Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  5 kk ja 7 kk koiranpennun lenkitys

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   15.4.25 14:29:14

Paljonko ton ikäisten pentujen kanssa olisi hyvä käydä lenkillä? Rotu on mittelspitz, toisella riittää virtaa vaikka miten paljon.

Re: 5 kk ja 7 kk koiranpennun lenkitys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.4.25 14:30:53

Mahdollisimman paljon metsässä omaan tahtiin. Parasta liikuntaa koiralle kuin koiralle iästä riippumatta. Jos ei voi pitää irti, niin osta pitkä liina (väh. 10m).

Päivämäärä:   15.4.25 14:31:58

Aion aloittaa agility harrastuksen niiden kanssa, kun ovat vähän isompia niin varmaan silloin kunto on oltava hyvä, mutta en halua, että teen mitään vahinkoa lenkittämällä niitä liikaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.4.25 14:33:27

Agin aloittamiseen riittää ihan peruskunto, alussa opetellaan ohjaamista ja kunto kohenee siinä kyllä.

Päivämäärä:   15.4.25 14:33:42

., kiitos vinkistä. Välillä on paikkoja missä voin pitää vapaana, mutta suurimmaksi osaksi pidän hihnassa ja meillä onkin 10m liina niin voisin sen ottaa käyttöön :)

Päivämäärä:   15.4.25 14:37:53

Voiko tehdä esim. yhden tunnin lenkin päivässä ja kaksi puolen tunnin lenkkiä? Onko liikaa vai voiko enemmänkin. Noiden lisäksi käytän vielä pissa/kakka hädällä pikaisesti ulkona.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.4.25 14:38:12

Siellä metsässä ja muilla pehmeillä alustoilla liikkua voi ja kannattaa pennun jaksamisen mukaan, asfaltilla tai muilla kovilla alustoilla ihan minimi (eli siirtymiset ja kaupunkikävelyt), tavallisella remmikävelyllä haistelemassa ja harjoittelemassa hihnassa oloa, mutta ei siinä mitään tuntien matkaa kannata vielä tehdä. Jos toinen meinaa olla kovin energinen niin kannattaa ihan opetella myös rauhoittumaan ja toisaalta energiaa purkaa vaikka asioita opettamalla/hajuhommilla, aivojen rasittaminen on hyvä tapa purkaa liiallista energiaa ja saada koulutuksen myötä myös sellaista "kahvaa" siihen koiraan. Jos agi oikeasti on tähtäimessä niin käydä hallilla sosiaalistumassa ympäristöön, opettaa siellä odottamista ja kontaktin ottamista jne. Nämä paljon olennaisempia asioita nyt harjoitella kuin miettiä kuinka pitkiä ne lenkit ovat tai eivät ole. Niin tai kylmiltään mennä "sitten joskus" aloittamaan se agi kun siihen tärkeitä pohjatöitä olisi hyvä tehdä jo nyt.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   15.4.25 16:01:32

"Agin aloittamiseen riittää ihan peruskunto, alussa opetellaan ohjaamista ja kunto kohenee siinä kyllä."

Agilityyn rakennetaan AINA kunto muualla kuin siellä agilityradalla. Se, että kerran tai parikin viikossa humpsutellaan muutama minuutti agilitykentällä (ohjatuissa ryhmätreeneissä treeniaika jää yleensä johonkin 10-15min paikkeille) ei millään tavalla kasvata koiran kuntoa.

Kyllähän tuon ikäinen koira jo liikkua saa, kaverin huskyt jo 7kk iässä saattavat aloitella kevyesti valjakkokoiran uraa jos ovat hyvin kehittyneitä. Mulla on kelpieitä ja nää kulkee pikkupennusta asti mukana 5-8km (n. 1,5-2h, metsämaasto) lenkeillä mukana, aluksi kannan osan matkaa mutta kyllä siinä puolivuotiaina viimeistään menevät koko matkan jo itse. Ja nytkin on tuommoinen 13v papparainen tuossa ihan reippaana, ei ole mennyt rikki pentuna tehtyyn liikuntaan. Tärkeintä on lisätä sitä liikunnan määrää asteittain, eli jos nyt teette vaikka 2-3km lenkkejä niin ei lähdetä millekään kymmenen kilometrin reippaalle lenkille vaan nostetaan lenkin pituus vaikka neljään kilometriin ja viikon-parin päästä sitten taas vähän lisää.

Niitä agin pohjataitoja toki on hyvä tehdä, mutta liikkua voi siinä samalla. Hallia ei pohjataitojen tekemiseen kyllä tarvita ollenkaan jos koirilla vaan on hermorakenne kunnossa. Ihan voi vaikka kotona harjoitella, mä keskittyisin kyllä eniten siinäkin ihan vain yleiseen hallintaan, siihen että koira on kuulolla (ihan millä tahansa temputtelulla voi harjoitella sitä) ja siihen paikallaoloon. Ja paikallaoloa voi viedä ihan siihen asti, että voit vaikka juosta koiran ympäri tai tehdä kuperkeikkoja ja koira tönöttää silti paikoillaan kuin tatti. Hyvällä ja varmalla paikallaanololla välttää lähtöongelmat.

Päivämäärä:   15.4.25 16:05:35

Kyllä pentuja voi ja pitää taluttaa myös hihnassa. Parin kilsan löntystelyllä ei mikään terve koira rikki mene pentuna.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.25 16:33:54

Koiran mukaan. Katso milloin väsyy ja sitten tiedät. Sama myös aikuisten koirien kanssa.

Liikkumattomuus on tuhat kertaa haitallisempaa kuin lenkkeily (edes hihnassa asfaltilla). Kyllä aika puusilmä saa olla, jos ei erota milloin koira on energinen ja milloin väsynyt.

Päivämäärä:   15.4.25 16:46:39

Minulla on 7kk ikäinen pentu ja on jo pitkään mennyt samat lenkit kuin minun aikuiset koirat eli aamulla + illalla 15-20min ja päivällä 1-2h. Pieni rotu, jolla harvemmin on pahoja luusto-ongelmia. Ei väsy lenkeillä ja on 2h jälkeenkin yhtä innokas kuin lähtiessä.

Päivämäärä:   16.4.25 10:26:12

Kiitos viesteistä. Minulle on sanottu, että rikon koirat kun käyn tunnin lenkillä heidän kanssa päivittäin ja sen lisäksi parilla 30 min lenkillä, mutta kiva kuulla, että ei ne niin helposti rikki mene. Olen kuitenkin nostanut asteittain lenkkien pituutta enkä suoraan heti alkanut tekemään tunnin lenkkejä.

Päivämäärä:   16.4.25 10:29:08

Ei siis mitkään asiantuntijat ole sanonut vaan pelkästään sisarukset, jotka eivät paljoa koirista edes tiedä :D

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.4.25 10:55:26

Mulla on kohta 8 kk vanha koira. Tätä asiaa miettinyt paljonkin alusta asti etten vaan rasita kasvavaa koiraa liikaa koska itse olen tottunut liikkumaan aika paljon. koira pieni aktiivinen rotu.
Siis ajateltuna näin että monille ihmisille 3 km on jo "lenkki", minulle lenkki on 13 km.

Riippuu miten koirasi on tottuneet liikkumaan, niin uskoisin että kyllä tuon ikäinen menee helposti päivässä esim 8km kun vähintään puolet siitä on rentoa etenemistä?

Oma Koira on alusta asti päässyt liikkumaan paljon vapaana päivittäin, meillä on iso aidattu piha. Remmilenkit aloitettiin toki heti ihan muutaman sadan metrin pätkistä.
Pikkuhiljaa lenkit kasvatettiin max 3m löntystelyihin ja haisteluihin. Talvella kun oli enemmän lunta niin rankat pätkät pääsi sylikyydillä.

n 6kk iässä aloin ottaa sen mukaan reippaalle kävelylle pidemmälle (6-7 km), mutta näitä tehtiin vain 2-3 kertaa viikossa ja välissä oli päiviä jolloin treenattiin sitten muuta eikä fyysinen rasitus ollut niin kova.

Mitä olen alusta asti huomioinut, niin lenkillä koira väsyy vain henkisesti. Fyysisesti sitä ei saa väsymään. Mitä pidempi lenkki, niin lopussa ohituksissa saattaa kiihtyä mitä ei tee muuten ja sen tulkitsen vaan väsymyksestä johtuvaksi.

Koira on tarkoitus ottaa omille juoksulenkeille tulevaisuudessa, mutta siihen taidan odottaa että on lähemmäs vuoden vanha. Vetoa valjaissa harjoitellaan jollain pienillä spurteilla mutta ei mitään pitkäkestoista.

Pisimmät lenkit mitä on tehty on ollut 8km reipasta kävelyä mutta sitten seuraava päivä tai toinenkin ollut aina vain rallyn treenailua tai leikkimistä omalla pihalla.
Joka päivä pidemmän lenkin meneminen on liikaa täsäs vaiheessa, enkä siihen halua koiraa totuttaakkaan.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   16.4.25 11:37:48

Koiranpennulle ihan parasta liikuntaa on oman halun mukaan vapaana juokseminen, mieluiten vaihtelevassa maastossa. Mä en pidä pentuja hihnan päässä kuin sen verran, että sen osaavat. Kaikki pakkotahtisuus pois. Aloittajan remmilenkit kuulostaa kyllä paljolta kasvaville koirille. Kun sulla on kaksi noin saman ikäistä, jotka on loistavat leikkikaverit toisilleen, niin vie niitä ennemmin vaikka koirapuistoon juoksemaan ja peuhaamaan, tai vuokraa koirametsä, ihan paras vaihtoehto. Siinä se kunto parhaiten kasvaa, kun peuhaavat ja juoksevat keskenään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.