Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vain 34 % työttömistä TM hakuvelvoite

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.25 12:21:26

Vain 34 prosentilla työttömistä on täysimääräinen työnhakuvelvoite. Onko työttömyyslukujen pyörittelyssä siis järjen hiventä, kun tosiasiassa kysymys ei ole oikeasti työttömistä vaan ihmisistä, joiden ei katsota kykenevän työhön.

"Työ- ja elinkeinoministeriön tiedoista käy ilmi, että työnhakuvelvollisuus on asetettu noin 60 prosentille työnhakijoista. Lopuilla ei ole hakuvelvoitetta. Vain 34 prosentilla työttömistä se on täysimääräinen, neljä työpaikkaa."

https://yle.fi/a/74-20138263

Re: Vain 34 % työttömistä TM hakuvelvoite

Päivämäärä:   16.4.25 13:56:40

Säästää ne oikeastikin. Jos saa pitkään pidettyä ihmisen työttömänä, niin eläke jää minimiin. Tai hyvällä tuurilla työtön kuolee pois.

Päivämäärä:   16.4.25 14:01:45

Olin kaksi vuotta tuossa numerossa mukana, nyt eka kertaa sairaslomalla ja vasta kun työkkäristä antoivat lapun terveydenhuoltoon annettavaksi missä vaaditaan työkyvyn selvittämistä.

Kaksi vuotta meni että vakavia mt-ongelmiani alettiin jälleen kerran perkaamaan. Olen puolet elämästäni yrittänyt saada apua ja nyt sitten ilmeisesti tutkitaan kun on ehdottomasti liian myöhäistä työelämään palaamisen kannalta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.4.25 15:04:51

Työnhakuvelvoite asetetaan kolmeksi kuukaudeksi eteenpäin ja sitten pitäisi työkkärihenkilön taas ottaa asiakkaaseen yhteyttä suunnitelman päivittämiseksi ja asettaa uusi 3 kk velvoite. Siellä vain on ilmeisesti niin kiire, ettei tässä aikataulussa pysytä ja on jokin muu prioriteetti asiakkaissa tai asioiden hoidossa. Minulla päättyi edellinen 3 kk velvoite viime marraskuussa ja sen jälkeen ei työkkäristä ole taas kuulunut mitään. Nyt ei siis ole sen jälkeen ollut mitään velvoitetta, vaikka kai "pitäisi". Näin on ollut joka kerta, että yhteydenotto on venähtänyt. Lasketaanko minut tuon perusteella tällä hetkelllä siihen tilastoon, joilla ei hakuvelvoitetta ole vai mitenkähän tilastoidaan? En minä mikään työkyvytön ole.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   16.4.25 16:08:55

Lintman sano tarvitaan lisäaikaa,sopeuttamiseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.25 16:19:33

Osa-aikatyöllisillä ei myöskään ole niin isoa hakuvelvoitetta.

Lähettäjä: BB 
Päivämäärä:   16.4.25 16:42:01

Eiköhän tuokin porukka olisi syytä saattaa pysyvälle eläkkeelle. Hirveästi menee yhteiskunnan rahoja siihen kun yritetään "kuntouttaa". Sitten kun päätyisivät eläkkeelle niin ei tarvitse kohdistaa mitään kuntoutusmisrahoja- tai palveluja niihin, win-win siis. Eläkööt sitten minimipalveluilla ja minimirahalla (näillehän voisi antaa pienimmän eläkkeen mitä löytyy). Tuo porukka on niin mt-, päihde- ja sosiaaliongelmia täynnä ettei kukaan halua näitä mihinkään työpaikkaansa, ongelmia vaan.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   16.4.25 16:49:38

Minun työnhakuvelvoitteeni on yksi paikka kolmessa kuukaudessa. En ole työkyvytön, vaan teen satunnaista keikkaa. Eivät kaikki, joilla ei ole täyttä työnhakuvelvoitetta ole mitenkään työkyvyttömiä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.25 19:23:27

Ei ole järkeä, mutta jollainhan sitä pitää lukuja vääristellä. Itsellä on sukulainen, joka ei onnettomuudesta seuraavan fyysisen vamman vuoksi voi tehdä montaakaan työtä, eikä yhtäkään niistä joihin hänellä on koulutus. Silti hirveä tappelu, kun työkkäri katsoo, että lähes eläkeikäinen ihminen voisi kuitenkin ehkä vielä johonkin osa-aikaiseen puljutteluun soveltua joskus pienen hetken kerrallaan, vaikka kaikki lääkärit puoltaa eläkettä.

Lähettäjä: Miten 
Päivämäärä:   16.4.25 19:28:44

Miten pääsen siitä eroon? En oo työkykyinen. Vai jäänkö junan alle?

Lähettäjä: Miten 
Päivämäärä:   16.4.25 19:33:38

Päivämäärä16.4.25 19:23:27

Ei ole järkeä, mutta jollainhan sitä pitää lukuja vääristellä. Itsellä on sukulainen, joka ei onnettomuudesta seuraavan fyysisen vamman vuoksi voi tehdä montaakaan työtä, eikä yhtäkään niistä joihin hänellä on koulutus. Silti hirveä tappelu, kun työkkäri katsoo, että lähes eläkeikäinen ihminen voisi kuitenkin ehkä vielä johonkin osa-aikaiseen puljutteluun soveltua joskus pienen hetken kerrallaan, vaikka kaikki lääkärit puoltaa eläkettä.

Juu hirvittävä tappelu :D ei noin vanhan ihmisen kohdalla kuitenkaan. Ohi on.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   16.4.25 21:16:38

Koko demareitten keksimä työnhakuvelvoite on pyllystä ja poikittain. Jokainen oikeasti töihin haluava hakee töitä ja on valmis ottamaan vastaan huonompiakin töitä mieluummin kuin on työttömänä, ei siihen pakkoa tarvita.

Itse täytin tässä keväällä 60 vvuotta. Luulin ja oletin että työnhakuvelvoite laskee neljästä yhteen tai kahteen koska kuten kaikki tietää en varmasti tule töitä enää saamaan. Olen työkykyinen ja työhaluinen, terve ja hyväkuntoinen korkeakoulutettu työnhakija. Työnantajat ei mua kaipaa koska ne näkee vain iän. Kiitos paskan Marinin pelleköörin meiltä ikääntyneiltä vietiin ns. eläkeputki eli ansiosidonnaisen lisäpäivät. Mieluiten olisin palkkatöissä koska tää pitkä työttömyys tietää etten pääse kuin niukinnaukin takuueläkkeen yli. Haetaan nyt sitten neljää paikkaa joka kuukausi vaikka turhaa se on. Loppujen lopuksi haen useampaa eli jokaista avointa paikkaa johon voisin itseni ajatella työllistyvän. Voi kun joku työnantaja näkisi tilanteen samalla tavalla :(

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   16.4.25 21:29:09

"Itse täytin tässä keväällä 60 vvuotta. Luulin ja oletin että työnhakuvelvoite laskee neljästä yhteen tai kahteen koska kuten kaikki tietää en varmasti tule töitä enää saamaan"

Meille juuri palkattiin 62-vuotias ihminen töihin. Itse saan ensi viikolla tietää pääsenkö toiseen työpaikkaan, jos onnistaa niin sitten on taas vaikkapa jollain kuusikymppisellä mahdollisuus mukavaan työpaikkaan. Tai voi olla että sinne palkataan 18-vuotias, meillä kun ei tuijoteta ikää vaan persoonaa ja asennetta. Koulutustakaan ei alalle tarvitse olla ja oppisopimus onnistuu myös.

Ei iän takia kannata luovuttaa. Toki moni palkkaa mieluummin nuoremman, mutta ei se lisääntymisikäinen kelpaa yhtään sen paremmin kuin kuusikymppinenkään :D Jos ei töitä hae, niin silloin niitä ei ainakaan saa.

Lähettäjä: Anssi 
Päivämäärä:   16.4.25 21:38:47

Itse olen 63 v. viime keväänä yt:t vei työpaikan. Sen jälkeen kahdessa viikossa sain uuden puolen vuoden määräaikaisen työn.
Nyt haen taas uutta työtä. Viime viikolla pääsin haastatteluun, johon otettiin neljä henkilöä ja 60 ihmistä paikkaa haki kaiken kaikkiaan.
Toivon että näistä neljästä minut valitaan.

Viestini on että ei työllistyminen aina iästä ole kiinni.
Tsemppiä kaikille työnhakijoille !

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.