Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Annetaan ambulanssille väylää/latua!

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   16.4.25 09:35:05

Mietitään, jos kyydissä olisi vaikka oma iskä tai äippä...

Re: Annetaan ambulanssille väylää/latua!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.4.25 09:39:24

Annetaan vaan. Ja muutenkin hereillä siellä liikenteessä. Yksi pysähtyi tyhjään risteykseen punaisiin (siis ei ollut vastaantulijoita eli voi mennä) ja amppari pillit päällä perässä. Kaksikaistaisella eivät meinanneet päästää minua millään vaihtamaan kaistaa kun ambulanssi tuli perässä, paljon turvallisempaa olisi kaikille, että ambumanssin saa väistää toiselle kaistalle kuin että ajaa ylinopeutta punaisia päin ampparin edellä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.4.25 09:42:57

Olen ilokseni pistänyt merkille, että täälläpäin porukka osaa hyvin antaa tietä, kun hälyauto tulee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.25 09:49:39

Vähän ajavat hyvin harvoin osaavat katsoa taustapeiliin, joten eivät he mitään näe eivätkä ymmärrä, vaikka muut autoilijat ympärillä reagoisivat ambulanssiin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.4.25 09:53:53

Annetaan tilaa mutta ei pidä pysähtyä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.4.25 10:00:49

Minä Vaan: joissakin tapauksissa täytyy pysähtyä. Jos ajetaan ihan tien reunaan siihen soralle niin parempi pysähtyä.
Täällä onneksi lähes kaikki väistävät. Luulen että ne jotka eivät väistä, joko kuuntelevat musiikkia niin kovaa että eivät kuule tai ovat vanhuksia, jotka eivät huomaa.

Syksyllä oli tilanne, jossa ambulanssi tuli takaa juuri vilkkaassa risteyksessä, jossa oltiin siirtymässä valtatielle. Valtatiellä ajavat pysähtyivät ja me risteyksessä olevat päästiin sinne ja ajettiin kaikki ihan reunaan niin ambulanssi pääsi ohi, paitsi yksi auto joka oli tyytyväinen kun kuorma-autokin väisti sitä tien reunaan. Ambulanssi joutui ohittamaan sen ja vastaan tulevat pysähtyivät.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.4.25 10:06:32

Tietty tarvittaessa pitää pysähtyäkin mutta tuosta turhasta pysähtymisestä on varoitettu -jotkut kun ylireagoi .

Päivämäärä:   16.4.25 10:09:42

Sitten on näitä idiiootteja jotka ajaa autoa kuulokkeet päässä, eivät kuule eivätkä havainnoi mitä ympärillä tapahtuu.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   16.4.25 10:39:51

Ai onko niin tyhmiä ihmisiä jotka eivät anna.

Lähettäjä: Sinkkumies 
Päivämäärä:   16.4.25 10:43:11

Ei saa antaa enää väylää.

Uusi ohjeistus hälytysajoneuvon kohtaamiseen

Kun havaitset takaa lähestyvän hälytysajossa olevan hälytysajoneuvon:

Vältä turhia nopeuden muutoksia ja äkillisiä liikkeitä
Kytke hätävilkut ja jatka ajamista
Pidä turvaväli edessäsi ajavaan ja huomioi muu liikenne
Kytke hätävilkut pois vasta, kun hälytysajoneuvo on ohittanut sinut

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.4.25 10:54:37

"Ei saa antaa enää väylää."

Uusissa toimintaohjeissa ei kyllä taida lukea sanatarkasti, ettei saa antaa väylää...? Avoimella tiellä ja hyvin etenevässä liikennevirrassa ei lähdetä jarruttelemaan tai väistelemään, mutta kyllä esimerkiksi liikennevaloissa ja ruuhkassa avataan edelleen reitti hälytysajoneuvolle väistämällä sitä. Tästä on ainakin pelastusalan ihmisiltä tullut mediassa myös palautetta, että hätävilkkuksuosituksella on omat haasteensa: monikaistaisella tiellä hälytysajoneuvon on ruuhkaisessa liikenteessä vaikea arvioida muiden autojen liikkeitä, jos kaikki iskevät hätävilkut päälle sen sijaan, että näyttäisivät suuntavilkulla aikeensa.

Päivämäärä:   16.4.25 10:59:47

Ainakin tuosta testistä syntyy vaikutelma, että ei pitäisi. Ja kyllähän sen ymmärtää. Kun ihmiset rupeavat tekemään omia jumppakuvioitaan, niin liikkeiden määrä rupeaa kertautumaan, jolloin hälytysajoneuvo on täysin ennakoimattomassa tilanteessa. Sille on helpointa, kun se pystyy ennustamaan, mitä edellä tehdään.

https://yle.fi/a/74-20047958

Päivämäärä:   16.4.25 11:06:21

Nuo ohjeet pätevät varmasti hyvin maantiellä ja hiljaisissa taajamissa, mutta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tuon toimintaohjeen toimivuus käytännössä ruuhka-aikaan vaikkapa Helsingissä. :D Oman havainnon mukaan siellä väistellään hälytysajoneuvoja ja hyvä niin, koska muuten ne seisoisivat jatkuvasti muun liikenteen joukossa ruuhkaan jumittuneena.

Lähettäjä: Seaman 
Päivämäärä:   16.4.25 11:06:38

Annetaan väylää/ latua.
Onko kyse siis ambulanssiveneestä tai moottorikelkasta??

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.4.25 11:12:26

"Annetaan väylää/ latua.
Onko kyse siis ambulanssiveneestä tai moottorikelkasta??"

Meillä ei ainakaan ole tapana ajaa moottorikelkoilla ladulla vaan reitillä, toivottavasti ei teilläkään päin...

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   16.4.25 11:17:58

Sitten on ne pelastusasemien liittymät:
Mun matkan varrella on varsinkin ruuhka-aikaan jonoutumista kohdassa, jossa on liittymä pelastusasemalta.
Monesti miettinyt, että eikö kandeis jonottaa niin, että väylä liittymään on auki tilanteen tullessa päälle. Siitä on nimittäin hyvin hankala pelastusajoneuvojen tyrkkiä autojen läpi. Jostain syystä alueella ei ole näitä liikennevaloja pelastusajoneuvoja varten.
Itse luonnollisesti jonotan ennen risteystä...

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   16.4.25 11:58:35

Millä helvetillä se ambulanssi pääsee ohi jos ei sitä väistä? Kyllä on idiootit taas ollu liikkeellä lakia tehdessä.

Lähettäjä: gh 
Päivämäärä:   16.4.25 14:56:52

Yllättävän moni hätääntyy ja pysähtyy vaikka keskelle tietä. Parempi on vaan jatkaa eteenpäin tavallista matkavauhtia niin pitkään, että pystyy väistämään.

Perusohje on siis se, että ei jarruteta ja siten hidasteta takana tulijaa. Mutta väistetään, jotta pääsee turvallisesti ohi!

Päivämäärä:   16.4.25 15:31:01

"Millä helvetillä se ambulanssi pääsee ohi jos ei sitä väistä? "

Ajamalla. Taajamaruuhkat ja sellaiset pienemmättiet, joilla ei moneen kilsaan riitä tila ja näkyvyys turvalliseen ohittamiseen, on niitä paikkoja, joissa väistetään silloin kun sen sujuvasti ja turvallisesti voi tehdä. Kaikkialla muualla käytännössä riittää että huomioidaan se ympäristö, oma vauhti on tilanteeseen sopiva (rajoituksen mukainen) ja ajolinja sellainen ettei ole tukkeena.

Nuo ohjeistukset on ihan syystä ja niiden takana on ne idiootit, jotka näitä tilanteita toistuvasti kohtaa.. Kaikki siellä ratin takana ei ole niin kokeneita ja kaiken nähneitä ettei väistöliikkeillä saataisi vaaratilanteita aikaiseksi.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   16.4.25 16:40:05

"Sitten on näitä idiiootteja jotka ajaa autoa kuulokkeet päässä, eivät kuule eivätkä havainnoi mitä ympärillä tapahtuu."

Ei niitä hälytysajoneuvoja nykyään kuule vaikka ajaisi korvat hörössä radio pois päältä. Silti välillä säikähätänyt sitä, että yhtäkkiä on piipaa-auto siinä rinnalla ohittamassa.

Taustapeilin vilkuilukaan ei auta mutkaisilla teillä ellei katse ole enemmän siellä peilissä kuin ajotiessä. Muutama sekunti aikaa nähdä hälytysajoneuvo peilistä ennen kuin se jo painaa ohi.

Lähettäjä: Vaaratilanteet 
Päivämäärä:   16.4.25 17:07:17

Onko hälytysajoneuvoilla lupa aiheuttaa liikenteessä vaaratilanteita?

Olen kerran viikossa töissä naapurikaupungin toimipisteellä. Työmatka silloin 60km/suunta. Tuosta matkasta 5 km on todella mutkaista tietä keskellä metsää. Nopeusrajoitus 80 km/h. Mutkat ovat niin jyrkkiä, että näkyvyys on todella huono. Jos siinä kohtaa jää traktorin, lumiauran tai vastaavan perään, ei monikaan uskalla ohittaa huonon näkyvyyden vuoksi vaan ajelee hitaasti sen 5 km:n mutkapätkän ja ohittaa vasta sitten. Useamman kerran on tullut ambulanssi tai poliisiauto noissa mutkissa vastaan keskiviivaa ajaen ja omalla kaistallaan olevia ohittaen. Läheltä piti tilanteita on ollut useita, kun ei ääntä kuule eikä mutkien vuoksi vilkkuvaloja näe kuin ihan kohdalla.

Toinen vaaran paikka on suora tienpätkä, jossa on yksi väärinpäin olevan V:n muotoinen mäki. Mäen toiselle puolelle näkee vasta, kun on melkein mäen päällä. Siinä myös usein tulee keskiviivaa pitkin ambulanssi tai poliisiauto vilkut päällä ja sen huomaa vasta lähes kohdalla.

Autokoulussa ohjeistettiin, ettei ohitusta (edes traktorista, mopoautosta, pyöräilijästä tai kävelijästä) saa tehdä, jos näkyvyys on huono.

Miksi hälytysajoneuvot saavat tehdä vaarallisia ohituksia ylinopeudella, kun muut tienkäyttäjät ajavat 80km/h?

Päivämäärä:   17.4.25 11:08:49

Mä, juurikin näin!

Vaaratilanteet, hälytysajoneuvojen kuljettajilla on koulutus siihen toisin kuin muilla tienkäyttäjillä. Vaarallisia ohituksia ei tietenkään saa tehdä eikä ottaa turhia riskejä, aina se on tärkeintä että pääsee perille. Mutta joskus tilanne on sellainen että jonkun henki on todellakin sekunneista tai minuuteista kiinni. Mietippä jos se ihminen on sinun läheinen.

t. yli 30 vuotta hälytysajoneuvon kuskina

Lähettäjä: Pampers, Tena jne. 
Päivämäärä:   17.4.25 11:16:05

Vaipat housussa noilla liikennemerkeillä, Suomi ikääntyy..

Projekti Venus päälle..idästä sitä saa!

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   17.4.25 11:25:00

Itse olen ensihoitajana pitänyt näillä isommilla teillä parhaana, kun väki laittaa ne hätävilkut päälle ja ajaa eteenpäin. Katson kyllä itse paikan koska lähden ohittamaan. Hätävilkut herättävät muidenkin kuljettajien huomion, koska vilkut eivät oikeasti näy päivänvalolla kunnolla ja ääni ei kuulu kuin kohdalla. Pahimpia ovat ne, jotka jarruttavat edessä rajusti. Sivuun voi ajaa hieman ja vähän vaikka nostaa jalkaa kaasulta. Jos ollaan pikkutiellä, ns. Kinttupolku, voi ajaa sivuun tai vaikka metsätien liittymään jos sellainen sattuu olemaan. Yritän hälytysajossa ennakoida liikennettä siten, ettei tarvitsisi juurikaan jarrutella. Takatilassa ei ole turvallista eikä mukavas yrittää hoitaa potilasta jos auto tekee äkkijarrutuksen, se on vaarallistakin.

Päivämäärä:   17.4.25 11:32:32

Vaaratilanteet: Vaaratilanteita ei tietenkään pidä aiheuttaa ja joskus jotain menee pieleen vaikkei saisi.
Jos noita tilanteita on useita, niin todennäköisesti ne näyttäytyy sulle eri tavalla kuin siellä hälyajoneuvon ratin takana. Jo näkyvyys on korkeammalta erilainen kuin henkilöautosta. Iso osa työstä on siellä tien päällä, auton ominaisuudet, ulottuvuudet ja ympäristön hahmottaminen sekä riskinarviointi kuuluu siihen työhön. Jokin tilanne voi näyttää sivustakatsojasta ihan erilaiselta kuin mitä se vilkkuauton kuski arvioi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.