Lähettäjä: Katolla
Päivämäärä: 20.4.25 10:18:13
"Lähettäjä: Piia
Päivämäärä: 19.4.25 20:05:06
Meilläpäin terveyskeskuslääkäri ei edes kysy ruokatottumuksista, heti vaan määrää lääkkeet."
En haluaisi olla tuollaisen lääkärin potilaana. Minulle lääkäri ehdotti lääkitystä, mutta kun sanoin, että haluan välttämättä ensin itse kokeilla, pystynkö elintapoja muuttamalla vaikuttamaan kolesteroliarvoihin, lääkäri ei määrännyt lääkettä eikä tuputtanut niitä yhtään, vaan kehotti varaamaan ajan kolmen kuukauden päähän, jolloin katsottaisiin veriarvot uudelleen. Niin tehtiin, ja sekä huono että kokonaiskolesteroli olivat hyvässä laskusuunnassa. Olin vähentänyt kovien rasvojen syöntiä, pudottanut painoa, lisännyt camelinaöljyn päivittäiseen ruokavalioon, lisännyt kauran kuidun saantia noin alkuun. Mitähän muuta teinkään...
Joka tapauksessa elintavoilla pystyy vaikuttamaan kolesteroliarvoihin aivan radikaalisti, ellei satu kuulumaan niihin, joilla korkea kolesteroli on perinnöllistä eli joilla on familiaalinen hyperkolesterolemia. He joutuvat syömään lääkkeitä riippumatta elintavoista. Jos ei ole FH:aa, pystyy elintavoilla varmasti vaikuttamaan arvoihin eikä lääkitystä tarvita. Hetkessä se ei tapahdu, mutta kuukausissa, ja elintavat pitää muuttaa pysyvästi.
Mieluummin terve elämä itse rakennettuna (liikunta, ruokavalio) kuin lääkitys.
Aloittajalle: kokeile ensin parin kolmen kuukauden ajan, mitä liikunnan lisääminen, mahdollinen painonpudotus (ja painonhallinta), ruokavalion rasvojen vaihtaminen pehmeisiin ja kauran kuidun lisäys vaikuttavat, ja päätä sitten, haluatko lääkkeen vai otatko ns. itse vastuun. Jos olet FH-ihminen, ota se lääkitys.
|