Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko työtön aina syrjäytynyt?

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   17.4.25 07:45:28

Usein mainitaan työttömistä puhuttaessa, että he ovat syrjäytyneitä. Tämä on oletus vailla faktaa, koska mistä kukaan tietää, millaista elämää kukakin elää?

Ja mitä on syrjäytyneisyys? Esim. introvertti tuskin on syrjäytynyt, hän nauttii omasta seurastaan.

Moni myös kuvittelee, että jos ihminen on päivällä kotonaan, hän on työtön. Nämä olettajat eivät ole kuulleetkaan etätöistä.

Re: Onko työtön aina syrjäytynyt?

Lähettäjä: vbn 
Päivämäärä:   17.4.25 07:50:34

Kuka mainitsee? Hän ei ole tuntenut minua silloin, kun olin työtön. En koskaan elämässäni edes opiskeluaikoina ole osallistunut yhtä aktiivisesti monenlaiseen kuin työttömänä ollessani. Minullahan oli silloin aikaa.
Tosin opiskelua ei silloin rajoitettu ja oli tarjolla monenlaista kurssia nimenomaan työttömille, joille osallistuin suurella innolla.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.4.25 07:53:59

Ei mutta syrjäytynyt taitaa olla lähes aina työtön.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   17.4.25 08:09:53

Olen ollut useasti työtön, mutta en koskaan syrjäytynyt.

Lähettäjä: Cherry 
Päivämäärä:   17.4.25 08:12:38

No ei todellakaan ole, onpa ihmeellinen oletus. Esim minä itse päädyin työttömäksi, kun firma jossa tein hommia meni nurin. En ollut syrjäytynyt, vaikka olinkin ilman töitä. Olin edelleen ihan se sama sosiaalinen, aktiivinen, monia asioita harrastava, ystäviä tapaava ja korkeasti koulutettu osaava ammattilainen omalla alallani, vaikka työpaikka menikin silloin alta.
Ja hämmentää myös tuo joidenkin oletus, että jos tekee etätöitä kotoa käsin, niin on työtön. Olen törmännyt siihen itsekin moneen kertaan esim naapureideni sekä yllättäen jopa tallinpitäjän toimesta (koska treenaan usein aamulla tai aikaisin iltapäivällä).
Nykyistä työtäni on siis mahdollista tehdä etänä neljänä päivänä viikossa ja osa kansainvälisistä etäpalsuista on esim yöaikaan, joten vapaa-aikaa on päivällä enemmän.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.4.25 08:32:10

Minä olen ollut syrjäytynyt. Kävin töissä, tein omat hommat ja perehdytin ohessa liudan uusia, neuvoin, järjestin, organisoin ja passasin. Joka päivä jäin rästihommiin
Burnout taisi mennä jo pitkälle. Lopetin harrastukset. Lopetin kotona siivoamisen. Viikonloppuna nousin sängystä syömään, mutta en suihkuun.
Sitten sain yyteissä kenkää, toivuin ja sain uuden työpaikan. Kiltti ja helposti hyväksikäytettävä olen edelleen. Esimieheni vaikuttaa tekevän hommansa, joten se pienentää uupumisriskiä.
Eli. Myös töissä käyvä voi olla syrjäytynyt ja epäsosiaalinen. Liikaa kiusattuna se voi iskeä takaisin, saada jostain ne viimeiset hullunvoimat ja tehdä kunnolla pahaa tai vain itsemurhan.

Lähettäjä: Make 
Päivämäärä:   17.4.25 08:56:47

Ei tietenkään ole

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.25 09:25:49

Syrjäytynyt tarkoittaa sitä että sosioekonomisesti vaipuu alas ja eristäytyy sen vuoksi. Eli kyse ei ole vain omasta halusta. Esimerkiksi et osallistu perheenjäsenen häihin tai työhaastatteluun, koska sulla ei ole ehjiä vaatteita.

Lähettäjä: vbn 
Päivämäärä:   17.4.25 09:51:04

viiva: millä tavalla otsikon aihe työttömyys liittyy siihen, että ei olisi ehjiä vaatteita ? Työttömän paremmille juhlavaatteille on sen verran harvoin käyttöä, että eivät kulu puhki, ja toisaalta eräillä työttömillä on aikaa ja taitoa valmistaa vaatteita.

Lähettäjä: syrän syrjällään 
Päivämäärä:   17.4.25 10:25:43

On syrjaytyneitä, ja "syrjäytyneitä".

Moni myös syrjäytyy tarkoituksella, saadakseen olla rauhassa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.25 10:42:56

Ei ole, mutta pitkittynyt työttömyys nostaa syrjäytymisen riskiä. Tästä mun mielestä on tutkimustakin olemassa mutten muista sen tarkemmin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.4.25 11:17:46

Kukaan ei oikeasti ajattele noin.

Lähettäjä: mökki 
Päivämäärä:   17.4.25 11:24:15

Pitkittynyt työttömyys voi olla myös oma valinta, ja on ihmisiä, jotka tekevät verottomia töitä työttömyytensä ohessa, mistä syystä eivät voi ottaa töitä vastaan.

Nykyisessä työtarjontatilanteessa töitä juuri ei ole, mikä toisaalta juuri helpottaa jäämään pitkäkestoisesti työttömäksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.25 12:14:56

Musta tuntuu, että mua voisi joku pitää syrjäytyneenä vaikka käynkin töissä :'D

En tykkää olla paikoissa jossa paljon ihmisiä = en juokse festareilla, baareissa jne.
Kavereiden kanssa nähdään säännöllisesti.
Tykkään olla yksin omissa oloissa.
Miehen kanssa asutaan eri kaupungissa ja eri osoitteissa. Onneksi lyhyt välimatka.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.25 13:14:35

Siis on paljon varakkaita ihmisiä jotka elävät omaisuudellaan eivätkä käy töissä. Ajatteletki että hekin ovat syrjäytyneitä? :D

Syrjäytynyt on yleensä työtön mutta työtön ei ole syrjäytynyt.

Lähettäjä: Vieno 
Päivämäärä:   17.4.25 13:21:40

"Musta tuntuu, että mua voisi joku pitää syrjäytyneenä vaikka käynkin töissä :'D"

Mulla sama. :D Haluan olla kotona rauhassa, joten mulla ei käy ketään koskaan kylässä. Naapureihin pidän etäiset välit, koska en halua heitä tontilleni pyörimään kutsumatta (yritystä on ollut moiseen toimintaan). Teen myös pääsääntöisesti etätöitä. Nysvään siis kaiket päivät yksin kotona "tekemättä mitään".

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   17.4.25 17:15:41

Ei tietenkään ole. En ole koskaan törmännyt missään yhteydessä tällaiseen oletukseen. Erittäin monet työttömät ovat esimerkiksi lapsiperheiden aktiivisia isiä ja äitejä. Moni tekee vapaaehtoistyötä, kehittää itseään, opiskelee omaehtoisesti, harrastaa aktiivisesti, huolehtii eläimistään ja kyläilee tutuillaan. Monelle työttömyys on vain tilapäinen vaihe elämässä.

Pitkäaikaistyöttömyys toki lisää riskiä syrjäytyä, mutta tämäkin vain silloin, jos asuu yksin. Eivät perheelliset tai parisuhteessa elävät syrjäydy.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   17.4.25 19:24:06

Kyllä ärsyttää tää työttömyys nyt 1kk ollut työttömänä. Ja etsin koko ajan töitä

Päivämäärä:   18.4.25 11:24:13

Karu fakta on että useimmiten ja on usein muitakin ongelmia.
Kokemuksesta johtuen Esim . deitti joka kertoo olevansa työtön on ehdoton nou nou.

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   18.4.25 12:05:57

Sehän riippuu ihan siitä mitä syrjäytyneellä tarkoitetaan. Useimmille sanalla on negatiivinen merkitys ja sillä tarkoitetaan sosiaalisesti kyvytöntä, usein nuppivikaista reppanaa ja työtöntä. Jos mietitään alle lainattua wikin määräitelmää niin asia muuttuu hieman eri näköiseksi. Jos unehdetaan poikkeustapaukset niin työtön nimenomaan kuuluu siihen ryhmään joka on matkalla vähintään taloudellisesti ongelmallisiin olosuhteisiin joista on vaikea päästä irti.

"Syrjäytymiselle ei ole vakiintunutta määritelmää suomenkielisessä sosiaalitutkimuksessa, mutta sitä käytetään usein kuvaamaan yksilön, kotitalouden tai jonkin ihmisryhmän joutumista taloudellisesti ja sosiaalisesti ongelmallisiin olosuhteisiin, joista on huonot mahdollisuudet vapautua."

Päivämäärä:   18.4.25 14:57:59

Ei. Moni työtön on vapaaehtoistoiminnassa ahkerana mukana ja monella on harrastuksia. Monella kans on kavereita muualtakin kuin työpaikalta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.25 15:31:59

Silloin kun minä olin työtön niin kävin vapaaehtoistöissä, talkoissa, erilaisissa riennoissa, tein pieniä hanttihommia naapureille ja tuttaville, kursseja ja koulutuksia, kulutin ahkerasti kirjaston palveluja ja niin edelleen. Matkustelinkin ympäri maata näissä merkeissä. Olin kaikkea muuta kuin syrjäytynyt.

Itseasiassa... Olen ollut paljon enemmän sosiaalisesti syrjäytynyt töissä ollessani kuin työttömänä. :D Oravanpyörässä polkeminenhan se vasta syrjäyttääkin, kun muutut 8-16 puurtavaksi harmaaksi massaksi, käytännössä rahantekokoneeksi, josta on tapettu kaikki toivo, luovuus ja motivaatio.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   25.4.25 17:26:50

Vapaaehtoistyötä moni tekee

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.