Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luokkaretkimuisteloita

Lähettäjä: nykkty 
Päivämäärä:   17.4.25 11:21:35

Kevät tuo mieleen luokkaretket. Millaisia muistoja sinulla on luokkaretkiltä?

Olin opiskeluryhmäni kanssa Pariisissa parikymmentä vuotta sitten. Majoituspaikkamme oli melko keskustassa, ja meillä oli oma bussi. Bussille Pariisin keskustaliikenne tietenkin on paikoitellen hivenen ahdasta. Bussi jumittui eräälle kujalle, ja ainoa keino päästä eteenpäin oli siirtää itse yhtä pientä Peugeotia: tuumasta toimeen, 5 riuskaa nuorta miestä + bussikuski SIIRSIVÄT KÄSIVOIMIN pienen pösön, jotta pääsimme bussilla jatkamaan matkaa. Näkymä piirtyi mieleeni ikuisiksi ajoiksi, se oli jotenkin koomista.

Sillä matkalla tapahtui paljon muutakin (matka kesti 2 viikkoa, teimme siellä mm. taidenäyttelyn, ym ym ym), reissusta kirjoittaisi varmaan lyhyen kertomuksen jos kaiken kirjaisi ylös. Mutta se kaikki oli ihanaa.

Millaisia luokkaretkiä teillä ollut, kotimaassa tai ulkomailla?

Re: Luokkaretkimuisteloita

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.25 13:03:49

Ala-asteelta muistan luokkaretket teatteriin (jonkinlainen Nalle Puh -esitys), Heurekaan sekä kaupungin Hesburgeriin, kun budjetti oli tiukka :D

Kutosluokalla oltiin leirikoulussa Suomessa ja ysiluokalla päästiin ihan ulkomaille. Meillä oli kyllä tiivis ja kiva luokka, kun oltiin kolmosesta ysiin sama porukka.

Auton siirto kuulostaa kyllä koomiselta, eikä varmaan Suomessa vastaavaa näkyisi! Joskus olen kuullut että Euroopassa jättävät vaihteet parkissa vapaalle, ja toiset autoilijat voivat tarvittaessa hiukan tönäistä autoa, mutta tämä varmaan urbaanilegendaa? :D

Lähettäjä: M. 
Päivämäärä:   17.4.25 13:42:51

Meinasin kuolla särkänniemessä.

Oltiin siellä luokkaretkellä eikä mulla ollut luokaltamme kaveria. Tyttöjä oli 5kpl eli 2 bestisparia, sitten olin minä joka jäi yksin. Haahuilin sitten yksin ympäri särkänniemeä surullisena ja päätin mennä edes yhteen laitteeseen ettei ranneke menisi hukkaan.

En tiedä mitä tapahtui mutta kun laite oli käynnissä, huomasin että turvakaari ei ollut lukittunut. En tiedä miten pienestä tytöstä löytyi niin paljon voimaa että sain pysyttyä kyydissä vain käsivoimillani, koko kehoni oli laitteen ulkopuolella. Koneenhoitaja ei huomannut tilannetta myöskään.

Enkä koskaan kertonut tästä kenellekään, menin jotenkin tolaltani enkä muista loppupäivästä mitään. Tästä on jo n. 35 vuotta.

Lähettäjä: erida 
Päivämäärä:   17.4.25 13:46:45

Tehtiin kuudennen lopussa pyöräretki ahvenanmaalle. Retki sinänsä oli ihan kiva, mutta olin luokallani kiusattu, ja koko ajan oli ikäviä tilanteita. Esim. asumisjärjestelyt sumplittiin aina kun tultiin majapaikkaan, ja siitä tuli lähinnä riitaa, kuka joutuu ottamaan minut omaan huoneeseensa. Samoin sanallista ilkkumista ja haukkumista tuli luokan pojilta useamman kerran silloin, kun reissulla mukan olevien vanhempien silmä vältti. Oma äitini oli vielä valvojana tuolla retkellä ja ihmetteli sitä, miksi olin niin itkuinen.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   17.4.25 13:48:15

Mä muistan kaikki peruskoulun luokkaretket.

Ekaluokalla olimme retkellä Tampereella. Käytiin mm. Hämeen kotiseutumuseossa, missä oli sisällä museossa kokonainen savupirtti.
Ja Tampereen eläintarhassa, mikä oli nykyisen Tamperetalon paikalla. Eläintarhasta en muista muuta kuin kamalan hajun, ja sen, että luokkakaveripoika oksensi sen hajun vuoksi mun uusille, hienoille, punaisille sandaaleille. Opettaja sitten putsasi sitä oksennusta paperinenäliinoilla.

Kolmannella luokalla luokkaretki oli juuri avattuun, uuteen Särkänniemen huvipuistoon. Vitsit että oli kiva olla isolla kaveriporukalla huvipuistossa, kun sitä ennen aina oli isi kävellyt vierellä Lintsillä.

Seiskalla oltiin Maarianhaminassa. Voitteko kuvitella, kaksi opettajaa ja 32 oppilasta. Ei mitään avustajia, eikä varsinkaan vanhempia. Suomen kohteissa oli bussikuski ja opettaja, ja me 32 oppilasta.

Muut luokkarerkikohteet olivat Naantali, Valkeakoski, Turku, Helsinki, Imatra ja Rovaniemi.

Turun retkeltä on valokuva, missä kaikilla luokan 16 pojalla on päässään retkeltä ostetut peiliaurinkolasit.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   17.4.25 13:55:14

Me kävimme alemmilla luokilla pienillä päiväretkillä. Yleensä jossain teatterissa ja sitten vaikka Tiimarissa, mistä sai ostaa pienen matkamuiston. Kutosella mentiin perinteisesti Helsinkiin: luonnontieteelliseen museoon, eduskuntatalolle seuraamaan joku istunto, Linnanmäelle ja vähän yleistä kiertelyä. Oltiin varmaan yksi tai kaksi yötä. Yläasteella ja lukiossa ei järjestetty luokkaretkiä, vain ranskan opiskelijat kävivät Ranskassa. Luokkaretket olivat ihan kivoja, mutta meillä oli niin levoton luokka, että Helsingin reissulle lähti vanhempia valvojiksi.

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   17.4.25 14:05:33

Kutosluokalla käytiin huiputtamassa Saana ja sillä retkellä kaverin puhelin putosi tunturipuroon. Samalla retkellä käytiin myös pyörähtämässä päiväseltään Tromssassa.

Ysillä sitten käytiin muistaakseni vajaa viikko Prahassa. Meillä oli siellä ystävyyskoulu, jossa käytiin myös vierailemassa. Siellä oli myöa yksi ainoa suomalainen tyttö oppilaana ja muistan hänen ilmeensä, kun pölähdettiin kesken hänen laulutreenin luokkaan. Tietysti odotettiin, että saa kappaleen laulettua loppuun ja sitten tervehdittiin suomeksi. Tytöllä putosi leuka lattiaan, kun kuuli suomea muualla, kuin kotona :D
Sillä reissulla saatiin ihan vapaasti liikkua ympäriinsä, kunhan opettajille kerrottiin suunnilleen, että mihin lähdetään ja mihin aikaan pyritään olemaan takaisin.
Iltaisin kävi myös luokan pojat ostamassa olutta lähikiskasta, eikä keltään mitään papereita kyselty. Eikä myöskään jääneet opettajalle kiinni.

Lähettäjä: O tempo o morales 
Päivämäärä:   17.4.25 16:28:56

Kännäämistä 1980-luvulla. Rehtori ratsasi laukut koulun pihassa, mutta kun bussi oli liikkeellä narautin auki shampoo-pullon ja suurieleisesti join sitä ikkunassa niin että reksi varmasti näki. Ensimmäinen oksensi 30 kilometrin matkan jälkeen, tosin en minä. Koko reissu Ahvenanmaalla, sateessa ja mökissä, oli juopottelua. En tajua mistä 9-luokkalaisilla oli niin paljon viinaa.

Lähettäjä: MaTilda 
Päivämäärä:   17.4.25 17:22:25

Ysin luokkaretki on jäänyt elävästi mieleen, koska siellä aloin seurustelemaan ekan poikaystäväni kanssa ja sain ensisuudelmani, oli niin ihanaa, jännää ja ihmeellistä :D Yritimme livahtaa samaan huoneeseen nukkumaan, mutta luokanvalvojamme esti sen tehokkaasti. Pikkukylän koulusta retkikohteemme oli niinkin eksoottinen kuin Helsinki. Ohjelmissa ne perinteiset eli Heureka, Lintsi jne, mutta ennen kaikkea me tytöt keskityttiin kyllä shoppailuun. Osa kännäsi ja kohelsi, mutta itse olin kiltisti.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   17.4.25 17:38:18

Pieni kyläkoulu harvaan asutussa kunnassa Pohjois-Pohjanmaalla, luokkaretkikohteetkin sen mukaiset.

1.lk Raahe
2.lk Oulu
3.lk Kemi
4.lk Kuopio
5.lk Ähtäri
6.lk Lieksa

Yläasteella ei käyty missään muualla kuin laskettelemassa Iso-Syötteellä tai Vuokatissa.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   17.4.25 17:39:40

Jäi puuttumaan, että mitää jänniä muistoja ei oikeastaan ole noista jäänyt.
Kemin lumilinna ja Koli oli oikeestaan parhaimmat nähtävyydet, lapsenkin silmään.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   17.4.25 19:29:40

Mentiin Turkuun eikä ketään kiinnostanut.
Ysiluokka 1980. Siihen aikaan ei uskallettu edes ryypätä.
Joten eipä juuri muisteltavaa :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.25 21:39:32

Ai kamala tuota särkänniemen tapausta, missä laitteessa olit??

Lähettäjä: Ysärillä 
Päivämäärä:   17.4.25 21:45:42

"Kännäämistä 1980-luvulla. Rehtori ratsasi laukut koulun pihassa, mutta kun bussi oli liikkeellä narautin auki shampoo-pullon ja suurieleisesti join sitä ikkunassa niin että reksi varmasti näki. Ensimmäinen oksensi 30 kilometrin matkan jälkeen, tosin en minä. Koko reissu Ahvenanmaalla, sateessa ja mökissä, oli juopottelua. En tajua mistä 9-luokkalaisilla oli niin paljon viinaa."

Me käytiin ysillä Tallinnassa. Menomatkalla jo moni joi ja silloin meidän ikäisille kakaroille myytiin kirkasta viinaa Tallinnassa kyselemättä. Kotimatkalla tullista taisi kaikki päästä läpi, kasseissa halpaa viinaa. Niillä oli sitten hyvä ryypätä vielä monet viikonloput eteenpäin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.25 21:50:01

Muistan, että yhden luokkalaisen vanhemmat eivät maksaneet luokkaretkistä mitään ikinä ja kaikkien muiden vanhemmat joutui kaivamaan lompakkoa, että tuonkin osuus saatiin maksettua.
Mielestäni aika törkeää ja kyllä siitä monet puhui, että ei ole toisten velvollisuus maksaa.

Joo, ymmärrän myös sen ettei se lapsi ole syyllinen, mutta eihän se nyt toisten vanhemmille kuulu maksaa vieraan lapsen kuluja.

Päivämäärä:   17.4.25 21:51:16

Ja retket oli jossain huvipuistossa, eläintarhassa tai leirikeskuksessa.

Lähettäjä: Hehh 
Päivämäärä:   17.4.25 22:41:10

Pieni kyläkoulu harvaan asutussa kunnassa Pohjois-Pohjanmaalla, luokkaretkikohteetkin sen mukaiset.

1.lk Raahe
2.lk Oulu
3.lk Kemi
4.lk Kuopio
5.lk Ähtäri
6.lk Lieksa

Yläasteella ei käyty missään muualla kuin laskettelemassa Iso-Syötteellä tai Vuokatissa.

Varmaan jostain naapuri kunnasta, mutta me käytiin ainoastaan aina Oulussa. Kaikki mahdolliset kirkot nähty, aina uimahallissa, marketeilla ostoksilla. Raatissa saatiin juosta "tunnetulla kentällä". Kerran käytiin äimärautiolla ratsastamassa ;)
Kun rehtorilla oli joku juhlavuosi, käytiin Ähtärin eläinpuistossa.
Ysillä sitten käytiin legendaarinen vaasa-uumaja reissu, johon monta vuotta kerättiin rahaa discoja ym.järjestämällä. eipä siellä helatorstaina mikään ollut auki, aika tylsä paikka mutta olihan se laivareissu kiva! Juotiin vähän ja jotku enemmän. Mukavat muistot jäi

Päivämäärä:   17.4.25 22:57:50

Tylsisät luokkaretkistä heseen tai Helsinkiin valittavat.

Me ollaan tehty luokkaretki Rauman torille :D

Siellä ei ollut kuin jäätelökoju ja kukkamyyjä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.25 22:59:42

Onhan noita muistoja. Onneksi niitä on toisillakin, niin oman lapseni luokka käy vain hieman kiltimmillä retkillä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.4.25 23:03:16

En ole koskaan pitänyt luokistani, joten luokkaretket olivat ihan ok mutta seura vähän vähemmän ok... Lisäksi kärsin koti-ikävästä.

Päivämäärä:   18.4.25 09:37:09

En halua muistaa. Nolasin itseni kännissä. Panin junanvessassa jotain solttupoikaa.

Päivämäärä:   18.4.25 10:01:56

Ala-asteen luokkaretkeltä/leirikoulusta on jäänyt pysyvästi mieleen se, että majoituspaikassa oli jotain tosi pahaa ruokaa yhtenä päivänä. Pyysin sitä mahdollisimman vähän, joten paikan isäntä lappasi lautasen täyteen, koska pitää syödä, että jaksaa. Pyörittelin sitä lautasella vaikka kuinka kauan ja lopulta kävin mielestäni huomaamattomasti kaatamassa lopun roskikseen.

Vähän ajan päästä luokanvalvoja tuli antamaan jälki-istuntoa. Isäntä oli huomannut mitä ruoalle tapahtui ja käynyt kertomassa luokanvalvojalle, että olin itse pyytänyt paljon ruokaa ja sitten heittänyt sen roskikseen sitä kovaäänisesti paskaksi haukkuen. Luokanvalvoja oli silminnähden pettynyt ja ripitti minut siitä, ettei olisi ikinä uskonut, että MINÄ käyttäytyisin niin, koska oli kiltille tytölle ihan epätyypillistä käytöstä. Yritin selittää, että en olekaan, mutta mitäpä sana olisi painanut aikuista miestä vastaan.. En vieläkään tiedä, mitä ihmettä oikein tapahtui, mutta haukut sain.

Jälki-istunnossa meillä oli jotain tiskaamista ja puiden kantoa ja muuta hyödyllistä, mutta sen ikäiselle kohtalaisen raskasta tekemistä. Kaikki muut olivat poikia, jotka olivat tappelemisen takia siellä. He uskoivat, että olin siellä syyttömänä, joten sain kaikki kevyimmät hommat, ja se oli itse asiassa aika kiva iltapäivä :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.4.25 10:25:35

Tää särkänniemi juttu on kyllä tarua. Siellä ei 35 vuotta sitten ollut yhtään laitetta, jossa olisi turvakaari voinut jäädä auki ja aiheuttaa hengenvaaran. Tornadossahan näitä turvakaariongelmia oli, mutta sielläkään ei yksittäinen turvakaari voinut avautua ja kaikkien avautuminen kyllä huomataan ennen laitteen lähetystä, eikä se ollut 35 vuotta sitten olemassa. Korkkiruuvi ja skyflyer ovat ainoita, joissa voisi minkäänlaista vaaraa tulla ja kummassakaan ei kuvattu tilanne ollut mahdollinen.

Todennäköisesti viittaat tilanteeseen, jossa turvakaari oli löysällä, kuten troikassa, aikamatossa (lentävä matto) tai hurrikaanissa, mutta se oli normaalia, eikä niissä vaaraa tullut.

Päivämäärä:   18.4.25 10:33:12

Lähettäjä.. 

Päivämäärä18.4.25 10:25:35

Tää särkänniemi juttu on kyllä tarua. Siellä ei 35 vuotta sitten ollut yhtään laitetta, jossa olisi turvakaari voinut jäädä auki ja aiheuttaa hengenvaaran. Tornadossahan näitä turvakaariongelmia oli, mutta sielläkään ei yksittäinen turvakaari voinut avautua ja kaikkien avautuminen kyllä huomataan ennen laitteen lähetystä, eikä se ollut 35 vuotta sitten olemassa. Korkkiruuvi ja skyflyer ovat ainoita, joissa voisi minkäänlaista vaaraa tulla ja kummassakaan ei kuvattu tilanne ollut mahdollinen.

Todennäköisesti viittaat tilanteeseen, jossa turvakaari oli löysällä, kuten troikassa, aikamatossa (lentävä matto) tai hurrikaanissa, mutta se oli normaalia, eikä niissä vaaraa tullut.

Tämä.

Lähettäjä: Jyväskylä 
Päivämäärä:   18.4.25 10:33:35

Itselleni jäi parhaiten mieleen luokkamme yhteishenki. Meitä oli kaksi rinnakkaisluokkaa pienellä koululla. Yläasteella luokkaretkeen sisältyi matkat ja majoitus. Vähävaraisen suurperheen lapsen retkeä huoltajat eivät taloudellisesti pystyneet maksamaan, joten kyseinen nuori ei saanut kotoaan lupaa osallistumiseen. Me muut oppilaat teimme yhdessä päätöksen, ettei kukaan osallistu, jos hän ei pääse mukaan. Järjestimme iltamia ja kehittelimme myyntituotteita, joilla pystyimme osittain rahoittamaan luokkaretkemme. Kyseisen oppilaan matka maksettiin tuotoista kokonaan, muiden osittain. Vastaavaa yhteisöllisyyttä en ole sen jälkeen kohdannut.

Lähettäjä: hehee 
Päivämäärä:   18.4.25 10:52:27

Varmaan nuorempaa sukupolvea suurin osa kirjoittaneista kun luokkaretkiin on satsattu ihan eri tavalla. Mun aikaan keväisin käytiin paikallisen nuorten urheiluseuran omistamalla bussilla ilmaiseksi katsomassa joku nähtävyys. Lähiöstä ajeltiin Helsingin keskustaan, pyörittiin museossa muutama tunti ja kotiin tai köröteltiin jonnekin sadan kilsan päähän ihmettelemään ties mitä. Muistan että kerran ajeltiin Tampereelle ja päädyttiin päivän päätteeksi Särkänniemeen.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   19.4.25 18:26:50

En muista, että meillä olisi ollut luokkaretkiä, mutta 2. luokalla ja 6. luokalla olimme leirikoulussa. 2. luokalla olimme jossakin leirikeskuksessa, jossa kierrettiin toimintapisteillä: ratsastus, golf ja ammunta (!!). 6. luokalla lähdettiin Kolille, jossa myös kävimme ratsastamassa.

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   19.4.25 19:33:23

M: mulle tapahtui sama! Tai siis menin lentävään mattoon ja sitten kun se lähti liikkeelle, tajusin että se turvakaari jäi tosi kauas minusta, siis siinä oli ihan huomattava tyhjä tila mun laihan kehon ja sen turvakaaren välillä. Tarrasin ihan paniikissa siihen kiinni mutta muistan että heiluin täysin holtittomasti silti koko sen ajan mitä se laite oli päällä. Paiskauduin uudestaan ja uudestaan sitä turvakaarta vasten ja laskin sekunteja että milloin se loppuu. Eniten pelotti se, kun tajusi etten voi huutaa apua, koska se ei kuulu sieltä muiden leikkikiljumisen takaa mihinkään. Enkä pysty viestimään mitenkään muutenkaan ettei kaikki ole ok. Olin yksin siinä penkissä, joten ei ollut ketään tukena. Yksi pelottavimpia kokemuksia koskaan.

Päivämäärä:   19.4.25 20:09:11

"Lähettäjä-

Päivämäärä17.4.25 22:57:50

Tylsisät luokkaretkistä heseen tai Helsinkiin valittavat.

Me ollaan tehty luokkaretki Rauman torille :D"

Me ollaan varmaan samasta pikkukylässä kotoisin. Ekalla luokalla mentiin koulun takana olevaan metsään eväsretkelle ja saatiin mandariineja, kuivaa ruisleipää ja pillimehut. Tokalla oli tämä Rauman retki, ja samat eväät syötiin kanaalin varrella ja käytiin vielä Prismassa ostoksilla. Paras retki oli Särkänniemeen, mutta sitä ennenkin käytiin kivimuseossa.

Yläasteella ei tainnut enää olla luokkaretkiä, tai ainakaan kukaan kaveri ei muista että oltaisiin missään oltu.

Päivämäärä:   19.4.25 20:23:41

Lähettäjähehee 

Päivämäärä18.4.25 10:52:27

Varmaan nuorempaa sukupolvea suurin osa kirjoittaneista kun luokkaretkiin on satsattu ihan eri tavalla. Mun aikaan keväisin käytiin paikallisen nuorten urheiluseuran omistamalla bussilla ilmaiseksi katsomassa joku nähtävyys. Lähiöstä ajeltiin Helsingin keskustaan, pyörittiin museossa muutama tunti ja kotiin tai köröteltiin jonnekin sadan kilsan päähän ihmettelemään ties mitä. Muistan että kerran ajeltiin Tampereelle ja päädyttiin päivän päätteeksi Särkänniemeen.

Mä olen käynyt peruskouluni 72-81, ja ihan joka vuosi oltiin luokkaretkellä. Se riippuu kunnasta, miten lasten luokkaretkiin satsattiin/satsataan.

Lähettäjä: Espoo 
Päivämäärä:   19.4.25 20:35:30

Espoossa 80-90-lukujen vaihteessa käytiin joka vuosi jossain, välillä monestikin. Oisko viidenneltä eteenpäin käyty laskettelemassa kerran vuodessa, yläasteella sai valita myös ratsastuksen tai pulkkamäen Messilässä.
Viidennellä käytiin Turussa, kuudennella leirikoulussa Ahvenanmaalla. Seiskalla käytiin köksän tunnilla Kauppatorilla ja Fazerilla. Monia muitakin retkiä oli, teattereita, museoita, luontoretkiä.

Silloin rahat kerättiin jokaiselta perheeltä, nykyäänhän tällainen ei onnistuisi yhdenvertaisuuden takia.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   19.4.25 21:15:08

"Monia muitakin retkiä oli, teattereita, museoita, luontoretkiä."

Jos nämä kaikki lasketaan, niin toki sitten muistan "retkiä"... En vain ajattele, että äikäntunnin teatteriretki tai ympän metsäretki olisivat olleet luokkaretkiä.

Päivämäärä:   19.4.25 21:41:36

"Monia muitakin retkiä oli, teattereita, museoita, luontoretkiä."

Jos nämä kaikki lasketaan, niin toki mekin teimme vuosittaisen luokkaretken lisäksi vaikka kuinka paljon retkiä.
En vain ajattele, että äikäntunnin teatterissa käynti tai ympän metsäretki olisivat olleet luokkaretkiä.
Ja museoissa ja toreilla käytiin usein.
Enkä laske liikuntatuntien laskettelemassa tai uimahallissa käyntejä retkiksi. Ne olivat ihan vaan liikuntatunteja

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.4.25 07:31:30

"Silloin rahat kerättiin jokaiselta perheeltä, nykyäänhän tällainen ei onnistuisi yhdenvertaisuuden takia."

Kävin myös koulua ysärillä Espoossa ja kyllä ne rahat kerättiin ihan myymällä mm vessapaperia, viskoosiliinoja yms. Päästiin kuudennella Puolaan, olisiko ollut neljän päivän reissu?

Päivämäärä:   20.4.25 07:43:01

Ja mitä tulee Särkänniemeen, niin minullakin on mielikuva siitä yhdestä vuoristoradasta, jossa ei ollut turvalaitteita käytännössä ollenkaan, istuttiin vaan kyytiin ja mentiin. Keskipakoisvoima toki piti huolen, ettei siitä tippunut. Ja kyseessä ei olut mikään uusi laite tyyliin Tornado (kyllä, se on mulle uusi laite). Mielestäni tämä oli Taifuunin lähellä.

Piti ennen julkaisua googlata ja löytyihän se: kyseessä oli Jet Star. "Vuonna 2008 vaunut uusittiin ja niihin tehtiin turvapuomit. Aiemmin matkustajien kyydissäpysymisestä huolehti keskipakoisvoima."

Päivämäärä:   20.4.25 07:51:26

Taifuuni taisi olla nimeltään Hurrikaani. Mutta hauska nähdä, etten väärässä ollut - siinä Coca Cola-laitteessakaan ei tainnut olla turvakaaria, toki kopit olivat suljettuja, eli laitteen pyöriessä olit penkissä kiinni keskipakoisvoiman vuoksi, vaikkei mitään turvavöitä ollutkaan.

Lähettäjä: Kuk 
Päivämäärä:   20.4.25 10:54:49

Kerättiin yläasteella rahaa luokkaretkelle mm. joulun aikaan pakettipisteellä isossa marketissa. Joulun jälkeen meille kerrottiin, että kauppias ei maksa sovittua korvausta kun meistä oli valitettu, että paketit eivät olleet kauniita ja oltiin hitaita. Vieressä oli ihan omatoimipiste kiireisille. Kaikki oltiin ahkeroimassa paketteja vuorotellen, jokainen omien taitojensa mukaan.
Liokkaretkellekin päästiin ysärin lopulla. Oltiin viikko Rukalla laskettelemassa. Teinien sohellusta ja elämän opettelua. Mutta kivaa oli.

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   20.4.25 11:06:24

Ei meillä ollut mitään luokkaretkiä, oli lama-aika.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   20.4.25 11:21:21

1. luokalla Napuen taistelumuistomerkki, koulu maksoi
3. luokalla? Ähtärin eläinpuisto, koulu maksoi
9. luokalla päivä Tukholmassa-risteily, johon kerättiin rahaa luokan kanssa discoja pitämällä.

kaikki retket oikein mukavia, tuolla viimeisellä valvojina oli kielten ope ja jonkun oppilaan eno, meitä taisi olla 24... aika hurjaa!

Päivämäärä:   20.4.25 12:38:36

Me käytiin Nauvossa nopeasti katsomassa jatulintarhaa perkaamassa kaloja ja kaiveltiin niiden sisäelimet tutkittavaksi ja merkattiin monisteeseen. Olisi ollut ruokana samat kalat, kukaan ei syönyt.

Se reissu oli oikeasti tosi pelottava, kun opettajat eivät majoittuneet meidän kanssa, vain mielipuoli apuopettaha joka tuli mesoamaan miten vaarallista on kun hän joutuu unilääkkeiden ottamisen jälkeen vielä nousemaan komentamaan. Ja eihän hänellä mitään auktoriteettiä ollut, häntä halveksi ja pelkäsi koko koulu, oli todella epäreiku, häijy ja retuutti meitä jos meni hermot.

Minut oli useamman kerran pahoinpidelty luokkalaisten toimesta jo aiemmin. Oli kammottavaa tajuta että nyt ollaan ihan ominemme täällä ilman aikuista apuna. Suunnittelin pakoreitit ikkunoista, minulla on jossain vieläkin kuva yhdestä reitistä.

Päivämäärä:   20.4.25 12:48:18

"mulle tapahtui sama! Tai siis menin lentävään mattoon ja sitten kun se lähti liikkeelle, tajusin että se turvakaari jäi tosi kauas minusta, siis siinä oli ihan huomattava tyhjä tila mun laihan kehon ja sen turvakaaren välillä. Tarrasin ihan paniikissa siihen kiinni mutta muistan että heiluin täysin holtittomasti silti koko sen ajan mitä se laite oli päällä. Paiskauduin uudestaan ja uudestaan sitä turvakaarta vasten ja laskin sekunteja että milloin se loppuu. Eniten pelotti se, kun tajusi etten voi huutaa apua, koska se ei kuulu sieltä muiden leikkikiljumisen takaa mihinkään. Enkä pysty viestimään mitenkään muutenkaan ettei kaikki ole ok. Olin yksin siinä penkissä, joten ei ollut ketään tukena. Yksi pelottavimpia kokemuksia koskaan."

Tästä näkee miten erilaisia olemme. Itse taas rakastin tuota laitetta lapsena juuri sen takia, että siinä tuli se ns. vaaran tunne. Ei sieltä oikeasti pääse minnekään putoamaan ellei sitten tarkoituksella oikein yritä. Sen takiahan se sitten muutettiin ja sinne tuli ne muotoillut penkit ja tukevammat turvakaaret, sen jälkeen koko laite muuttui tylsäksi.

Ja Ällö, totta kai coca-colassa eli skyflyerissa oli turvakaaret. Ei siellä mitään keskipakoisvoimaa ollut xD Skyflyer jäi pysähdyksiin kierrokaen aikana aika pitkäksikin aikaa niin että matkustajat on pää alaspäin. Siinä ei olisi kukaan pystynyt itseään voimilla pitämään istuimessa, jos turvakaari olisi pettänyt, saati nyt jos turvakaarta ei olisi ollutkaan. Häkki oli tosiaan vielä ympärillä, mutta sen verran kaukana, että en minä siihen ainakaan ylettänyt.
Jetstarissa ei tosiaan turvakaarta ollut pitkään, mutta sehän ei mennyt tietenkään pää alaspäin missään vaiheessa ja muutenkin meno oli hyvin tasaista ja leppoisaa vuoristoradaksi.

Päivämäärä:   20.4.25 12:57:05

Hyi mulla jäi joskus trauma tuosta särkänniemen jet starista :D Menin siihen silloisen miesystävän kanssa samaan istuimeen, ajatuksena että olen siinä hänen edessään. Muuten hyvä, mutta enpäs kunnolla mahtunutkaan siihen parimetrisen korston kanssa, vaan olin koko ajon oma takapuoli irti penkistä. Ei tuntunut kivalta :D

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   20.4.25 13:12:00

Lähettäjäoho

Päivämäärä19.4.25 19:33:23

M: mulle tapahtui sama! Tai siis menin lentävään mattoon ja sitten kun se lähti liikkeelle, tajusin että se turvakaari jäi tosi kauas minusta, siis siinä oli ihan huomattava tyhjä tila mun laihan kehon ja sen turvakaaren välillä. Tarrasin ihan paniikissa siihen kiinni mutta muistan että heiluin täysin holtittomasti silti koko sen ajan mitä se laite oli päällä. Paiskauduin uudestaan ja uudestaan sitä turvakaarta vasten ja laskin sekunteja että milloin se loppuu.

Minulle on käynyt ihan täsmälleen sama! Vuosi oli varmaan 2005 tai 2006, eli olin 8-9-vuotias. Kristus että pelkäsin ja itkin ihan hysteerisenä sen jälkeen. En tiedä oliko se nimenomaan sen laitteen juju, että kyytiläisillä on puolet ajasta perse irti penkistä, mutta ei se kyllä hauskaa ollut.

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   20.4.25 13:37:23

Puuro: tää on ihan uskomatonta. Siis mulle toi tapahtui muistaakseni vuonna 1992 ja olen siitä asti miettinyt, että olenko ihan nynny surkimus kun en tykkää huvipuistoista. En ole uskaltanut käydä missään sen kokemuksen jälkeen. Ehkä jossain tukkijunassa korkeintaan. Mulle ei jostain syystä ole tullut mieleenkään että jollekin muulle on voinut käydä sama juttu. Anonyymin nettifoorumin parhaita hetkiä :D

Päivämäärä:   20.4.25 13:46:00

Lama-aikaankinoli luokkaretkiä. Vähintään päiväretkiä. Aloitin kouluni '91 ja tuo ulkomaanreissu oli we isoin retki kuudennella, mutta sitä ennenkin käytiin mm Linnanmäellä, Suomenlinnassa yms.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   20.4.25 14:17:12

Minäkin menin kouluun -91, ja jotain pientä oli joka vuosi. Ensimmäisinä vuosina lyhyitä reissuja, kotiseutumuseota, Porvoota jne. Vähän isompana päästiin Helsinkiin ja Turkuun, ja kutosella leirikouluun jonnekin Turun saaristoon. Ysiltä olimme muistaakseni Saarenmaalla Virossa. Yllättäen lähes kaikki ryyppäsivät.

Päivämäärä:   20.4.25 15:47:57

Kyllä tuo viis miestä ja kuski vai miten se meni tosiaan naurattaa. Miehen isän lähistöllä oli joku pikkuauto menny ojaan ja tulivat kysymään hevosta vetämään auton tielle. Miehen isä totes, ettei siinä mitään hevosta tarvita, nosti itse kotteron tielle ensiks etupään, sitten takapään tai päinvastoin.

Päivämäärä:   20.4.25 17:18:46

Varmaan vähän myös riippuu siitä missä asuu, että mikä luetaan luokkaretkeksi. Esim. pääkaupunkiseudulla on paljon enemmän valinnanvaraa, mihin pääsee ihan julkisilla kulkuneuvoilla vs. jossain Juupajoella.

Meillä Espoossa oli noita perusretkiä useampi vuodessa, mutta isompia retkiä oli harvemmin, oisko ollut kolmannelta lähtien kerran vuodessa. Viidennellä kaikki luokat menivät Turkuun, kuudennella leirikouluun.

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   20.4.25 18:51:03

oho, sanopa muuta! En ole kuullut keneltäkään muulta samanlaista kokemusta, vaikka olen kertonut omastani aika monelle. Ja sitten hv.netin foorumilla sattuukin olemaan kohtalotoveri. :D

Päivämäärä:   20.4.25 20:49:40

Oli todella reilua kun kilttinä tunnollisena tyttönä minut laitettiin kaverini kanssa yläasteelle villiin kiusaajaluokkaan. Toinen luokka pääsi luokkaretkelle ulkomaille, meidän luokan kanssa ei koskaan låhdetty minnekään kauas, koska ei käyttädytty..

Päivämäärä:   20.4.25 20:52:12

.. , minusta siinä laitteessa ei ollut, mutta ne kopit kyllä sulkeutuivat, ei sieltä tippua voinut. Eikä jäänyt roikkumaan pää alaspäin,vaan liikkui koko ajan. Se oli ensimmäinen pää alaspäin-laite, johon lapsena pääsin.

Päivämäärä:   20.4.25 20:54:31

Ja mitä tulee Lentävään mattoon,niin mm Linnanmäellä tpiminut Rainbow ja Viikinkilaiva olivat sellaisia, että turvarima laitettiin usean ihmisen yli. Laihana ja pienikokoisena tosiaan jäi heittelehtimään ja tarraamaan kiinni tankoon, jos samaan riviin oli tullut joku huomattavan suurikokoinen henkilö, ei todellakaan suojannut ne.

Lähettäjä: Silja 
Päivämäärä:   20.4.25 21:24:58

Olen käynyt peruskouluni 80-90 -luvilla ja vasta myöhemmin tajusin kuinka ankeita luokkaretkemme olivat muihin kouluihin verrattuna. Lapsena oli kyllä aina kiva kun sai viettää koulupäivän muualla kuin koulussa. Vakiona oli, että joku sotaan liittyvä museo (panssarivaunu museo, Lotta museo jne), sen jälkeen evästauko paikallisen urheilukentän laidalla ja sen jälkeen kirkkoon tutustumiskierrokselle.

Jälkeenpäin en voi kuin ihmetellä miksi noin ankeat ja samantapaiset kohteet valittiin joka vuosi luokkaretki kohteeksi. Tosin opettajakin oli hyvin iäkäs ja jäi eläkkeelle meidän luokkamme jälkeen, kai se oli hänen näkemyksensä mukavasta ja opettavaisesta luokkaretkestä. Muutenkin sotahistoriaa käsitteleviä julisteita ja esineitä oli luokka täynnä joten taisi olla opettajan mielenkiinnon kohde.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.4.25 21:36:13

Ällö, itse asiassa Lintsin Rainbowssa oli kyllä kaikille oma turvakaari, se oli sellainen lyhyt metallinen ja jäi tarkoituksella tosi ylös. Ideana tuossakin oli alastullessa se vapaapudotuksen tuntu, ja muistan itsekin sen - kuten myös paljonpuhutun Särkän Lentävän maton - tuntuneen pienenä ja laihana rääpäleenä vähän turhankin hurjilta :D

Näin vähän muisteloiden vierestä, heh.

Päivämäärä:   20.4.25 21:42:34

:), ei ollut, vaan siihen alle tuli useampi. Muistan hyvin liitäneeni penkissä ees taas. Ja Viikinkilaivassa oli sama puomi koko riville.

Päivämäärä:   20.4.25 21:54:40

Mäkin muistelen, että Rainbow'ssa tuli useampi sinne turvakaaren taakse. Se oli ihan best laite.

Päivämäärä:   20.4.25 23:39:04

Parhaiten muista 6.luokan leirikoulun. Meitä oli pieni luokka, mutta saatiin discoja järjestämällä kerättyä kivat summat. Itse leirikoulu oli muistaakseni Virroilla, käytiin jousiammunnassa, ratsastamassa, jotain ryhmäytymis pelejä, askartelupaja, seinäkiipeily ja joku historia kierros. Valvottiin tottakai mahdollisimman myöhään ja osa kiipeili asuntojen katoilla. Olivat siis kaksikerroksisia... Muistan selvimmin aurinkoisen kesäisen sään ja kun yritettiin kävellä puujaloilla, mulla alkoi tulla verta nenästä:D

Päivämäärä:   20.4.25 23:44:15

Me menimme yläasteella Ruotsiin. Meillä oli säännöt, että tiettyyn aikaan piti olla mökissä ja luokanvalvoja tarkasti että ollaan paikalla. Sieltä sitten karattiin lautalla saareen poneja katsomaan. Muistan, kun juttelimme ruotsalaisten miesten kanssa lautalla, ja puhuimme muuten englantia, mutta sanoin aina "färjan" (opin varustamo-nimisestä ohjelmasta) ja ne miehet korjasivat "ferry" :D

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   21.4.25 00:21:50

Upea kuva, mutta tässä näkyy joka tapauksessa nuo Rainbow’n turvakaaret, vaikka juuri Linnanmäen yksilö ei olekaan kyseessä mutta sama laite yhtä kaikki:

https://flic.kr/p/9d2SPb

Eli penkki näyttäisi olevan 2-3 istuttava yhteinen (vaikka muistaakseni jossain vaiheessa näihinkin olisi jossain vaiheessa asennettu istuimiin sellainen tappi mikälienee erottamaan penkit), turvakaari kuitenkin kaikille oma. Ja itse asiassa löytyi kämyinen kuva Lintsiltäkin jos tällainen Facebook-linkki nyt toimii:

Facebook-linkki

Joo, voisi varmaan perustaa jo oman ketjun vanhoille huvipuistolaitteille ja niiden huolettomille turvalaitteille mutta menköön nyt vielä tänne.

Päivämäärä:   21.4.25 07:13:43

".. , minusta siinä laitteessa ei ollut, mutta ne kopit kyllä sulkeutuivat, ei sieltä tippua voinut. Eikä jäänyt roikkumaan pää alaspäin,vaan liikkui koko ajan. Se oli ensimmäinen pää alaspäin-laite, johon lapsena pääsin."

No ihan sama miltä sinusta tuntuu kun minä kerroin, miten asia oikeasti oli xD Älä vänkää, kun et kerran muista.

Päivämäärä:   21.4.25 08:02:58

... , jos tätä topaa seuraat, niin on täällä ollut eriäviä muistoja muillakin. Laita todiste, että minä olin väärässä, niin uskon.
Esim tuossa rainbow-asiassa saatiin jo vastaus- ihmisillä ei olleet henkilökohtaisia turvakaaria.

Päivämäärä:   21.4.25 09:01:05

Koittaisit ällö nukkua pari päivää, valvot yötä päivää ja vastausten sävy on sellainen, miten nelikymppinen nainen jaksaa inttää jostain litsin turvakaarista yötä päivää.

t ex lintsin huoltomies

Päivämäärä:   21.4.25 09:07:37

Meidän ysiluokka kävi Tanskassa. Matka oli ihan kiva, mutta päällimmäisenä mieleen jäi alkoholisti valvojaopettaja, joka haisi viinalle koko matkan.

Itsekin pienenä ja laihana muistan heittelehtineeni isokokoisen kaverin vieressä huvipuistolaitteessa ja pelänneeni. Ymmärrän kyllä, että joillekin se on hauskaa kun kokee olevansa irrallaan vemputtimessa, mutta itselleni se oli lähinnä kivuliasta kun törmäili turvakaareen tai istuimen laitoihin vemputuksen vauhdissa.

Päivämäärä:   21.4.25 09:14:16

Ala-asteen kävin vitos luokkaan asti pienessä maalaiskoulussa jossa olin koulukiusattu heti ykkösluokasta lähtien. En muista että sieltä mitään retkiä olisi koskaan tehty. Kuudennen luokan kävin sitten sillä kylällä, missä oli yläaste. Kiusaaminen jatkui ja paheni. Ei silloinkaan mitään retkiä ollut.

Yläasteella koulukiusaaminen vei elämänhalun. Sillon oli pari luokkaretkeä, toinen kotimaassa ja toinen ulkomailla. En osallistunut kumpaankaan kun tiesin että ne olisi ollut minulle pelkkää hlvettiä. Olin sitten kotimaan luokkaretken koulussa opiskelemassa ja ulkomaan luokkaretken tetissä tallilla.

Päivämäärä:   21.4.25 09:26:49

Ihan jos Ällö olisi oppinut "coca-cola" -laitteen oikean nimen, niin olisi voinut itsekin googlettaa ja katsoa. Siinä on sky flyerin menoa, ei Särkänniemessä, mutta sama laite joka tapauksessa. https://youtu.be/mcjvbEYZ2Ig?si=BgCYq9NrDj0NhZM6

Toki normaalilla älykkyydellä varustettu ihminen olisi pystynyt jo pelkistä kuvista tajuamaan, että tuollainen laite ei voisi olla olemassa, jos siinä ei ole turvakaarta.

Päivämäärä:   21.4.25 09:29:58

Ja tässä toisen huvipuiston sky flyerissa on ajoradassa myös tuo monen sekunnin pysähdys pää alaspäin, mikä särkänniemen ajoradassa oli: https://youtu.be/wHq052bOPaE?si=cvoA-Jz8rqyV_wtx

Mutta toki Ällö voi yhä inttää kuinka Särkänniemen Sky flyerin ajorata erosi niin poikkeuksellisesti näistä, että kyyti oli niin vauhdikasta, että keskipakoisvoima piti matkustajat kyydissä ilman turvakaarta xD

Päivämäärä:   21.4.25 09:36:15

tuplapiste, asiaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.