Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  RAKASTAN olla seurassa jossa lasteni käytökseen

Lähettäjä: puututaan 
Päivämäärä:   16.4.25 16:14:27

Mulla on melko uusi ystävä, tutustuttiin viime kesänä. Molemmat ollaan eronneita, molemmilla kaksi lasta, lapsemme ovat melkein saman ikäisiä. Molemmat ollaan urheilullisia, ulkoillaan paljon ja harrastetaan vähän vaarallisempia lajeja. Molempien lapset ovat hyvin energisiä, huomaa kenen lapsia ovat...

Ja voi että onkin ihanaa olla tällaisen ihmisen kanssa liikkeellä lasten kanssa! Kun tyyppi ei katso lasteni käytöstä siihen malliin että "eikö tuo yhtään kiellä ja opeta lapsia käyttäytymään", vaan tarttuu toimeen. Kieltää lapsiani reilusti ja napakasti, ohjeistaa, kehuu, nappaa vaikka syliin tarvittaessa. Kuten minäkin aina toimin, myös toisten lasten kanssa. Ja hänestäkin näkee että on vaan hyvillään että joku muukin kieltää ja ohjeistaa etenkin hänen hyvin vilkasta ja vahvatahtoista vanhinta lastaan. Mutta tekee sen tallomatta vilkkaan lapsen itsetuntoa, kehuen ja ohjaten energian sallittuun.

Olisivatpa kaikki ihmiset samanlaisia, niin elämä olisi parempaa niin aikuisille kuin lapsille. Vaikka tuolla porukalla liikkuessa ei energiaa puutu eikä useinkaan ole paljon tilaa aikuisten keskusteluille, niin silti heidän seura on ihan eri tavalla rentouttavaa ja aidosti hauskaa kuin liikkua sellaisten ihmisten seurassa, joista näkee että hiljaa paheksuvat, vetäytyvät eivätkä uskalla itse tarttua toimeen.

Toivottavasti useampi ihminen tajuaisi, että eivät tee kenellekään palvelusta sillä asenteella, että ei saisi puuttua. Aina saa puuttua, kun vaan tekee sen rakkaudella ja ohjaten parempaan, hyvää tarkoittaen. Ja viesti lapsillekin on niin paljon voimakkaampi ja turvallisempi, kun tuntevat että koko yhteisö heidän ympärillään odottaa heiltä tiettyjä reiluja käytöstapoja, ja auttaa heitä muistamaan ne. Sillä tavalla oikeasti saa lapsia jotka sekä käyttäytyvät, että ovat energisiä ja innokkaita sekä asenteeltaan positiivisia ja luottavaisia.

Re: RAKASTAN olla seurassa jossa lasteni käytökseen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.4.25 16:16:29

Meillä on myös ollut noin suvussa ja ystävien kesken. Oli todellinen kulttuurishokki, kun tutustuin mieheni sukuun. Siellä koko kylä kasvattaa tarkoittaa sitä, että porukalla hyökkään äidin kimppuun, kuten täältäkin saa surullisen usein lukea.

Lähettäjä: Annikki 
Päivämäärä:   16.4.25 16:17:53

Tämäpä juuri. Harmi vain että suurin osa vanhemmista ei osaa ottaa tätä toimintaa vastaan vaikka heidän Pirkko Petteri perseilisi menemään.

Päivämäärä:   16.4.25 16:19:48

Juu, mieheni suku myös käyttää alatyylisiä ilmauksia.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   16.4.25 16:20:51

Miksi et itse komenna niitä lapsiasi? Miksi odotat, että joku muu tekee sen?

Kasvata ne lapset niin, ettei kenelläkään ulkopuolisella ole tarvetta komentaa lapsiasi.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   16.4.25 16:23:18

Joo, en minä ainakaan ala lasta ojentamaan, jos oma äiti kaivaa nokkaa vieressä.
Totta kai silloin, kun olen lapsen kanssa keskenään / äiti muuten varattuna, voin komentaa ja ohjeistaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.25 16:24:13

Lukipa HH aloituksen hyvin, onnea...

Aloittaja, ymmärrän niin hyvin! :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.25 16:27:02

LähettäjäAnnikki

Päivämäärä16.4.25 16:17:53

Tämäpä juuri. Harmi vain että suurin osa vanhemmista ei osaa ottaa tätä toimintaa vastaan vaikka heidän Pirkko Petteri perseilisi menemään.

Päivämäärä:   16.4.25 16:29:32

Pessi: kaivatko nenääsi seurassa...? Yäääääk. Kaivatko nenääsi myös, jos lapsen isä on paikalla vai onko se vain uhmakkuutta toista naista kohtaan?

Lähettäjä: puututaan 
Päivämäärä:   16.4.25 16:29:53

"Joo, en minä ainakaan ala lasta ojentamaan, jos oma äiti kaivaa nokkaa vieressä."

Ja itse puolestani puutun aina. En todellakaan ala katsoa tuomitsevasti että "mitä se äiti tai isä nyt tekee" ja sitten JOS tuomioni on että syy miksei vanhempi itse juuri nyt puutu on riittävä, niin jalosti voin puuttua. Hirvittävän raskaita ihmisiä sellaiset. Ja ylimielisiä.

Näen lapsen, joka ei nyt muista miten käyttäytyä ja tarvitsee apua, ja toimin. Lapsen vanhemmat sitten usein tulevat hekin aika nopeasti perässä. Toistaiseksi kukaan vanhempi ei ole koskaan pahastunut siitä että olen puuttunut.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   16.4.25 16:29:53

Kyllähän se olisi ihanaa, jos kaikki toimisivat kuten aloituksessa. Mutta valitettavasti se ei toimi noin...

Joko
- vanhempi ei hyväksy sitä, että joku muu komentaa hänen lastaan, saati esim. koskettaa vaikka koskettaminen johtuisi vain siitä että estää lasta tekemästä jotain haitallista
- lasta ei ole opetettu noudattamaan tavallisia yhteisön normeja, joten joko lapsi hämmentyy tai vanhempi suuttuu, kun lasta kielletään tekemästä jotain mikä ehkä yleisesti on kiellettyä
- lapsi ei ole tottunut siihen, että joku muu häntä komentaa ja saattaa pelästyä tai jättää reagoimatta
- tämä ulkopuolinen ihminen ei osaa komentaa oikealla tavalla (rakastavasti ja lempeästi), jolloin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.25 17:05:17

Jokaisen vanhemman velvollisuus on kasvattaa omat lapsensa. Ei sysätä sitä muille. Harvalle esim. mahdollinen kiukun vastaanottaminen on mikään kiva juttu mitä haluaisi ilmaiseksi tehdä muidenkin lapsien kanssa. On laiskaa ja itsekästä jättää kasvatustyötä muiden harteille.

Toinen seikka on se, että kovinkaan moni ei osaa kasvattaa niin hyvin kuin voisi luulla. Kun pistää nokkansa toisten asioihin voi helposti aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Perus auttamusvelvollisuus on. Jos lapsi on juoksemassa autotielle tms. Mutta silloinkin on syytä valistaa vanhempaa, jonka tulisi itse olla hereillä.

Ja toisena tilanteena voi puuttua, jos vieraan käytös vaikuttaa itseensä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   16.4.25 17:15:55

Minulla ei ole minkään valtakunnan estoja puuttua vieraan lapsen käytökseen, silloin kun se on tarpeen. Ja ne muutamat kerrat kun vanhempi on alkanut urputtaa vastaan, niin olen vain kylmästi sanonut, että kannattaisi sitten itse hoitaa se kasvatustyö niin ei tarvitsisi vieraiden puuttua.

On toki onneksi niitäkin, jotka hoitavat vanhemman velvollisuutensa itse, tai vaikka on joutunut puuttumaan, niin ovat olleet kiitollisia niin kuin aloittaja.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   16.4.25 19:07:54

Usein myös tutun (äidin) komennot kaikuvat kuuroille korville mutta kun ulkopuolinen kevyesti sanoo asiasta, lapsen käytös muuttuu heti. Tätä olettaisin aloittajankin tarkoittaneen osin. Ja se että jos on useampi lapsi vaadittavana niin auttaahan se kun on useampi silmäpari katsomassa, jos vaikka itse yrittää auttaa nuorempaa niin se vanhempi voi ehtiä vaikka ja mitä sillä välin. Eikä mitään pahaa vaan pelkkää uteliaisuutta esim käy kokeilemassa voisiko kiven päältä hypätä tms

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.4.25 20:45:15

Mulla on kans jopa useammankin kaverin, tai sanotaanko läheisen ystävän, kanssa juuri noin.

Lapsia vahditaan ja tarvittaessa ohjeistetaan ja komennetaan ristiin. Tunnetaan toisemme ja toistemme lapset hyvin. Tehdään suht usein asioita porukalla, ja joskus niin, että jaettu tyyliin aikuinen + pienet ja aikuinen + isot.

Lähtökohtaisesti koen, että lapsiani saa komentaa ja ohjeistaa muutkin kuin minä varsinkin jos siihen on syytä; ja monesti onkin. Ei meidänkään lapset ole mitään seinään tuijottaja kököttäjiä vaan melko reippaita tekijöitä ja menijöitä. Ihan ilman diagnooseja kuitenkin.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   17.4.25 10:46:25

Joudun töissä välillä puuttumaan lasten tekemisiin, vaikka vanhempi on vieressä. Puhun aina suoraan lapselle ja selitän miksi ei esim. saa kiipeillä hyllyille. Osa vanhemmista tokaisee "no jospa se nyt uskois" ja loput ei valitettavasti varsinaisesti rakasta puuttumista.

En yhtään haluaisi tällaisissa tilanteissa mennä lapsen ja vanhemman väliin, mutta jos vanhempi ei sitä tee niin jonkun on pakko ennen kuin paikat hajoaa tai lapsi satuttaa itsensä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.4.25 13:23:25

Minä taas en halua kommentoida muitten lasten käytöstä, sillä olen lapseton juuri siitä syystä että ei tarvitse huolehtia toisen elollisen olemassaolemisesta ja yhteiskuntakelpoisuudesta. Ne jotka tänne ne on tehnyt, nii huolehtikoon omistaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.4.25 13:24:18

Tosi uuvuttavaa kun kaveri vihjaillen sanoi että "koko kylä kasvattaa" eli tarkoitti sitä että pitäisi olla hänen lapsenvahtinaan. Joo ei kiitos

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   17.4.25 13:33:06

Joudun välillä puuttumaan vieraiden lasten käytökseen, juuri samoin kuin Riu tuolla kuvasi, "näyteikkunaan ei saa mennä, mallinuket voivat kaatua", "vaatteita ei saa pudottaa lattialle, ne likastuvat", "siihen pöydälle ei saa kiivetä".

Useimmiten vanhempi ei reagoi kuin mulkaisemalla, välillä joku ihan suuttuu, pahimmat raivot sain kun nappasin rullaportaissa kaatuneen lapsen ylös ja turvaan ennen kuin kätensä jäi portaiden väliin (muutaman onnettomuuden rullaportaissa todistaneena tiedän, että porras leikkaa kuin veitsi), toki tässä varmaan vanhempi pelästyi kovasti itsekin.

Mutta aina sitä jaksaa ihmetellä, miten huolettomasti osa lastensa kanssa kulkee ja antaa niiden touhuta oman näkökenttänsä ulkopuolella mitä mieleen juolahtaa.

Lähettäjä: kettu 
Päivämäärä:   17.4.25 13:43:27

Puutun, jos joku (lapsi tai muu) on toiminnan takia välittömässä vaarassa. Mutta en osaa kasvattaa lapsia, en halua opetella kasvattamaan lapsia, enkä tosiaan tiedä, miten energistä lasta ohjeistetaan niin, ettei lytätä itsetuntoa ja ohjataan energia muualle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.