Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Otatko koiranpennusta varausmaksun?

Lähettäjä: Ghislane 
Päivämäärä:   17.4.25 09:00:46

Koirakasvattaja, otatko pennuista varausmaksun? Jos et, miksi et?
Oon aina ottanut eikä ole ollut ongelmaa. Mutta kuulin tuossa että jotkut eivät halua ottaa siksi, että se varausmaksu sitoo kasvattajaa todella paljon ja jos kasvattaja peruu, hän voi joutua korvaamaan kuluja esim matkat, hotellit jne pennunvaraajalle.
Mulla on rotu jossa paljon pentueita vuodessa. Otan maksun vasta kun olen varma että haluan myydä oikeasti pennun varaajalle, ovat vähintään kerran käyneet jo. Kerran olen kauan aikaa sitten perunut yhden varauksen ja se oli sillä selvä, palautin maksun ja varaaja päätyi onneksi toiseen rotuun vallan. Oon ollu sen jälkeen paljon tarkempi ja ajattelen sen niin että varausmaksu sitoo kumpaakin ja se on sopimus, käytännössä pentu on siinä kohtaa jo "myyty". Jos epäilyttää jokin, en varaa siinä vaiheessa vaan selvitän asian. Mutta toki mietin että onko oikeasti käyny jollekin niin, että on joutunut korvaamaan jotain mielipahaa sun muuta, jos on perunut kasvattajan roolissa varauksen?

Re: Otatko koiranpennusta varausmaksun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.25 09:30:22

En ota. Mielestäni on kaikkien osapuolten (eikä vähiten pennun) kannalta parempi, että kauppa on peruttavissa kumman tahansa puolelta, jos ilmenee jotain uutta ennen varsinaista ostohetkeä. En alkuunkaan ymmärrä tarvetta sitoa kauppaa varausmaksulla ennakkoon, koska ei ole niin kiire päästä pennuista eroon heti luovutusiässä.

Olen myös vähän sitä mieltä, että jos varausmaksun ottaa, niin sitten pitää olla valmis peruessaan korvaamaan mahdolliset kohtuulliset kulut toiselle osapuolelle mukisematta. En ainakaan itse haluaisi olla se, jonka kohdalla tuota lähdetään testaamaan oikeuteen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.25 09:35:15

En enää kasvata, mutta silloin kun kasvatin en ottanut maksua. Yhdelle saman rodun kasvattajalle nimittäin kävi niin, että perhe joka maksoi varausmaksun tulikin toisiin ajatuksiin eikä halunnut koiraa. Eivät halunneet hävitä varausmaksua joten etsivät pennulle uuden kodin jo ennen kuin pentu tuli heille. Eli kun kauppakirja oli allekirjoitettu veivät pennun suoraan sinne minne olivat myyneet sen. Paikka oli sellainen mihin kasvattaja ei olisi halunnut koiransa päätyvän.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.4.25 09:37:13

Lakipykäliä en tiedä, mutta ajatus kuulostaa oudolta, minusta riittää täysin, että varausmaksu palautetaan. Onko jollain tällainen kokemus?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.4.25 09:46:57

"Hinta
Kauppahinta on täysin osapuolten välillä sovittavissa. Käsirahan/varausmaksun kohtuulliseksi määräksi on kuluttajakaupassa katsottu 10–15 %
koko kauppahinnasta. Jos kauppa peruuntuu ennen luovutusta myyjästä
johtuvasta syystä, myyjä palauttaa ostajalle varausmaksun ja maksaa
sopimussakkona samansuuruisen summan. Jos kauppa peruuntuu ostajasta
johtuvasta syystä, myyjä saa pitää varausmaksun. Jos kaupan peruuntumisen
syy on kaupan kohteesta johtuva (esim. koiran sairaus tai muu ominaisuus),
varausmaksu palautetaan ostajalle."

SKL koiran myyntisopimuspaperista kopsattu, näemmä voi joutua maksamaan varausmaksun suuruisen korvauksen.

Lähettäjä: mini 
Päivämäärä:   17.4.25 10:03:38

En ota. Meillä saa perua kaupan vaikka 2vk hakemisen jälkeen. Alle 10kk vanhan pennun voin ottaa meille takaisin, mutten palauta rahoja vaan kauppa sovitaan pennun alkup. ostajan ja uuden omistajan välillä. Sitä vanhemmat saavat etsiä kodit sen hetkisten omistajien hallusta. Onneksi kasvateissa on ollut vain yksi kodinvaihtaja.

Päivämäärä:   17.4.25 10:19:18

En ole ottanut. Jotenkin tuntuu nololta, luuleeko pennunottaja että on niin p-aukinen että pitää nyhtää rahat siitä mistä saa ;DD
Mut joo ihan asiallisesti, tuntemattomilta olisi kyllä fiksua ottaa. Eri asia jos on tuttu joka aikaisemminkin ostanut pennun. Samoin jättää myymättä niille jotka pentua hakiessaan ilmoittaa ettei heillä olekaan koko summaa niin kuin on sovittu vaan maksavat vain kolmanneksen ja loppuerien perään saa sitten jatkuvasti kysellä. Näin kävi yhden kanssa. Selitti sitten että ostaa niin paljon koiria osamaksulla niin ei muista kaikkia mitä on maksanut ja mitä ei.

Päivämäärä:   17.4.25 10:20:37

En ota. En halua pakkomyydä yhtään pentua varausmaksun vuoksi. Mielensä saa muuttaa ja perua kaupat, koteja on kyllä jonossa odottamassa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.4.25 12:33:16

Otan kissojen myynnistä pienen varausmaksun joka ei ole kenellekkään ylivoimainen jättää myyjälle jos tulee katumapäälle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.4.25 12:35:52

Mä, miksi siis otat varausmaksun?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.4.25 14:25:13

Siksi koska pennut tulevat varaukseen niin aikaisin että luovutukseen on pitkä aika ja varausmaksu, vaikka pienikin, sitouttaa ihmiset varaamaansa pentuun. Jos ei varausmaksua niin helposti otetaankin esim. aikaisemmin luovitusiässä oleva tai halvempi pentu muualta.

Päivämäärä:   17.4.25 17:14:06

"Jos ei varausmaksua niin helposti otetaankin esim. aikaisemmin luovitusiässä oleva tai halvempi pentu muualta."

Miksi haluat sitouttaa tällaiset ihmiset ottamaan sinulta? Olisiko se sinulla tai pennulle huono asia, jos vähemmän sitoutunut pennunostaja ottaisikin pentunsa jostain muualta? Ja estääkö se pieni varausmaksu edes millään tavalla vaihtamasta mieltä, kun itsekin kuvailet maksun suuruutta sellaiseksi, ettei se ole kenellekään ylivoimainen jättää myyjälle?

Mielestäni kannat tuossa itse isomman riskin. Ostajalle varausmaksu on pieni summa jättää sinulle, mutta sinäkin sidot itsesi tuossa ostajaan eli lupaat myydä hänelle. Mitä jos luovutuksen lähestyessä toteaisit, ettet haluakaan myydä tälle ostajalle? Kissapuolesta en toki tiedä, mutta koirapuolella tosiaan varausmaksun ottanut kasvattaja joutuu varauksen purkaessaan maksamaan varausmaksun lisäksi myös sopimussakon ostajalle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.4.25 17:36:38

"Jos ei varausmaksua niin helposti otetaankin esim. aikaisemmin luovitusiässä oleva tai halvempi pentu muualta."

No eikö ole vain hyvä, ettei kukaan joudu ottamaan siksi vastentahtoisesti pentua jota ei halua, kun on maksanut varausmaksun? Kyllä hyvät koirat/kissat menee kaupaksi vaikka joku peruisikin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.