Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun asiat, jotka ei haitanneet alussa, haittaa

Lähettäjä: myöhemmin? 
Päivämäärä:   17.4.25 15:28:14

Kun vuosia sitten alettiin seukata puolison kanssa, oli muutamia asioita, haluamisia ja arvoja, joista oltiin eri mieltä. Puoliso oli kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että ei haittaa eikä kaikesta tarvitse ajatella samalla tavalla (ei tarvitsekaan, mutta pitää oikeasti sitten olla sitä mieltä). Nyt kuitenkin minulle tärkeät asiat, joista en jousta ja jonka aikanaan jo kerroin, häiritsevät puolisoa ja pitäisi tehdä hänen mielensä mukaan.

Miksi alussa pitää esittää olevansa ok toiselle tärkeiden, mutta omista haluamisista poikkeavien asioiden suhteen, vaikka kuitenkaan oikeasti ei ole?

Re: Kun asiat, jotka ei haitanneet alussa, haittaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.25 15:30:54

Mahdollisesti hän ajatteli että muutat mieltäsi ajan kanssa. Moni tekee sen virheen että ei näe kumppaniaan sellaisena kuin hän oikeasti on, vaan tekee kaikenlaisia olettamuksia.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.4.25 15:45:45

Äiti antoi mulle joskus nuorena neuvon, että valitse sellainen seurustelukumppani, joka ärsyttää sinua mahdollisimman vähän, sillä jokainen ärsyynnyksen aihe tulee kasvamaan huomattavasti suuremmaksi vuosien mittaan. Hyvä neuvo ja tätä olen noudattanut. Olisipa joku antanut miehellesikin saman neuvon. Joko asiassa tehdään kompromisseja tai sitten suhteenne ei ole tehty kestämään.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   17.4.25 15:50:16

Ihmiset myös muuttuu ajan kanssa ja suhde kehittyy.

En toki tiedä mitä nämä aloittajan asiat ovat, mutta herkästi jos on kovin ehdoton jossain isommissa asioissa, se alkaa vaivata kumppania myöhemmin.

Alkuun ollaan ihastuneita eikä ajatella että haittaisi jos kumppani on ehdoton jossain asiassa. Mutta ajan kanssa kun suhde syvenee, tämä alkaa häiritä, koska tuntuu että tämä asia X menee kumppanin ja parisuhteen edelle.
Ei tätä välttämättä alkuun ajattele, moni voi jopa ajatella että on kiva kun toisella on vaikka harrastus johon on tosi sitoutunut tms. Mutta ajan kanssa alkaa sitten tuntua, että jääkin aina kakkoseksi ja se alkaa rasittaa.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.4.25 15:59:50

"herkästi jos on kovin ehdoton jossain isommissa asioissa, se alkaa vaivata kumppania myöhemmin."

Esimerkiksi lasten hankintaan ja varsinkin hankkimattomuuteen, avioitumiseen (kaikki naisetkaan eivät halua koskaan "päästä" naimisiin), avioehdon vaatimiseen, yhteisiin rahoihin (kaikki eivät missään tapauksessa halua yhteisiä rahoja kun taas toiselle ne ovat itsestäänselvyys), asuinpaikkaan (jos toinen sanoo ettei halua koskaan asua omakotitalossa maalla tai taloyhtiössä kaupungin keskustassa, kannattaa uskoa) liittyvät erilaiset näkemykset ovat niin merkittäviä, että en kuvittelisi suhteen kanssani olevan niin erikoisen mahtava, että olettaisin häne niitä muuttavan. Toisen miellyttäminen oman itsen kustannuksella ylipäätään on jo ajatuksena ja toiveena huono, koska se katkeroittaa miellyttäjän, sillä hänhän joutuu "tyytymään" johonkin, jota hän itse oikeasti ja todellisuudessa ei ole koskaan halunnutkaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.25 16:06:44

"Puoliso oli kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että ei haittaa eikä kaikesta tarvitse ajatella samalla tavalla (ei tarvitsekaan, mutta pitää oikeasti sitten olla sitä mieltä). Nyt kuitenkin minulle tärkeät asiat, joista en jousta ja jonka aikanaan jo kerroin, häiritsevät puolisoa ja pitäisi tehdä hänen mielensä mukaan."

Ensin puhutaan ajattelemisesta ja sitten tekemisestä.

Siinähän se ongelma on. Ei ole väliä jos ajatellaan eri tavalla, mutta kyllä se ongelma on jos halutaan tehdä joku asia kahdella eri tavalla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.25 16:07:01

Koska luullaan, että toinen muuttuu ajan kanssa tai jopa että voidaan muuttaa toista. Tämä on itseasiassa hurjasti yleisempää naisille kuin miehille, sen takia linnakunditkin saavat säkeittäin ihailijapostia ihan tuntemattomilta naisilta, kun kuvitellaan että voidaan "rakastaa ehjäksi" tjsp.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   17.4.25 16:41:39

Kyllä! Näin kävi itselle ja päättyi lopulta siihen, että mies jätti minut, kun en tanssinutkaan hänen pillinsä mukaan, vaikka olin tehnyt tietyt asiat selväksi jo suhteen alussa.

Miehellä oli maatila ja hän ilmeisesti jotenkin kuvitteli, että kun saadaan lapsi, muutun kuin taikaiskusta 50-lukulaiseksi emännäksi, jonka elämäntehtävinä on ruokkia miehensä, hoitaa yksin lapset (joita olisi pitänyt tehdä 3 kpl kahden vuoden välein), pitää koti siistinä, leipoa joka viikko pullaa sekä tehdä mehuja ja hilloja yhdessä anopin kanssa. Itse olin tehnyt jo suhteen alussa selväksi, että:
-Minulla on oma ura.
-Minäkin haluan lapsia, mutta niitä ei tehdä parin vuoden välein, koska olen päävastuussa heidän hoitamisestaan miehen tehdessä pitkää päivää.
-Vaikka olen päävastuussa lasten hoitamisesta, niin miehenkin pitää kotona ollessaan osallistua siihen yhtäläisesti.
-Kotihommat, kuten siivous, kuuluvat myös miehelle, vaikka kannankin niistä päävastuun.
-Joka päivä ei ole kotiruokaa, vaan sitä voidaan joskus myös ostaa valmiina sekä syödä useana päivänä samaa. Kotona ollessaan myös mies osallistuu ruuan valmistukseen, eikä odota sohvalla valmista ruokaa.
-Anopin kanssa en vietä aikaa yhtään enempää, kuin on pakko. Jos haluan tehdä mehuja tai hilloja, voin katsoa Googlesta, miten ne tehdään.
-Leivon mielelläni juhlatarjoiluja, mutta arkena on turha odottaa tuoreita leipomuksia.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   17.4.25 16:47:02

Tuo lasten hankkiminen on varmaan tyypillisin "kyllä se mieli muuttuu"-kuvitelma, niinpäin että se, joka haluaa lapsia, kuvittelee että lapsia haluamaton sitten haluaa kun tulee "se oikea" ihminen ja suhde. Tätä samaa höpinää kuin sukulaiset hokevat veloille "kyllä se mieli muuttuu kun sitä, tätä ja tuota". Tavallaan ei hyväksytä sitä, että joku ei ole tuuliviiri, jonka tahto ja haluamiset on toisten taskussa, vaan hän itse aidosti ei halua (tai haluaa) jotakin asiaa.

Koskaan ei kannattaisi mennä yhteen sellaisen henkilön kanssa, jonka kanssa tärkeimmistä asioista ei olla samaa mieltä, siis lasten hankinnasta, avioehdosta ja raha-asioista.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.4.25 19:42:12

"Koskaan ei kannattaisi mennä yhteen sellaisen henkilön kanssa, jonka kanssa tärkeimmistä asioista ei olla samaa mieltä, siis lasten hankinnasta, avioehdosta ja raha-asioista."

Hyvä sinänsä, mutta mitä tuo hokema auttaa tämän topan aiheeseen? Joka on siis se että suhteen alussa näistä asioista ollaan samaa mieltä, mutta suhteen aikana jompikumpi tuleekin niistä toisiin aatoksiin.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   17.4.25 20:06:00

No: kaikki listaamasi asiat on sellaisia, etteivät kaikki välttämättä tiedä mitä niiden suhteen haluavat. Voi olla että kunppanin ehdoton vaatimus on alkuun ok ja jossain vaiheessa tajuaa ettei itse haluakaan sitä. Esim kumppani sanoo jo suhteen alussa ettei ikinä halua asua muualla kuin omakotitalossa. Tämä on ihan okei, kunnes alkaakin jossain vaiheessa kaivata kaupunkiin kerrostaloon.

Mieli voi muuttua, mielipiteet muodostua ja jopa ne ehdottomat mielipiteet voi vaihtua ajan kanssa.

Nimenomaan toisen miellyttäminen itsensä kustannuksella ei toimi pidemmän päälle ja siksi suhteet voi päättyä eroon vain siitä syystä että mielipiteet muuttui tai se asia joka ei ennen häirinnyt, alkoi sittenkin häiritä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.