Lähettäjä: uusi juttu
Päivämäärä: 17.4.25 15:06:34
Asutaan maalla, oma kaivo ja aina vesi on ollut muuten ok, mutta fluoria ja mangaania ollut liikaa. Ei käytetä juomavetenä mutta muuten tiskivetenä ja pesulla. Mangaaniin ollut suodatin edellisen omistajan jäljiltä jo, mutta fluori paljastui vasta meidän tutkimana.
Viime syksynä alkoi veteen tulla kuitenkin väriä ja kun tutkittiin taas, niin olikin kolibakteeria. Väri lienee humuksesta. Kaivon yläpuolella jonkin matkan päässä on nimittäin jonkinlainen vanha kaivo (?), tai ainakin jokin johon yläpuolelta virtaa valumisvesiä. Tontti siis viettää mäkeen ja käyttövesikaivo on alimpana.
Ihmeteltiin mistä sitä kolia on tullut. Selvisi, että yläpuolellamme olevan naapurin tontin reunalla on jonkinlainen pieni lampi ja sen lammen reunalla on ulkohuussi. Lammesta lähtee siis pientä virtaa tänne meidän tontille.
Voiko olla mahdollista, että siellä naapurissa on se " syypää " ? Toisaalta, tietääkseni se huussi on kyllä siellä ollut jo sitten iät ajat ja mekin asuttu tässä kuitenkin kymmenen vuotta. Me ei vaan keksitä muuta syytä. Ei tiedetä mitä kaikkea naapuri on levitellyt tontillaan, ei ole kuitenkaan mikään kaatopaikka. Ellei sitten oma likakaivo ole jotenkin päässyt falskaamaan, onko sellainen mahdollista? Likakaivo on sitten taas alempana mäessä käyttövesikaivoa. Mutta tuolta ylhäältä sateiden ja sulamisvesien mukana olisi periaatteesta aika loogista että mukana tulee muutakin. Sieltä tulee ainakin humuksen vahvasti värjäämää vettä siihen vanhan kaivon jättämään renkaaseen. Sehän imeytyy sitten maahan, en tiedä meneekö mitään putkea siellä alla vielä.
Mä olen ihan urpo näissä mutta tämä on ensimmäinen kerta kolibakteereja ja on pieni epäilys että tekee välillä lievää mahatautiakin. Mies on aiemmin välillä juonut hanasta, nyt välttänyt mutta välillä silti hörppäissyt. Itse saatan tiskaamisen jälkeen ottaa märän astian ja syödä/juoda siitä. Tuntuu että on joko ylipäänsä tauteja liikkeellä jotka aiheuttavat myös mahaoireiluja, tai sitten jotan muutakin.
Naapuria pitäisi varmaan käydä jututtamassa. On vähän omalaatuinen eikä välttämättä halukas selvittämän mitään huussihommiaan, mutta jospa saisi edes selville onko hänen vetensä kirkasta.
|