Lähettäjä: -.-
Päivämäärä: 15.4.25 16:01:32
"Agin aloittamiseen riittää ihan peruskunto, alussa opetellaan ohjaamista ja kunto kohenee siinä kyllä."
Agilityyn rakennetaan AINA kunto muualla kuin siellä agilityradalla. Se, että kerran tai parikin viikossa humpsutellaan muutama minuutti agilitykentällä (ohjatuissa ryhmätreeneissä treeniaika jää yleensä johonkin 10-15min paikkeille) ei millään tavalla kasvata koiran kuntoa.
Kyllähän tuon ikäinen koira jo liikkua saa, kaverin huskyt jo 7kk iässä saattavat aloitella kevyesti valjakkokoiran uraa jos ovat hyvin kehittyneitä. Mulla on kelpieitä ja nää kulkee pikkupennusta asti mukana 5-8km (n. 1,5-2h, metsämaasto) lenkeillä mukana, aluksi kannan osan matkaa mutta kyllä siinä puolivuotiaina viimeistään menevät koko matkan jo itse. Ja nytkin on tuommoinen 13v papparainen tuossa ihan reippaana, ei ole mennyt rikki pentuna tehtyyn liikuntaan. Tärkeintä on lisätä sitä liikunnan määrää asteittain, eli jos nyt teette vaikka 2-3km lenkkejä niin ei lähdetä millekään kymmenen kilometrin reippaalle lenkille vaan nostetaan lenkin pituus vaikka neljään kilometriin ja viikon-parin päästä sitten taas vähän lisää.
Niitä agin pohjataitoja toki on hyvä tehdä, mutta liikkua voi siinä samalla. Hallia ei pohjataitojen tekemiseen kyllä tarvita ollenkaan jos koirilla vaan on hermorakenne kunnossa. Ihan voi vaikka kotona harjoitella, mä keskittyisin kyllä eniten siinäkin ihan vain yleiseen hallintaan, siihen että koira on kuulolla (ihan millä tahansa temputtelulla voi harjoitella sitä) ja siihen paikallaoloon. Ja paikallaoloa voi viedä ihan siihen asti, että voit vaikka juosta koiran ympäri tai tehdä kuperkeikkoja ja koira tönöttää silti paikoillaan kuin tatti. Hyvällä ja varmalla paikallaanololla välttää lähtöongelmat.
|