Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kevätmasennus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.25 12:46:57

Kärsiikö moni? Millaista hoitoa olette saaneet? Kuinka masennus kävi ilmi? Sairauslomaa? Kaikkia kokemuksia olisi kiva kuulla.

Re: Kevätmasennus

Lähettäjä: opiskelijastressi 
Päivämäärä:   16.4.25 13:11:03

Oijoi minä olin tulossa lukemaan iloisista kevätmessuista :D Minulla oli parin viikon vaikeampi jakso joka johtui opiskelustressistä. Tuntui että kaikki kaatuu taloutta myöden kun leikkauksia. Helpotti kun sai tietyt kurssit pois alta mutta olen myös ottanut ns omaa lomaa ja tehnyt vain pakolliset jutut ja jättänyt kaiken ylimääräisen pois. Mahdollisimman paljon etänä niin ei kulu energiaa koulumatkoihinkaan. Tuntunee olevan pari kertaa vuodessa masennusjakso joka tosiaan liittyy opiskeluun ja rahaan. Helpottaa heti kun vapailla. Tätä pitäisi vielä pari vuotta kestää.
Suosittelen ainakin parin viikon sairauslomaa masennuksen piikkiin jotta saat päätä selvemmäksi. Minua ainakin nuo vapaat helpottaneet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.25 13:19:16

Minulle tuppaa iskemään masennus keväisin, joskus myös kesäisinkin. Hoitomuotona paras on ollut keskusteluapu ja sairausloma, masennuslääkkeitä olen kokeillut myös mutten ole oikeastaan mistään hyötynyt. Masennuksen ei kannata päästä etenemään uupumukseen asti, joten viikko tai pari sairauslomaa ei ole todellakaan huono idea! Burniksen jälkeen sairauslomalla voi joutua olemaan pitkään…

Muista mukavat ihmiskontaktit masennuksen aikana! Nyt kannattaa kysyä kaveria kylään, nähdä sukulaisia tai käydä jossain missä voit jutella ihmisten kanssa. Iästäsi riippuen tarjolla kaupungeissa on monesti vaikka mitä peli-iltaa, baarivisaa jne…

Ja tietenkin liikunta (etenkin kävelyt metsässä) ja terveellinen ravinto kannattaa muistaa. Lyhytkin piipahdus metsässä laskee stressitasoja ja nostaa mielialaa. Luovat harrastukset auttavat minulla myös! Piirrän, maalaan, ompelen, neulon, sisustan…

Tsemppiä! :)

Lähettäjä: irtiota 
Päivämäärä:   16.4.25 17:01:15

irtiotto arjesta helpottaa. minulla ajoittain masennusta vaikka tavallaan asiat ihan hyvin jos pysyttelen liian pitkään samoissa kuvioissa kaupungissa. sitten kun pääsee kauas maalle niin tuntuu että voi taas hengittää. toisinaan tarvitsen myös jopa ulkomaan reissuja. kaukaa on helpompi nähdä lähelle ja ajatella kunnolla mitä haluaa... onneksi pääsen kohta irtaantumaan kaupungin virasta ja muutan osittain ulkomaille.

Lähettäjä: Liona 
Päivämäärä:   16.4.25 17:22:45

Minulle myös kevät on paha masennuksen kannalta. Siihen sekoittuu myös sujuvasti ortoreksia, joka pahenee huomattavasti keväisin. Ja unettomuus, joka taas pahentaa kaikkia ongelmia. Itselleni paras apu niin kliseiseltä kuulostavat huikea miesystäväni, ihanat pari ystävää jotka eivät katoa vaikka masennun sekä koirani. Ja se, että otan töistä lomaa ennen kuin olen ihan totaalisen loppu. Mökki luonnon keskellä on minulle turvapaikka ja sinne lähteminen auttaa irtaantumaan stressistä ja helpottaa mielen kipua. Minua henkilökohtaisesti auttaa myös se, että pakotan itseni lopettamaan keväisin kaiken treenaamisen (koska urheilu tekee minulle vain fyysistä sekä henkistä haittaa ortoreksian iskiessä kovaa päälle ja se taas pahentaa masennusta), pakotan itseni rauhoittumaan kotiin ja tekemään rauhallisia stressittömiä harrasteita.
Lääkkeitä olen kokeillut, mutta ne veivät minut niin paljon pahempaan jamaan kaikkine sivuvaikutuksineen, että päätin etten enää aio niitä syödä. Ei ollut minun juttuni (tai siis pitäisi kai sanoa, että ei löytynyt sopivaa).
Terapiassa olen myös käynyt ja minua auttoi ymmärrys siitä miksi ja miten masennus minussa toimii.
Enää en pariin vuoteen ole onneksi mennyt niin pohjalle kuin ennen, en osaa sanoa miksi ja samalla pelkään että tuleeko valuminen syvyyksiin vielä joskus eteen taas.
Mutta vaikka en osaa auttaa ja nämä ovat vain henkilökohtaisia kokemuksiani, niin lämmin halaus aloittajalle <3 Masennus on kammottava sairaus!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.