Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  6-vuotias muka ei voi olla yksin kotona

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   17.4.25 12:15:28

Ihan oikeuden päätös että on heitteillepano, kun 6-vuotias on yksin kotona ja vanhemmat töissä.

Mitä ihmettä? Eikö tuon ikäisen pitäisi jo osata olla itsekseen kotona jos on kunnolla kasvatettu. Ainakin omassa nuoruudessani oltiin. Kotonahan on helppo opettaa mitä saa tehdä ja mitä ei ja varata ruokaa valmiiksi.

Re: 6-vuotias muka ei voi olla yksin kotona

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.4.25 12:17:37

Niin. Nykyään on sillä tavalla. Yritäpä selittää tätä työpaikalla tai anoppilassa.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   17.4.25 12:17:50

Mun lapsuudessa 70-luvulla se oli ihan tavallista. Koulusta tai kerhosta päästiin aikaisin ja vanhemmat tuli töistä kotiin klo 16-17 maissa. Se väliaika oltiin yksin, lämmitettiin ruoka itselle ja painuttiin pihalle leikkimään kavereiden kanssa. Nykyään tuo ei enää onnistu.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.4.25 12:31:25

"Eikö tuon ikäisen pitäisi jo osata olla itsekseen kotona jos on kunnolla kasvatettu."

Ei tarvitse osata, eikä se ole mistään kasvatuksesta kiinni. Jotkut ovat toki luonnostaan reippaita ja rohkeita, mutta en jättäisi reipastakaan 6-vuotiasta kovin pitkäksi aikaa yksin. Eikä se ole mitenkään negatiivinen asia tai "väärin kasvatettu", jos 6-vuotias ei halua tai uskalla olla yksin. 6-vuotias on vielä tosi pieni. Joskus 70-luvulla ei ehkä ollut muita vaihtoehtoja, mutta ei se sitä tarkoita, että 6-vuotiaat olisivat olleet yhtään kypsempiä kuin nytkään, silloin vaan oli tapana toimia niin riippumatta siitä oliko se lapsen kannalta oikeasti järkevää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.25 12:32:23

No ei 6 vuotiaan ole normaalia olla yksin kotona tuntikausia. Kauppareissun pitäisi olla ok.

Päivämäärä:   17.4.25 12:33:26

Kannattaa googlata tilastoja. Valitettavasti ennen vanhaankin sattui ja tapahtui myös lapsille.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   17.4.25 12:41:39

Jepp. Lapset eivät ole pieniä aikuisia, eikä kuulukaan olla. Kasarilla pikkuveljelle meinasi käydä hassusti, kun kaverin kanssa saivat päähänsä vähän leikkiä tulitikkuleikkejä pihapuistikossa koulun jälkeen. En muista, missä vanhempani olivat, mutta (ala-asteikäiset) pojat jäivät tulen saartamiksi, koulutaksin kuljettaja ehti onneksi hätiin ja pelasti lapset. Pojilta ehti kärähtää ripset ja kulmakarvat. Maatilalla oli kaikenlaista vehjettä ja konetta saatavilla ja kyllä sitten sattui ja tapahtuikin, onneksi ei mitään kovin vakavaa kuitenkaan. Helposti olisi tuossakin käynyt väärin.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   17.4.25 13:19:33

Samaa mietin, toki omista kokemuksista 55v aikaa. Muistan kun jankkasivat voinko pärjätä, ja vastasin et jääkaapista löytyy ruokaa ja isovanhemmille osaan mennä. Muistan senkin et taisin käväistä päivähoidossa ja ilmoitin et ei ole mun juttu.

Lähettäjä: Taas eri 
Päivämäärä:   17.4.25 13:42:04

Ja nykyään jos lapsi sanoo, ettei jokin ole hänen juttunsa, niin hirveän vihaiset aikuiset rupeavat nimittelemään häntä hiutaleeksi, joka pyörittää koko perhettä ;)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.25 15:02:55

Ja sitten kun alakouluikäiselle sattuu joku onnettomuus niin johan siellä on aloittaja ensimmäisenä tivaamassa mikseivät vanhemmat vahdi lapsiaan...

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   17.4.25 15:07:01

Kannattaa lukea tuo juttu otsikkoa pidemmälle.

Tuossahan oli kyse siitä, että 6-vuotias oli yksin kotona useampina päivinä 7,5h, eli vanhempien koko työpäivän ajan.

Se on aika eri asia jos lapsi on yksin pari tuntia kerhon jälkeen ennen kuin vanhemmat tulee kotiin. Joku pari tuntia ehkä meneekin, koska sen ajan lapsi pärjää vaikka ilman ruokaakin. 7,5h päivän aikana taas 6-vuotiaan pitäisi syödä vähintään kerran kunnollinen lämmin ateria ja mielellään vielä välipalakin. Se on jo aika vaativa homma noin nuorelle.

Päivämäärä:   17.4.25 15:12:08

Eihän tuon ikäinen tajua varmasti edes sulkea jääkaappia saati toimia yllättävissä tilanteissa.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   17.4.25 15:46:58

Tuomion mukaan lapsi oli yksin kotona ainakin seitsemän ja puolen tunnin ajan useampana päivänä vuoden 2024 aikana.

Miehen mukaan lapseen oltiin päivien aikana kyllä yhteydessä puhelimitse, mutta eräänä päivänä yhteys katkesi ja lapsi päätti lähteä omin päin kävelylle.

Käräjäoikeus katsoi, että lapsen ikä huomioiden pariskunnan toiminta täytti heitteillepanon tunnusmerkit.

Rikoslain mukaan heitteillepanosta voidaan tuomita henkilö, joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle.

Lähettäjä: Seija 
Päivämäärä:   17.4.25 15:51:06

Eihän tuon ikäinen tajua varmasti edes sulkea jääkaappia saati toimia yllättävissä tilanteissa.

-- taisin olla sitten tavanomaista fiksumpi lapsi, kun se asia oli itsestäänselvyys jo varmaan neljävuotiaana. Oliko lapset muuten 60-70-luvuilla jotenkin itsenäisempiä kuin tänä päivänä? Meidät toki kasvatettiin kovalla kurilla.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.4.25 15:51:08

Juu ei, tuon ikäisen ei kuulu olla yksinään tuntikausia. En tiedä ketään, joka olisi jätetty tuon ikäisenä tunneiksi yksin. Olin saman ikäinen 80-90- lukujen taitteessa.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   17.4.25 15:57:01

Kuka jättää 6-vuotiaan yksin kotiin? Sitä varten on päiväkoti ja eskari! Ekaluokkalainen vasta opettelee sitten koulun jälkeen olemaan pikkuhiljaa yksin muutaman tunnin iltapäivällä, jos iltapäiväkerhoa ei ole.
Mut joo näähän on tietenkin niitä joiden lapset on liimaantuneina ruudun ääreen. Kuten aikuisetkin.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   17.4.25 16:25:01

Mä oon ollu 6 vuonna 1980 ja silloin oli normaalia että tuonikäiset lapset oli yksin kotona. Päiväkotiin ei päässeet läheskään kaikki, esikoulu ei ollut pakollinen. Mulla on useampi kaveri jotka on käyneet eskarissa tai seurakunnan kerhossa niin että lähtivät itse ja tulivat itse kotiin. Tosin tuolloin naapurit tunnettiin hyvin ja jos tuli hätä (esimerkiksi ei saanut ovea auki tai ukkonen pelotti) pystyi menemään naapuriin.

Päivämäärä:   17.4.25 16:27:37

No ensinnäkin nykysuomessa tuon ikäiselle on ihan lain mukaan paikka eskarissa ja sieltä saa samalla myös päivähoitopaikan.

Eli mitään pakkoa ei vanhemmilla ollut jättää lasta työpäivän ajaksi kotiin. Ja tässä maassa lapsen oikeudet menee ohi työnantajan vaatimuksien.

Aivan varmasti tuokin lapsi oli viikkotolkulla yksin kotona, mutta oikeudessa tuota on hyvin vaikea näyttää toteen. Jäivät vaan kiinni kun lapsi lähti ovesta ulos (ja ulkopuoliset puuttui).

Päivämäärä:   17.4.25 16:40:39

"silloin vaan oli tapana toimia niin riippumatta siitä oliko se lapsen kannalta oikeasti järkevää."

Silloin "ennen" ei kuitenkaan joka toisella penskalla ollut jotakin kirjainyhdistelmää, hankaluutta siihen ja tuohon tavalliseen asiaan tai vaikeuksia olla minuuttia hiljaa ja paikallaan, kun kaikkea ei tehty valmiiksi, sanoitettu joka ikistä naamanilmettä, neuvoteltu joka asiasta, maaniteltu menisikö pirjopetteri aamulla kouluun ja kuskattu kilometrin matkaa kouluun tai harrastuksiin. Kummasti silloin oli kaikilla ihan oikeita kavereita, joita tavattiin ihan oikeasti ja mentiin koulumatkat kävellen tai fillarilla yhdessä ja jos kaveri soitti, uskallettiin vastata puhelimeen, vieläpä nimellä ja puhua. Nuorena kesätyöpaikatkin haettiin itse eikä kenellekään olisi tullut mieleenkään mennä vanhempien kanssa kesätyöhaastatteluun, jossa vanhempi on enemmän äänessä kuin työnhakija. Että oli se vaan kamalaa aikaa se "ennen", ihan oli pilalla kaikki penskat.

Päivämäärä:   17.4.25 16:53:18

- , ja silti täällä oli viimeksi eilen, mikä on elämäsi kauhein tapahtuma ja yllättävän moni kertoi, että tunneköyhien aikuisten lapseksi syntyminen on ollut traumaattisinta, mitä heille on tapahtunut ja kärsivät tästä yhä aikuisenakin. Parempi syntyä huolehtivaan ja rakastavaan kotiin kuin kotiin, jossa noin pienet lapset hylätään yksikseen. Se, että joskus asioita on tehty eri tavoin ei tee siitä hyväksyttävää käytösmallia 2025. Tiedän useamman ikätoverini, joka on saanut kotona remmistä, on huudettu ja joutuneet pelkäämään kotonaan. Tällainenkaan ei ole normi, vaikka monelle se lapsuusiässäni oli sitä. Älä romantisoi, että ennen oli kaikki paremmin. Toki lapsille voi opettaa vastuuta ikätasoisesti, mutta 6-vuotiaan ei kuulu olla kotona tuntikausia valvomatta, vaikka kuinka 70-luvulla olisi ollut ok.

Päivämäärä:   17.4.25 16:53:50

Silloin ennen niitä penskoja kuolikin tapaturmaisesti paljon enemmän kuin nykyään.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   17.4.25 17:04:57

"Silloin "ennen" ei kuitenkaan joka toisella penskalla ollut jotakin kirjainyhdistelmää, hankaluutta siihen ja tuohon tavalliseen asiaan tai vaikeuksia olla minuuttia hiljaa ja paikallaan"

Tämä. Kyllä silloin jotakin tehtiin oikeinkin, jota nykyään ei. Syrjäytyneitä nuoria ja nuoria aikuisia oli todella vähän, vaikka koulussakin kiusattiin ilmeisesti vielä enemmän kuin nykyään eikä vanhemmat olettaneet ja vaatineet lasten olevan työkavereidenkin maailman keskipisteitä.

Päivämäärä:   17.4.25 17:14:41

Muistan kun tuon ikäisenä jäin kotiin illaksi vahtimaan muutaman kuukauden ikäistä sisarusta..Se oli sitä aikaa se.

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   17.4.25 17:36:54

Ei todellakaan voi olla. Mitä ihmisillä liikkuu päässä että edes harkitsee tuollaista?! Kyseessä on pieni lapsi!

"Silloin "ennen" ei kuitenkaan joka toisella penskalla ollut jotakin kirjainyhdistelmää, hankaluutta siihen ja tuohon tavalliseen asiaan tai vaikeuksia olla minuuttia hiljaa ja paikallaan, kun kaikkea ei tehty valmiiksi, sanoitettu joka ikistä naamanilmettä, neuvoteltu joka asiasta, maaniteltu menisikö pirjopetteri aamulla kouluun ja kuskattu kilometrin matkaa kouluun tai harrastuksiin."

Tuliko hyvä mieli? Onpa surullista että tämä on jollekin halveeraamisen aihe. :(

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.4.25 17:41:26

"Tuomion mukaan lapsi oli yksin kotona ainakin seitsemän ja puolen tunnin ajan useampana päivänä vuoden 2024 aikana."

Tuo kuulostaa siltä että kipeä lapsi on jätetty yksin kotiin sairastamaan. Kuumeessa? Eikö tuon ikäinen ole muuten esikoulussa tms. Eli ei todellakaan ole ok.
On ihan selvä että apua pitää olla jos ei muka voi jäädä töistä kotiin. Isovanhemmat, kummit, ystäviä, naapuri, tai muuta apua.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.4.25 17:52:38

Ei semmoista työtä olekaan, mistä ei voisi olla pois.

Päivämäärä:   17.4.25 17:58:43

Ei 6-vuotias vielä pärjää pitkiä aikoja yksin, mutta kyllä tuossa iässä olisi jo kuitenkin hyvä harjoitella yksin oloa lyhyemmillä ajoilla. En tajua näitä vanhempia, jotka pitävät lapsiaan vauvan tasolla vielä lähes kouluikäisenäkin, teette karhun palveluksen lapselle jos lapsi itse on valmis menemään elämässä eteenpäin ihan normaalin kasvun ja kehtiyksen mukaan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.4.25 17:58:44

"Mä oon ollu 6 vuonna 1980 ja silloin oli normaalia että tuonikäiset lapset oli yksin kotona. Päiväkotiin ei päässeet läheskään kaikki, esikoulu ei ollut pakollinen. "

Samoihin aikoihin olin 6, mutta jokainen lapsi oli kyllä eskarissa eli siellä päiväkodissa. Jopa ne kenellä äiti oli kotiäitinä useamman lapsen kanssa. Kukaan lapsi ei ollut yksin tai ilman valvontaa koko päivää, ei edes eskarin jälkeen hetkeä kun vanhemmat sieltä päikystä aina hakivat tai korkeintaan oli jotain naapuruston yhteiskuljetuksia. Koulun jälkeenkin ensimmäisellä luokalla kaikilla oli joku järjestely että tosiaan pikkuhiljaa opeteltiin olemaan se aika koulun jälkeen itsekseen. Ehkä se oli maalla erilaista, mutta isossa kaupungissa kokemus näin.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   17.4.25 18:06:33

Mikä ennen oli kiistatta paremmin, oli lasten itsenäistyminen vanhempien helmoista, arkiliikunta ja yhtenä muiden joukossa-asenne, kun lapsille annettiijn omiin asioihinsa littyvää vastuuta. Kouluun ja harrastuksiin mentiin kavereiden kanssa, ei vanhempien kyydissä ja jos asui kauempana niin yhteisessä koulukyydissä. Samoin kaikenlaiset virpomiset ja koulun myyjäisten tyrkytykset oville tehtiin sisarusten tai kavereiden kanssa, alle kouluikäisellä voi olla äippä tai iskä mukana jos ei ollut isosisarusta, mutta ei muilla. Sosiaaliset taidot olivat kiistatta paremmat. Nykysosiaalisuus ei toteudu irl; vaikka somessa olisi tuhat "kaveria" (joita ei ole koskaan edes tavannut) niin (kesä)työpaikalla ei osata katsoa silmiin saati tervehtiä. Nykyään myös "kiusaamista" on se, jos joku on eri mieltä, huomauttaa myöhästymisestä tai vaatii samaa kuin muilta (esim. työaikana ei edes "mä vaan vähän vilkaisen" omaa luuria), vaikka työpaikalla kaikkia koskevat samat säännöt tai sitten ne eivät koske ketään, jolloin joku saa vilkuilla puhelinta ja joku toinen olla muistamatta puhelimenvilkuilijan ruokataukoa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.4.25 18:06:39

Mä asuin Turussa lapsuuteni ja ehkä se oli silloin vielä maaseutua, koska me saatiin tulla eskarista itsenäisesti kotiin ja osalla oli vanhempi kotona, osalla ei. Minulla oli, vanhempi oli töissä leipomossa ja pääsi aikaisin, ei aina ollut kotona kun tulin mutta tuli pian. Muistan että meillä oli välipalalla usein muitakin naapuruston lapsia, joista usealla ei ollut ketään kotona.
Olin eskarissa vuonna 1983.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.4.25 19:03:44

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 17.4.25 15:12:08

--

Täh? :D Kyllä jääkaapin osaa sulkea jo taaperokin. Mutta en kyllä 7,5 tunniksi jättäisi tuon ikäistä. En edes ykkösluokkalaista. Enkä kyllä kakkosluokkalaistakaan. Pari tuntia menee eskari-ykkösluokkalaisella (jos on normaali täysjärkinen lapsi)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.25 19:07:09

Minäkin olin yksin eskari-ikäisenä sen "kevätlukukauden". Isä tuli joko hakemaan mukaansa tai tuli kotiin iltapäivällä, tai sisko tuli koulusta kotiin, mutta aamusta lähtien olin aina yksin. Siihen aikaan eskari ei ollut pakollinen juttu vaan eskaria pidettiin päiväkodissa joku tunti viikossa.

Kaikki meni hyvin ja ääri-introverttina rakastin yksinoloa. Omaa lastani en jättänyt noin pienenä yksin.

Päivämäärä:   17.4.25 20:03:12

Mä asuin 25 000 asukkaan kaupungissa ja kaikille lapsille ei kertakaikkiaan ollut tilaa kaupungin päiväkodeissa, perhepäivähoitajilla tai eskarissa. Mä pääsin "hoitoon" vasta eskariin vaikka hoitopaikkaa oli haettu siitä asti kun olin vuoden ikäinen. Eikä kouluun mennessä mitään iltapäiväkerhoja ollut, ekaluokkalaisten oletettiin pärjäävän ilman vahtimista.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   17.4.25 20:07:31

Miksi laitatte tänne juttuja omasta lapsuudestanne? Nyt on nyt. Ennen varkaaltakin katkaistiin käsi. Nykyään ei.

Päivämäärä:   17.4.25 20:12:47

Siksi että ei siitä niin kauan ole kun kuusivuotiaan yksinolo kotona ei ole omlut milläänlailla kummallista.

Päivämäärä:   17.4.25 20:36:00

Dark Jedi, 45 vuotta ei siis ole kovin kauan sitten? Tuossa ajassa on aika moni muukin asia muuttunut ja hyvä niin.

Päivämäärä:   17.4.25 20:40:04

Mä en ymmärrä miksi isäpuolta tuossa on sakotettu!
Miksi hän olisi vastuussa jonkun toisen lapsesta ja vielä napsahti noin iso sakko

Päivämäärä:   17.4.25 20:41:30

?: siis sanottiinko jossain, että joku isäpuoli on ilmoittanut, ettei hoida? Vai mitä horiset? Se, joka ottaa lapset vastuulleen, on heistä vastuussa. Minä olin eilen vastuussa naapurinkin lapsista.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.4.25 21:43:05

Mä asuin Vantaalla pienehkössä kylässä ja eskariin me käveltiin itse ja tultiin myös omatoimisesti pois. Kenenkään vanhemmat ei hakeneet lapsiaan eskarista, kun eskaripäivä päättyi, me lähdettiin jolkottamaan koteihimme. Jotkut asui lähempänä, jotkut kauempana. Kaikki kuitenkin kilsan säteellä.

Tuohon aikaan vanhemmat eivät juurikaan kyydinneet lapsia autoilla harrastuksiin, jos niitä oli (pl. lätkä), sinne käveltiin tai pyöräiltiin.

En tiedä oliko tuohon aikaan parempi, ajat tosiaan ovat muuttuneet, lapset oli itsenäisempiä. Nimimerkki niin kuvasi hyvin. Mun mielestä on lasten suhteen menty huonompaan suuntaan, siihen toiseen ääripäähän, jossa hyysätään ihan liikaa eikä mitään kuria tai seuraamuksia ole.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   18.4.25 10:40:27

Hän sanoo, että kouluun tulevan lapsen psyykkinen kehitysikä voi vastata nelivuotiasta.

”Hän ei jaksa, makaa lattialla ja vaikeroi. Semmoisia oppilaita on hirveän paljon. Lapsi ei ole vielä valmis koulumaailmaan.”

Kun Hannula aloitti työt Paavolan koulussa, lasten käytösongelmien takana oli ”klassisia” syitä: lapsiperheköyhyyttä, ylisukupolvista syrjäytymistä, työttömyyttä.

”Nyt samalla lailla käyttäytyvät ihan mistä tahansa tulevat lapset. Käytös on juuri sellaista kuin olisi jäänyt ilman aikuisen huomiota pienenä lapsena.”
**
Kopioin tän Hesarin 13.4. Artikkelista. Jos tilanne on tää en ihmettele et 6v ei voi olla yksin kotona. Mut nämähän on kaikki siellä varhaiskasvatuksessa heti vuosikkaasta,onkohan ihan hyvä sekään.

Lähettäjä: johanna 
Päivämäärä:   18.4.25 12:22:48

"Mä en ymmärrä miksi isäpuolta tuossa on sakotettu!"

Koska hän on nähnyt tilanteen mutta ei ole puuttunut siihen. Jos näet että joku makaa pakkasessa kadulla ja kävelet ohi, yhtälailla syyllistyt heitteillejättöön.

Mikäköhän siinä on että aikuiset ihmiset ei vieläkään ymmärrä että lapsen henkinen pahoinpitely on yhtä vakava ja vahingollinen asia kun fyysinen pahoinpitely. Se jättää pysyviä vaurioita. Ja lastensuojelulaki on asiassa hyvin yksiselitteinen. Se että joku jää henkiin, ei ole "pärjäämistä", eikä "itsenäisyys" ole tuon ikäisellä mikään hieno asia! Ikävä lukea kuinka montaa on lapsena kaltoinkohdeltu, mutta se että joku on ollut "maan tapa" ei tee siitä oikeaa ja hyväksyttävää.

Ja kyllä, varhaiskasvatuksella on kiistattomia etuja. Ei mene ensimmäinen kouluvuosi opetellessa normaalia sosiaalisuutta, vuorovaikutusta ja käytöstapoja.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   18.4.25 12:25:24

6 vuotias ei voi olla yksin kotona kuin kauppareissun ajan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.4.25 12:37:59

Varhaiskasvatuksella on etuja, mutta ei vielä ensimmäisinä vuosina. Ei 10kk ikäinen vielä mitään päiväkodista. Eikä vähän sitä vanhempikaan. Eikä minkään ikäinen tarvitse kokonaisen työpäivän mittaista päiväkotipäivää ympäri vuoden.

Päivämäärä:   18.4.25 12:59:18

https://yle.fi/a/3-11014088

Yleinen ohjenuora taitaa olla että alle kouluikäistä ei jätetä yksin.

"Miehen mukaan lapseen oltiin päivien aikana kyllä yhteydessä puhelimitse, mutta eräänä päivänä yhteys katkesi ja lapsi päätti lähteä omin päin kävelylle."

Sillä lailla!

https://yle.fi/a/74-20156483

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   18.4.25 14:11:42

”Mä asuin Vantaalla pienehkössä kylässä ja eskariin me käveltiin itse ja tultiin myös omatoimisesti pois. Kenenkään vanhemmat ei hakeneet lapsiaan eskarista, kun eskaripäivä päättyi, me lähdettiin jolkottamaan koteihimme. Jotkut asui lähempänä, jotkut kauempana. Kaikki kuitenkin kilsan säteellä.”

Tässäkin on ihan valtava ero onko lapsi yksin koko vanhempien työpäivän vai muutaman tunnin eskarin jälkeen. Eskarissa lapsi tapaa kavereita ja saa ruokaa. Kotona jos välipala jää, ei se niin vakavaa.

Jos lapsi on koko päivän yksin kotona (kaikilla ne kaverit ei asu kävelymatkan päässä + ne kaverit on siellä päivähoidossa) hänen pitäisi osata vielä laittaa ruokaakin itselleen. Ei 6v voi olla 7,5 tuntia ilman lämmintä ruokaa. Ja tuon ikäinen on aivan liian pieni siihen, että tällainen asia on yksin hänen vastuullaan.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   18.4.25 15:23:28

Ei kaikki ole samalla tasolla. Oma 6v erityislapsi joka ei todellakaan pärjäisi, ei ole edes vaarantajua kunnolla. Meillä näiden vuoksi vammaistuki kun normia enemmän vaatii

Päivämäärä:   18.4.25 16:17:43

Monen mielestä 17-vuotias ei ole tarpeeksi kypsä ajamaan autoa poikkeusluvalla mutta 6-vuotiaan pitäisi pärjätä itsenäisesti kun vanhemmat ovat töissä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.