Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Te joiden hevonen on ryöstänyt/säikkynyt..

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   18.4.25 09:25:18

Maastossa. Mitä tapahtui? Moni hevonen taitaa suunnata suoraan takaisin tallille? (Huom. Muistakaa laittaa turvaliivi maastoon, kännykkä taskuun ja kypärä päähän)

Re: Te joiden hevonen on ryöstänyt/säikkynyt..

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   18.4.25 09:32:54

No eipä ole kovin kokenut ratsastaja, jos ei ole ikinä ollut säikähtäneen hevosen selässä :-D

Jos ei pysty käsittelemään sitä asiaa että ne ovat pakoeläimiä niin ei kannata mennä selkään ollenkaan. Olen ollut selässä hevosen säikähtäessä niin maastossa kuin maneesissakin, sitten tehdään mitä pystytään hevosen pysäyttämiseksi.
Ei siinä sen kummempaa.

Lähettäjä: mella 
Päivämäärä:   18.4.25 09:37:57

Maastossa voi yrittää tehdä ns yhden ohjan pysäytys: toinen käsi harjaan ja ohjaan kiinni. Sitten vastakkaisesta ohjasta kiinni ja vetäminen niin kovasti että hevosen pää on kiinni sen lapaluussa. Silloin hevonen menee ympyrälle eikä mene eteenpäin ja vauhti ei kasv liikaa. Molemmissa ohjissa roikkuminen harvoin auttaa..ja maastoonhn voi aina laittaa terävämmät kuolaimet kuin kentälle/maneesiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.25 09:38:22

Pakoreaktio tapahtuu kyllä aina uhasta pois päin tai tiellä eteenpäin ihan riippumatta siitä missä päin koti on. Irti päässyt hevonen sitten rauhoituttuaan ensimmäisestä paniikista suuntaa kotiin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   18.4.25 09:43:28

Olen ollut jo lapsena pari kertaa tuossa tilanteessa. Toisella en pudonnut, ja ajauduin pillastuneen hevoslauman myötä keskelle kaupunkia. Toisessa (onneksi) putosin, hevonen veti pillastuneena päin aitaa. Molemmissa hevoset sekosivat 'ilman syytä'. Tässä toisessa tapauksessa hevosella vain joskus kuulemma 'naksahti päässä'.

Pelästymisiä on tullut myöhemminkin. Esim. kaksikin hevosta on pelästynyt junaa. Jos ei putoa, eiväthän nuo edes jää mieleen. Hevoset ovat myös yhtäkkiä lähteneet tarhasta ilman syytä, ja menneet monta kilometriä.

Useimmiten palaavat tallille, ei aina.

Lähettäjä: Riesa 
Päivämäärä:   18.4.25 10:03:06

Onhan noita tullut koettua. Yhdellä kerralla entinen laukkahevonen ryösti huvikseen kun mentiin autotietä pitkin, olin ekaa (ja vikaa) kertaa sillä maastossa yksin. Tipuin sitten kyydistä kun kurvasi tallin pihaan täydessä laukassa, väistin täpärästi ison kiven. Oma hevonen säikähti kerran vastaantulevaa autoa, kääntyi kannoillaan ja onneksi tipuin (olin ilman satulaa), laukkasi nimittäin ison vilkkaan tien yli. Nilkka siinä itseltä murtui, mutta vähällä pääsin kuitenkin. Hevonen löytyi tallilta. Nuorempana tuli oltua ryöstävän hevosen selässä kun pelästyi maitoautoa, silloin pysyin selässä ja pääsin ohjaamaan sivutielle ennenkuin kyseinen auto saavutti.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   18.4.25 10:14:54

Olen ollut, hevonen paineli tallille. Ei olis ollut kännykästä eikä kypärästä mitään hyötyä.

Lähettäjä: popo 
Päivämäärä:   18.4.25 10:51:39

Kypärä, turvaliivi ja kännykkä on tippumista varten. Ensin mainitut ehkäisevät vakavilta vammoilta, kännykkä on jos sattuu tippumaan tajuissaan ala ja jos esim jalka on murtunut niin kännykällä voi soittaa apua, jos kännykkä on säilynyt kunnossa tippumisesta. Toinen ehdoton asia on se, että aina kun lähtee maastoon, täytyy se ilmoittaa tallille, ja myös se miten pitkään ajattrli noin suunnilleen maastoilla. Samoin esteitä ei koskaan saa hypätä yksin!

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   18.4.25 12:23:53

Yks suikkulainen tamma teki äkki käännöksen täydessä vauhdissa. Oli tarkotus laukata pelto mutta kääntykin keskellä kotia päin. Kaksin vedin ohjasta niin sain sen pysähtymään. Omistaja sano että hänen tytöt tippuu aina kyydistä. Siis tiesi mitä tamma tekee mutta ei edes varoittanut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.25 12:28:27

Tekee U-käännöksen kotia kohti laukaten pari askelta sit loppuu ja matka jatkuu. Itse en ole koskaan pudonnut maastossa kyydistä mutta tyhmänä teininä päätin kerran laittaa kuulokkeet ja mennä yksin laukkamaastoon. Homma sujui itseasiassa melkein loppuun hyvin kunnes laukatessa reippaasti heppa veti hemmetinmoisen uukkarin varoittamatta yhtään ja itse musiikit korvilla ja muutenkin mennyt niin hyvin niin en edes ajatellut että vielä tekisi tämmöstä tässä kohtaa maastossa. Tien vieressä puskan takana joku oli parkkeeraannut auton ja ihmisiä meni auton ympäri- metsästäjiä tai metsänomistajia en muista enää. Säikähdin niitä itsekkin niin voi kuvitella kuinka paljon heppa säikähti :D Ehkä olisin kuullut heidän puhuvan ja voinut varoittaa heppaakin, laukkaäänet ja kuulokkeet peitti puheäänet täysin. Kuulokkeita en oo enää sen jälkeen käyttänyt.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.25 12:35:22

Lapsena ja nuorenahan näitä tapahtui jatkuvasti. Silti vain kerran noin 40 vuotta sitten on hevonen tuonut minut ryöstäen tallille asti. Aina muulloin on jarrut jossain vaiheessa löytyneet ja matka jatkunut ratsastajan määräämään vauhtiin.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   18.4.25 12:43:40

Kolme kertaa hevonen on huossut tallille ja kerran jäi pyörimään pellolle kun ei halunnut mennä ojan yli.
Noista karkaamisista, kerran tipuin selästä, kaksi kertaa kärryiltä ja yhden kerrsn talutin hevosta kun se lähti.
Kertaakaan en ole tainnut olla selässä/ymtai kärryllä että hevinen olisi oikein ryöstänyt. Jotsin lyhyitä pyrähdyksiä/yrityksiä on ollut.

Lähettäjä: Lenni 
Päivämäärä:   18.4.25 13:52:44

Onhan noita sattunut. Lapsena kun ratsasteltiin naapurin ukon ravureilla, niin oli enemmän sääntö kuin poikkeus että veivät kuin litran mittaa tallille päin. En muista koskaan tippuneeni, aikuisena olen tullut alas kerran kun hevonen säikähti laukassa puskia raivaavaa naapuria ja toisen kerran kärryiltä kun hirvi juoksi tien yli meidän takaa eikä mulla olleet ohjat käsissä kunnolla. Hevonen hyppäsi eteenpäin voimalla ja minä kellahdin hiittikärryiltä selälleni. Ekalla kerralla pidin ohjista kiinni (putosin jaloilleni), ja matka jatkui kun pääsin uudestaan selkään, toisella ja kerralla hevonen juoksi lähes kotiin asti, mutta jäi odottelemaan kaveriaan kotitielle, josta mieheni (joka ajoi tuota toista hevosta) nappasi sen kiinni. Ei käynyt kuinkaan kellekään kummassakaan tapauksessa.

Mutta ei ne aina kotiin mene, viime talvena oltiin pyydystämässä hevosta joka oli lähtenyt omistajalta käsistä ja jatkanut matkaa pois päin tallilta. Oli ihan pilkkopimeää, ja hevonen juoksi asfalttitielle, laukkasi liikenteen seassa. Ihme kun ei jäänyt auton alle!

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   18.4.25 14:19:58

Onhan noita käynyt.. Joskus on kuskanneet jokusen kilometrin, joskus olen tippunut kyydistä, joskus on vain säpsähdetty..

Kotiin on aina hevoset menneet jos ovat päässeet irti. Tosin kerran yksi odotteli matkalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.25 16:40:00

Onhan noita. Ikinä en kyllä muistaakseni ole maastossa tippunut eikä hevonen ole niin pahasti säikähtänyt että olisi kilometrin tai useamman juossut. Pikku säpsähdyksiä ja pyrähdyksiä vain.

Yksi kerta on jäänyt mieleen, tästä 15v aikaa. Oltiin kaverin kanssa maastossa, mulla alla oma hevonen ja kaverilla vuokrahevosensa, kummatkin diesel-mallisia jotka eivät kovin vähästä säikähdä eivätkä reaktiot säikähtäessäkään olleet isoja. Oltiin kävelemässä jo kotiin päin kun vastaan tuli toinen ratsukko jonka mukana oli ihminen kävelemässä. Päättelin että olivat menossa hyppäämään maastoesteitä kun varusteet olivat sen näköiset ja kävelijällä oli muistaakseni kamerakin mukana.

No jonkin matkaa sen jälkeen kun oltiin ohitettu tämä toinen ratsukko ja oltiin jo ihan tallin lähellä niin takaa metsässä kuului hirveä pamahdus, ihan kuin joku haulikon ääni. Se oikein kaikui sieltä metsästä juuri niin kuin aseen laukaus eli ei ollut mikään pikkuääni. Hevoset tietenkin pelästyivät ja ryntäsivät eteenpäin mutta onneksi saatiin ne parinkymmenen metrin päässä pysähtymään.

Mysteeriksi jäi että mikä tämä ääni oli. Alue oli ihan hevosille tarkoitettua ja lähellä asutustakin eli metsästäjä se ei voinut olla, ja tsekkasin sinä päivänä uutisetkin että ei kai kukaan laittomasti siellä ammuskellut mutta mitään en löytänyt. Mietin myös että liittyikö tämä kova pamahdus tähän toiseen ratsukkoon, mutta ei mistään maastoesteen sekaan romahtamisesta kuulu noin iso ääni eikä paukkuliivistäkään, eikä niitä silloin tainnut edes juuri olla käytössä. Yksi vaihtoehto on tietenkin joku auton pakoputki, mutta kun kuului vain yksi suuri pamaus eikä mitään muuta niin en siitäkään tiedä.

Jostain syystä juuri tämä kerta jäi erityisen hyvin mieleen, anteeksi tarinoinnista:D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.