Olen kolmekymppinen nainen. Syön terveellisesti, käyn salilla 4 kertaa viikossa ja kävelen paljon. Olen aina ollut normaalipainoinen.

Ja silti kolesteroli on koholla. Kyse on ihan vain geeneistä, isäni puolella on paljon sepelvaltimotautia. Isälleni on tehty pallolaajennuskin.

En keksi kauheasti mitään muutettavaa elämäntantavoissa, kun elän jo nyt terveellisesti. Tämän kerroin toki lääkärillekin. No, ensimmäinen lääkäri määräsi Rosuvastatinia. Menin sitten toiselle lääkärille, joka sanoi, että "et sinä mitään lääkkeitä tarvitse." Sanoi että jos olisin 40v mies, niin tarvitsisin, mutta 30v naisena en.

Senikolia syön ja menen jossain kohtaa verikokeisiin katsomaan, että vaikuttaako se mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.