Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tarvikepaketti autoon?

Lähettäjä: volkkari 
Päivämäärä:   17.4.25 08:09:56

Nyt lyö tyhjää, tytär on saamassa ajokortin ja isänsä ostaa hänelle auton. Käytetyn mutta auton kumminkin. Mulla ei ole ihan auton hankintaan varaa mutta haluaisin osallistua jotenkin. Mietin että kokoaisi tarvikepaketin autoa varten, että mitä kaikkea olisi hyvä olla aina autossa mukana. Mulla itellä ei oo autoa niin en ehkä tiedä ees kaikkia vaihtoehtoja. Mutta aattelin että ostan semmoisen kannellisen muovilaatikon minkä saa takaboksiin ja sit se täyteen kaikkea tarpeellista. Oisko esim tämmöistä:

- ensiapupakkaus
- heijastinliivi (että näkyy muille jos tulee onnettomuus)
- varoituskolmio
- talouspaperia tai pyyhe tms
- lumiharja
- taskulamppu/otsalamppu

ööö mitä muuta? Joku kaveri sanoi että esim viltti olisi hyvä olla, jos vaikka jää tien päälle ja tulee kylmä. Mitä teillä on autossa aina mukana?

Re: Tarvikepaketti autoon?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   17.4.25 08:13:50

Kirves.

Päivämäärä:   17.4.25 08:14:46

What: mitäh oikeesit? Ei ois ikinä tullut mieleen! Varmaan joku pieni retkikirves riittää?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.25 08:14:48

Puukko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.25 08:15:11

Joku millä ikkunan saa rikki. Sitten vaikka vesipullo ja jotain proteiinipatukoita tms. Viltti (jos joutuu odottamaan autossa talvella).

Päivämäärä:   17.4.25 08:16:48

-: mut pitäiskö se ikkunan rikkoja olla sit siellä auton sisällä eikä takaboksissa laatikossa? Turvavyöleikkuri on varmaan toinen, nyt muistin! Että jos ne ois niinku hanskalokerossa?

Lähettäjä: Sap 
Päivämäärä:   17.4.25 08:19:19

Pieni lapio

Lähettäjä: Lasso 
Päivämäärä:   17.4.25 08:27:03

Turvavyöleikkuriin meinaat yltää kuskin pukilta, kun auto on katollaa pellolla? Ok.
Mulla on vain ensiapupakkaus, lumiharja, turvavyöleikkuri (keskikonsolissa), heijastinliivi. Varoituskolmiot on varusteissa autoon kuuluvana muutenkin. Harvoin tulee niin skutsissa ajettua, että sinne kylmyyteen kuolisi ennen kuin pääsee muualla/soitettua apua/joku kulkee ohi.

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   17.4.25 08:27:48

Ehdottomasti pieni lapio! Jps ei halua panostaa järeämpään taittolapioon niin esim tällainen:

https://www.tokmanni.fi/lasten-lumilapio-78-cm-6419860258218?
srsltid=AfmBOoqbHcL6svCq6alL0jZm1eX_MP6mcq74Ig7T9uJwDMXJnyQODIEI

Auttaa kummasti, jos talvella jää jumiin.

Talouspaperin sijaan laittaisin vessapaperia.

-Kosteuspyyhkeitä
-Särkylääkettä
-Välipalapatukoita

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.4.25 08:29:39

Mulla on lapio ja viltti myös, vilttiä voin käyttää ihan kun odottelen talvella jotain. Mulla vanhanaikaisena on myös kartasto. Puhelimen laturi ja talvella sepeliä.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   17.4.25 08:32:04

Hinausköysi

Lähettäjä: *_* 
Päivämäärä:   17.4.25 08:34:56

Pieni käsisammutin.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   17.4.25 08:35:12

Kirvestä en ole koskaan tarvinnut, ilmeisesti ideana, että voi lopettaa jonkun eläimen? Se on vähän turha jos ei tiedä miten se tehdään.

Proteiinipatukat autossa joka on seissyt kesähelteellä auringossa? Yök.

Mulla on autossa huomiovalo, tämän tyylinen
https://www.puuilo.fi/finbullet-led-huomiovalo-magneetilla-iso
Jos jää pimeällä tielle niin tuolla saa lisäturvaa ja näkyvyyttä.

Lähettäjä: meppu 
Päivämäärä:   17.4.25 08:36:20

Itsellä on ainakin hinausköysi, heijastinliivi, sidontaliinoja (kuljetan usein tavaraa), viltti, lumiharja, jäärapoja, parkkikiekko, sellainen pieni "naisten" työkalupakki, klemmareita (siis niitä joilla moottorissa letkut kiinnittyy), renkaanpaikkausspraypullo. Sitten vähä järeämpää kalustoa tunkki ja tupakansytyttimestä toimiva renkaantäyttölaite.
Ja sitten ne perusjutut eli lasinpesunestettä, jäähdytinnestettä ja moottoriöljyä litran pullo. (Öljyyn ja jäähdytinnesteeseen pitää tietää mitä autossa on, eli niitä ei voi summissa ostaa).
Edellisessä autossa kun oli enempi tavaratilaa, mulla oli myös kumpparit ja vaatteita sekä pieni lapio, nyt oon jättänyt ne pois.

Lähettäjä: Mamba 
Päivämäärä:   17.4.25 08:38:05

- ensiapupakkaus
- heijastinliivi (että näkyy muille jos tulee onnettomuus)
- talouspaperia tai pyyhe tms (mulla on näitä: https://www.puuilo.fi/bolt-off-puhdistuspyyhe-30x40cm-n-1kg ihan siksi, että esim. onnettomuudessa noita saa hyvin laitettua verenvuodon tukkeeksi)
- lumiharja
- taskulamppu/otsalamppu

- puukko
- lumilapio
- roskapusseja
- viltti
- mulla on myös takakontin suojana pieni matto, sekin on aika jees jos vaikkapa on onnettomuuspaikka ja haluaa jotain maassa istujan alle tms.
- hanskat ja pipo
- pysäköintikiekko

Heijastinliivin sijasta olen itse miettinyt jotain sellaista työtakkia, jossa on heijastavat ominaisuudet. Se myös lämmittäisi ja suojaisi, jos esim. kaatosateessa joutuu ulos autosta.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.4.25 08:38:57

Pysäköintikiekko, ikkunaskraba (näitä ei tietenkään säilytetä siellä takakontissa), tuulilasinpesunestettä (kiva jos sitä on valmiina eikä tarvitse heti mennä ostamaan kun loppuu), kiva avaimenperä avaimille.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   17.4.25 08:55:43

Yllä jo monta hyvää ja tarpeellista, mutta jos kyseessä on volkkari, mukaan vielä kaulahuivi tai sopivan paksuista köyttä (voi sitoa oven kahvasta reiteen kiinni kun lukko on jäätynyt), öljyä (käytetyssä autossa on jotain vikaa jos ei vähän nolputa jostain) sekä nippusiteitä, klemmareita, sikaflexiä pieniin korjauksiin. Kirves on oikein hyvä moneenkin hommaan, saa volkkariin vuoltua puutappeja pitämään ikkunaa ylhäällä kun moottori tai vaijeri paiskoo talvipakkasilla.

Päivämäärä:   17.4.25 09:19:09

Nimimerkillä ei oo kyllä mitään tekemistä tyttären auton kanssa, tää oli vaan eka auto mikä mulle tuli mieleen. En ees tiiä mitä niitä nyt on muita, toyota ja mersu ja volkkari. Tai jotai.

Hanskat ja pipo on hyvä idea, ei olis tullu mieleen mutta eihän tytöllä oo muutenkaan niitä koskaan mukana nii on sit edes autossa jos jää tien päälle.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.4.25 09:47:57

Varoituskolmio kuuluu auton varustukseen.
Parkkikiekko ja lumiharja. Ensiapupakkauksetkin autossa on jo nykyään aika turhia kun ihmisllä kännykät ja häkeen saa yhteyden nopeasti.
Älä osta turhaa- anna.mieluummin rahaa bensaan roinan edestä.

Lähettäjä: vbn 
Päivämäärä:   17.4.25 10:01:25

Varoituskolmio kai kuuluu autojen perusvarustuksiin.
Turvavyöleikkuri kuuluu olla kuljettajan puoleisessa häikäisysuojassa, niin on kätevästi käden ulottuvilla. Arvaa vaan, muistaako sitä siinä vaiheessa, kun roikkuu turvavöissä pää alaspäin katollaan ojassa olevassa autossa.

Ensiapupakkauksella pelastaa vaikkapa lasin viiltämän vuotavan haavan, joka voisi johtaa kuolemaan ennen kuin ensimmäinen pelastusyksikkö on aikojen päästä paikalla. Eihän puhelinsoitosta häkeen ole siinä tilanteessa paljonkaan apua, jos pitää saada valtimoverenvuoto hallintaan.

Viltti tai joku muut peitto on hyvä olla. Sitä voi tarvita vaikka ensimmäisenä onnettomuuspaikalle tulevana, jotta voi tarjota sen jollekin kylmissään värjöttelevälle.

~*~ :lla on selvästi kokemusta vanhalla autolla ajamisesta. Vesikanisteri jäi mainitsematta. Ainakin suuri juomavesipullo pitää aina olla. Sillä pelastaa niin tuulilasin pesun kuin jäähdytysnesteen vuotamisen niin, että matkaa voi jatkaa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   17.4.25 10:12:28

"Älä osta turhaa- anna.mieluummin rahaa bensaan roinan edestä."

Samaa mieltä.
MInäkin just mietin, että eikös varoituskolmio kuulu autoihin mukaan valmiiksi.

Parkkikiekkoa ja lumiharjaa tarvitsee. Parkkikiekoksi suosittelen automaattista kiekkoa joka laitetaan ikkunan kiinni. Muista tarvikkeista lähinnä heijastinliivi on sellainen, minkä hankkisin autoon valmiiksi. Ehkä myös kännykkälaturin.
Jos vielä jotain muuta niin tuulilasinpesunestettä, sitä kuluu kuitenkin.

Muut tavarat mitä täällä on mainittu, on vähän niin ja näin. En kiistä etteikö voisi olla hyödyllistä, että autossa on esim. ensiapupakkaus, viltti, kuormaliinoja jne... mutta autossakin tila on rajallinen. Kuinka moni haluaa täyttää autonsa takakonttia kaikenmaailman tavaralla? Kyllähän sitä voi hankkia vaikka mitä varmuuden vuoksi, mutta ehkä sen rahan voisi käyttää hyödyllisemminkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.25 10:12:49

"-: mut pitäiskö se ikkunan rikkoja olla sit siellä auton sisällä eikä takaboksissa laatikossa?"

Pitäisi, samoin heijastinliivin joka puetaan päälle ennen kuin noustaan autosta maantielle.

Parkkikiekoksi tuulilasiin kiinnitettävä automaattinen digitaalinen kiekko.

Päivämäärä:   17.4.25 10:15:20

Häke antaa hyviä neuvoja ja kitistyssiteen voi tosiaan tehdä mistä vaan

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   17.4.25 10:17:37

Varoituskolmiota ei todellakaan löyty kaikista käytetyistä autoista. Harva muistaa kerätä ne talteen onnettomuuspaikalta lähtiessä ja sinne ne sitten jää.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   17.4.25 10:20:02

Skraban ja parkkikiekon lisäksi minulla kulkee mukana öljyä, käynnistyskaapelit, tuulilasinpesunestettä ja mini-kompura. Kaikille on ollut käyttöä vanhojen autojen kanssa.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   17.4.25 10:27:15

vbn, juu, vettä pitää olla ehdottomasti vähintään 1,5 litraa aina mukana. Yleensä autosta löytyy myös jäähdytinnestettä ja jotain yleispätevää hydrauliöljyä. Joskus oli aina jarrunestettä kun silloinen Passat (ei se elämää saatanoiva) vuosi tiivisteestä pihalle eikä heti joutanut rempata. Saatanoivan mukana kulki hyvän tovin uuninpuhdistusvaahtoa. Hyödyllistä romua on aina autossa ja hienosti mahtuu kun on pakettiauto.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   17.4.25 10:36:47

Hinausköysi
Starttikaapelit
5 litran varakanisteri jota pidetään aina täynnä ja vaihdetaan tuoreeseen silloin tällöin
Pieni lapio, puukko ja kirves
Pissapojan nestettä
Renkaanpaikkausspraypullo
Rautalankaa, nippusiteitä, jesaria

Hanskalokeroon purkkaa tai pastilleja, huulirasvaa, sytkäri, nenäliinoja, särkylääkettä, kosteuspyyhkeitä.

Lähettäjä: aito sennu 
Päivämäärä:   17.4.25 23:57:14

Osakasko ja hinausvakuutus. Ei ole iso kustannus

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   18.4.25 00:05:10

Autoliiton plus-jäsenyys vuodeksi.

Lähettäjä: tg 
Päivämäärä:   18.4.25 06:30:03

Ensiapupakkauksessa on mm. laastaria, jota tarvitaan silloin, kun tulee joku sellainen haava, jonka vuoksi ei soiteta hätäkeskukseen

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   18.4.25 06:58:17

"Skraban ja parkkikiekon lisäksi minulla kulkee mukana öljyä, käynnistyskaapelit, tuulilasinpesunestettä"

Tässä ne oleelliset + lumiharja, jossa usein on myös se jääskrapa. Voi olla myös hinausköysi ja se ensiapupakkaus. Ehkä pieni lumilapio.
Tai sitten tosiaan unohdat roinat ja maksat bensoja.
Ilman puukkoja ja kirveksiä olen onnistuneesti autoillut kohta 40 vuotta.
Jotkut proteiinipatukat ehtii moneen kertaan vanhentua, sulaa ja jäätyä, ennen kuin niille autoillessa tarvetta tulee.

Päivämäärä:   18.4.25 07:25:11

Vesipullo tai isompi pönikkä autossa talvella ei sitten välttämättä ole kiva juttu kun halkeaa pakkasella ja sulaessaan vuotaa autoon.

Lähettäjä: Golffari 
Päivämäärä:   18.4.25 07:26:21

Esiapupakkauksen merkityksen ymmärtää kun sattuu kolaripaikalle ensimmäisenä. Ja kannattaa myös katsoa sen sisältö. Laastareille on itsellä ollut eniten käyttöä, kun lasten kanssa kulkiessa aina jotain pientä sattuu.

~*~: Mitä muuten saatanoivalle passatille kuuluu? Olin juuri ostanut ensimmäisen volkkarin, kun luin ilmoituksen ja kieltämättä alkoi autokaupat kaduttaa :D

Päivämäärä:   18.4.25 07:32:27

Mikä "saatanoiva Passat" ?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.25 07:51:29

Ei mitään roinaa, ei syömistä tai juomista. Parkkikiekko ja skrapa/lumiharja, ja tsekkaat että autossa on se varoituskolmio. Ja opetat tyttöä tarkistamaan nesteet ja huollattamaan auton säännöllisesti.

Lahjaksi vaikka tankillinen bensaa.

Päivämäärä:   18.4.25 08:02:06

5 litran vesikanisteri ??? No ei mitään vesiä tarvi jos auto ei jostain syystä vuoda jäähdytysnesteitä niin että pitää olla hätävara matkassa.
Uusi autoilija pitää opettaa katsomaan nesteet- jäähdytysneste, pissapoika, öljy, renkaissa ilmaa .
Saatanoiva passat oli aloitus viime vuonna passatista- en muista tarkkaan mutta tais olla hermoja raastavasti ongelmia .

Päivämäärä:   18.4.25 08:06:24

Täällä on kyllä tosi hyviä ehdotuksia, kerään näitä listaksi. Toi on hyvä huomio noista ruuista, että tod näk menevät pilalle. Mutta tässä on tullu tosi paljon sellaisia ehdotuksia mitä mulle ei ois koskaan tullu mieleenkään. Kattoo nyt mitä johonkin laatikkoon järkevästi mahtuu. Eikä rahaakaan ole ylettömästi tähän käyttää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.25 08:23:03

Älä tuhlaa mihinkään viltteihin tai syötäviin tai muuhunkaan roinaan, osta tankki täyteen bensaa ja opeta (tai pyydä joku opettamaan) miten tarkistetaan/lisätään nesteet ja katsotaan rengaspaineet ja että vanhakin auto huolletaan säännöllisesti.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   18.4.25 08:26:37

"What: mitäh oikeesit? Ei ois ikinä tullut mieleen! Varmaan joku pieni retkikirves riittää"

No, ei sitä kaupungissa tarvi mutta voipi katkoa tielle kaatuneen puun jos on tarvis.

Passatin omistajana mulla on aina jäähdytysnestettä ja öljyä mukana. Jäähdytinnestettä pitää lisätä viikottain.

Elämää saatanoiva Passat on ht.netin paras keskustelu ikinä. Itse olen ajanut Passatilla 8 v.
Välillä on ollut vähän tuskaa.

Mut noihin tavaroihin vaikuttaa paljon se, että minkä ikäinen se auto on, miten paljon ja missä ajaa jne. Jos ajat kaupungissa 20 km viikossa, se on vähän eri kuin jos ajat syrjäkylillä 150 km päivässä.

Puhelimen laturi autossa on kiva.

Lähettäjä: Kivaa 
Päivämäärä:   18.4.25 08:41:23

Nuorelle autonomistajalle voisi olla mukavaa saada myös jotain blingiä, ratinsuojus, penkinsuojukset tms, jolla vanhemman auton saa laitettua kivaksi. Turhaa, kyllä, mutta hauskaa.

Hätävarusteista autossa minulla on:
- lumilapio
-ea-pakkaus auton sisällä
-käsisammutin auton sisällä
-kirves, jolla voi lopettaa pieniä eläimiä tarvittaessa. Lapio voi käydä tähän myös, jos on tarpeeksi järeä
- käynnistyskaapelit (erityisesti vanhemmassa autossa must!)
- moottorilämmittimeen pitkä! johto

Auton puunaukseen olisi kiva olla:
- vahaustarvikkeet
- silikoni roll-on ikkunantiivisteiden huoltoo
- autoshampoo
- maalipinnan korjauskynä, kun auton väri on tiedossa
- tuulilasin pesuneste
- moottoriöljyä, tähän tarvitsee tiedon autosta
- hyvä tunkki ja pulttiavain, sekä opastus renkaiden vaihtoon

- lumiharja

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   18.4.25 08:43:37

Golffari:

Passatilla pyyhkii hyvin :) Siinä se pihalla seisoo. Ostaja olisi ollut mutta olisi ollut sen verran hommaa laittaa se leimalle (ja parempaa tekemistä), etten viitsinyt. Eikä ostaja olisi ehkä ymmärtänyt minkä h*lvetin kulkineen olisi ostanut... paaliinhan sitä ei uskalla laittaa ettei se ala kummitella. Olen kyllä haaveillut hyvän tovin että laittaisin oikean Passatin, mutta piru kun ovat niin hinnoissaan!

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   18.4.25 08:44:50

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=8765035&t=8765035

Siellä se riivattu.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.4.25 08:51:16

Varoituskolmio kuuluu autoomn varustukseen, typerys.

Tuolle, joka sanoi että kannattaako autoa täyttää kaikella voimalla: ei ja joo. Auto on kuitenkin aina epävarma vempele. Et ikinä tiedä milloin siihen tulee vika, ja saatat silloin olla jossain ties miten huonossa paikassa (ellet ajele vain 10 km säteellä kotoasi.) Aina kannattaa varautua auton yllättävään simahtamiseen, joka voi johtua vaikkapa akusta, joka ei kestä pakkasta. Seuraavaan autooni aion hommata kapulapuhelimen, jota säilytän autossa ja siihen laturi toki mukaan, navigaattorin, hinausköyden ja jotain mitä en jaksa nyt miettiä, jatkan unia.

Päivämäärä:   18.4.25 08:51:52

Auton varustukseen*

Päivämäärä:   18.4.25 08:52:06

Voi vttu!! ROINALLA

Päivämäärä:   18.4.25 08:54:44

Ei ole mitään järkeä täyttää autoa jollain pilaantuvilla patukoilla sun muilla. Normaali ihminen osaa ottaa mukaan sen mitä tarvitsee, riippuen ajelun kestosta. Hinausköysi on aina tarpeellinen ja lasinpesuneste sekä tietysti taskulamppu ja heijastinliivi.

Päivämäärä:   18.4.25 08:55:20

"5 litran vesikanisteri ???"

Ei kun bensakanisteri. Tai löpö. Pöljä.

Lähettäjä: Golffari 
Päivämäärä:   18.4.25 09:03:15

"Pohjapanssaria ei ole, revin irti jokunen vuosi sitten kun alkoi raapia asfalttia."

Täähän onkin hyvä niksi. Golffista pari kertaa panssari tipahtanut ja siinä on oma hommansa saada se tien päällä takaisin paikoilleen. Korjaamolla sanoivat, että on enemmän ominaisuus kuin vika.

Mutta on volkkareissa oma viehätys. Aina kun saa ovet kiinni ja käyntiin, niin hymy on taattu! Vielä koitan katsastaa mun 20-vuotiaan 1.9 tdi golffin. Voi olla, että tarvii hieman uutta peltiä, kun on puhjennut kukkaan.

Päivämäärä:   18.4.25 09:06:33

Mun autosta löytyy:
Parkkikiekko
Lumiharja/jääskraba (kesät talvet)
Puukko x2
Puhelimen laturi
Ladattava otsalamppu (sopii puhelimen laturiin)
Parit heijastinliivit
Paksu villaviltti
Hinausköysi
Kuormaliinoja
Vesuri (moneen asiaan paljon kätevämpi kuin kirves)
Litran purkki moottoriöljyä
Lasinpesunestettä
Varoituskolmio (pitäisi olla joka autossa varusteena)
EA-laukku, tai itse asiassa kaksi
Renkaanpaikkausaine ja minikompura
Rautalankaa
Muutama puolen litran vichy-pullo (lähinnä juotavaksi, mutta voi akuutissa hädässä kaataa syyläriinkin kun on ensin ravistellut ja päästellyt kuplat pois)
Talvella on myös semmoinen autolapio

Lisäksi on Autoliiton Plus-jäsenyys.

Kyllä, asun maalla ja lumen tai kaatuneiden puiden tukkimat tiet on ihan useamman kerran vuodessa tapahtuvia tilanteita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.